گزارش آنچه ورج می‌نویسد، گزارش مالی جدید فیسبوک نشان می‌دهد بیش از یک دهه رشد بیوقفه‌ای درآمدهای این شبکه اجتماعی در نهایت به پایان رسیده است. فیسبوک میگوید برای اولین بار در تاریخ فعالیتهایش، در فصل دوم سال 2022 با سالانه دریافت و دریافت آمار رسمی، فیسبوک در این بازه زمانی یک درصد کاهش یافته و به 28.8 میلیارد دلار رسیده است.

سود کلی شرکت مادر فیسبوک یعنی متا 36 درصد افت کرد و به 6.7 میلیارد دلار رسید. واحد تجاری Reality Labs که وظیفه دارد رؤیاهای مارک زاکربرگ در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 2.8 میلیارد دلار ضرر کرده است.

در فصل دوم سال ۲۰۲۲ سود متا برای سومین فصل متوالی کاهش پیدا کرد. این اولین بار در سال 2012 است که سود متا به یک شرکت سهامی عام در سه فصل متوالی افت می‌کند. متا در سال ۲۰۱۲ به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.

شرکت مادر فیسبوک در فصل دوم سال جاری میلادی به ازای هر سهم از سهامش 2.46 درآمد کسب درآمد تا مجموع درآمدش 28.8 میلیارد دلار باشد. در بازه‌ای مشابه در سال ۲۰۲۱ به ازای هر سهم ۳.۶۱ دلار درآمد به جیب زده بود.

متا پیش‌بینی می‌کند که در فصل سوم سال جاری، وضعیت بدتر می‌شود. این شرکت در فصل آینده بین 26 میلیارد دلار تا 28.5 میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد، در حالی که انتظار می‌رود در فصل 2022 به 33.36 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. در فصل سوم سال 2021 درآمد متا 29.01 میلیارد دلار اعلام شد.

مارک زاکربرگ می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد وارد رکودی اقتصادی شده‌ایم که بر روی تجارت دیجیتال تأثیرگذار است. پیش‌بینی میزان تأثیرگذاری یا مدت‌زمان این چرخه‌ها همیشه سخت بوده است، بااین‌حال می‌توانم بگویم که به نظر می‌رسم وضعیت فعلی را از یک فصل قبل بهتر ببینم.»

مدیران متا می‌گویند عواملی مانند تورم، کاهش فروش، جنگ جهانی، مشکلات زنجیره‌ای تیکی، تشدید تبلیغات از سوی سرویس‌هایی مانند تاک و مهم‌تر از همه «تغییرات آزاردهنده‌های» که اپل در سیستم‌عامل موبایلی‌اش اعمال می‌کنند، همگی باعث کاهش درآمد این شرکت می‌شود.

تا پیش از انتشار گزارش مالی فیسبوک، تحلیلگران وال استریت گفته اند که انتظار دارند این شرکت برای اولین بار در تاریخ افت کند. گزارش مالی جدید به وضوح نشان می‌دهد که متا در همه حوزه‌های فعالیتش با چالش‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم‌افزار می‌کند. قابلیت ردیابی اپلیکیشن شفافیت در گوشی‌های ضربه‌ای ضربه‌ای به کسب‌وکار تبلیغاتی متا وارد شده و صرفاً در سال گذشته باعث ضرر ۱۰ میلیارد دلاری این شرکت می‌شود. وضعیت بد باعث می‌شود که شرکت‌های تبلیغاتی کمتری داشته باشند و درنتیجه این اتفاق درآمد کسب و کار تبلیغاتی را کاهش دهد.

مقالات مرتبط:

متا در تلاشی برای رقابت مستقیم با تیک تاک، در حال بازسازی فیسبوک و اینستاگرام است تا این دو شبکه اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری برای ویدیویی اتکا کنند. انتقادات زیادی را به‌دنبال داشته‌اند و حتی برخی از چهره‌های سرشناس موضوع اینستاگرام مانند کیلی جنر از سیاست های جدید متا به صورت عمومی انتقاد کرده اند.

متا همچنین جستجو می‌کند بیشتر به سیستم پیشنهادی محتوا در فیسبوک و اینستاگرام اشاره می‌کند. مارک زاکربرگ در جلسه‌ای با تحلیلگران می‌گوید در سال‌های آینده کاربران به اندازه پست‌های بیشتری از حساب‌هایی که آن‌ها را فالو نکرده‌اند، می‌کنند. به گفته‌ی زاکربرگ، سیستم‌های مبتنی بر طراحی مصنوعی که پست‌های پیشنهادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است.

با رشد درآمدهای متا، این شرکت دوم در فصل ۲۰۲۲ است که تعداد کاربران فعال روزانه فیسبوک را سه درصد افزایش می‌دهد و به ۱.۹۷ میلیون می‌رسد. چند فصل پیش، در اتفاقی غیرمنتظره و نگران کننده تعداد کاربران فعال روزانه فیسبوک افت کرده بود.

متا می‌گوید هر روز ۲٫۸۸ میلیارد حساب کاربری از سرویس‌های این شرکت شامل اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک و فیسبوک مسنجر استفاده می‌کنند. این نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش پیدا کرده است.

مارک زاکربرگ می‌گوید در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میزان استفاده کاربران از فیسبوک بیشتر از حد انتظار بود. این موضوع تا حد زیادی به افزایش تماشای ویدیویی نسبت داده می‌شود. به‌گفته‌ی سیستم متا، قابلیت‌های Reels با افزایش نسبت‌به داستان‌ها در حال درآمدزایی است.

مارکتواچ می‌گوید پس از انتشار گزارش مالی جدید، ارزش سهام این شرکت سه درصد کاهش یافته است.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!