آموزش گوگل آنالیتیکس۴
آموزش گوگل آنالیتیکس۴

آقا تا کمتر از 1 سال دیگه نسخه فعلی آنالیتیکس به دیار باقی می‌پیونده و مجبوری با وارث بر حق اون یعنی GA4 کار کنی! اینم بگم اوایل که باهاش کار می‌کنی، شاید فک کنی خیلی نچسب و منزویه ولی یخورده که باهاش بازی کنی، قشنگ یخ بینتون شکسته می‌شه و کلی باهاش خوش می‌گذرونی! حالا اینجا سعی کردم هر چیزی که ممکنه گیج‌اتون کنه یا باهاش حال نکنید رو به زبون آدمیزاد توضیح بدم که شاید در شکل گیری رابطه بین شما تاثیر گذار باشم! بلند بگو آمییییییییین 😁

  • اگر همزمان وب‌سایت و اپلیکیشن دارین، حالا با GA4 می‌تونین داده‌های هر دو را همزمان در یک property داشته باشین! (جدی این خیلی خفنه)
  • در نسخه پولی GA3 فیچری به نام Advanced Analysis وجود داره که در GA4 این فیچر به نام Explorations برای ساخت گزارشات خفن به رایگان در اختیارتون قرار گرفته است! (حالا هی بگین گوگل پولکیه!)
  • وقتی بیزینس شما چندین دامنه داشت، برای Cross-domain کردن اونا باید دست به دامن GTM با رعایت کلی داستان بودیم ولی در GA4 مثل بچه آدم، فقط کافیه در web data stream اونا رو معرفی کنیم! 🙂
  • در GTM با Preview mode می‌تونستیم قبل از انتشار ایونت‌ها، فایر شدن اونا رو در لحظه بررسی کنیم، حالا در GA4 برای رو کم کنی یک debug mode معرفی شده که می‌تونیم به راحتی ایونت‌هامون رو دیباگ کنیم! (اگر دیدین debug mode یخورده تاخیر داره به بزرگی خودتون ببخشین و ریلود کنین)
  • در GA3 برای سگمنت‌بندی فقط 2 نوع یوزر و سشن رو داشت ولی الان در GA4‌ با نوع ایونت هم اضافه شده که این امکان رو به ما می‌ده که مثلا مجموع کسانی که وارد صفحه X‌ شدن و صفحه رو ۲۰ درصد اسکرول کردن رو یک سگمنت کنیم و تمام گزارشات خودمون رو منحصر به این بخش از کاربران ببینیم! (واقعا هولیی شت 🥳)
  • اگر یک حجم زیادی ترافیک داشته باشین در GA4 می‌تونین از ماشین لرنینگ اون برای پیشبینی کاربرا استفاده کنید که این رو میشه در کمپین‌های Google Ads هم به عنوان یک Audience معرفی کنین، که کمپین‌های هدفمندتری داشته باشین!
  • اگر سایتتون در اروپا فعاله و درگیر GDPR هستین، GA4 کلی ویژگی برای کنترل Privacy داره که خیالتون رو راحت می‌کنه!

خدا ایونت کتگوری، اکشن و لیبل رو بیامرزه!

.

——————————-۲ خط سکوت—————————–

.

واقعا شخصا عاشقشون بودم و بلایی نبود که سرشون نیارم! (رحم الله من یقرا فاتحة مع الصلوات) خلاصه بخوام بگم در GA4 شما می‌تونی به شکل نامحدود(در app stream محدودیت 500 تایی هست) ایونت بسازی و برای ساخت اونم، فقط کافیه یک پارامتر ضرورری به نام Event Name وارد کنی و تا 25 مختاری برای تکمیل‌تر شدن ایونتت، پارامتر اضافه کنی! (لیست محدودیت‌ها رو اینجا بخون)

یک سری ایونت رو خود GA4 به شکل دیفالت جمع‌آوری می‌کنه، مثل: (لیست کامل)

ایونت first_visit: اولین باری که کاربر به صفحه‌ای از وب‌سایت شما سر می‌زنه!

ایونت session_start: وقتی page view هیت می‌شه و سشن شما استارت میشه! (در GA4 برعکس یونیورسال اگر سورس کمپین تغییر کنه یا به ساعت بامداد بخورین، سشن شما timeout نمی‌شه و ادامه پیدا می‌کنه!)

ایونت user_engagement: وقتی کاربر حداقل 1 ثانیه در صفحه اول بمونه بعد اون رو ببنده یا وارد صفحه دوم بشه این ایونت فایر می‌شه!

یک سری ایونت ساده هم داریم که انقدر در یونیورسال، ما استفاده کردیم و شورش رو دراوردیم که خود GA4 موقع کانفیگ web data stream یک گزینه به نام Enhanced Measurement براتون گذاشته که اگر اون رو فعال کنین، ایونت‌های زیر رو به شکل خودکار براتون می‌شماره: (جزییات بیشتر)

ایونت Page views: وقتی صفحه لود می‌شه و browser تمام ریسورس‌ها رو دانلود می‌کنه این ایونت فایر میشه و حواستون باشه موقع کانفیگ GA4 در تگ منیجر تیک‌اش رو بزنین و خفن داستان هم اونجاست که این ایونت دیگه به Load وابسته نیست و اگر url هم تغییر کنه فایر می‌شه! (در یونیورسال این ایونت فقط موقع Load صفحه فایر می‌شد که در صفحات SPA که لود اتفاق نمیوفتاد، بدبختی داشتیم!)

ایونت Scrolls: اگر 90% صفحه اسکرول بخوره این ایونت فایر می‌شه! ( پیشنهاد می‌کنم به شکل دستی این ایونت رو در بخش Web data stream غیرفعال کنین و خودتون با این راهنمایی در GTM، ایونت کاستوم ایجاد کنین تا درصد‌های دیگه هم ترک کنین)

ایونت Outbound clicks: اگر کاربر با کلیک روی لینکی در صفحات وب‌سایت شما به دامنه دیگری منتقل بشه این ایونت فایر می‌شه! (اگر چند دامنه دارین، می‌تونین اونا رو در Tagging Settings ثبت کنین تا این ایونت رو تریگر نشه!)

ایونت Site search: اگر صفحه load بشه در url اون یکی از پارامترهای q, s, search, query, keyword وجود داشته باشه این ایونت فایر می‌شه! (اگر سایت شما از پارامتر دیگه‌ای استفاده می‌کنه در تنظیمات این ایونت میتونین ثبت کنین تا اون رو تریگر کنه!)

ایونت Video engagement: یک سری ایونت “*_video” داریم که زمانی فایر می‌شن که حتما ویدیو emebed شده یوتیوب باشه و در url اون پارامتر enablejsapi=1? حالا با هر روشی وجود داشته باشه! پس در ایران بیخیالش بشین 🙂

ایونت File downloads: اگر کاربر روی لینکی در وب‌سایت شما کلیک کنه و در URL اون لینک .pdf, .mp4 و … وجود داشته باشه این ایونت فایر میشه!

نکته: دقت کن که این دسته از ایونت‌ها و قبلی (Automatically collected) به شکل خودکار تعدادی پارامتر هم همراه ایونت مرتبط ارسال می‌کنن که می‌تونین در گزارش‌های GA4 بدون نیاز به تعریف آن به عنوان Custom Dimension از اونا استفاده کنین! (‌نترس پایین‌تر توضیح دادم داستان این چیه 😉)

خداییش از حق نگذریم GA4 تا تونسته دستمون رو باز گذاشته که هر کاری عشقمون کشید انجام بدیم ولی یه جایی ازتون خواهش می‌کنه که وقتی قراره یک ایونت جدید(Custom) درست کنین که در دو دسته قبلی وجود نداره! برای نام اون Event Name و پارامترهای اون از اونایی که در اینجا خودش معرفی کرده، استفاده کنین تا در گزارشات و ماشین لرنینگ خودش بتونه اونا رو بفهمه و بیشتر بهتون حال بده :)‌

حالا فرض کن می‌خوای یک ایونت بسازی و قبل از اون هم چک کردی که در هیچکدوم از دسته‌های قبلی نیست!(چون اگر باشه و دوباره شما بسازی، 2 بار شمرده می‌شه!) اینجا دیگه بدون دوشواری راحت یک ایونت با در نظر گرفتن محدودیت‌ها درست کن! (اگر محدودیت‌ها رو رعایت نکنی، جایی اخطار نمی‌گیری ولی GA4 لج می‌کنه و ریکورد نمی‌کنه! )

حالا اینجا رو با دقت بخون، چی می‌گم! وقتی شما یک سری Custom Parameter به همراه ایونت خودت، ایجاد می‌کنی(مهم هم نیست نام اون ساخته خودت بوده یا از Recommended استفاده کردی) می‌تونی در GA4 بخش Real Time و Debug View اونا رو ببینی ولی تا وقتی که اونا رو به عنوان یک تعریف جدید یعنی Custom Dimensions ثبت نکنی، نمی‌تونی اونا رو در گزارشات اصلی آنالیتیکس ببینی و استفاده کنی! همچنین اگر قراره اون پارامتر رو فقط در اون ایونت به خصوص استفاده کنی، زمان ثبت اون حواست باشه که اسکوپ رو event انتخاب کنی!(وگرنه user انتخاب کن) در نهایت هم 24 ساعت طول می‌کشه که در گزارشات اصلی بتونی اون پارامترهای معرفی شده رو ببینی!

نکته: دقت کن که در custom dimensions شما حداکثر 50 تا Event-scoped و 25 تا User-scoped می‌تونی درست کنی!

آقا در گوگل آنالیتیکس یونیورسال یک تعریفی به نام Goal با 4 نوع Type مختلف وجود داشت که در GA4 دیگه همچین چیزی وجود نداره و به جای اون یک تعریف جدید داریم به نام Conversion که فقط 1 نوع(Type) داره اونم از نوع ایونت که برای ساخت Conversion هم فقط کافیه، از لیست Event ها هر کدوم که دوست داشتی رو با روشن کردن Switch اون تبدیل به Conversion کنی یا به شکل دستی از لیست Conversion ها اون Event را به عنوان کانورژن معرفی کنی!

نکته: در Web Data Stream یک Conversion داریم که به شکل خودکار ارسال میشه و اونم Purchase است!پس مثل قبل اگر نیاز داشتید، تعداد تراکنش‌ها رو بشمارین، نیاز نیست Event جدید ست کنین و از دیفالت خودش استفاده کنین، مخصوصا چون کلا 30 تا Conversion فقط اجازه دارین، بسازین!

فرض کن می‌خوای page view یک صفحه خاصی رو به عنوان کانورژن تعیین کنی! ولی مشکل اینجاست که شما فقط یک event به نام page view داری که اگر اون رو انتخاب کنی هر جایی که این ایونت فایر بشه اون کانورژن شمرده می‌شه(یعنی تمام صفحات سایت!) لذا تنها راهش اینه که یک ایونت جدید برای page view اون صفحه خاص(دیگه نگم که باید حتما event name اون متفاوت باشه) درست کنی! ( پایین تر ساخت ایونت رو توضیح دادم 😁)

نکته: وقتی یک ایونت رو به عنوان conversion انتخاب می‌کنی 24 ساعت طول می‌کشه که در گزارش‌های اصلی GA4 نمایش و قابل استفاده بشه ولی اگر عجله دارین می‌تونین به راحتی یک Conversion جدید درست کنین و نام اون Event ای که در مرحله قبل انتخاب کردین را وارد کنین تا بلافاصله در گزارش‌ها قابل نمایش و استفاده بشه!

برای ساخت Event مثل قبل می‌تونین در GTM اون رو بسازید و فایر کنید یا اینکه اگر اون ایونت جدیدی که می‌خوای بسازی بر اساس یک ایونتی است که از قبل وجود داره، می‌تونین همانند تصویر زیر از فیچر جدید GA4 یعنی Create Events استفاده کنین! (حداکثر 50 ایونت با این روش میتونی بسازی)

ساخت ایونت در ga4
ساخت ایونت در ga4

نکته: همزمان با ساخت ایونت این امکان وجود داره که در بخش Parameter configuration اگر ویرایش خاصی نیز روی پارامترهای اون ایونت مشخص نیاز دارین، همزمان انجام بدین!

یادتونه قبل‌تر گفتم که یک سری ایونت داریم که به شکل خودکار، همزمان با Tag اصلی Ga4 به همراه پارامترهاشون فایر می‌شن(نام گذاری اینا دست شما نیست) و یک سری هم داریم که خودمون به شکل custom ایجاد کردیم که ممکنه به گوگل رحم کردین و از Recommended ها استفاده کرده باشین یا خیر (نام‌گذاری اینا دست شماست) حالا فرض کنین که شما می‌خواین به هر دلیلی Event Parameter یا حتی Event Name اونا را ویرایش، حذف یا ادغام کنین که برای این موضوع می‌تونین از فیچر جدید GA4 یعنی Modify Event استفاده کنین! (حداکثر 50 ایونت می‌تونی ویرایش کنین)

ویرایش ایونت در ga4
ویرایش ایونت در ga4

نکته زیرخاکی: نتایج ساخت یا ویرایش Event روی گزارشات قبلی تاثیر نخواهد داشت و همچنین برای اعمال تنظیمات فقط کافیه در بخش Matching conditions شرایطی را وارد کنین که با Event مورد نظر شما Match بشه و در بخش Modify parameters نیز می‌تونین با قرار دادن یک پارامتر در میان 2 براکت ( یعنی [[X]] ) در واقع value اون پارامتر رو صدا کنین!

آقا جدی در GA4 یادگیری محدودیت‌ها خیلی مهمه چون ممکنه رعایت نکنی و آنالیتیکس هم جایی بهت اخطار نده و اگه حواست نباشه 2 ساعت باید بگردی دنبال مشکل گزارشاتت! پس حتی اگر حال و حوصله هم نداری اینجا دوباره روزنامه‌وار بخون:

  • تا مرداد 1401 هیچ محدودیتی برای تعداد ایونت ها در Web data Stream وجود نداره! ( در اپ تا 500 ایونت می‌تونی ثبت کنی)
  • حداکثر شما تا 30 عدد ایونت رو به Conversion تبدیل کنی!
  • اگر مجبور شدی برای Event ات، پارامترهای اضافه ثبت کنی، حواست باشه که تا 25 تا اجازه داری!
  • زمانی که مجبور شدی به شکل Custom بری Event یا parameters ایجاد کنی حتما حواست باشه، اون نامی که انتخاب می‌کنی، باید زیر 40 کارکتر باشه!
  • اگر نیاز به تعریف‌های جدید(custom definitions) بود حواست باشه که در سطح User فقط 25 تا حق داری درست کنی و در سطح Event تا 50 می‌تونی درست کنی! (نام اونا هم حداکثر 24 کارکتری باید باشه)
  • این رو بالا تر گفتم ولی بازم بگم که در GA4 برعکس یونیورسال اگر سورس کمپین تغییر کنه یا به ساعت بامداد بخورین، سشن شما timeout نمی‌شه و ادامه پیدا می‌کنه بخاطر همین تعداد سشن در GA4‌ با یونیورسال متفاوت است!
  • بخش Explore رو مثل یک Data Studio سر خود روی GA4 ببینید که اونو گذاشتن که تا میتونید خودتون رو با گزارشات خفن و جدید خفه کنید ( راهنمایی بیشتر )
  • این قانون نیست ولی از همین الان عادت کن هر Event Name ای که خواستی بسازی، حتما با حرف کوچک و بدون Space باشه! (مثل perfect-yazdan)
  • گزارشاتی که در Explorations وجود دارن، فقط دیتای 2 ماه گذشته رو دارن! که برای افزایش این مدت زمان فقط کافیه در Data Settings اون Property از منوی Data Retention به 14 ماه افزایش بدی!
  • فراموش نکنید اگر کارمندهای زیادی دارید، IP نتورک های شرکت را در تنظیمات Web Data Stream اکسکلود کنید.
  • در تنظیمات Web Data Stream یک گزینه‌ای با عنوان Collect Universal Analytics Events وجود داره که پیش خودت می‌گی، دمش‌گرم به راحتی می‌تونم کل ایونت‌های GA3 رو اینور منتقل کنم! ولی حواست نیست که در GA4 شما محدودیت 50 پارامتری دارید و نام‌گذاری ایونت‌ها هم خیلی خیلی مهمه! پس فقط بگم اون دکمه “جیزه” و کلا دستش نزن! 🙂
  • حتما شما هم شنیدی که موقع نصب GA4 در GTM می‌گن یک پارامتر debug-mode دستی برای اون اضافه کنید! ولی به شما نمی‌گن اگر اینکارو کنی، تمام کسانی که در لحظه سشن فعال روی سایت شما دارن در صفحه DebugView نمایش داده می‌شن و برای اینکه device خودت رو پیدا و دیباگ کنی، قراره بیچاره بشی! راه‌حل اونم اینه که اگر همین الان اکستنشن نصب داری و از Preview mode خود GTM استفاده می‌کنی، کلا این پارامتر رو اضافه نکن! اگر هم به هر دلیلی خواستی اضافه کنی یک variable درست کن که undefined یا True برگردونه و به عنوان Value در اون پارامتر قرار بده!
  • فرض کن یک لندینگ X داری که حجم زیادی از ترافیک‌های ورودی این لندینگ با UTM پارامتر هستند که منجر می‌شه در گزارشات شما هزاران ردیف x. com/?utm_source مختلف وجود داشته باشه! که همین باعث دیتا سمپلینگ و ایجاد خطا هنگام فیلتر کردن دیتا می‌شه! حالا در GA3 یک گزینه‌ای با عنوان Exclude URL Query Parameters وجود داشت که به راحتی با معرفی اون پارامترها این مشکل رو حل می‌کردیم ولی در GA4 به شکل مسخره‌ای این گزینه وجود نداره و باید با GTM اون رو هندل کنی! ( راهنمایی بیشتر )
  • فرض کن که کاربر برای پرداخت هزینه محصولی، از سایت A وارد سایت درگاه B می‌شه و بعد از پرداخت برمی‌گرده! در این حالت ترافیک ورودی از سایت درگاه B در گزارشات شما به عنوان ترافیک Referral شناخته می‌شه! برای این حل این مشکل در GA3 از فیچر Referral Exclusion List استفاده می‌کردیم که در ثبت احوال GA4 اسم اون به Unwanted Referrals List تغییر پیدا کرده که فقط کافیه در تنظیمات Web Data Stream اون دامنه‌های مورد نظر را وارد کنید!

همین الان بیش از 500 تا ایونت روی Container های گوگل تگ منیجر من وجود داره که روی آنالیتیکس یونیورسال کانفیگ شدن و برای اینکه بتونم همه اونا رو با در نظر گرفتن ایونت‌های خودکار خود GA4 به اون منتقل کنم. یک اکسل خوشگل که در تصویر زیر اون رو می‌بینین، پیدا و شخصی‌سازی کردم که کار مهاجرت ایونت‌ها رو کلی برام راحت‌تر کرد!😍

🎁اگه این اکسل خوشگل رو نیاز داری، با گذاشتن ایمیل به #رایگان اون رو برات ارسال می‌کنم!🎁

مدیریت ایونت های GA4
مدیریت ایونت های GA4

پ.ن: من به صورت هفتگی محتوای جدید منتشر می‌کنم که کلی می‌تونه در فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ کمکتون کنه، پس حتما در لینکدین کانکشن بزنید و اینجا هم فالوم کنید💪

پ.ن: پیشاپیش دمتون گرم که برای انرژی و ذوق من، این محتوا را لایک و Share‌ می‌کنین تا دیجیتال مارکترهای ایرانی خفن‌تر از همیشه بدرخشن🙌

#خلق_ارزش

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!