دیتا استودیو این امکان را به ما می دهد که به راحتی به دیتا سورس های مختلف متصل شود و انواع ریپورت هارا به کمک چارت های مختلف ایجاد کنیم.

یکی از کاربردهای اصلی دیتا استودیو در سئو مرتبط کردن آن به سرچ کنسول و مرتب کردن آمار آن است. من آخرینا یک تمپلیت کامل دیتا استودیو برای سرچ کنسول آماده کرده ام. در این مقاله ابتدا در مورد امکانات این تمپلیت توضیح داده می شود و سپس به شما آموزش می دهم که چگونه می توانید از این تمپلیت استفاده کنید. با من همراه باشید.

امکانات این تمپلیت به شرح زیر است:

در این تمپلیت دو چارت جدا برای آمار کلیک و ایمپرشن وجود دارد. به کمک این نمودار می توانید با یک ماه قبل مقایسه کنید.

به طور کلی سهم SEO در میزان جستجوی کوئری های Branded معمولا ناچیز است. به همین دلیل بهتر است مقدار کلیک و ایمپرشن کوئری های Branded و Non-branded بررسی شود. در این طرح این امکان برای شما فراهم شده است.

زمانی که میلاد شولی پیش از این اشاره کرده است، تعداد کوئری های مرتبطی که یک سایت به ازای آنها رتبه گرفته است و تغییر آن در گذر زمان می تواند به عنوان یک KPI بررسی قرار گیرد. در این نمودار می توانید تعداد کل کویرهای سایت خود را در سه ماه گذشته مشاهده کنید.

در این قسمت می توانید به تفکیک موبایل، تبلت و دسکتاپ آمار کلیک و ایمپرشن را بررسی کنید.

در این چارت می توانید مقدار کلیک و ایمپرشن را برای کوئری های تک کلمه ای، دو کلمه ای و بیشتر مشاهده کنید. به طور کلی اگر اکثر آمار کلیک و ایمپرشن شما به واسطه کوئری های لانگ تیل به دست آمده است، جای پیشرفت قابل توجهی در سئو سایت است.

طبق مطالعه ای که Ahrefs انجام داده است به طور خلاصه گوگل به ازای 46 درصد کلیک ها را گزارش نمی کند. این کار برای حفظ حریم خصوصی کاربران انجام می شود.

در یکی از چارت های این برنامه می توانید تعداد کل کلیک ها و ایمپرشن هارا با تعداد کلیک ها و ایمپرشن هایی که به ازای آنها گزارش شده است را مقایسه کنید. با این کار می توانید متوجه شوید که به ازای چند درصد کلیک کنید و سایت شما هیچ گزارشی گزارش نشده است.

اگر درصد Hidden Query شما بسیار بالاست، بهتر است بیشتر به ابزارهای شخص ثالث برای کیورد ریسرچ داشته باشید.

می دانید که به ازای چه تعداد از کوئری های سایتتان لینک ۱ تا ۳ هستید؟

در این نمودار این امکان فراهم شده است. شما می توانید به ازای اورج پوزیشن های ۱ تا ۳، ۳ تا ۱۰، ۱۰ تا ۲۰ و ۲۰ به بعد تعداد کوئری ها، کلیک ها و ایمپرشن هارا را مشاهده کنید.

در دو جدول مختلف می توانید کوئری هایی که بیشترین کلیک و ایمپرشن را پیدا کرده اید.

چند کوئری ها به نسبت اورج پوزیشنی که دارند کلیک و ایمپرشن قابل توجهی را رقم میزنند. با این حال ممکن است وقتی آمار کل کوئری هارا یکجا بررسی کنید متوجه عملکرد خوب آنها نشوید. به همین دلیل بهتر است مقدار کلیک و ایمپرشن کوئری هارا به تفکیک رنج های مختلف اورج پوزیشن هم می پردازیم.

در این تمپلیت دیتا استودیو سه جدول در اختیار شما قرار می گیرد که در آنها کوئری ها بر اساس اورج پوزیشن ۱ تا ۴، ۴ تا ۸ و ۸ تا ۱۲ تفکیک شده اند. در هر جدول شما می توانید سورت را بر اساس کلیک یا ایمپرشن انجام دهید و کوئری های ارزشمند را پیدا کنید.

به طور کلی کوئری های لنگ تیل رقابت کمتری دارند. به همین دلیل پیدا کردن کوئری های لانگ تیل با حجم جستجوی بالا این امکان را به ما می دهد که با منابع مالی، زمانی و انسانی کمتر نتایج بهتری را رقم بزنیم.

در یکی از جداول این تمپلیت شما می توانید بر اساس تعداد کلمات موجود در آن ها فیلتر کنید و سپس آنها را بر اساس کلیک یا انعکاس سورت کنید. با این کار شما می توانید به راحتی کوئری های لانگ تیل سایت ارزشمند خود را پیدا کنید.

برای اطلاع از کنیبالیزیشن های احتمالی دو جدول در تمپلیت قرار گرفته است. در جدول اول ستون های زیر را داریم:

· کوئری

  • تعداد لندینگ پیج ها
  • ایمپرشن کوئری
  • کلیک کوئری

در جدول دوم نیز ستون های زیر را داریم:

  • آدرس هر لندینگ پیج
  • ایمپرشن هر لندینگ پیج
  • کلیک هر لندینگ پیج

شما به کمک جدول اول می توانید متوجه شوید که به ازای هر کوئری چه تعداد از صفحات سایت شما در نتایج جستجو شده است. اگر این تعداد بیشتر از یک باشد یعنی با کنیبالیزیشن احتمالی وجود دارد. در این حالت با کلیک بر روی هر کوئری در جدول اول، URLهایی که به ازای آن کوئری در نتایج جستجو ظاهر می شوند و در جدول دوم نشان می دهند. شما با بررسی این URL ها می توانید متوجه شوید که اتفاق افتاده است یا خیر.

برای اطلاع از تعیین دقیق کنیبالیزیشن پیشنهاد می کنم این مقاله از Semrush را مطالعه کنید.

در این مشاهده می توانید مشاهده کنید که هر کشور چه سهمی از کلیک و ایمپرشن شما را به خود اختصاص داده است.

برای استفاده از این تمپلیت دو اقدام اصلی زیر باید انجام شود :

الف) تعریف دیتا سورس ها

ب)ایجاد کپی از تمپلیت و مرتبط کردن دیتا سورس ها به آن

در ادامه هر یک از این مراجل را بیشتر توضیح می دهم.

برای تعریف دیتا سورس مراحل زیر را طی کنید:

2. وارد پنل دیتا استودیو شوید و در قسمت بالا سمت چپ روی دکمه ایجاد کلیک کنید و گزینه منبع داده را انتخاب کنید.

2. در صفحه ای که باز شده است Search Console را جستجو کنید و روی آن کلیک کنید.

3. دامین مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس در ستون Tables روی گزینه URL Impressions کلیک کنید. در ادامه گزینه Web را در ستون جستجو تایپ کنید نمائید را انتخاب کنید. سپس در قسمت بالا سمت چپ نام مناسبی مثل “URL” را جایگزین اسم پیش فرض کنید. در آخر روی دکمه Connect در قسمت بالا سمت راست کلیک کنید.

4. در صفحه ای که باز شده است صفحه فرود را پیدا کنید و آنرا از متن به URL تغییر دهید.

. مراحل ۱ تا ۴ را مجدد انجام دهید و این بار به جای URL Impression گزینه Site Impressions را انتخاب کنید و نام دیتا سورس را هم “Site” قرار دهید.

. در صفحه ای که باز شده است روی لینک افزودن فیلد در منوی بالا کلیک کنید.

7. نام فیلد را “Brand” قرار دهید و در قسمت Formula کد زیر را وارد کنید:

case
when REGEXP_CONTAINS(Query,&quotyourbrand|yourbrand.com&quot) Then &quotBranded&quot Else &quotNon-branded&quot
End

به جای عبارات yourbrand و yourbrand.com فرم های جستجوی برندهای مختلف خود، که توسط کاربران می شود، را جداکننده «|» کرد. وارد کنید.

پیشنهاد می کنم برای این کار کوئری های هوم پیج خود را در سرچ کنسول بررسی کنید و بر اساس آن دیتا اطلاعات این بخش را وارد کنید.

8. بار دیگر روی لینک Add Field کلیک کنید و این بار به نام آنرا Query Length قرار دارد و در قسمت Formula کد زیر را وارد کنید:

CASE
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+$&quot) THEN 1
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+\\s\\S+$&quot) THEN 2
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+\\s\\S+\\s\\S+$&quot) THEN 3
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+$&quot) THEN 4
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+$&quot) THEN 5
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+$&quot) THEN 6
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+$&quot) THEN 7
WHEN REGEXP_match(Query,&quot^\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+\\s\\S+$&quot) THEN 8
ELSE 9
END

بر اساس این فرمول اگر تعداد کلمات موجود در یک کوئری 1 تا 8 باشد، به آن عدد 1 تا 8 اختصاص داده شده است. اما اگر طول کوئری ۹ یا بیشتر باشد به آن عدد ثابت ۹ اختصاص داده می شود.

تعریف دیتا سورس ها در این قسمت به پایان میرسد.

برای این کار زیر را طی کنید:

2. روی لینک زیر کلیک کنید:

https://datastudio.google.com/u/0/reporting/8efddf92-3905-4b6c-ab72-dc870f2687ff/page/6zXD/edit

2. در قسمت بالا سمت راست روی علامت سه نقطه کلیک کرده و گزینه Make a Copy را انتخاب کنید.

3. در پنجره باز شده لازم است دیتا سورس های خود را انتخاب کنید. در کادر اول دیتا سورس “URL” و در کادر دوم دیتا سورس “Site” را انتخاب کنید.

با انجام این مراحل باید مشکل تمام چارت ها را بدون سایت خود مشاهده کنید.

نکته: گاها در هنگام ایجاد کپی از تمپلیت، در نمودار “Long-tail Keywords” فیلتر اعمال شده با ارور مقابله می شود.

برای رفع این مشکل روی فیلتر هاور کنید تا آیکن ادیت نمایش داده شود:

سپس طول پرس و جو را انتخاب کنید:

در این مقاله تلاش کردم تا امکانات تمپلیت سرچ خود را در دیتا استودیو به شما معرفی کنم و نحوه استفاده از آن را آموزش دهم. برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از کارت های این مقاله پیشنهاد می کنم قسمت های دیگری از این مقاله را مطالعه کنید.

همچنین بالو کردن پیج اینستاگرام من می توانید از آموزش های بعدی باخبر شوید:

https://www.instagram.com/sinaafkham.seo/



اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!