اگر عاشق دنیای NFT ها باشید، احتمالاً سر و صدای NFT ها را در دنیای هنر و موسیقی شنیده اید. در واقع، NFT ها اینقدر تاثیر گذاشته اند که بسیاری از هنرمندان، علاقه مند به هنر و سرمایه گذاران را به خود جذب کرده اند. آن، آیا NFT ها در صنعت موسیقی دارند؟ آیا واقعاً پتانسیل جایگزین شرکت های تهیه کننده و پخش کننده را دارند؟ یا فقط یک ایده گذرا و سطحی هستند؟ بیایید بیشتر بررسی کنیم.

در ابتدا اگر با NFT آشنا نیستید، مقاله توکن غیرمثلی یا NFT – آن چیزی که لازم است را تمام مطالعه کنید.

در ابتدا بهتر است به این مفهوم که NFT چیست بپردازیم. به طور خلاصه NFT یک توکن رمزنگاری منحصربه‌فرد است که نشان‌دهنده دارایی دیجیتال است (یا گاهی اوقات ممکن است) در بلوک چین ثبت شود. یک NFT را نمی توان پس از تولید تغییر داد یا کپی کرد (این همان چیزی است که به آنها ارزش ذاتی می دهد).

آن، NFT موزیک ترکی هستند که در یک بلوکچین به شکل توکن های محدود به فرد غیرقابل مثلی که فقط به مالک NFT تعلق دارند، ضبط می شوند. با این، بر خلاف mp3 های دانلود شده در تلفن هوشمند شما، NFT های موسیقی را می توان در بازار ثانویه فروخت و به نوازندگان اجازه می دهد برای هر فروش بعدی حق امتیاز کسب کنند، در ادامه به این موضوع پرداخت.

در صنعت موسیقی، NFT ها می‌توانند مشکلات را به خود بگیرند. یک موسیقی NFT ممکن است آهنگی باشد که توسط یک فایل صوتی یا ویدیویی، طرح هنری یک آلبوم، بلیط کنسرت، یا کالای رسمی نمایش داده می شود. اساساً، هر نوع دیجیتال مرتبط با صنعت موسیقی را می توان به یک NFT تبدیل کرد.

ساخت، خرید و فروش این نوع NFT ها به مانند دیگر NFT ها می‌باشد. یک نوازنده یا گروه موسیقی قبل از انتخاب بلوکچینی که می‌خواهد برای ایجاد NFT خود از آن استفاده کند، تصمیم می‌گیرد چه چیزی را به مخاطبان خود می‌خواهد بفروشد. به طور کلی، متداول‌ترین بلوک‌چین مورد استفاده برای NFT‌های موسیقی، اتریوم است.

پس از انتخاب بلوکچین و مینت NFT مورد نظر، وقتی آن هنرمند است، دنبال کنندگان خود را از انتشار NFT خود مطمئن کنند و آنها را با قیمت مورد نظر برای فروش قرار دهد (قیمت می تواند ثابت باشد یا به صورت مزایده باشد).

با توجه به این نکته که NFT ها را نمی توان کپی کرد یا به صورت تکراری بهوجود آورد، هنرمندان می توانند انتخاب کنند که یک مزایده برای هنر خود تنظیم کنند و NFT خود را به بالاترین قیمت مورد نظر بفروشند. از طرف دیگر، آنها ممکن است تعداد محدودی NFT از همان فایل ایجاد کنند و آنها را به فروش برسانند. در نتیجه، هر طرفی که NFT آن هنرمند را بخرد، تنها مالک آن اثر خاص می‌شود. همینطور آن شخص می‌تواند آن NFT را در کیف پول‌های رمزنگاری خود ذخیره کند یا سعی کند در آینده آنها را به یک پیشنهاد بالاتر بفروشد.

در صنعت موسیقی چندین نفر وجود داشته اند، که پول خوبی از NFT موسیقی به دست آورده اند. برخی از قابل توجه ترین ها عبارتند از:

  • گرایمز (Grimes) با مجموعه WarNymph، Vol. 1 سال 5.8 میلیون دلار به دستآورد.
  • ۳LAU جایزه ۱۱.۷ میلیون دلاری از مزایده آلبوم Ultraviolet NFT خود را جمع آوری کند.
  • استیو آئوکی (Steve Aoki) اولین مجموعه NFT خود، Dream Catcher را با قیمت 4.25 میلیون دلار به‌فروش رساند.
  • یک قطعه دمو منتشر نشده از ویتنی هیوستون (Whitney Houston) 17 ساله در حراجی به قیمت یک میلیون دلار فروخته شد.

نگاه بیایید به ویژگی اصلی NFT های موسیقی در مقایسه با مسیر فروش سنتی بیندازیم، در زیر ۵ دلیل اصلی و تاثیرگذار است:

به طور معمول، در صنعت موسیقی و فروش آثار به صورت سنتی، نوازندگان موظفند حقوق کار خود را به استودیوها، شرکت‌های ضبط و گاهی اوقات حتی سرویس‌های استریم بدهند. این موضوع از طریق NFT و پلتفرم های موسیقی NFT مانند Catalog حل شده است و تمام آن پول به خود هنرمند می‌رسد.

نمونه‌های بی‌شماری وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه می‌توانند باعث نابودی گروه‌های موسیقی شوند و زندگی نوازندگان را به فلاکت تبدیل کرده‌اند. این واسطه‌ها برای کسب درآمد بیشتر، به روش‌هایی که خود را وارد می‌کنند، یک اثر می‌شوند، که در این راه به حرفه یک موسیقی‌دان آسیب می‌زند. موفق، NFT ها به نوازندگان اجازه می دهند تا با ارتباط مستقیم با طرفداران خود، اثر خود را ارائه دهند و به فروش برسانند و در نهایت کنترل کامل بر روی کار داشته باشند. این نه تنها به آنها مالکیت کارشان را می دهد، بلکه به این معنی است که آنها پتانسیل سود بیشتری را دارند.

به طور کلی، حق امتیاز NFT به این معنی است که خالق اصلی، درصد مشخصی از فروش آتی دارایی دیجیتال را دریافت خواهد کرد. در حال حاضر، درصد دریافتی به عنوان حق امتیاز NFT چیزی در محدوده 5-10٪ می‌باشد. یک بار دیگر، این به نوازنده فرصتی می دهد تا حتی بیشتر از کار خود درآمد کسب کند.

با NFT ها شما می توانید یک تک آهنگ بسازید و فقط یک نسخه از آن یا 10000 قطعه از همان آهنگ را ایجاد کنید. همچنین می‌توان کل آلبوم‌ها، دیسکووگرافی‌ها یا حتی طرح‌های آلبوم هنری را به‌عنوان NFT بفروشید. علاوه بر این، مواردی مانند کالاهای طرفداری و بلیط کنسرت، اما از مجازی سازی یا ساخت، را می توان به صورت NFT به فروش رساند، این اتفاق باعث می شود تا بیشتر از قبل با طرفداران خود در ارتباط باشید.

NFT موزیک ها به هنرمندان این امکان را می دهند که با ایجاد فضایی که طرفداران می توانند به NFT های خاص مرتبط با کار هنرمندان دسترسی داشته باشند، پایگاهی از طرفداران شبکه های اجتماعی ایجاد کنند. به عنوان مثال، رویدادهایی را فقط افرادی که NFT دارند برگزار می کنند و حتی یکسری NFT را فقط از طریق آن رویدادها به فروش برسانند.

در حالی که پتانسیل زیادی برای NFT ها در صنعت موسیقی وجود دارد، مهم است که اذعان کنیم که برخی از جنبه های منفی نیز باید در نظر گرفته شوند. در زیر به سه تا از عیب های قابل توجه میپردازیم:

یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های تهیه‌کننده ضبط و ارائه آثار هنری، فعالیت‌هایی که برای ایجاد و طراحی برای هنرمندان هستند. بنابراین، اگر یک تصمیم نوازنده را انتخاب کنید که کار خود را از طریق NFT به جای یک شرکت تهیه کننده بفروشد، این وظیفه کاملاً بر عهده خود هنرمند است که با طرفداران خود داشته باشید و برای پروژه خود تبلیغات ایجاد کنید. از یک طرف، این می تواند برای هنرمندانی که در حال حاضر طرفداران قابل توجهی دارند، یک مزیت بزرگ باشد، اما برای کسانی که تازه شروع به کار کرده اند، می توانند یک چشم انداز دلهره آور باشند.

در حالی که دانلودهای استریم و دیجیتال این روزها عمدتاً از صنعت موسیقی را تشکیل می دهند، توجه قابل توجهی از فروش جهانی به صورت تکراری انجام می شود. بنابراین، فروش آثار شما به عنوان NFT ممکن است نادیده گرفتن این بازار باشد.

مدیران‌ها، مودم‌ها و شرکت‌های تهیه‌کننده چندین بار موسیقی حرف‌هایی زده‌اند، که اگر تصمیم‌گیری هنرمندی آثار خود را به عنوان NFT بفروشد، ممکن است ایجاد شود. به این دلیل که در حال حاضر هیچ چیز مشخصی در مورد مالکیت معنوی یک آهنگ در صورتی که به عنوان NFT منتشر شود، وجود ندارد. در واقع، بسیاری از هنرمندان به همین دلیل از NFT در موسیقی موسیقی استفاده می کنند.

چند وقت پیش، مشخص شد که سایتی به نام HitPiece به طور غیرقانونی NFT آهنگ ها و آلبوم های موسیقیدانان برجسته مانند جان لنون، ​​تیلور سویفت، باب دیلن و سایر هنرمندان مستقل را به صورت غیرقانونی و بدون رضایت فهرست کرده است. این اتفاق باعث شد که فعالان این حوزه از دزدیده شدن آثارشان بترسند.

بدون شک نمی توان انکار کرد که NFT ها با عواملی مانند مالکیت قابل اثبات، تغییر ناپذیری، معرفی هنرمندان را قوی می کنند. NFT رسانه ای عالی برای هنرمندان و نوازندگان به نظر می رسد تا کنترل کامل کار خود را در دست بگیرید. بیشتر، توجه به این نکته مهم است که فضای NFT هنوز در مراحل اولیه خود است و مشخص نیست که هنزمندان و شرکت‌ها با محبوب‌تر شدن NFT چه واکنشی نشان خواهند داد.

https://www.arzido.com/nft-music/
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!