ما انسانها معمولاً در موقعیت‌های سخت و ناخوشایند متزلزل می‌شویم. در این لحظه، روند تفکر ما از یک برنامه ریزی برای تصمیم گیری در فرآیند برای حفظ بقای تبدیل می‌شود، اما مشکل‌بودن یک کار به این معنا نیست که راه درستی برای انجام آن وجود ندارد.

به‌عنوان مثال، زمانی که یکی از دوستان رفتار کند آزاردهنده‌ای است، یا سکوت می‌کند، یا آن‌قدر نارضایتی‌مان را درون خودمان نگه‌داریم تا سرانجام به بدترین شکل ممکن آن را بروز دهد. بدون داشتن استراتژی و همدلی لازم است، این مداخله شما نمی توانید به یک مشاجره تبدیل شوید. یا اینکه می‌خواهید رابطه‌تان را با شخصی کامل کنید، با یک مکالمه ساده صریح و دلسوزانه می‌توانید این کار را انجام دهید، اما معمولاً حتی بدون اینکه حرفی برای زبان می‌آوریم، چیزهای بی‌دقتی با هر یک از آنها که امیدواریم منظور ما را برسانند.

معمولاً که یک مدیر می‌خواهد یکی از کارمندانش را اخراج کند نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد. بدون شک این کار یکی از سخت ترین کارهایی است که یک نفر باید در دنیای کسب و کار انجام دهد.

اگر روند اخراج یک کارمند با احتیاط لازم انجام شود، به یک اتفاق تاسف‌بار در مسیر کلی شما تبدیل می‌شود، اما اگر این فرآیند به شکل نامناسبی پیش می‌رود، این قابلیت را دارد که همه افراد درگیر خود را به ویرانی بکشند.

چه خوشتان بیاید، چه خوشتان نیاید، شیوه رفتار شما هنگام خاتمه‌دادن به همکاری با یکی از کارمندان تا حدودی شخصیت شما را می‌کند. این رفتارها به بخشی از فرهنگ شرکت‌تان تبدیل می‌شوند. همان‌طور که «مری کیت می‌لر» می‌گوید: «مجموعه‌های ارزش‌ها، اهداف، فعالیت‌ها و نگرش‌های مشترکی که یک کسب‌وکار آنها را ترویج می‌کنند، فرهنگ شرکت را می‌دهند. معمولاً یک شرکت فرهنگ آن را تنظیم می‌کنند و بنیانگذاران سازمانی در ایجاد احساسی هستند که نسبت به آنها شرکت می‌کنند، کاری که انجام می‌دهند و دیدگاه‌شان در مورد کسب‌وکار آینده و کار نقشی کلیدی دارند. هر سازمانی فرهنگی دارد چه شما عامدانه را تعیین کنید، چه نه. ایجاد فرهنگ سازمانی با برنامه قبلی می‌تواند به معنای تفاوت میان یک فرهنگ قدرتمند و سالم سازمانی و یک فرهنگ سمی باشد. بنابراین بیایید برای آن برنامه ریزی کنیم.

چگونه از یک فرهنگ سمی جلوگیری کنید؟ این کار با شیوه مدیریت موقعیت‌هایی آغاز می‌شود که می‌توانند سمی باشند، مانند اخراج کارمندان.

چگونه یک نفر را اخراج کنیم، بدون اینکه به او آسیب بزنیم؟
هر کارمندی یک انسان انسانبه‌فرد است و داشتن برنامه‌های یکسان که مناسب اخراج همه کارمندان باشد، غیرممکن است. بهترین این مکان‌ها است که یکپارچه‌ها را برای خاتمه‌دادن به همکاری‌ها می‌دهند و سپس آنها را برای یک موقعیت خاص تنظیم می‌کنند. چنین کاری مدبرانه شما برای مدیریت آن موقعیت را نشان می دهد و تضمین می کند که بهترین نتایج ممکن است رخ دهد.

از سوی دیگر مدیران بی‌کفایت‌های حاضر و آماده‌ای برای انجام این کار هستند. از دیدگاه آنها این روند هرچه فرمایشی‌تر باشد، بهتر است. اما این‌ها تکراری باعث می‌شود که کارمندان احساس کنند در گذشته و حال افراد بی‌نام‌آورند، که شما فقط برای پیشبرد اهدافتان به آنها نیاز دارید.

برای اینکه روند اخراج یک کارمند تا حد امکان همدلانه و اختصاصی باشد، این مراحل را تلگراف کنید. این گام‌ها به شما کمک می‌کنند که به چالش کشیده نشوید و همچنین باعث می‌شود که این تجربه واقعی و منحصربه‌فرد باشد.

برنامه داشته باشید
هیچ کارمندی نباید به‌طوری باشد که اخراج شود. شما باید ابتدا سیاست‌های شرکت‌تان را در ارتباط با اخراج کارمندان مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که رویه‌های موجود را می‌فهمید. تصمیم گیری ممکن است لازم باشد در این مرحله که انجام دهید عبارت‌اند از:

آیا کارمندان اخراج شده اند بعد از اتمام این جلسه پشت میزشان بازگردند؟
آیا بعد از تکمیل این جلسه دسترسی به سیستم‌های شرکت قطع می‌شود؟
آیا به حقوق آنها بیمه بیکاری تعلق می‌گیرند؟
آیا به توصیه نامه می‌دهید؟
احتمالاً پاسخ دو سؤال اول منفی است، اما در آخر امیدوارانه پاسخ دو سؤال مثبت خواهد بود. در هر صورت، برنامه شما باید هر چیزی را که ممکن است در صحبت بین شما و کارمندتان مطرح شود، پیش بینی کند.

جزئیات نهایی که باید از قبل آماده شود، عبارت‌اند از:

آنها باید کدامیک از شرکت اموال را بازگردانند؟
تاریخ پایان همکاری با آنها چه زمانی است؟
نحوه دریافت آخرین حقوق به چه صورت است؟

برای مطالعه مطلب «چگونه یک نفر را از سازمان اخراج کنیم؟» به وبلاگ گروه سرمایه گذاری پرسال مراجعه کنید:

چگونه یک نفر را از سازمان اخراج کنیم؟