توجه با توجه به معضل هوا، غذای تنباکو، پرتوهای فرابنفش، الکل و غذاهای سوخاری که آسیب پذیری نسبت به آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد، قرار دادن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان در رژیم غذایی مهمتر از آن است. سبک زندگی مدرن، آمار به عارضه‌های سلامتی مزمن را افزایش می‌دهد، اما خبر خوبی است که قرار دادن غذاهای عالی از آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی می‌تواند مقاومت بدن را دربرابر حمله‌های پیوسته‌های رادیکال‌های آزاد افزایش دهد.

شاید بپرسید آنتی‌اکسیدان دیگر چیست؟ به‌طور خلاصه، مولکول‌هایی که برای خنثی‌کردن آثار مضر هستند، از سلول‌های یکپارچگی محافظت می‌کنند و از DNA دربرابر آسیب‌ها به وجود آمده‌اند. مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند سالخوردگی را به تأخیر بیندازد. اما از آنجاکه بدن نمی‌تواند زیاد باشد از این ترکیب‌های حیاتی را تولید کند، بهترین راه، جذب آن‌ها ازطریق غذا است. اما آنتی‌اکسیدان را در چه غذاهایی می‌توانیم پیدا کنیم؟ در این مقاله به 10 نمونه از غذاهای برجسته از آنتی‌اکسیدان اشاره می‌کنیم که به شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بهبود سلامتی در طولانی‌مدت کمک می‌کنند.

توتها

توت‌ها نیروگاه مقوی واقعی هستند. میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی، بلوبری، انگور فرنگی سیاه و کرنبری از بهترین منابع غذایی ویتامین و فیبر هستند. پژوهش‌های متعدد از جمله پژوهش‌های علوم مولکولی بین‌المللی، مصرف منظم توت‌ها به شکل قابل توجهی در مجله‌ها برای کاهش آسیب کمک می‌کند و بررسی در مورد بیماری‌های درمانی و انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

این خواص قوی را می‌توان از جمله اسیدهای فنولیک، فلاونیدها و ویتامین سی نسبت داد. تمام میوه‌های خانواده‌های توت‌ها مفید هستند، برخی از آن‌ها خواص قوی‌تری نسبت به بقیه دارند. مقاله پژوهشی که در مجله Foods منتشر شد، انگور فرنگی سیاه و بلوبری دارای بالاترین تراکم آنتی‌اکسیدان هستند.

انواع توت

انار

مجله تخصصی بین‌المللی Chemical Studies منتشر می‌شود، به‌منظور درمان‌های مختلف و کاهش نتایج به‌عنوان نتایج آزمایش‌های مزمنی مثل ورم مفاصل، پژوهش‌هایی مانند ۲ نوع و آلزایمر بررسی می‌شود. آنار هم تقریباً به اندازه‌ای است که دارای مواد مغذی برای تقویت سلامتی است. طبق پژوهشی که در مجله Food Bioactives منتشر شد، انار منبع غنی از انواع آنتی‌اکسیدان از جمله الاجیک اسید، گالیک اسید، آنتوسیانین‌ها و الاگیتانین است.

آلو

آلوهای شیرین و آبدار مثال بارز دیگری از منابع سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. نرم افزار تحلیلی شیمی کشاورزی و مواد غذایی، آلویی در اندازه‌های متوسط ​​حاوی ۶.۵ میلی‌گرم مجله ویتامین سی است که ۱۰ درصد از ارزش روزانه توصیه‌ها را دربرمی‌گیرد. پژوهش‌های متعدد در مقاله‌های مروری‌ای Phytotherapy Research نشان‌دهنده مصرف منظم آلو می‌تواند به عملکرد مجله شناختی، تراکم استخوان و سلامت سلامتی کمک کند.

آلو

شکلات تیره

اگر به‌دنبال افزایش جذب آنتی‌اکسیدان هستید، می‌توانید شکل تیره را به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید. گرچه طعم تلخ شکلات تیره شاید محبوب خیلی از افراد نباشد، یکی از سالم ترین موادی است که در قفسه ای قنادی ها پیدا می شود. ماده‌ی اصلی شکلات یعنی کاکائو منبعی غنی از فلاونیدهایی مانند کاتچین، اپیکاتچین و پروسیانیدین است. این ترکیب‌ها به کاهش کمک می‌کنند، سلامتی بیماران را بهبود می‌بخشد و در واکنش به بهبود ایمنی می‌گذارد.

مقاله‌های مروری که در مجله Oxidative Medicine and Cellular Longevity منتشر می‌شود، مصرف کاکائو می‌تواند تأثیر مثبتی بر مقاومت انسولینی، عملکرد شناختی و حالت روحی بگذارد. هرچقدر شکلات بیشتر فرآوری شده باشد، آن هم کاهش پیدا خواهد کرد. برای رسیدن به حداکثر مزایا باید شکلات‌های کمتر فرآوری‌شده با کاکائو را مصرف کنید.

چغندر

چغندر، بدون شک یکی از بهترین مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف چغندر متعددی برای سلامتی دارد. این سبزی‌های ریشه‌های بسیار قابل توجهی هستند که می‌توانند انجام دهند. ترکیب‌هایی که به صورت مستقیم بر روی عملکرد سیستم‌های قلبی تأثیر می‌گذارند.

آب چغندر هم مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول‌های ضدالتهاب دارد. این سبزی‌ها سرشار از بتلین هستند؛ بتلین نوعی پلی‌فنول و دلیل رنگ بنفش چغندر است. داروی مروری که در مجله‌ی Nutrients منتشر می‌شود، مصرف منظم چغندر و آب چغر می‌تواند به کاهش سطح، عملکرد شناختی بهتر، افزایش فشار خون و کاهش مصرف به انواع سرطان بینجامد منجر شود. پژوهشی که در Sports Medicine منتشر شد هم نشان می‌دهد، آب چغندر تأثیر چشمگیری بر عملکرد ورزشکاران دارد.

چغندر

سبزی های برگدار سبز

سبزی‌های برگ‌دار سبز، سنگ‌بنای یک رژیم سالم هستند. کلم پیچ، اسفناج، آب تره، کلم یا کاهو نه‌تنها غذاهای کم‌کالری، حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. اسفناج مثال بازی از سبزی برگ‌داری سبز با خاصیت ضداکسیدان بالا است. مقاله پژوهشی که در Food and Function منتشر شد، مصرف منظم اسفناج به کاهش، چاقی، نوع ۲ تصلب شریان و انواع سرطان کمک می‌کند.

افزون بر این سبزی‌های برگ‌دار سبز برای سلامت چشم و مغز مفید هستند. این سبزی‌ها سرشار از دوااکسیدان کاروتنوئیدی قدرتمند یعنی لوتین و زیاکسانتین هستند. مجله پژوهشی که در مجله Nutrition Reviews منتشر شد، لوتین و زیاکسانتین می‌توانند نور آبی مخربی را وارد کنند که می‌تواند جذب شود و از این عضو حیاتی جلوگیری کند.

کنگر فرنگی

طعم کنگر فرنگی به مارچوبه شباهت دارد و در رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیدا می‌شود. کنگر غنی از اینولین (نوعی فیبر پروبیو) و همچنین پتاسیم و ویتامین سی است. مقاله پژوهشی در مجله بین‌المللی Molecular Sciences منتشر شد، کنگر فرنگی دارای خواص قوی ضدالتهاب و ضد میکروبی است. این سبزی‌های پرخاصیت، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی، هیدروکسینامیک اسیدها، پلی‌فنول‌ها و فلاونیدها هستند.

کنگر فرنگی

لوبیا، عدس، نخود

احتمالاً هنگام فکر کردن به غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان، گیاهان دولپه‌ای مثل لوبیا، عده و نخود کمتر به ذهنتان می‌رسند. بااین‌حال، از این گیاهان سرشار از پلی فنول با قابلیت‌های از بین بردن رادیکال‌های آزاد هستند. نرم افزار تحلیلی که در مجله Food Science منتشر شد، نزرد، نخود، نخود، دانه سویا، لوبیا، عدل و لوبیای قرمز دارای بیشترین ویژگی ها هستند. این حبوبات از بهترین منابع وگان و سرشار از فیبر هستند.

مقاله مرتبط:

آجیل

گرچه آجیل سرشار از شیرینی و لذت است، سلامتی زیادی دارد. نرم افزاری که در مجله Nutrients منتشر می شود، مصرف روزانه مصرف مواد غذایی به انواع عارضه های من ازجمله بیماری های بیماری های قلبی، پژوهشی نوع 2، چاقی، سنگسه و انواع خاص از سرطان را کاهش می دهد. یکی از تاثیرات مثبت این غذاها حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید، فیتوسترول (استروئیدهای گیاهی) و الاجیک اسید با خواص ضداکسیدانی قوی هستند. مقایسه‌هایی که در علوم و فناوری‌های غذایی در گردو و گردوی آمریکایی منتشر شد، ویژگی‌های مهمی را در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارند.

آجیل

جوی دوسر

بلغور جوی دوسر (اوتمیل) بسیار مقوی است و می‌توانید آن را با مواد غذایی دلخواه ترکیب کنید. به همین دلیل یکی از بهترین انتخابها برای صبحانه است. همچنین از تولید، فیبر، کلسیم، ویتامین های B، C، E و K است. به نقل از پژوهشی که در مجله Antioxidants منتشر شد، جوی دو سر بالاتر از آنتی‌اکسیدان‌های مهم ازجمله بتاکاروتن، پلی‌فنول‌ها، کلروفیل‌ها و فلاونیدها را دارد. همچنین در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد، فعال‌سازی مکانیزم‌های ترمیم سلول و محافظت از آن‌ها دربرابر آسیب سلولی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!