خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

اکثر افراد بر این گمان‌اند که کار با کامپیوتر، ساده‌ترین کار در جهان است. اما این کاملاً غلط می‌باشد زیرا که کار با رایانه دراز مدت آسیب‌هایی که به بدن انسان وارد می‌شود خواهد کرد. به طور مثال، نشستن طولانی مدت برای بدن چرا بسیار مضر است که جسم انسان به این کار عادت ندارد. نشستن زیاد در حین کار با کامپیوتر باعث کمر درد نیز می‌شود.

همچنین همواره از تأثیرات منفی بر روی گردش خون در بدن استفاده می‌کند که منجر به بیماری‌های قلبی و درمانی در انسان می‌شود. استفاده زیاد از صفحه و ماوس باعث سفتی ماهیچه‌ها می‌شود، گردن و همچنین کلید و صدمه در این دست‌ها می‌شود. علاوه بر این، نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش باعث خشکی چشم و سردرد می‌گردد. کار زیاد با نشان دادن به بروز حالت‌هایی مانند استرس، انزوا و افسردگی نیز در فرد خواهد شد. ولی مشکلاتی از این قبیل را می‌توان با راه‌حل‌هایی ساده تاحد زیادی کرد.

با این مقدمه، در مطلب پیش رو از دیجی رو قصد داریم 5 آسیبی داشته باشیم که به طور مداوم با کامپیوتر به بدن شما کار کند، می‌توان آن را بیان کرد و نکاتی را برای زندگی از آن‌ها ارائه کرد. با دیجی رو همراه باشید.

نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت خطری برای سلامتی انسان است. فرقی نمی‌کند شما در جلوی آینه بنشینید یا تلویزیون یا کامپیوتر. در هر این کار روی گردش خون تاثیر می‌گذارد و فشار می‌آورد و همیشه را به کمر شما وارد می‌کند. همچنین در هنگام نشستن، بدن خیلی کمی می‌سوزند، در حالی که اکثر افراد در حین کار مواد غذایی با مصرف زیاد مصرف می‌کنند. در نتیجه این امر باعث افزایش وزن، بیماری، بیماری های قلبی و بیماری، سرطان و نهایتاً کوتاه شدن عمر انسان می شود.

راه‌های آبی

نشستن یک امر کاملاً عادی و طبیعی است اما که بیش از حد ممکن است به خطری برای بدن انسان تبدیل شود. بنابراین سعی کنید این موضوع را کمی تغییر دهید و نکات زیر را رعایت کنید.

  • کمتر از ساعت کار، 5 دقیقه از یک استراحت کنید.
  • در طول منطقه قدم بزنید و حرکات کشی انجام دهید.
  • بخشی از کار خود را در حالت ایستاده انجام دهید و در صورت امکان از میزهای ایستاده و بلند استفاده می کنید.
  • یا بعد از کار حتما ورزش کنید و حرکات ورزشی در حین کار، مانند تصویر زیر انجام بدهید.
نرمش پشت میز نشینی
(برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید)

وضعیت نامناسب بدن

وضعیت و پوزیشن نامناسب بدن لزوما در حین نشستن ایجاد نمی‌شود. اما پوزیشن نامناسب در حالت ایستاده، خوابیده یا در حین راه رفتن نیز اتفاق می‌افتد. همچنین توجه داشته باشید که فعالیت‌های روزانه شما روی بدنتان تأثیر بگذارد و آن‌ها را ضعیف یا ضعیف کنند. این امر باعث ایجاد درد در ناحیه کمر، شانه، گردن و سردرد تنشی در حین انجام کار با کامپیوتر می‌شود.

وضعیت نشستن

راه‌های آبی

  • در حین انجام کار با رایانه، حفظ مکرر داشته باشید و ورزشهای کششی انجام دهید.
  • گردن، پشت و کمرتان را با دستان ماساژ دهید.
  • صفحه مانیتور کامپیوترتان را به صورت ارگونومیک تنظیم کنید، به صورتی که لبه بالا هم تراز چشمتان باشد و به طول بازو از صورت شما فاصله داشته باشد و مقداری آن را به عقب برگردانید.
  • صندلی‌های اداری ارگونومیک یا بالشتک‌های مناسب برای کمر خود تهیه کنید.
  • سعی کنید که در وضعیت مناسب نشستن در حین کار عادت کنید، یعنی کمی به عقب تکیه بدهید. این وضعیت برای سلامتی شما بهتر است.

فعالیت های تکراری و مداوم

دست درد

فشار تکراری (RSI)، نوعی بیماری است که ناشی از حرکات جسمی مداوم و تکراری می‌باشد که به تاندون‌ها، اعصاب و بافت‌های نرم آسیب می‌رساند. این آسیب به دلیل وضعیت نامناسب دست در حین کار کردن، باعث ایجاد سندروم تونل کارپال در آن‌ها می‌شود.

راه‌های آبی

  • تمرینات و نکات گفته شده در بالا را رعایت کنید.
  • وضعیت بدنتان را در حالت قرار بدهید که فشار کمتری به مچ دستتان وارد شود.
  • از ماوسهای ارگونومیک استفاده کنید.
  • بازو و دست خود را در حالت استراحت و ریلکس قرار بدهید.
  • هنگام استفاده از ماوس یا صفحه کلید، لیکی کمی به آن‌ها وارد می‌شوند.
  • قبل از شروع به کار دستان خود را ورزش دهید و گرم کنید.

خیره شدن به صفحه نمایش

چشم درد

ساعت‌ها می‌شوند به صفحه کامپیوتر تبدیل به خیره چشم، سردرد، تاری دید، سوزش، خارش یا اختلالات موقت بینایی می‌شود. ممکن است، چشم به آسیبی جدی می‌شود و با رعایت موارد ساده‌ای می‌توان به راحتی آن را بهبود بخشید یا از آن‌ها می‌کرد.

راه‌های آبی

  • از نمایشگرهای با کیفیت و مناسب استفاده کنید.
  • از نگاه کردن به صفحه با تابش و نور زیاد خودداری کنید.
  • حداقل به اندازه یک بازو بین چشمتان و صفحه نمایش فاصله باشید.
  • گاهی اوقات چشمک بزنید یا چشمانتان را ببندید.
  • از قانون 20/20/20 حتما پیروی کنید. یعنی هر 20 دقیقه، به مدت 20 زمین روی یک جسم که به فاصله 20 فوتی (6 متر) شما قرار دارد، نگاه و بررسی کنید. برای یادآوری این قانون می‌توانید از ابزاری مانند EVO یا EyeLeo استفاده کنید.
  • اتاق روشنایی را بهبود ببخشید.
  • زمانی که فضای اتاق تاریک می‌شود، نور صفحه کامپیوترتان را هم تنظیم و کم کنید.

فشار عاطفی، اضطراب و استرس

اجتماعی

ابزار کامپیوتری است که به ما کمک کند تا در زمان کمتر، کار را بیشتر انجام دهد. در عین حال این ابزار می‌شود تا افراد زمان کمتری را با خانواده، همکاران و دوستان خود بگذرانند. چه این موضوع باعث می‌شود، انزوا و نگرانی در افراد می‌گردند. علائمی مانند سردرد، کمردرد، بی‌خوابی، تغییر ریتم و ضربان قلب، عموماً نشان دهنده‌ی افسردگی و اضطراب در انسان هستند.

راه‌های آبی

  • آگاهانه و عمیق نفس بکشید.
  • علاوه بر ورزش‌های کششی، اقدام به پیاده‌روی تند یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها کنید تا سطح استرس‌تان کم شود.
  • در فراغت‌تان به دنبال اوقات فراغت اجتماعی باشید.
  • وعده‌های غذایی‌تان را با همکاران، دوستان یا اعضای خانواده خود بخورید.
  • نوشیدن مقدار زیاد آب را فراموش نکنید.
  • برای فعالیت های اجتماعی بعد از کار، حتما برنامه ریزی کنید.
  • مدیتیشن را قبل یا بعد از کار انجام بدهید.
  • قبل یا بعد از ورزش کنید.

با توجه به موارد گفته شده در بالا، در صورتی که از کامپیوتر مدت زمان طولانی استفاده می کنید، حتما به فکر سلامتی جسم و روحتان باشید. با رعایت موارد ساده و آسان، می‌توانم از بیماری‌های ناشی از کار مداوم با کامپیوتر خودداری کنم. حتماً توجه داشته باشید که در برنامه‌های ورزش، زندگی اجتماعی و زندگی را در نظر بگیرید و اجازه دهید این تغییرات جزئی از رفتار و شیوه زندگی‌تان باشد.

منبع