آیا شما گاهی یک‌بار لنت و روتور ترمز خودروی خود را عوض می‌کنید؟ نوع خودرو، نحوه رانندگی و جنس و مواد مورد استفاده در لنت و روتور به زمان تعویض لنت می باشد. جالب است بدانید که راننده‌های خودروهای مسابقه‌ای در هر مسابقه یک لنت و روتور کامل را مصرف می‌کنند و برای مسابقه بعدی باید آن را تغییر دهند.

در برخی خودروها وقتی زمان تعویض لنت‌ها می‌رسد یک نشانگر هشدار دهنده در صفحه کیلو متر روشن می‌شود اما در بیشتر خودروهای ایرانی این موضوع را باید از توان و صدای جیغ ترمزها متوجه شوید.

به جای اینکه برای تعویض لنت و روتور ترمز خودرویتان به تعمیرگاه مراجعه کنید می توانید آن را در منزل تعویض کنید و در یک سفر به تعمیرگاه و چند صد هزار تومان صرف کنید.

دست به کار شوید برای انجام این کار به لنت ترمز، روتور (دیسک ترمز)، گیره نگهدارنده لنت، مجموعه سوکت، تمیز کننده ترمز وگریس نیاز دارید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

در مرحله اول باید فرمان را کامل بچرخانید تا راحت‌تر به جلو و عقب ترمزها دسترسی داشته باشید. چرخ‌ها را باز کنید، سپس پین‌های لغزنده که باعث می‌شود کولیس (قطعه نگهدارنده پیستون روی لنت ترمز) روی پیستون را جدا کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ممکن است در خودروی شما برای جدا کردن این پین‌ها به آچار آلن یا سوکت‌های خاص نیاز باشد اما در اکثر خودروها، کولیس دارای نگهدارنده فنری است که با پیچ گوشتی به‌راحتی باز می‌شود. پس از آزاد کردن کولیس، امکان جدا کردن لنت از کالیپر وجود دارد.

بعد از جدا کردن لنت سراغ روتور از رفتن. برای جدا کردن روتور ابتدا باید نگهدارنده کولیس را با استفاده از دو پیچ پشت آن کاملاً جدا کنید. حالا که کولیس از روتور فاصله گرفته، پیچ‌های توپی را باز کنید و روتور را از هاب (پایه نگهدارنده روتور) جدا کنید. در برخی خودروها علاوه بر پیچ، یک پین روتور وجود دارد که مانع جدا شدن آن از هاب می‌شود. اگر زمان زیادی از آخرین زمان تعویض لنت ترمز خودروتان گذشته، ممکن است روتور، هاب و پین ها پین ها را با روتور جدا کنید، برای حل این مشکل می توانید با یک چکش به آن ضربه بزنید تا روتور جدا شود. . بعد از جدا شدن روتور، پین و هاب را حتماً با اسکاچ بشویید تا دوباره هنگام جدا شدن آن‌ها با مشکل جلوگیری کنید.

در مرحله بعدی باید روتور جدید را جا بزنید. برای این کار مقداری گریس با کمی بالا روی هاب که از قبل شسته شده بزنید تا هم به‌عنوان یک لایه محافظ عمل کند و هم از چسبیدن روتور به هاب جلوگیری کند.

برای نگه داشتن روتور در جای خود، پیچ‌ها را با دستان خود ببندید، سپس نگه‌دارنده کولیس را تمیز کنید و کمی گریس را به قسمت‌هایی که لنگه‌های بیرونی فلزی با کالیپر و پیستون ضربه بزنید، بزنید. این کار برای کمک به حداقل رساندن صدای جیرجیر و رسوب‌گذاری احتمالی در آینده انجام می‌شود.

روی پین‌های لغزنده گریس یا سیلیکون با سرعت بالا بمالید تا به آن‌ها کمک کنید، با فشرده شدن و رها شدن ترمزها به‌آرامی به سمت داخل و خارج بروند. پین‌های آغشته به گریس داغ را نزدیک خود قرار دهید تا از جا زدن لنت، آن‌ها را وارد کولیس کنید. حالا لنت ترمزهای جدید را در کالی قرار دهید باید. از آنجایی که لنت‌های جدید ضخیم‌تر از قدیمی‌ها هستند باید پیستون هیدرولیک را باز کنند و در داخل کولیس انجام دهند تا به‌راحتی جا بیفتد. برای انجام این کار باید آچار را قرار دهید و دسته‌اش را بفشارید تا پیستون انجام دهد و در محفظه قرار گیرد. قبل از نصب لنت ترمزهای جدید و در کالیپر، مقداری روغن را در پشت هر لنت اضافه کنید تا حرکت نرم‌تر و بدون جیرجیر انجام شود.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

لنت با گیره های فلزی در پشت، به پیستون متصل به کولیس می‌چسبد و ممکن است گاهی اوقات گیر دادن آن (گیره‌های لنت) کمی سخت باشد. سعی کنید از دست زدن به لنت ها با دست های چرب پرهیز کنید. در حالی که لنت‌ها در جای خود قرار دارند، زیپ کالیپر را جدا کنید و وزنه را از کشیدن روی خط ترمز نگه دارید. کولیس را با دقت روی روتور و پد دیگر قرار دهید. وقتی کولیس در جای خود قرار می گیرد پینهای لغزنده را که قبلاً روغن کاری کرده است را نصب کنید و آن ها را مطابق با مشخصات موجود در کاتالوگ خودرویتان قرار دهید. این مرحله بسیار مهم است چون شما نمی‌توانید پیچ‌ها خیلی شل و یا خیلی راحت باشند. برخی از کولیس‌ها دارای یک گیره فلزی هستند برای محکم کردن لنت و کولیس‌ها در جای خود هستند. فراموش نکنید که پیچ‌های روتور را با دست صاف کرده بودید پس نیاز است یک‌بار هم با آچار سفت شود. در پایان اگر خودروی شما دارای سنسور الکتریکی لنت ترمز است، حسگرها را نصب کنید و کارتان را تمام کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

برای این که حرکتی درست انجام دهید، خودتان مطمئن باشید، پس از اینکه یک‌بار مراحل کار را بررسی کنید، خودرو را روشن کنید و شروع کنید، وقتی سرعتتان به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید، به‌آرامی پدال ترمز را بفشارید و سرعت می‌دهید. به ۲۰ کیلومتر در ساعت برسانید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا خیالتان از درست کردن سیستم ترمز راحت شود.

توصیه می‌کنیم که برای لنت‌ها و روتور لعاب‌دار نشوند، در چند ساعت ابتدایی رانندگی با لنت‌ها جدید، از ترمز به شدت خودداری کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ترمز مهم‌ترین ویژگی هر خودرو است و باید برای اطمینان از ایمنی مسافران در جاده حتماً مراقب آن باشید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!