از آن‌جایی که خودروها را بیشتر از هزینه‌های گذشته و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های بیشتری برای دریافت پول بیشتر از مردم خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به ویژگی‌های وسایل نقلیه خود مانند صندلی‌های گرم شونده از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی از رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و به اشتراک‌گذاری از جمله کره‌ای جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته شده است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر از این خودروساز آلمانی برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto 80 دلار پرداخت کرد. باید کند ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ام‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه‌ها و نرم‌افزارها هستند، همین موضوع باعث می‌شود که فناوری‌های بیشتری داشته باشیم و وسایل نقلیه به روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های رشد را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادی، پورشه و تسلای همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های ویژگی‌های ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خریدهای ماهیانه تنفر دارند، روندی را که خودروسازان در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسند، دارند.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی از 217 نفری که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را دارد، انجام داد. فقط ۲۵ درصد از مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در ابزاری نقلیه های خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه ویژگی مختلف وجود دارد که گروه 5 درصد نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر دارند:

  • ویژگی های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی های گرم می شوند

تحلیلگران قابلیت‌های اشتراکی را به خودروهای بیشتر خواهند رساند

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی خودروسازان لوکس، می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها بسیار ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه‌های سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسند. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ای بیشتر خودرو خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بیشتری برای ساخت‌های الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد از خدمات مشارکت خودرو در درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار تا پایان دهه به 200 میلیارد دلار می رسد.

جنرال موتورز تقریباً 16 میلیون وسائل نقلیه در جاده های ایالات متحده آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی هایی است که می توانند آن را به اشتراک بگذارند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های این شرکت در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهادات قانع‌کننده، مشتریان متوسط ​​مایلند به‌طور ۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده تغییر بزرگی در نحوه خرید و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی از ویژگی‌ها را پس از اینکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی از کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را افزایش دهد تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای کمک به توسعه خودروها پس از خرید، ارائه دهند.

حتی یک مورد از اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌های اشتراک ماهیانه/سالانه پرداخت کنند. با این باور بودند که می‌توانم این روش را اجاره خودرو خودرو کنم. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.

مقاله مرتبط:

ابولصمید همچنین به گران‌بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت: با تغییر به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این مقدار حتی بیشتر نیز افزایش می‌یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودروهای زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسند که از ایده‌هایی که پول بیشتری بپردازند آن را به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها می‌کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهد شاید شرایط بهتر شود.

***

نظر شما همراهان زومیت درباره ی اشتراکی شدن برخی از ویژگی های خودروها چیست؟ به نظر شما چند درصد از صاحبان خودرو حاضر به خرید ماهیانه برای ویژگی‌های مختلف وسایل نقلیه خود می‌شوند؟

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!