در پست قبلی با AMP و نحوه کار آن آشنا شدیم.در این مطلب میخواهیم با دلایل استفاده از AMP در صفحات سایت به صورت کامل آشنا شویم.AMP یک فن آوری منبع باز (open-source) است که صفحات طراحی سایت شمارا قادر می‌سازد تا برای کاربران تلفن‌های همراه سریعا بارگذاری شود. این موضوع با کمک کتابخانه JavaScript و برخی نشانه‌گذاری‌های اضافی در HTML اتفاق می‌افتد. در اینجا ۵ دلیل برای ضرورت استفاده از AMP یا فن‌آوری صفحات موبایلی پرشتاب برای وب‌سایت شما ارائه‌شده است.

ستفاده از AMP در صفحات سایت
استفاده از AMP در صفحات سایت

دلیل اول استفاده از AMP :داشتن SEO موبایلی خوب

در حال حاضر اگر مایلید که سایت شما از رتبه‌بندی خوبی در نتایج جستجوها برخوردار شود، نیاز است که سایتتان با تلفن همراه سازگار (mobile-friendly) باشد. این دلیلی است که شما از صفحات موبایلی پرشتاب استفاده می‌کنید. این موضوع را در گام آخر طراحی سازگار با تلفن همراه اعمال کنید. با استفاده از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب صفحات و مطالب وبلاگ شما در تلفن‌های همراه سریع‌تر بارگذاری می‌شود. این موضوع نه‌تنها یک تجربه خوب برای کاربران شما به‌حساب می‌آید بلکه دلیل خوبی برای گوگل فراهم می‌کند که در نتایج نمایش داده‌شده در تلفن همراه توسط موتورهای جستجو رتبه بهتری به طراحی سایت شما اختصاص دهد.

اما در رابطه با صفحات موبایلی پرشتاب موضوع فقط به رتبه‌بندی طبیعی ختم نمی‌شود بلکه ممکن است با استفاده از این سرویس سایت شما در بالای نتایج موتورهای جستجو پدیدار شود. چگونه؟ به‌وسیله carousel گوگل که تنها صفحاتی که از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب بهره می‌برند را به نمایش درمی‌آورد. اگر همین‌الان تلفن همراه خود را برداشته و یک کلمه کلیدی مربوط به یک رخداد تازه را در گوگل جستجو کنید، مشاهده خواهید کرد که نتایج شامل صفحات موبایلی پرسرعت در بالای صفحه جستجو به نمایش گذاشته می‌شوند. سایت شما نیز می‌تواند در این جایگاه قرار گیرد به این شرط که از صفحات موبایلی پرسرعت بهره بگیرید.

گوگل carousel چیست؟

گوگل ابزار موسوم به چرخ و فلک یا Carousel را برای اپلیکیشن جستجوگر خود ارائه کرد؛ این ابزار نتایج مهم جستجو را در بالای صفحه نمایش نتایج نشان می‌دهد، نتایج یاد شده حتی بالاتر از آگهی‌ها و در قالب یک بنر بزرگ نشان داده می‌شوند. اگر اخیرا جستجویی را از اپلیکیشن گوگل در موبایل انجام داده باشید، شاهد تغییرات جدید خواهید بود.

هنگامی که موضوع خاصی را جستجو می‌کنید، گوگل نتایج را مشابه یک چرخ‌ و‌ فلک دوار موسوم به «تازه‌ترین و مناسب‌ترین مطالب» نشان می‌دهد. در عمل نتایج مطابق شکل زیر خواهد بود؛ این قابلیت برای وب‌سایت‌های خاص نیز کار می‌کند. به عنوان مثال، اگر کلمه‌ی Greece را جستجو کنید، لینک‌های رایج، مناطق دیدنی، نقشه‌ها، آخرین اخبار و عکس‌های مرتبط را نشان خواهد داد.

استفاده از AMP در صفحات سایت
استفاده از AMP در صفحات سایت

علاوه بر این، برای یافتن سریع خدمات مورد نظر اطلاعات جزئی بیشتری بر روی نقشه‌های محلی گوگل نیز در دسترس قرار گرفته است. سازگاری با شبکه‌های اجتماعی و به خصوص گوگل پلاس و یوتیوب نیز در همین راستا پیش‌بینی شده است. گوگل وعده داد که در آینده‌ی نزدیک این قابلیت را برای نشان دادن نتایج مدنظر کاربران، بهینه خواهد کرد.

دلیل دوم استفاده از AMP : افزایش ضریب بازگشت (Bounce Rate) کاربران

ضریب بازگشت یا درصد خروج به معنی تعداد افرادی است که پس از ورود به سایت شما بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج می‌شوند. ضریب Bounce Rate به میزان حضور آن‌ها در صفحه شما بستگی نداشته و معیاری برای سنجش جذابیت طراحی سایت شما از دید بازدیدکنندگان است.وقتی بازدیدکنندگان از سایت شما بازدید می‌کنند و پس از چند ثانیه سایت شمارا ترک می‌کنند و به سایتی دیگر می‌روند، مطمئنا جایی از کار شما ایرادی اساسی دارد و شما دلایل مناسبی برای ماندن بازدیدکننده را در سایت خود فراهم نکرده‌اید.

یکی از مهم‌ترین دلایل ضریب بازگشت بالا در سایت‌ها بارگذاری کند سایت است. اینجاست که سرویس صفحات موبایلی پرشتاب ارزشمندتر به نظر می‌آیند. این سرویس صفحات شمارا در یک‌چشم بر هم زدن بارگذاری کرده و مخاطب شما یکی از دلایل ترک زودهنگام سایت شمارا از دست می‌دهد.

دلیل سوم استفاده از AMP : مناسب بودن برای سایت ها از لحاظ اقتصادی

آیا می‌دانید چرا بعضی از سایت ها کند هستند؟ دلیل این موضوع استفاده‌ی این سایت‌ها از تبلیغات زیاد است. این نکته بسیار جالب است که بدانیم وب‌سایت‌ها به‌منظور درآمد بیشتر اقدام به نمایش تبلیغات می‌کنند اما تاخیر ناشی از این تبلیغات منجر به فرار مخاطب از سایت می‌شود؛ و درنتیجه در درازمدت این کار منجر به کسب درآمد کمتر خواهد شد.البته برخی از کاربران که سایت‌های پر آگهی را دوست ندارند، نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات را نصب می‌کنند تا سایت‌ ها سریعا بارگذاری شوند اما همچنان مشکلاتی برای ناشر سایت وجود دارد زیرا تبلیغات سایت دیده نشده و از این طریق درآمدی به دست نیامده است. از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب استفاده کنید. این سرویس با در نظر داشتن کسب درآمد از طریق آگهی‌ها، طراحی‌شده است.

در اینجا مطلبی از طراحان پروژه صفحات موبایلی پرشتاب، در رابطه با نحوه‌ی ارتباط این فن‌آوری و تبلیغات آورده شده است. یکی از اهداف پروژه صفحات موبایلی پرشتاب اطمینان از درآمدزایی تبلیغات در صفحات وب تلفن‌های همراه با دربگیری یک رویکرد کاربر محور بوده است. در این چارچوب، هدف این است که از گستره‌ای از فرمت‌های مختلف تبلیغات، شبکه‌های آگهی و فن‌آوری‌های مرتبط پشتیبانی شود.این ایده به این صورت است که صفحات وب تلفن همراه حتی آن‌هایی که سرشار از تبلیغات هستند با استفاده از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب سریعا بارگذاری شوند. درنتیجه کاربران تلفن‌های همراه دیگر دلیلی برای استفاده ازنرم‌افزارهای مسدودکننده‌ی تبلیغات نخواهند داشت. این سرویس خبر بسیار خوبی برای سایت‌های تبلیغاتی و ناشران خواهد بود.

دلیل چهارم استفاده از AMP : تجزیه تحلیل مناسب اطلاعات به دست آمده

امروزه تمامی کسانی که در حوزه‌های بازاریابی آنلاین فعالیت می‌کنند از اهمیت تجزیه‌وتحلیل روند کار سایت آگاهند و می‌دانند که این تحلیل‌ها معیارهای کلیدی برای به دست آوردن دید درست از تاثیرگذاری متدهای مختلف بازاریابی آنلاین بر روند سایت به‌حساب می‌آیند. سرویس صفحات موبایلی پرشتاب این تجزیه‌وتحلیل‌ها را نیز ارائه می‌دهد.شما می‌توانید با استفاده از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب اطلاعات مهمی ازجمله تعداد بازدیدکنندگان، کاربران جدید در مقایسه با کاربرانی که مجددا از سایت دیدن می‌کنند، کلیک‌ها، ردیابی لینک‌ها، تعامل ویدئو ها و بسیاری دیگر را به دست آورید.

سرویس صفحات موبایلی پرشتاب از تمامی ابزارهای تجزیه‌وتحلیل محبوب بازاریاب‌ها (سرویس آنالیز گوگل) پشتیبانی می‌کند. به‌طور خواص این امکان وجود خواهد داشت که به‌آسانی با سرویس صفحات موبایلی پرشتاب سه المان مختلف را مورد ارزیابی قرار دهید- بازدید از صفحه، رویدادها و تعاملات اجتماعی. اگر می‌خواهید به‌طور دقیق‌تری وارد تجزیه‌وتحلیل شوید، می‌توانید از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب به‌منظور ارسال پارامترهای خاصی به بخش آنالیز گوگل استفاده کنید. با این روش می‌توانید داده‌های خاصی را مورد تحلیل قرار دهید. برای مثال می‌توانید صفحات استفاده‌کننده از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب را از طریق وب‌سایت Google Developers مشاهده کنید.

دلیل پنجم استفاده از AMP : علاقه شدید گوگل به فناوری AMP

اگر می‌خواهید بازدید از سایتتان به حداکثر خود برسد، پس باید به بهترین نحو با گوگل همراه باشید؛ و این مشخص است که گوگل صفحات موبایلی پرشتاب را کاملا دوست دارد. در چند هفته گذشته گوگل آزمایش صفحات موبایلی پرشتاب را آسان‌تر کرده است. همچنین اعلام کرده است که خطاهای صفحات موبایلی پرشتاب را در نتایج جستجوها به صاحبان سایت‌ها نشان خواهد داد و نیز اعلام کرده است که صفحات موبایلی پرشتاب به نتایج طبیعی جستجوهای گوگل اضافه خواهد شد. این تمام موضوع نیست.

اگر سایت شما از سرویس صفحات موبایلی پرشتاب پشتیبانی نکند، شما ممکن است به کنسول جستجو ارجاع داده‌شده و این پیام را مشاهده کنید”گوگل در سایت شما صفحاتی را یافته است که بهتر است به‌صورت صفحات موبایلی پرشتاب ارائه شوند“. صفحات موبایلی پرشتاب صفحات HTML هستند که برای نمایش سریع در تلفن‌های همراه بهینه‌سازی شده‌اند. صفحات موبایلی پرشتاب معتبر در طراحی سایت شما شرایط نمایش در نتایج جستجو را خواهند داشت و سبب می‌شوند تا صفحات شما نشان‌های ویژه (special badging) در نتایج جستجو دریافت نمایند.

کاملا واضح است که سرویس صفحات موبایلی پرشتاب برای مدت زیادی کارآمد خواهد بود. طراحان این پروژه حتی درصدد هستند تا استفاده از این سرویس را برای سایت‌های تجاری ممکن سازند. خبر خوب این است که اگر شما از WordPress، Drupal، Magento و یا CMS های محبوب دیگر استفاده می‌کنید، راه‌اندازی صفحات موبایلی پرشتاب بسیار آسان خواهد بود.