نگاهی به تفاوت های این دو روش آموزشی

کتاب معکوس متدهای نوین آموزشی، رفته به جانشینی برای روش های سنتی آموزش مبدل شده است.

در بسیاری از دنیا، دانشگاه ها، مدارس و پردیس های آموزشی به این روش های نوین آورده شده و در حال به روز شدن بر اساس متدهای جدید هستند.

کتاب معکوس یا کلاس معکوس به عنوان یکی از بازده ترین روش های نوین آموزشی، یکی از متدهاییست که بسیاری از نظام های آموزشی در حال تجربه ی آن هستند.

نتایج حاصل از بخش‌های مربوط به حوزه و مشارکت دانش‌آموزان در امر آموزش باعث می‌شوند که طرفداران این متد نوین روز بیشتر شود.

اما همچنان کسانی هستند که برای تغییر و جا به جایی بین نظام سنتی آموزش و متدهای امروزی باقی مانده اند.

به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله مقایسه ای بین روش آموزش سنتی و متد به معکوس داشته باشیم.

پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در پایان به جمع بندی ایده آلی دست یابید.

یک کلاس درس سنتی را تصور کنید، معلم جلوی کلاسه و در حال صحبت برای دانش آموزان است، برخی از دانش آموزان در حال بازی با تلفن های خود هستند، و حتی ممکن است یکی دو نفر در حال چرت زدن باشند.

کلاس کاملا ساکت است و تنها صدای معلم است که در کلاس شنیده می شود.

اکنون همان کلاس را می‌بینید، اما دانش‌آموزانی که به‌صورت گروهی کار می‌کنند و هر کدام در توضیح مطالب درسی نقشی دارند.

در حالی که معلم در کلاس قدم می‌زند و با هر گروه ملاقات می‌کند تا سؤالات و چالش‌های پیش روی دانش‌آموزان باشد و از طرفی آن‌ها را برای حل مسائل راهنمایی کند.

سر و صدا در این فضا بیشتر است و ممکن است برای فردی که یکباره وارد کلاس می شود این همهمه قدری عجیب باشد. اما در دانش آموزان به جای شیطنت و صحبت های متفرقه، در حال انتقال مفاهیم آموزشی به محیط هستند.

شرایطی که در ابتدا توصیف می شود، چیزی بود که به طور معمول در کلاس های کلاسیک در جریان است و کلاس های بعدی، کلاس هایی که آموزش با شیوه و متدهای معکوس را تجربه می کنند.

به نظر شما آموزش به معنای واقعی در کدام یک از این دو کلاس در جریان است؟

در ادامه با هم نگاهی دارد به تفاوت های شاخص این دو شیوه آموزشی

نظام آموزش سنتی که جزء معلم محور است، در متد آموزشی معکوس، این دانش آموزانی هستند که کلاس را در دست دارند.

به این معنا که در این شیوه ی آموزشی معلم به عنوان یک تسهیل کننده عمل می کند و نقش آن را باز می کند به دانش آموزان، پاسخ به سوالات، راهنمایی و در صورت لزوم درک برای تفکر ذهنی دیگر است.

دانش آموزان برای مطالب و مفاهیم، ​​پیش از حضور در کلاس به منابعی می پردازند که از سوی معلم به آن معرفی می شود، و پس از حضور در کلاس درس هریک یافته ها و آموخته های خود را در اختیار سایرین قرار می دهند. .

یکی از ویژگی هایی که همیشه می تواند فضای آموزشی را برای دانش آموزان و فراگیران جذاب کند، پذیرایی محیط است.

به این معنا که در هر ساعتی این امکان وجود داشته باشد که کلیات فضای تغییر کند.

مثل زمانی که دانش آموزان در خانه در حال مطالعه و مطالعه هستند و یا وقتی در کلاس درس به صورت گروهی دور هم نشسته اند و مطالب و مطالب آموزشی را به همراه منتقل می کنند.

این اتفاقیست که در معکوس همیشه رخ می دهد.

در حالی که این پذیرشی در آموزش سنتی وجود ندارد. دانش آموزان همیشه در کلاس درس در مقابل معلم نشسته اند و آموزگار به عنوان متکلم وحده در حال انتقال مفاهیم آموزشی به آنهاست.

در یک نظام آموزشی سنتی، مربی و آموزگار بدون دسته بندی خاص و صرفاً بر اساس نمودارهای آموزشی اقدام به ارائه مطالب به دانش آموزان می کنند اما در معکوس، مطالب آموزشی توسط مربیان کاملا گزینش می شود.

به این معنا که مشخص می شود کدام یک از مطالب را دانش آموزان با مطالعه در منزل فرا گرفته اند و برای کدام دسته از مطالب نیاز به راهنمایی معلم در داخل کلاس دارند.

معلمان همچنین برای درک مفهومی، برنامه ریزی می کنند تا تجربیات بهتری را برای دانش آموزان و فراگیران در کلاس درس ارائه کنند.

مجموع این اتفاقات تأثیر بسیار زیادی در کیفیت آموزش و همچنین کیفیت مطالب دارد که به دانش آموزان ارائه می شود.

همانگونه که احتمالاً شما هم شدید، روش آموزشیِ معکوس، شیوه ای کارآمد برای آموزش دانشجویان و فراگیران در رشته های مختلف تحصیلی.

در این متد آموزشی با استفاده از زمانِ خارج از کلاس برای فراگیری محتوای اساسی کلاسها، می توان تمام وقت را به یادگیری دیگر اختصاص داد.

دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند از طریق بحث و گفتگو با همسالان خود به نحوی روشی با موضوعات و مباحث درگیر شوند و ایده‌های مختلف را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند و در نتیجه سطحی را از نظر ارزیابی کنند.