واحد حسابداری مالی، یکی از مهم ترین قسمت های هر سازمان است که عدم صحت اطلاعات در آن، زمینه ساز مشکلات متفاوتی برای سازمان خواهد بود. موارد متفاوتی وجود دارد که در نهایت باعث ایجاد تناقض و مشکلات متعدد در حسابداری خواهد شد. از این موارد می توان به ایرادات فنی برنامه حسابداری، حواس پرتی در ورود اطلاعات و عدم اتخاذ استراتژی صحیح برای قسمت اطلاعات اشاره کرد.

به صورت کلی 5 اشتباه رایج در حسابداری وجود دارد که مشکل می شود. در ادامه مقاله به بررسی این اشتباهات پرداخت.

در اولین مرحله، مطمئن شوید که بستر مناسبی برای کارتان انتخاب کرده است. خرید یک برنامه حسابداری گران قیمت در شروع کار برای شرکت ها و سازمان های کوچک که بودجه کمی دارند، منطقی نیست. از این رو بهترین عملکرد، در نظر گرفتن نیازها و اولیت ها و سپس انتخاب مناسب ترین سیستم حسابداری با این موارد است.

سیستم های متفاوتی وجود دارد که از نمونه آن ها می توان به سیستم حسابداری سپیدار اشاره کرد. به صورت کلی پیشنهاد می شود با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، بهترین و مناسب ترین سیستم را انتخاب کنید که پشتیبانی مناسبی داشته باشد. بسیاری از اشتباهات دنیای حسابداری تنها به دلیل مشکلات موجود در این سیستم ها به وجود می آیند.

بعد از خطاهایی که به دلیل ایرادات فنی برنامه ایجاد می شود، خطاهایی که به دلیل عدم پیشروی در روش های اصولی شکل می گیرد، رایج تر است.

کیفیت مدیریت حسابداری و مشاهده نتیجه صحیح، کاملاً وابسته به نوع عملکرد برای استانداردسازی اطلاعات است. در نظر نگرفتن اصول حسابداری در تمام قسمت ها مانند سیستم حقوق و دستمزد، زمینه کافی برای ایجاد تناقص را به وجود خواهد آورد.

یکی از رایج ترین کارهای غیر اصولی در مدیریت حساب، شروع کارها بدون بودجه بندی است. شاید به ظاهر این یکی از اتفاقات قابل کنترل باشد. اما حقیقت کمی متفاوت تر است. زمانی که بدون بودجه بندی صحیح شروع کار می شود، مشکلات متفاوتی ایجاد می شود. از نمونه این مسائل می توان به عدم وجود یک معیار صحیح برای مقایسه اشاره کرد.

یکی دیگر از مهمترین مسائل در حسابداری صورت های مالی، شفافیت است. این اتفاق در برخی از شرکت ها و سازمان های رایج است که هزینه های کوچک را ثبت نمی کنند. الزامیست بدانید که یک کسب و کار ربطی به شفاف سازی خرج و مخارج ندارد. شما یک سازمان بزرگ دارید یا صاحب یک سازمان کوچک هستید. موضوعات مشترکی که در میان هر سازمانی وجود دارد، شفاف سازی مشخص به بهترین شکل ممکن است. شفافیت اوضاع مالی، دیدگاه صحیح نسبت به کسب و کار، آنچه گذشته و آنچه در حال رخ دادن است، به شما می دهد.

از مهم ترین مواردی که در نتیجه باعث عدم طبقه بندی صحیح در آمد و هزینه ها می شود، می توان در نظر تفاوت سود و درآمد اشاره کرد. این اشتباه معمولا توسط حسابداران تازه وارد پیش می آید اما احتمال به وجود آمدن آن در انواع نرم افزار حسابداری فروشگاهی هم وجود دارد.

اگر بخواهیم به بیانی ساده تر این موضوع را توضیح بدهیم، باید بگویم که گاهی اوقات بین سود و درآمد در نظر گرفته نمی شود. به صورت مثال ورودی یا همان درآمد یک سازمان در یک بازه زمانی خاص می تواند بیشتر از ماه گذشته باشد اما این موضوع نشان دهنده سود نیست. برای مشاهده سود خالص شرکت، باید مابه تفاوت در آمد و هزینه های کلی بازه زمانی را حساب کنید.

گزارش های مدیریت و صورت های مالی باید به شکل دقیق و در بازه های زمانی مشخص انجام شوند. گاهی اوقات، با توجه به دست‌داشتن اسناد، گزارش‌های ماهیانه و فصلی چشم پوشی می‌شود و دقیقاً همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی متفاوت خواهد شد. مشاهده گزارش ها، کنکاش در آن ها و بررسی های مربوط به گزارشات، دیدی به صاحب کسب و کار خواهد داد.

در صورتی که این گزارش ها به موقع جمع آوری نمی شوند، این فرصت به صورت کامل از دست می رود. همچنین موضوع بعدی که گزارش گیری دقیق را مشخص می کند، این است که صاحبان کسب و کار با مشاهده گزارش های دقیق و به موقع، از وضعیت کسب و کار و کار خود مشخص می شوند.

این احتمال وجود دارد که یک کسب و کار در سراشیبی ضرر و زیان باشد و این موضوع با مشاهده و بررسی دقیق گزارش ها ملموس خواهد بود. با این حال عدم گزارش گیری صحیح می تواند عواقب دیگری داشته باشد.

در این مقاله در مورد 5 تا از رایج ترین اشتباهات در حوزه حسابداری صحبت می کنیم. پیشنهاد می کنم در صورتی که شما هم با عدم گزارش گیری مواجه شده اید یا اشتباه دیگری مرتکب شده اید که ضرری برای کسب و کار وارد شده است، نظر خود را با ما درمیان وارد کرده اید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!