در گزارشی که اسنپ اکسپرس از بازار کالاهای سوپرمارکتی ارائه کرده است، ایرانی‌ها در این گروه از کالاهای بیشتر لبنیات می‌خرند. سهم لبنیات ۱۹ درصد از کل بازار است که با ۱۷ درصد از بازار آن را دنبال می‌کند. بستنی و فالوده از تعداد و سیگار از نظر مبلغ پرفروش‌ترین کالای ایرانی‌ها در خریدهای حضوری است. این گزارش اطلاعات فروش بیش از 210 فروشگاه در بیش از 80 شهر مختلف در بازه های اول فروردین 1400 تا 29 اسفند 1000 تهیه شده است.

به‌طورکلی مردم پس از بستنی و فالوده، از نظر بیشتر کیک و کلوچه، شیر، بیسکوئیت و ویفر، چیپس، پفک و پاپکودن و سیگار می‌خرند. از نظر مبلغ سیگار پرفروش‌ترین محصول در خریدهای حضوری و شیر و چیپس و پفک و پاپ‌کورن پرفروش‌ترین در خریدهای آنلاین هستند. پس از مصرف سیگار در خریدهای حضوری و آنلاین، شیر، پنیر، آدامس، پاستیل، شکلات، ماست و بستنی و فالوده کالاهایی هستند که بیشتر فروخته شده اند. البته این اطلاعات منتج از مراجعه افراد به سوپرمارکت ها است و آماری از فروش کالاهایی مانند محصولات گوشتی، نان، میوه و لوازم آرایشی بهداشتی در کانال های توزیع تخصصی این گزارش نیامده است.

موارد خرید در سبد تهرانی‌ها ۴/۵، کلانشهرها ۳/۸ و شهرستان‌ها ۴ است. سیگار و شیر پرتکرارترین خریدهای ایرانی‌ها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف است

شاخص معیار به خرید در این گزارش نشان می‌دهد مردم ایران در خرید آنلاین بیشتر به خرید چیپس، پفک، پاپ‌کورن، بیسکویت و ویفر وسایل دارند. همچنین شاخص‌های سبد خرید حضوری به‌تفکیک و جغرافیا، مبلغ متوسط ​​و زمان سبد خرید در شهر تهران و در ایام تعطیل بیشتر از کمترین مقدار است. موارد خرید در هر سبد تهرانی‌ها ۴/۵، کلانشهرها ۳/۸ و شهرستان‌ها ۴ است. در موقعیت های مختلف سیگار و شیر پرتکرارترین خریدار ایرانی ها هستند. این داده‌ها با تقسیم تهران به سه قسمت شمال و مرکز و جنوب به این نتیجه می‌رسند که سیگار در شمال و مرکز تهران و شیر در جنوب تهران از گروه‌های دیگر کالاهای سوپرمارکتی‌اند.

از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ قیمت ماست ۵۱ درصد، قیمت آب‌میوه ۱۷ درصد و قیمت دستمال کاغذی ۴۳ درصد افزایش داشته است.

داده‌های خرید سبد تهرانی‌ها نشان می‌دهد در گروه اول (شمال تهران) متوسط ​​اندازه‌های سبد خرید ۴/۸ آیتم و مبلغ متوسط ​​۷۴ هزار تومان و گروه دوم (مرکز تهران) اندازه‌های سبد ۴/۱ آیتم به مبلغ ۵۶ هزار تومان و در گروه سوم (جنوب تهران) با ۳/۳ آیتم حدود ۳۰ هزار تومان است. ایرانی‌ها در سال‌های گذشته نوسان قیمت‌های زیادی را در کالاهای سوپرمارکتی تجربه می‌کنند که باعث می‌شود از تورمی ادامه پیدا کند. در یک مورد قیمت ماست، یکی از پرفروش‌ترین محصولات لبنی، از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۱ درصد و قیمت آب‌میوه ۱۷ درصد و قیمت دستمال کاغذی حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است.

رویداد اسنپ اکسپرس

بازارهای جهانی کالاهای سوپرمارکتی و سهم فروش آنلاین افزایش جمعیت و افزایش تولید محصولات جدید در آن است. در سال ۲۰۲۱، حجم بازارهای سوپرمارکتی در جهان ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار بود که ۷/۴ درصد از آن فروش آنلاین است. ۳۴ درصد بازار کالاهای سوپرمارکتی جهان دراختیار آسیا و اقیانوسیه است. ۶۰ درصد جمعیت جهان در این منطقه زندگی می‌کنند. درمقابل آمریکای شمالی با داشتن ۸ درصد جمعیت جهان، ۲۶ درصد و اروپا با ۱۰ درصد جمعیت جهان، ۲۳ درصد از بازار سوپرمارکتی دنیا را دراختیار دارند. همچنین آفریقا با ۱۷ درصد جمعیت جهان، ۱۰ درصد و آمریکای جنوبی با ۵ درصد جمعیت جهان، ۷ درصد از این بازار سهام دارند.

سهم بازار ایران در سال 2021 از بازار جهانی کالاهای سوپرمارکتی کمتر از 0/2 درصد بود و کل فروش آنلاین بازار سوپرمارکتی در سال حدود 0/8 درصد برآورد شده است.

بازارهای بزرگ سوپر مارکتی ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۲۶ هزار میلیارد تومان یا با حساب دلار ۲۷ هزار تومان، ۲۳ میلیارد دلار است که نشان می‌دهد سهم بازار ایران در سال ۲۰۲۱ از بازار کالاهای سوپر مارکتی جهانی کمتر از ۰/۲ درصد بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۰، کل فروش آنلاین بازار سوپرمارکتی حدود ۰/۸ درصد برآورد شده است. سرانه خرید هر فرد در ایران هم رقم اندکی است. هر ایرانی در سال ۲۷۰ دلار خرید سوپرمارکتی دارد که گزارش اسنپ اکسپرس، این رقم برای ترکیه با جمعیتی معادل ۱،۴۲۴ دلار می‌شود. بزرگترین خرید سوپرمارکتی متعلق به فرانسه است.

اسنپ ​​اکسپرس در نشست رونمایی گزارش شرکت درباره صنعت کالاهای سوپرمارکتی اعلام کرد در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸۰ میلیون کالا در اسنپ اکسپرس فروخته شده است. همچنین، ۶۶ هزار نفر بیش از ۴ بار در هفته ازطریق این شرکت سفارش ثبت کرده و ثبت تعداد کالا در یک سبد خرید ۷۸ عدد بود. مدیر بیزینس لاین این شرکت درادامه نشست گفت:

برای این گزارش انواع سوپرمارکت‌ها از کوچک و بزرگ، سنتی و مدرن و در شهرهای بزرگ و کوچک در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه‌های ارتباطی که با فروشگاه‌ها داشتیم، داده‌های خریدهای حضوری را از آن‌ها دریافت کردند. می‌توانیم در این نمونه آماری با حدود 10 درصد خطا درست بگویم.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!