یکی از مسائلی که مدیران در مشاوره شرکت توسعه تجارت آرتام با ما درمیان می‌گذارند. نداشتن یک برنامه صحیح و کاربردی برای اجرای بازاریابی است. کتابی کمپین مدت نیست، بلکه برای مدت کوتاهی برای جذب، تبدیل و حفظ سرمایه است.

بدون ابزارهای مدیریتی برای برنامه مدیریتی، نمی‌توانید برنامه‌های محتوایی را داشته باشید و محتوایی را داشته باشید که یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم سازوکار را به عنوان ابزاری برای مدیریت محتوای بررسی کنیم. پس اگر به عنوان مدیر یک کسب و کار نوپا و یا یک فریلنسر برای ادامه مسیر خود نیاز به انتخاب محتوا دارید در ادامه این مقاله با تیم آرتام همراه باشید.

از آنجایی که طراحی یک استراتژی بلندمدت است و مشکل خاصی شامل چند تولید کننده محتوا، مدیریت و تأثیرگذاری بیرونی است، و رصد تمام داستان ها و قالب ها (آنلاین و آفلاین) می تواند باشد. اما اصولی می‌تواند راه حل بسیار مناسبی را برای این برنامه داشته باشد. مولفه های زیر می‌توان به شما برای داشتن یک تقویم مناسب کمک کند.

تقویم محتوای چیزی بیش از تقویم با تاریخ تعیین شده برای نشر محتواست. تقویم خوب تولید محتوا را به پرسونای مخاطب، چرخه‌های مختلف و کانال‌های مختلف رسانه‌های مرتبط می‌کند.

تقویم محتوا به جز تاریخ ها و تیترها باید شامل موارد زیر هم باشد:

1. فهرست اولویت بندی شده از آنچه بر اساس اطلاعات موجود منتشر می شود

این فهرست، فهرست موجود شما ممکن است شامل این موارد باشد.

2. تامین کنندگان و یا ویراستاران تعیین شده که مسئول محتوای هستند

در این قسمت اسامی افرادی را ذکر می‌کنند که مسئول تولید محتوا هستند اگر چند ویراستار نام آن‌ها را هم بید.

3. کانال های نشر محتوا

فهرستی از قالب ها و کانال های هدف برای محتوای تهیه کنید. به عنوان مثال ممکن است مطالب وبلاگی داشته باشید که بخشی از مجموعه کتاب های الکترونیکی است که آن را در سایت منتشر می کنید. ممکن است در این حالت بتوانید بخش‌هایی را از طریق کانال‌هایی مانند خبرنامه ایمیلی و یا شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر یا اینستاگرام ارائه دهید.

4. فراداده یا متا دیتا

فراداده برچسبی است که به مطالب اختصاصی می‌دهید تا بتوانید از آن استفاده کنید که در حال حاضر روی آن ردیابی کنید. تعداد برچسب ها کاملا به چیزی که دارید. احتمالاً برای جنبه های مهم محتوا مانند «پرسونا هدف» یا «چرخه عوامل» برچسب ها را تعیین می کنید تا از توازن بین ویرایشی با اطلاعات کلی اطمینان حاصل کنید. همچنین ممکن است برای مواردی مانند محتوای نوع یا حتی عبارت کلیدی سئو، از ستون ها یا برچسب ها استفاده شود.

5. تاریخ تولید و نشر محتوا

در اینجا تاریخ برای ویرایش محتوای همراه با تاریخ نشر آن را تعین می‌کنید. همینطور که پیش می‌روید و مسائلی را که می‌بینید باید در صورت نیاز تاریخی را برای به‌روزرسانی محتوا به بخش تاریخ اضافه کنید.

6. مراحل گردش کار

اگر برای سازمان بزرگ‌تری کار می‌کنید، می‌توانید مراحل کار شامل مواردی، بررسی واقعی، یافتن غلط، یا سایر عوامل تأثیرگذار را در برنامه‌ریزی تولید و مدیریت محتوا را به اضافه کنید.

وقتی همه این بخش‌ها را در قالب محتوای ایجاد می‌کنید، به یاد داشته باشید که این تقویم ابزار مدیریتی است. بنابراین فقط می‌توانید در این تقویم قرار دهید که برای مدیریت فرآیندها به آن نیاز دارید و مثلاً اگر برای انجام هفته‌ای از کسب و کار کوچکتان، یک مطلب وبلاگی و ماهی دو پیام ایمیل می‌نویسید، نیازی به برنامه‌ریزی‌تان را بیش از حد پیچیده‌تر کنید. . تا جایی که می توانید تقویم را ساده نگه دارید.

سند تقویم رابه گونه ای تنظیم کنید که به کارتان بیاید. برای اولین فرض می‌کنیم یک صفحه برای یک اکسل برای یک سال و هر سربرگ آن برای یک ماه است. ستون های این صفحه اکسل می‌توانند به شکل زیر باشند:

  • محتوای تیتر
  • نوع محتوا
  • پرسونای محتوا که این مطلب را می‌نویسد
  • شخصی که این محتوا را می‌نویسد یا تولید می‌کند
  • کانال های نشر محتوا
  • برچسب‌های فراداده
  • تاریخ نشر
  • وضعیت (می‌توانید با رنگ‌های سبز، زرد یا قرمز نشان دهید)
  • سایر توضیحات
  • معیارهای سنجش اصلی (مثلا نظرهای ارسال شده، تعداد بازدید صفحه و دانلودها)
  • دعوت به اقدام (اقدام یا رفتار اولیه‌ای که از بازدیدکنندگان می‌خواهد)

در آخر باید برنامه را گفت. محتوای متفاوتی نمی‌کند، ترکیبی از اسناد، صفحه خصوصیات آکسل تکی، ابزار تولید آنلاین یا صرفاً ایمیل ماهانه باشد که به تیمتان ارسال می‌کنید. در هر صورت موضوع این است که برای شما نتیجه می‌دهد. در نهایت گفت هر چیزی که به هموار تبدیل شود، کمک کند و شما تیم محتوا را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد، برنامه محتوایی است.

بدیهی‌است وقتی درباره تقویم صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که به خطور می‌کند دستوری برای برنامه‌ریزی تولید محتوا و زمان آن است. ولی تقویم شما کارکرد مهم دیگری هم دارد. این تقویم پایه تدوین راهنمای نگارش است که ابزاری کاربردی برای خالقان، ویراستاران و تولید کنندگان محتواست.

همچنین این راهنما را می‌توان به راهنمای گفتگوی اجتماعی (به عبارت دیگر خط مشی رسانه اجتماعی) تعمیم داد که دستورالعملی برای واکنش افراد و تبدیل آنها به مشتری است.

همین‌طور که بیشتر شروع به روایت «داستان» برندتان می‌شود، مطمئن شوید که برای انتشار صدای برندتان، ابزارها و آموزش‌های مناسب را دارید. همچنین برای اطمینان از پایبندی به این صدا باید بر آن نظارت داشته باشید.

حتی اگر فعلا در این مسیر تنها هستید، پایبندی به لحن ویراستاری و حفظ آن باعث می‌شود محتوای حرفه‌ای تر و مطمئن تر باشد و در مواردی که می‌توانید نویسنده دیگری را نیز در پیش بگیرید، کار راحتی کنید.

در جریان ادامه داستان رایج است که به پایین، لحن، کیفیت و سبک از نقطه اصلی دور می شود تا اینکه داستان کاملاً از مسیر خود منحرف شود. این همان جایی است که راهنمای نگارشتان وارد میدان می شود.

در اینجا چند نکته کلیدی ذکر می‌شوند که باید آن را در نظر بگیرید:

  • لحن و صدای کلی مارکت ها را تعیین کنید. شما چه کسی هستید و چه چیزی را در محتوای منتشر می‌کنید و می‌کنید محتوایی که تولید می‌کند چه مقدار است.
  • دستورالعمل های برندسازی را مشخص کنید. به عنوان مثال اشاره به شرکت، خطوط تولید، افراد و غیره.

حرف آخر اینکه برنامه محتوای قدرتمندترین ابزار در نقش بازاریاب محتواست. اگر برای تولید تحسین برانگیز برنامه‌ریزی به آن نرسید.

منبع: کتاب مارکت جو پرمحتوا نوشته پولیزی

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!