یک محتوانویس باید با آمار پیش برود. او در خصوص هر موضوعی که بخواهد بنویسد، باید قبل از آن، ابتدا آمار آن را حوزه دربیاورد کرد. اصلاً در آن حوزه چه خبر است و قرار است تا چه اتفاقاتی بیفتد. شبکه قبل از همه اینها، بهتر است از آمار استفاده از اینترنت به ویژه های اجتماعی در ایران را بداند. برای این می نویسم ایران که در حالت پیشفرض مخاطبان مقاله اش کاربران ایرانی هستند. وقتی این آمار را بداند، متوجه می شوم که چه دقتی باید روی خود بگذرد.

این آمار از پارسال تا الان است و هرچه پیدا کرده ام، نوشته ام. خواستم فقط نشان دهم که وقتی خودم می گویم که در ابتدا دنبال آمار باشید، یعنی اینطوری بنویسید. آمار باید خیلی دقیق و مستند باشد. (استثنائ همه جملات را دقیقاً کپی کردم تا کامل مطلب را نوشتم؛ اما هدفم در این مقاله، این است که شما باید در آمار به همین دقیقی که نوشته شده است، بنویسید.)

  • بر اساس گزارش نوشته در سایت اقتصاد آنلاین در 27 شهریور 1400، میزان عضویت در شبکه های اجتماعی از میزان 53درصد در سال 1396 به 65درصد در سال 1399 رسیده است. همچنین حضور متوسط ​​روزانه در شبکه های اجتماعی در حدود 30 دقیقه در این بازه زمانی افزایش یافته و به رقم یک ساعت و 32 دقیقه در روز رسیده است. واتس‌اپ و اینستاگرام دو شبکه اجتماعی با نرخ فعالیت بالا در ایران هستند.
  • بر اساس گزارش مجله پنجاه در 12 مرداد 1400، نوین‌هاب، پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها و کاربران، در گزارش سالانه خود اعلام کرده‌است که با میلیون کاربر ایرانی، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان واتساپ شده است. پس از آن تلگرام با ۴۹ میلیون کاربر و اینستاگرام با ۴۷ میلیون کاربر ایرانی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. توییتر تنها 2 میلیون کاربر ایرانی دارد.
  • بر اساس سایت دیجیاتو در تاریخ 27 شهریور 1400، آمارهای مرکز آمار ایران از افزایش حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سه سال گذشته حکایت دارد. 88.5 درصد از افراد بالای 15 سال که اعضای شبکه های اجتماعی هستند، از واتساپ استفاده می کنند. این رقم برای اینستاگرام 68 درصد بوده است که این شبکه اجتماعی را در جایگاه دوم قرار می دهد. در سال 98 بیش از 65 درصد از افراد 15 ساله و کمتر در یک شبکه اجتماعی عضو بوده اند. این آمار از افزایش ۱۲ درصدی کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۹ حکایت دارد.
  • در سال 99، اسپانیا منتشر کرد که 64.1 درصد از افراد بالای 18 سال کشور از پیام‌رسان واتس‌اپ استفاده می‌کنند. اینستاگرام با ۴۵.۳ درصد در رتبه دوم و تلگرام با ۳۶.۳ درصد در رتبه سوم قرار دارد. حالا این آمار را با 1400 مقایسه کنید.
  • گجت نیوز در خرداد 1401 و نقل از ایسپا منتشر کرد که در خرداد 1401 و با استفاده از جمعیت مطالعه مناطق 18 سال در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه 1441 به شیوه تلفنی اجرا شده، 78.5 درصد از مردم مردم است. کشور حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. همچنین ۹.۹ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۸۶.۲ درصد ساکنین مراکز استان‌ها و ۹۵.۳ درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی هم‌اکنون از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
  • علاوه بر این، در همین صفحه و باز به نقل از اسپانیا نوشته شده است که با ۷۱.۱ درصد پراستفاده‌ترین رسانه در کشور بوده است که این میزان مصرف دقیقاً مشابه تیر ۱۴۰۰ است. هم‌اکنون ۸۷.۷ درصد گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۷۸.۸ درصد از گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۴۱ درصد از افراد بالای ۵۰ سال در حال استفاده از واتساپ هستند. همچنین میزان استفاده از این رسانه اجتماعی در میان افراد دارای تحصیلات دانشگاهی 87.8 درصد، افراد دارای مدرک تحصیلی 79.2 درصد و تعداد تحصیلات کمتر از 44.4 درصد است.
  • اینستاگرام با ۴۹.۴ درصد دومین رسانه اجتماعی استفاده در کشور می‌شود. هماکنون ۷۴.۴ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۶۵.۱ درصد از افراد با تحصیلات دانشگاهی و ۵۶ درصد ساکنین مراکز استان‌ها از این رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند.
  • تلگرام با ۳۱.۶ ​​درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که میزان استفاده از این شبکه اجتماعی نسبت به تیر ۱۴۰۰ نزدیک به ۹ درصد کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از این نظرسنجی، 1.3 منطقه مردم کشور در حال استفاده از کلاب هاوس هستند. میزان استفاده از این شبکه اجتماعی درست مشابه تیر ۱۴۰۰ بوده است. ۳ درصد از جمعیت کشور نیز از توییتر استفاده می‌کنند.
  • بر اساس نتایج نظرسنجی، 3.7 درصد مردم 18 سال به بالا کشور از فیسبوک، 3.6 درصد از سروش، 4.6 درصد از ایتا، 1.8 درصد از آیگپ، 0.4 درصد از سیگنال، 0.8 درصد از نظرسنجی. گپ، 2.2 درصد از بله، 5.7 درصد از روبیکا و 0.6 درصد از تیک تاک استفاده می‌کنند.
  • بر اساس گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سازمان تنظیم مقررات در تاریخ 14 مرداد 99، آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت کشور از نفوذ 94 درصدی اینترنت حکایت به نحوی است که به میزان 83 درصد از کاربران اینترنت موبایل را افزایش می دهد و از اینترنت ثابت می کند. ۱۱ درصد رسیده است. البته به تازگی نوشته شده به نقل از ایرنا است که استفاده از بستر اینترنت در چند سال اخیر و خصوصیاً با احساسات عمیق یافته است. این موضوع باعث ضریب نفوذ اینترنت در کشور به بیش از ۱۲۷ درصد شده است. با توجه به عقب‌ماندگی که در حوزه اینترنت ثابت وجود دارد، بار ترافیکی از روی شبکه ثابت به سمت سیار روانه شده است. یکی از آمارهای مهمی که باعث می‌شود شبکه ثابت بسیار به چشم بیاید، این است که تنها ۳۲ درصد از روستاهای کشور دارای اینترنت ثابت هستند و ۷۰ درصد روستاها هستند که حدود ۳۵ هزار روستا از طریق اینترنت سیار به شبکه ارتباطی کشور متصل هستند.
  • شرکت مشترک شرکت در مراسم افتتاح ۲۸۰۰ پروژه مخابراتی به ارزش ۳۴۰۰ میلیارد تومان، اعلام کرد میزان سرمایه‌گذاری در حوزه مخابرات ۱۰ برابر این عدد باشد. اکنون حدود 100 هزار کیلومتر فیبرنوری توسط شرکت مخابرات ایران در بین شهرها و شهرستانها اجرا و در حال کار است. آیا در حقیقت میزان فیبرنوری یا تجهیزات لایه‌های شبکه که باید به خانوارها خدمات و سرویس خدمات ارائه می‌داد، کافی بوده یا نه؟ باید بگویم خیر کافی نبوده است.

این فقط بخشی از آمار است. البته به آمارها کم در حال به روز شدن هستند. فقط باید بدانید که چگونه آمارها را استفاده کنید.