قسمت دوم پادکست آخرین هفته فناوری
قسمت دوم پادکست آخرین هفته فناوری

تو پادکست Weekend IT آخر هر هفته مهم‌ترین اخبار حوزه فناوری، استارتاپ و سوشال مدیا رو بررسی میکنیم. این پادکست از Castbox و YouTube در دسترس است و نسخه متنی اون هم از ویرگول منتشر میشه. با من علی قنبری زاده همراه باشید.


ترب در سال ۱۳۹۳ و در پی بالا رفتن تعداد فروشگاه‌های اینترنتی کار خود را شروع کرد. تخت ترب برای طراحی محصولات مختلف و قیمت آن‌ها عرضه می‌شود و در آن، کاربران می‌توانند به قیمت‌های مختلف یک محصول در فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشند. ترب در بازار خرید آنلاین فعالیت های مداوم است و با بیش از ۲ میلیون کاربر فعال و ۱۰هزار فروشگاه معتبر به فکر توسعه خدمات و قابلیت های خود است.

امکان تبلیغات برای برندها تا قبل از سال ۱۴۰۱ در ترب وجود نداشت و از فروردین آن سال، کم‌کم سرویس‌های موجود برای این امر طراحی شد. هم‌اکنون در حالی که ترب در هفتمین سال فعالیتش به سر میبرد، سرویس‌های تولیدکننده‌ای که می‌توانند تولید کنند، می‌توانند برای برنامه‌های بازاریابی خود از آن استفاده کنند. از آنجایی که ترب اصطلاحا یک مرجع خرید اینترنتی است و افراد زیادی در طول روز قبل از خرید نهایی خود به آن سر می‌زنند، می‌توانم ترب را برای برند مناسبی برای برند و معرفی محصولات جدید آن دانست.

در این حالت، برند می‌تواند از جایگاه‌های بنری به صورت ثابت و در مدت‌زمان معین در صفحه جست‌وجو کند استفاده کند. بنرها قابلیت پشتیبانی از تصویری و ویدیویی را دارند و با کلیک بر روی آن‌ها به صفحه اختصاصی برند در ترب هدایت می‌شوند.

با این قابلیت، برای برند خود یک صفحه اختصاصی (همچون یک پروفایل) می‌سازید و آن را طبق نیازهای خود طراحی می‌کنید. به گفته ترب، تیم این سایت در فرآیند طراحی به کمک می‌کند.

با این قابلیت، برند می‌تواند در صفحه پربازدید دسته‌بندی‌ها قرار گیرد یا در جایگاه بالاتری در این صفحه ترب بخواهد.

در قسمت پایین هر محصول، ترب محصولات مشابه را به کاربر نشان می دهد تا به او در کالای ویژه مورد نیازش پیشنهادات جایگزینی هم داده شود. برندها می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند و در دید کاربر قرار بگیرند.

بر اساس خبرهایی که به دست رسیده است، فهرست‌هایی روی محتواها، فرمت‌ها و پایگاه‌های تبلیغاتی کسب‌وکارها به افزایش است. یکی از این موارد، خبری است که رسانه عصر ایران منتشر کرده است. طبق آخرین نامه وزارت ارشاد استان البرز، حضور زن در تبلیغات محیطی و مجازی بدون استثنا ممنوع شد. وزارت ارشاد استان البرز در نامه‌ای که به آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و هنری ساخته شده است، با تصویب شورای عالی انقلاب و تصویب عفاف و حجاب، اعلام کرده است که «هرگونه استفاده از زن در تبلیغات ممنوع است».

به گزارش روابط‌عمومی لندو، از گذشت ۲ ماه از رونمایی جدید اعطای وام کاملاً آنلاین در این شرکت، طرح سرعت دریافت وام از لحظه ثبت درخواست تا دریافت، در تیرماه ۱۴۰۱ به ۴/۷ روز بعد است.

بر اساس داده‌های تحلیلی لندو، سرعت ارائه وام به درخواست‌دهی در تیر ماه ۱۴۰۱ به ۴/۷ روز رسید. این شرکت پیش از این انتخاب بود با استفاده از ۲ مفهوم حقوقی جدید یعنی «سفته الکترونیکی» و «امضای الکترونیکی» تمام مراحل وام دهی را آنلاین کند.

آنلاین شدن روند وام دهی که برای اولین بار در ایران اجرا شد. این طرح مفیدی مهم در پیش است که از جمله آن‌ها می‌توان به «راحت‌تر شدن مراحل ثبت درخواست برای کاربر»، «صفر شدن میزان مصرف کاغذ و کمک به محیط زیست» و «کاهش ترددهای غیرضروری برای خرید و امضای سهفته» اشاره کرد.

در «دیوار» امکان بیعانه اضافه شده و آگهی‌ها می‌توانند آن را برای آگهی‌ها فعال کنند. از نکات مهمی که این امکان را فراهم می‌کند که هم آگهی‌ها می‌دهند و هم آگهی‌ها را تأیید می‌کند و اگر خریدار آن کالا را بخواهد می‌تواند با زدن پیشنهاد بیعانه، تبلیغات را شروع کند. خریدار پیشنهاد پرداخت بیانه را می دهد. حالا آگهی‌ها می‌توانند تأیید یا رد کند. با تأیید آگهی‌ها خریدار فرصت‌هایی است که بیعانه را می‌پردازد و پرداخت می‌کند در یک حساب امن وسط نگهداری می‌شود تا اگر پول موفقی بود به حساب فروشنده واریز شود و اگر پول نگرفت به حساب خریدار بازگردانده می‌شود.

دیجی‌کالا بیزینس یک جدید از گروه دیجی‌کالاست که با هدف خدمات و فروش به عمده‌فروشان موبایل و کالای الکترونیک در نظر دارد تا به اکثر استان‌های کشور سفر کند. این پلتفرم آنلاین سازمانی با مشتریان از فروش محصولات مختلف در کنار توجه به ارزش‌های اقتصادی و ارتباط با عمده‌فروشان به شهرهای مختلف سفر و افراد را با روشی آسان و مطمئن برای تامین کالای مورد نیازشان آشنا می‌کند.

دیجی‌کالا بیزینس که برای رفع نیاز و امکان خرید عمده‌ترین شرکت‌ها، شرکت‌های ویژه کوچک و متوسط ​​و عمده‌فروشان در سراسر کشور راه‌اندازی شده است، با هدف شفافیت قیمت، خرید دست اول، ارائه قیمت کف بازار و خرید بدون محدودیت، به نقاط مختلف کشور. کرده و با همین تبریز درشهرهای کرج، رشت، مشهد، اصفهان، شیراز و تهران حضور می‌کند.

به گزارش دیجیاتو، موتور جست‌وجوی یاندکس که از سال ۱۳۹۴ در ایران فیلتر شده بود، مدتی است که فیلتر شده است و کاربران می‌توانند بدون استفاده از ابزارهای فیلترشکن از آن استفاده کنند. این موتور جست‌وجو، متعلق به روسیه است و ظاهرا این اقدام به‌تازگی می‌شود و احتمالاً با سفر وزیر ارتباطات به روسیه و انتشار خبرهایی مبنی بر همکاری ایران و روسیه در زمینه امنیت سایبری صورت گرفته است.

به گزارش دیجیاتو در اوایل سال 94 یکی از مطبوعات روسیه خبر از فیلتر شدن یاندکس در ایران داد و در همان زمان، بیان یاندکس در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای تاکید کرد که بازار ایران برای آن‌ها در اولویت نیست. «ماکسیم سوسلف» دیپلمات روسی در ایران نیز با انتقاد از فیلترینگ در ایران، اعلام به جز یاندکس سایت ویکی (محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در روسیه) نیز فیلتر شده است.

حال به نظر می‌رسد در هنگام سفر با وزیر ارتباطات به روسیه و انتشار اخباری برای همکاری ایران و روسیه در زمینه مسائل امنیت سایبری، یاندکس در ایران رفع فیلتر شده باشد. سایت‌هایی مانند وی‌کی‌ها همچنان مسدود هستند.

رویداد فصل مشترک یکتانت با سخنرانی سینا مومنی به عنوان مدیر یکتانت آغاز شد. او از آغاز راه یکتانت در بهمن سال 1395 گفت: «ما ابتدا با نام my gearbox و با هدف پرداختن به بازار تبلیغات آنلاین فعالیت خود را شروع کردیم. سال بعد، در اردیبهشت 1396 تغییر نام دادیم و «یککتانت» را جایگزین کردند. در اسفند 96 تعداد فعالان این مجموعه به 10 نفر رسید و کم‌کم کارهای ما توسعه پیدا کرد.»

او در خصوص فعالیت‌های سال ۱۳۹۷ گفت: «در فروردین ۹۷ بود که در تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری کلیکی رونمایی شد. در خرداد ۹۷ نیز تبلیغات ری‌تارگتینگ برای اولین بار در ایران رونمایی شد. همین محصول در دی ماه ۹۷ از نگاه فاب به عنوان محصول برتر سال شناخته شد. مهرماه ۹۷ سرویس ارسال پوشه نوتیفیکیشن را برای اولین بار در ایران توسط تیم یکتانت راه‌اندازی کرد و در اسفند ۹۷ پلتفرم تریبون کارش را با رپورتاژ آگهی آغاز کرد.»

او اشاره کرد که از سال 97 به تصمیم برای کامل کردن پازل دیجیتال مارکتینگ در یک‌تانت بعد از تبدیل شدن و به نوبت، سرمایه‌گذاری روی نوین هاب، راه‌اندازی پلتفرم جریان، راه‌اندازی پلتفرم نجوا و صد نفره شدن تیم یکتانت و سپس، آژانس مارکتینگ هارمونی، ادیوری. یک‌لینک و چاووش، یک‌به‌یک در یک‌تانت اتفاق افتادند.

سینا عطاران مدیر مهندسی نرمافزار یکتانت اشاره کرد که در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تبلیغ فعال و ایجاد شده توسط یکتانت وجود دارد. او ادامه داد: «در هر ثانیه ۱۰ هزار درخواست تبلیغ به عنوان کاربران ثبت می‌شود که در روز چیزی حدود ۱ میلیارد می‌شود! 130 میلیون دیوایس مختلف با یک‌تانت در مواردی هستند که حتماً همگی یوزر فعال هستند

مریم اسماعیلی در محصولات ویژه سال 1400 گفت: «سرویس RTB یا سرویس Real Time Bidding یکی از بزرگ‌ترین محصولات ما در این سال است. به شکل ساده این سرویس، بیدگذاری (مزایده) را به شکل خودکار پیش می‌برد و فضایی شفاف و می‌تواند برای وب فارسی می‌سازد تا همه کسب‌وکارها را به بیشترین میزان سود برسانند.»

اسماعیلی ادامه داد: «ما در سال 1400 تعداد 16300 بنر را با استفاده از سرویس بنرساز خودکار یکتانت ساختیم که چیزی حدود 8 میلیارد و 150 میلیون تومان هزینه داشت. این بنرها علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، نرخ CTR نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است.»

آرمان آیت‌الهی مدیر تیم ارتباط با نمایش ده‌های یکتانت با اشاره به دیوایس مورد استفاده کاربران، از افزایش آن نسبت به سال ۹۸ خبر داد: «دستگاه‌های موبایل در ترافیک ترافیک، از ۷۴ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۸ درصد در سال گذشته رسیده‌اند.» او همچنین به سهم کلی یکتانت از تبلیغات وب اشاره می کند که چیزی حدود 85 تا 90 درصد است. آیت‌الهی در پایان صحبت از فراد در تبلیغات و کلیک‌های تقلبی حرف زد و راهکارهای یکتانت را برای تشخیص آن‌ها می‌دانست: «یککتانت ۳۰ یا ۴۰ درصد از کلیک‌ها را به صورت سیستماتیک تقلبی تشخیص می‌دهد و به همین خاطر، هزینه‌ها را از تبلیغ نمی‌کنند. .»

مراسم رونمایی از «تیک آبی» و بازطراحی لوگو و سایت صبا ویژن، صبح امروز ۵ مرداد ماه، با حضور کارشناسان حوزه فناوری و مدیران ارشد این هلدینگ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صبا ویژن، پس از نمایش یک ویدئوی کوتاه، از لوگو و سایت بازطراحی شده صبا ویژن رونمایی شد و پس از آن، پلتفرم تحلیل اینستاگرام با نام تیک آبی به حضار معرفی شد.

محمد ولی‌پور، قائم‌مقام مدیر و مدیر تجاری صبایده در این نشست گفت: صباویژن آژانس تبلیغات دیجیتالی هلدینگ صبایده است که حدود ۱۶ سال سابقه فعالیت دارد. از ابتدای بحث صباویژن روی محصولات داخلی از جمله میهن‌بلاگ و کلوپ بود. در آن زمان فقط تبلیغات بنری وجود داشت. سال ۸۹ با ظهور آپارات، ما به دنیای تبلیغات ویدئویی وارد شدیم. با وجود آپارات کشور خود را روی ویدئو مارکتینگ قرار دهید و در حال حاضر، رهبر تبلیغات ویدئویی هستیم.

حمیدرضا سلیمانی، مدیر مارکتینگ صباویژن، با معرفی پلتفرم تیک آبی در خصوص این ابزار جدید توضیح داد: طراحی و توسعه تیک آبی بیش از یک و نیم سال طول کشیده شده است. تیک آبی در ۳ قسمت فعالیت می‌کند. قسمت اول در تجزیه و تحلیل اطلاعات صفحه کاربر کاربر است. قسمت دوم در تحلیل صفحه هدف یا رقباست و قسمت سوم نیز لیستی از ۳ هزار و ۵۰۰ صفحه تبلیغ کننده ارائه می کند.

پلتفرم تیک آبی با ۴ الگوریتم فالوورهای روح را شناسایی می‌کند:

  • نام کاربری عجیب و نامتعارف
  • صفحه بدون عکس پروفایل
  • صفحه بدون پست
  • صفحه بدون با پیج مشتری

تازه‌ترین گزارش فعالیت ماهانه تپسی منتهی به ۳۱ تیر ۱۴۰۱ در سامانه کدال منتشر شد.

چه چیزی از شرکت استارتاپی تازه راه یافته به بورس کشور در کدال منتشر شده، تپسی در تیرماه ۱۴۰۱ رقم ۵۱۱۴۲۲ میلیون ریال (۵۱ میلیارد تومان) درآمد عملیاتی کسب کرده است.

این درآمد 51 میلیارد تومانی تپسی نسبت به تیر ماه 110119 درصد رشد داشته است.

همچنین این میزان رشد در مقایسه با ماه پیش از آن یعنی خرداد ۱۴۰۱، رقم ۱۴ درصد و نسبت به ۴ ماه ابتدایی ۱۴۰۰ نرخ رشد ۱۲۳ درصد را در کارنامه تپسی ثبت کرده است.

کاربران لینکدین مدتی هستند که پست‌هایی از نوع نمایش «کَروسل» یا چرخ‌وفلکی را در اکانت آپلود می‌کنند و با استفاده از گزینه پیوست PDF، اسلایدهای دیگر برای هر تصویر در نظر می‌گیرند. حالا لینکدین تصمیم گرفته شده است که قالب نمایش «کروسل» را به عنوان یک آپشن ثابت در قسمت پست لینکدین فعال کند. هم‌اکنون قابلیت «Carousel» در برخی از کاربران ظاهر شده است و پس از مدت کوتاهی همه کاربران لینکدین می‌توانند از آن استفاده کنند.

لینکدین تایید کرده است که در حال حاضر در حال انجام این فیچر جدید است و امیدوار است که کار سازندگان را در تقسیم بصری ساده تر کند.

کاربران لینکدین سال‌هاست که یک قابلیت شبیه به این را با آپلود PDF در اکانت خود داشته‌اند که به نظر محبوبی هم بین کاربران است. لینکدین حالا با اضافه کردن این قابلیت به واسطه PDF به عنوان فریم‌هایی مجزا و قابل تنظیم، این کار را راحت‌تر از پیش ساخته است. به گفته لینکدین، این قابلیت فعلا برای 1000 کاربر فعال شده و پس از مدتی کوتاه، در پاییز امسال برای همه کاربران لینکدین قابل استفاده خواهد بود.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!