۱۰ عنوان تکنیک نویسی که جادو می‌کند
۱۰ عنوان تکنیک نویسی که جادو می‌کند

شاید برای شما هم پیش آمده است که مقاله عالی نوشته‌اید اما مطالب شما باید از طریق گوگل نگرفته باشد، حتماً از خودتان بپرسید که چرا مقالاتی از گوگل ورودی‌های خوبی نمی‌گیرند؟ پاسخ ساده است! نویسندگان حرفه‌ای مقالات، از تکنیک‌های عناوین نویسی آگاه هستند و به همین دلیل میزان نرخ را در مقالات آن‌ها در گوگل بسیار بیشتر از شما می‌دانند.

وقتی گوگل روی یک لینک در نتایج می‌کنید و شروع به خواندن مطالب می‌کنید، شما جادو شده‌اید! جادوی عنوان نویسی!

تحقیقات معتبر نشان داده است که یک عنوان جذاب می تواند سایت شما را با هم برابر کند. برای اینکه بتوانید عناوین جذابی را بنویسید، تکنیک های آن را یاد بگیرید، در این مقاله به شما می آموزید چگونه از تکنیک های عنوان نویسی برای جادو کردن کاربران استفاده کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عنوان نویسی چیست؟

حتماً در صفحه‌ی نتایج گوگل، سایت‌هایی را می‌بینند که همه آن‌ها دارای یک جمله یا عبارت هستند و یا در پست‌های اسلایدی اینستاگرام جملات کوتاه صفحه اول را مشاهده کرده‌اید، در کتاب‌فروشی‌ها کتاب‌هایی دیده می‌شوند که روی جلد آنها عبارت یا عبارت جذابی وجود دارد. همه این‌ها، عناوین هستند که شما در طول شبانه‌روز با آن‌ها در حال هستید.

به بیانی ساده: «تیتر یا عنوان، عبارت یا جمله‌ای است که در ابتدای یک محتوای (ویدئو، کتاب، مقاله و…) دیده می‌شود.»

شاید تصور کنید که عنوان نویسی یا تیتر نویسی کاری ساده و راحت است. اما باید بدانید که اگر این کار ساده‌ای بود ما را در عنوان مقاله از واژه‌ی «تکنیک» استفاده نمی‌کند. زمانی که از واژه‌های تکنیکی استفاده می‌شود که یک کار، دارای اصول و قواعد خاص باشد. بنابراین یکی از چالش‌های مهم تولید کننده محتوا، یک عنوان جذاب است.

اگر صاحب وب‌سایتی هستید، حتماً می‌دانید که یکی از مهم‌ترین درهای ورود کاربران به سایتتان، ورودی موتور جستجوی گوگل است. برای اینکه در نتایج گوگل رتبه خوبی داشته باشید، باید بر سایت و مطالب خود کار کنید، اما این پایان کار نیست! شما باید برای مطالب خود عناوین جذابی را انتخاب کنید تا میزان کاربران بر مطالب شما افزایش یابد و به این ترتیب روز به روز در نتایج گوگل رتبه‌ی بهتری را کسب کنید. باید دقت کنید که عنوان شما را با مقاله انتخاب کنید.

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که با دیدن ویترین یک فروشگاه، وارد آن فروشگاه شوید. عنوان شما، در واقع همان ویترین فروشگاه را دارد. اگر شما هنر عنوان نویسی را نداشته باشید، حتی اگر بهترین اجناس با بهترین تخفیف‌ها را داشته باشید، کاربران شما را نادیده خواهند گرفت. با تیتر نویسی جذاب قادر بود کاربران زیادی را به سمت سایت خود روانه کنید.

عنوان، نمایش‌دهنده‌ی موضوع شماست و باید این مهارت را داشته باشید تا کل محتوا را در یک جمله یا عبارت خلاصه کنید. کاربران با عنوان مقاله، متوجه می‌شوند که در همان لحظه کاربر فکر می‌کنند که آیا به مطالعه این محتوا نیاز دارد یا خیر. ما باید کاربر را جادو کنیم! یعنی اجازه فکر کردن را به کاربر ندهیم و جوری عنوان نویسی کنیم که کاربر به‌محض دیدن تیتر روی سایت ما کلیک کند. البته باید این نکته را مدنظر داشت که عنوان با محتوای هماهنگی داشته باشد در غیر این صورت نرخ پرش (Bunce Rate) شما افزایش می‌یابد و اصلاً برای سایت شما خوب نیست.

اندازه تیتر شما نباید آنقدر کوتاه باشد که نتواند پیام اصلی را به شبکه انتقال دهد. از طرفی تیتر شما نباید آنقدر طول داشته باشد که در نتایج گوگل نمایش داده شود. برای نوشتن عنوان جذاب استفاده از ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر مناسب است. شما باید پیام اصلی شما را انتخاب کنید و همچنین برای مخاطب جذاب و تأثیرگذار باشد.

به نظر شما کدامیک از عناوین زیر بهتر است؟

  • آشنایی با بهترین روش‌های بهینه‌سازی سایت موتورهای جستجو که می‌تواند میزان کاربران سایت شما را افزایش دهد و رتبه یک را برای شما به ارمغان می‌آورد!
  • ۱۰ تکنیک طلایی سئو برای پیروزی در گوگل

اکثر محتوای نویسان حرفه‌ای این نکته را می‌دانند که هنر نویسندگی در ساده‌نویسی است. تازه‌واردها به‌اشتباه می‌شوند که باید با استفاده از واژه‌های ثقیل و سخت، مخاطبان را جذب کنند. خوانندگان دوست دارند که پس از ورود به سایت در کمترین زمان به اطلاعاتی که به آن نیازمند هستند، دسترسی پیدا کنند. بنابراین به شما توصیه می‌کنید که ساده‌نویسی را علاوه بر این، در کل مطالب خود در نظر بگیرید. به نمونه های زیر دقت کنید:

  • چگونه با بهره مندی از تبلیغ نویسی، کاربران به آرزویشان برسانیم؟
  • چگونه با استفاده از دیزایرها در کپی رایتینگ استفاده کنیم؟

در نمونه دوم، مخاطب درکی از دیزایر و کپی رایتینگ وجود ندارد، اما در نمونه اول با کلمات ساده و مناسب تر، عنوان قابل فهم است.

یکی از پدیده های عجیب، احساس ترس است. وقتی که ما ترس می‌شویم برای رهایی از آن حاضریم هر هزینه‌ای را پرداخت کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر دکتر به شما بگویید که با خوردن فلان غذا، به یک بیماری صعب‌العلاج مبتلا می‌شوید، به‌راحتمال‌قوی شما دیگر به آن غذا نمی‌روید. شما احساس ترس را به مخاطبان خود القا کنید. در حقیقت به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها می‌فهمانید که اگر شما را نخواند، یک‌چیز مهم و ضروری است، ازدست‌داده‌اند و یا در آینده ممکن است دچار مشکلاتی شوند. به نمونه های زیر توجه کنید:

  • ۱۰ اشتباه در سایت شما را به قبرستان می‌برد!
  • ۲۰ جای شگفت‌انگیز ایران که اگر آن‌ها را نبینید پشیمان شد

سیستم مغزی انسان طوری طراحی شده است که به سرعت پاسخ‌های خود را دریافت می‌کند. هر وقت که سوالی ذهن شما را مجبور کنید، برای پاسخ به آن به‌سرعت با موتور جستجوی گوگل به دنبال پاسخ آن هستید. در تیتر نویسی هم باید با استفاده از همین ایده، حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید. با این کار موفق می شود مخاطب را برای گرفتن پاسخ به سایت خود هدایت کنید. به نمونه های زیر دقت کنید:

  • چگونه با طراحی سایت به درامد ۳۰ میلیون تومان در ماه رسیدم؟
  • چگونه از یک سال، مثل بلبل آلمانی حرف بزنید؟

برای اجرای این تکنیک شما باید حل شدن مشکل را به مخاطب بدهید. به‌عنوان‌مثال به تیتر همین مقاله دقت کنید. ما با این عنوان به شما قول دادیم تا ۱۰ تکنیک جادویی را برای نوشتن عنوان به شما یاد بگیرید. نمونه های دیگری از این تکنیک را ذکر می کنیم:

طبق تحقیقات روانشناسی، اعداد نسبت به کلمات بیشتر جلب می‌کند. زمانی که شما در تیتر خود از اعداد استفاده می‌کنید، کاربران احساس بهتری می‌کنند را با شما می‌کنند. به همین دلیل تیترهایی که با اعداد شروع می‌شوند، بیشتر کلیک کنید. همچنین استفاده از درصد افزایش در نرخ کلیک دارد. اعداد و درصدها نشان‌دهنده قاطعیت و اثبات بر روی مقاله معتبر شما هستند. به نمونه های زیر دقت کنید:

  • ۱۰ راز مهم در مورد اعتمادبه‌نفس که باید بداند
  • ۹ تکنیکی که شما را ۱۵۰% افزایش می دهد

در زمان نوشتن تیتر به مخاطبان این قول را می‌دهید که با خواندن شما در زمانش صرفه‌جویی می‌کند. همه دوست دارند که کارهای خود را در زمان سریع‌تری انجام دهند تا زمانی که بیشتر بمانند.

  • سایت بدون دانش فنی در ۱۰ ساعت یک طراحی کنید
  • با فریلنسری در خانه باشید و کسب کنید

همه انسان‌ها دوست دارند که رتبه‌های اول هر حوزه را بدانند. به‌عنوان‌مثال پرفروش‌ترین کتاب کدام است؟ پولسازترین شغل چیست؟ اگر در این دو نمونه پسوند «ترین» موجود است. در حقیقت، پسوند «ترین» نوع برتری را تداعی می‌کند که برای مخاطبان بسیار جذاب است.

  • بهترین روش های کسب درامد خانگی
  • ارزانترین لپتاپ های مناسب گیم

یکی از خصوصیات انسان این است که تجربیات دیگران را بداند. مثلاً دوست دارد بداند که یک فرد موفق برای موفقیت خود چقدر زمان گذاشته شده و با چه روش‌هایی به موفقیت رسیده است. شما می توانید از این تکنیک برای عنوان نویسی خود استفاده کنید. فقط باید دقت کنید که فقط از تجربیات واقعی خود حرف بزنید و خیال‌بافی و داستان‌سرایی نشوید!

  • چطوری در کمتر از یک ماه کتابم را نوشتم؟
  • ۵ تکنیکی که با آن‌ها به شغل موردعلاقه خود رسیدم

در زمان تیتر نویسی خود، از واژه‌ی اصفهانی «چگونه» استفاده کنید. عناوینی که با کلمه‌ی «چگونه» شروع می‌شوند، دارای محبوبیت بالایی هستند و اصطلاحاً کلیک خور خوبی دارند. کاربران با خواندن کلمه‌ی «چگونه» می‌فهمد که قرار است با یک آموزنده روبرو شود. به عنوان مثال زیر توجه کنید:

  • چگونه یک نویسنده قهار شوید؟
  • چگونه می‌توان بدون کار کردن، کسب درآمد کرد؟
  • حتماً کلیدواژه را در عنوان خود بگنجانید.
  • هیچوقت در عنوان خود از کلمات اختصاری فارسی استفاده نکنید. مثلاً به‌جای «ارتش جمهوری اسلامی ایران» از کلمه «آجا» استفاده نکنید.
  • عنوان انتخابی خود را چند بار بخوانید و دقت کنید که کلمات در آن وجود نداشته باشند.
  • پس از نگارش تیتر، آن را به‌دقت بخوانید و بررسی کنید که غلط املایی در تیتر غلط املایی نباشد، مقاله معتبر شما را زیر سوال می‌برد.
  • یکی دیگر از تکنیک‌هایی که برای عنوان نویسی وب سایت بسیار قوی است، از تاریخ استفاده می‌شود که نشان‌دهنده بروز مطالب است. به‌عنوان‌مثال: «آموزش طراحی سایت- آپدیت ۲۰۲۲».
  • استفاده از نام افراد معروف هم یک روش برای نوشتن عناوین جذاب است. به‌عنوان‌مثال: «۱۰ راز موفقیت از نظر ایلان ماسک»

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ۱۰ تکنیک جادویی برای عنوان نویسی پرداختیم. در ابتدا به مهم و ضروری عنوان جذاب در جذب مخاطب اشاره می کنیم و پس از آن ۱۰ تکنیک کاربردی و کاربردی در عنوان نویسی جادویی را برای شما شرح دادیم. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!