شنیده اید که می گویند انسان جایزالخطاست؟ یعنی اشتباه و خطا در او وجود دارد؛ حتی در مدیریت پیج اینستاگرامی!

اشتباهات هر چند وقت یکبار برای جبران ناپذیری به همراه دارند. مثلاً در پیج‌های فروشگاهی که می‌خواهند زودتر به فروش و درآمد برسند یا حتی پیج‌هایی که برای برندسازی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، همه رشدشان و متمایز می‌شوند در میان رقبا باید از این اشتباهات دوری کنند.

نگران نباش! در این مقاله به تمام اشتباهات رایج در اینستاگرام اشاره کنیم. با شناخت آن‌ها، رشد سریعتری در اینستاگرام را تجربه کرد.

این شما و این هم اشتباهات مرگبار اینستاگرام!

۱۴ اشتباه مرگبار در اینستاگرام

ما برحسب تجربه و نتایج به دست‌آمده در اینستاگرام، تمام اشتباهات ممکن است را جمع‌آوری کرده‌ایم و در اختیار شما قرار دهید.

لطفا برای رشد پیجتان از این ۱۴ اشتباه دوری کنید!

۱. بایوی ضعیف

یکی از مهمترین موارد از اشتباهات رایج در اینستاگرام، نوشتن بایوی نادرست و ضعیف است. بایوی اینستاگرام تنها جایی است که در آن نام تجاری، تماس، توضیحات مختصر دربارۀ برند و لینک رای یکجا می‌توان در مورد اطلاعات مخاطب قرار داد.

در قسمت بایو با استفاده از یک متن کوتاه (حداکثر 150 کاراکتر) می‌توان مخاطبی را که برای اولین بار به پیج شما وارد شد، جلب کرد و به فالوورتان تبدیل کرد.

برای نوشتن بایوی حرفه‌ای موارد زیر را رعایت کنید:

  • نوشتن نام کامل برند/شرکت
  • توضیح مختصر راجع به حوزه کسب و کار
  • قرار دادن لینک های کسب و کار مانند لینک وب سایت، شبکه های اجتماعی
  • استفاده از هشتگ های مرتبط با کسب و کار

اگر نکته: صاحب پیچ فروشگاهی هستید، حتما لینک‌های مربوط به خرید یک مشتری را در بایو قرار دهید. این کار دو فایده دارد جلب اعتماد مشتری و دسترسی آسان مشتری برای خرید.

در تصویر زیر نمونۀ یک بایوی مناسب برای پیج فروشگاهی را قرار داده ایم:

اشتباهات رایج در اینستاگرام

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۲. تولید محتوا بدون استراتژی

تعیین استراتژی برای پیج اینستاگرام بسیاری دارد. اگر شما در پیج خود بر اساس برنامه‌های درست و منظم، می‌سازید و از هشتگ‌های مرتبط با حوزۀ کاری خود، کپی‌رایتینگ خلاقانه، قالب پیج ثابت، راه‌های ارتباطی و فروش درست محصول استفاده می‌کنید، یعنی استراتژی‌های درست تعیین‌شده.

طرحی برای پیج نداشت، نه‌تنها یک اشتباه بزرگ می‌شود، بلکه به منزله از دست دادن فرصت‌های طلایی است. تصمیم گیری درست برای رسیدن به هدفی که در شروع مسیر مشخص شده، کمک خواهد کرد.

۳. عدم فعالیت منظم در اینستاگرام

فعالیت‌های منظم در اینستاگرام تاثیر مستقیمی در افزایش تعداد فالوورها و به‌دنبال آن افزایش نرخ پیج دارد. شما باید روزانه تعداد مشخصی استوری و پست با ارزش و کاربران را منتشر کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت هفتگی ماهانه لایو برگزار کنید یا هر از گاهی ریلز بسازید.

پیشنهاد می‌کنیم برای تنظیم یک تقویم برای پیج خود بسازید و در آن محتوای محتوایی، عنوان محتوا و تاریخ انتشار را مشخص کنید، سپس بر اساس همان برنامه فعالیت داشته باشید.

۴. وجود نداشتن و مسئول نبودن نسبت به فالوورها

مدیریت اینستاگرام و اینترنت با مخاطبان زمان‌بر است؛ اما ارزش زیادی دارد. فراموش نکنید که رابطه ای با فالوورها مانند ارتباط با دوستانتان نیست. اگر به آن‌ها ارزش ندهید، هر لحظه ممکن است شما را ترک کنید.

به تمام کامنت‌ها، نظرات و دایرکت‌ها پاسخ دهید تا شما را حفظ کنید. بی‌پاسخ ماندن سوالات مخاطب باعث می‌شود پیج شما را ترک کنند و به رقیبان شما روی بیاورند.

۵. تبلیغ بیش از اندازه در پیج به‌جای تولید ابزار کاربردی

ارزش گذاری به مخاطب با تولید ایجاد کاربردی می شود. اگر محصول بین تولید خوب و تبلیغ در پیج به هم بخورد. یعنی بیشتر از موارد مورد نیاز کاربر را تولید کنید، مدام یا را با استفاده از تبلیغات بمباران کنید، منتظر دست دادن فالوورهایتان باشید!

۶. استفادۀ زیاد و نابجا از هشتگها

هشتگ اینستاگرام به کاربران اینستاگرام کمک می‌کنند تا محتوا و پست شما را پیدا کنند. اما استفادۀ بیش از حد آن نادرست است. با این که می‌توانم زیر هر پست از ۳۰ هشتگ استفاده کنم؛ ولی پیشنهاد ما این است که از تعداد متداول هشتگ در هر پست استفاده کنید. به کار بردن 10 هشتگ مرتبط با موضوع پست و حوزه کاری برای ارتقا و بهبود پیج مناسب است.

موارد باید اشاره کرد انتشار هشتگ غیرمرتبط با موضوع پست یا استفاده از هشتگ نیز از جمله اشتباهات رایج در اینستاگرام است.

این مثال خنده دار را همیشه به یاد داشته باشید؛ پست‌های بدون هشتگ مانند گوسفندان بدون چوپان هستند! برای رقابتی که بر سر تولید محتوا در اینستاگرام زیاد است، اگر پست شما بدون هشتگ منتشر شود در پست‌های دیگر گم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و کاربر با سرچ کلمه مرتبط به آن شما نمی‌تواند داشته باشد.

تصویر زیر را ببینید، نمونۀ استفادۀ درست از هشتگ‌های مرتبط با تعداد مناسب است.

اشتباهات رایج در اینستاگرام

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۷. استفاده از ربات ها و خرید فالوور، لایک و کامنت فیک

گاهی اوقات صاحبان کسب‌وکار یا ادمین‌های پیج، برای رشد سریع‌تر و داشتن فالوورهای بیشتر، نسبت به خرید فالوور، لایک و کامنت فیک اقدام می‌کنند. گفت این از مخرب‌ترین اشتباهات رایج در اینستاگرام است.

فالوور فیک قوانین و الگوریتم های اینستاگرام است. یعنی اینستاگرام سریعاً فعالیت‌های فیک و جعلی را تشخیص می‌دهد و پیج خطاکار را مسدود کرد (بلاک) می‌کند. مثلا پیجی را در نظر بگیرید که 1000 نفر فالوور دارد اما با خرید لایک فیک، تعداد لایک‌های پست خود را به 15 هزار رسانده است! مخاطب عدم تناسب این رقم‌ها را متوجه خواهد شد و باعث سلب اعتماد او می‌شود.

در یک کلام به شما بگوییم که برای خرید فالوور و محصولات فیک هزینه کنید، اصلا ارزشی ندارد.

۸. استفاده از کپی و تکرار از بقیه اکانتها

زمانی که یک صفحه از محتوای تکراری استفاده می‌کند، کاربر به‌راحتی متوجه می‌شود که برای موضوعاتی که زمان منتشر می‌شود و زمانی که فقط صرف‌نظر نمی‌شود و این اشتباهی بزرگ است. در تولید پیج خود خلاق باشید و از محتوایی که در پیج‌های مختلف منتشر شده است استفاده کنید.

۹. کیفیت را فدای کمیت کردن

پست‌هایی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، پست‌هایی هستند که تصاویر یا ویدیوهای با کیفیتی دارند. در اینستاگرام رزولوشن مهم است؛ هرگز محتوا با نمایش پایین را منتشر نکنید.

یک راه حل برای آپلود تصاویر باکیفیت به شما معرفی کنید برای اینکه کیفیت هنگام آپلود در اینستاگرام کم شود، تصاویر را دو برابر کنید تا هنگام انتشار، کیفیت و رزولوشن آن را کاهش دهید.

۱۰. نکردن از امکانات و فیچرهای جدید اینستاگرام

اینستاگرام به‌طور مداوم، امکانات و فیچرهای جدیدی را معرفی می‌کند. در این فیچرها سعی کنید نیازهای کاربران را رفع کند و اپلیکیشن اینستاگرام را به پلتفرمی محبوب تبدیل کنید. شما از فیچرهای جدید اینستاگرام باید مشخص باشد و از آن‌ها استفاده کنید. با استفاده از فیچرهای جدید می‌توانید ترند کنید که بیشتر دیده شود. مثل ریلزه ها

بخوان: آموزش فعال کردن ریلز اینستاگرام در آیفون و اندروید (3 روش)

۱۱. عدم توجه به اینسایت و آنالیز اینستاگرام

نتایج اینستاگرام بسیار کامل و دقیق از تجزیه و تحلیل هر پست در اختیار شما قرار می دهد. شما با بررسی این دیتاها می‌توانید تشخیص دهید که کجای کار می‌لنگد. برای بررسی و آنالیز پیج، باید اکانت شما «حساب تجاری» باشد.

برای مشاهده اطلاعات، ابتدا به «تنظیم» رفته سپس روی «بینش» کلیک کنید.

تصویر زیر اینسایت اینستاگرام را نشان می دهد، همان طور که می بینید ارقام و تصاویری را می بینید که در اختیار شما قرار می گیرد.

اشتباهات رایج در اینستاگرام

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۱۲. پرایوت کردن پیج

این اشتباهی است که گاهی اوقات کسب‌وکارها می‌شود، بدون اینکه متوجه شوید در اینستاگرام مرتکب می‌شوند. وقتی حساب شما روی «خصوصی» تنظیم شود، هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اکسپت کردن شما به پیجتان دسترسی داشته باشد. در نتیجه، افراد بیشتری از فالوکردن پیج می‌گیرند و آن را نادیده می‌گیرند.

به کانون پروفایل خود را انتخاب کنید و گزینه «خصوصی» را غیرفعال کنید. وقتی حساب شما باز و عمومی است، همه می‌توانند شما را بدون هیچ گونه مانعی مشاهده کنند و به اشتراک بگذارند.

حتما به یاد داشته باشید، پرایوت در فروشگاهی، باعث عدم فروش و کم شدن فالوورها می شود.

۱۳. عدم استفادۀ مناسب از کپشن

مورد سیزدهم از اشتباهات رایج در اینستاگرام، عدم استفادۀ مناسب از کپشن است. برای اینکه پست‌های کپشن طبق اصول و مطابق با سلیقه کاربر باشد، موارد زیر را رعایت کنید:

  • از نوشتن کپشن های طولانی و خسته کننده بپرهیزید؛ چون مخاطب حوصله خواندن متن طولانی را ندارد
  • کپشن پست نباید خیلی کوتاه باشد؛ به‌ویژه در پست‌های معرفی محصول، اطلاعات کافی را در اختیار مخاطب قرار دهید
  • هیچ کپشنی را بدون CTA رها نکنید. در واقع با کال تو اکشن به مخاطب می‌گویید بعد از دیدن پست چه کاری انجام می‌دهند
  • کپشن های جذاب و گیرا بنویسد

تصویر زیر نمونۀ کپشن مناسب برای معرفی محصول در پیج‌های فروشگاهی است:

اشتباهات رایج در اینستاگرام

اشتباهات رایج در اینستاگرام

۱۴. فالو و آنفالو کردن

این روش سال‌هاست که در اینستاگرام برای رشد سریع پیج استفاده می‌شود. اما باید گفت اشتباهات رایج در اینستاگرام است. با توجه به قوانین اینستاگرام، روزانه 150 اکانت می‌توانید فالو یا کنید. با بیشتر شدن تعداد این مقدار اینستاگرام فوراً شما را تشخیص داده و حسابتان را مسدود می کند.

تا دیر نشده اشتباهات خود را شناسایی کنید!

شما با حضور در اینستاگرام به‌راحتی می‌توانید کسب‌وکار، محصول یا خدمات خود را به افراد زیادی نشان دهید. چه چیزی بهتر از این اما اگر قرار باشد اشتباهات رایج در اینستاگرام را مرتکب شوید، چه فایده‌ای خواهد داشت؟

در این مقاله، به شما گفتیم اشتباهات مرگبار در اینستاگرام کدامند و چگونه رفع می‌شوند. اگر می‌خواهید از رقبا چند گامتر باشید و پیج اینستاگرامتان روزبه‌روز پیشرفت کند این اشتباهات را هرگز مرتکب نشوید.

حتماً تجربیات خود را در مورد اشتباهاتی که تابحال در اینستاگرام مرتکب شده اید، با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: کنتنتینو، هوت سوئیت، nealschaffer، سوسیال فاکس

سوالات متداول:

۱) چرا فالوورهای زیادی در اینستاگرام از دست می‌دهیم؟

اگر دنبال‌کنندگان خود را در اینستاگرام از دست می‌دهند، به‌احتمال زیاد حساب شما را محدود یا مسدود می‌کنند. این اتفاق می‌افتد که قوانین اینستاگرام و الگوریتم‌های مانند عدم استفاده از ربات‌های اینستاگرام، فالوور و لایک و کامنت فیک رعایت نشود.

۲) چگونه پیج اینستاگرام بهینه‌ای داشته باشید؟

این نکات را در مدیریت اینستاگرام و افزایش فالوورهای خود بررسی کنید:

  • هشتگ‌های مناسب را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنید
  • با فالوهای خود معاشرت یا داشته باشید
  • یک هشتگ ثابت با ایجاد ایجاد و به‌طور مداوم از آن استفاده می‌شود
  • از ویژگی های اینستاگرام مانند IGTV و حلقه استفاده کنید

۳) چگونه خطاهای اینستاگرام را وارد کنم؟

این راهکارها را برای جلوگیری از اِرورهای اینستاگرام امتحان کنید:

  • کَش و کوکی‌های برنامه اینستاگرام را پاک کنید
  • نرم افزار اینستاگرام را آپدیت کنید
  • برنامه را حذف کنید و دوباره نصب کنید
  • VPN را خاموش کنید

۴) آیا انتشار پست زیاد در اینستاگرام بد است؟

بله. کاربران اینستاگرام را که در یک روز بیش از حد پست می‌گذارند، شناسایی کرده و می‌کند. این باعث می‌شود که پیج‌ به افراد زیادی نشان داده نشود.

منبع