خیلی از منابع منابع انسانی وقتی که رزومه تان به دستشان می رسد می تواند از مصاحبه استخدامی، ردپای دیجیتال شما را بررسی کند تا شخصیتتان را بهتر بشناسد. اگر علاقه مندید ردپای دیجیتال چیست و چگونه می شود یک ردپای دیجیتال خوب برای موفقیت شغلی ایجاد کرد، این مقاله کاران برای شماست.

آیا ردپای دیچیتال به زودی جای رزومه ها را در استفاده از می گیرد؟

ردپای دیجیتال چیست؟

ردپای دیجیتال یا Digital footprint (سایه دیجیتال یا ردپای الکترونیکی) به تمام رفتارها و فعالیت های ما در دنیای دیجیتال گفته می شود. از فعالیت های درشبکه های اجتماعی تا تولید محتوا در بلاگ ها و فروم ها و دیگر فعالیت هایی که در موتورهای جستجو مثل گوگل قابل ردیابی باشد، همگی مصادیق ردپای دیجیتال هستند.

در یک تعریف کلی تر، ردپای اینترنتی، در واقع تمام اطلاعاتی است که کاربر اینترنت در زمان وبگردی خود را به جای می‌گذارد. مثل وب‌سایتهایی که به آن‌ها سر می‌زنید. اپلیکیشن ها و ویدئوهایی که دانلود می کنید، ایمیل هایی که می فرستید و حتی اطلاعاتی که اینترنتی به هر شکلی ارسال می کنید می کنید.

ردپای دیجیتال چه کاربردی در استفاده دارد؟

در دنیای جدید استخدام و حتی همین حالا هم متخصصان جذب و هدهانترها علاوه بر این که رزومه استاندارد افراد جویای کار را بررسی می کنند، ردپای دیجیتال آنها را هم در نظر می گیرند؛ مربوط به ردپای الکترونیکی، حقایق جالبی درباره نتایج علاقه مندی ها و خصوصیات رفتاری یک کارجو را افشا می کند. مدیران با در نظر گرفتن این اطلاعات می توانند تصمیم بگیرند از کارجوی موردنظر برای مصاحبه شغلی دعوت کنند یا نه.

به عنوان مثال حساب کاربری هر فرد در شبکه ای مثل لینکدین، تولید شده و حتی کامنت هایی که در پست های مختلف می توانند اطلاعات خوبی در مورد روحیه کاری اش می دهند:

  • اینکه در محیط کار به چه اصولی پایبند است.
  • یا درباره همکاران و مدیران چه نظراتی دارد.
  • و چه تصویری از محیط کاری ایده آل اش دارد.

متخصصان جذب و استخدام به راحتی می تواند با بررسی تاریخچه فعالیت های یک کارجو در شبکه های اجتماعی متوجه فرد مورد نظر چقدر با فرهنگ سازمانی شان تناسب است و اصلا چه مهارت هایی دارد.

حتما می‌دانید که یکی از مطالب درباره موضوعات اجتماعی است که مدیرانی را در شبکه‌های منتشر می‌کنند. طبیعی است که آنها به دنبال افرادی باشند که حتی خارج از محل کار هم به بهترین شکل معرف برند شرکت هستند.

ردپای دیجیتال برای کارجویان چه فایده ای دارد؟

یک ردپای دیجیتال خوب مثل تولید مرتبط با شغلتان در شبکه های اجتماعی و یا داشتن سایت و بلاگ، تصویر حرفه ای تر و معتبری از شما نشان می دهد. در واقع کسی نیست که این روزها برندینگ شخصی (پرسونال برندینگ) را نداند. فعالیت هایی که برای تبلیغ درست برند شخصی انجام می شود در واقع نقطه تمایز شما با سایر کارجویان است. مطالبی که درباره علایق و دیدگاه هایتان می نویسد از نظر مشتریان می تواند نشان دهنده مهارت های نرم شما باشد، مثل داشتن ارتباط با دیگران، صاحب نظر بودن و القای حس رهبری.

پس اولین قدم برای داشتن یک ردپای دیجیتال حرفه ای این است که هدفمند و مطابق با شبکه های اجتماعی و دنیای دیجیتال است.

چگونه یک ردپای دیجیتال قوی برای موفقیت شغلی بسازیم؟

1.پروفایل تان را در لینکدین به روز کنید.

لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی متخصصان، بهترین محل برای نمایش ردپای دیجیتال حرفه ای شماست. کمی وقت و اطلاعات مربوط به سوابق شغلی و تحصیلی و مهارت هایتان را به کمک امکانات خوب این شبکه به روز کنید. برای آشنایی با فعالیت های درست و حرفه ای در لینکدین این مقاله افراد را بخوانید.

2.به نظر حریم خصوصی تان در شبکه های اجتماعی دقت کنید.

کافی است به بخش امنیت حساب کاربری تان در هر شبکه اجتماعی مانند لینکدین، اینستاگرام، توییتر و یا فیس بوک مراجعه کنید و نحوه نمایش عمومی و خصوصی پیج تان را تنظیم کنید.

3.تا جای ممکن در شبکه ها غر نزنید و منفی تولید نکنید.

داشتن تفکر انتقادی اصلا به معنی غر زدن یا شکایت از هر موضوعی نیست. فکر نکنید هرچقدر بیشتر پست های منفی منتشر کنید یا در بحث های انتقادی کامنت بگذارید، حرفه ای تر به نظر می رسد! هیچ کارفرمایی به دنبال استفاده از نیرویی با تفکر منفی نیست. اگر به تولید علاقه مندی تهیه و انتشار پست های حرفه ای مرتبط با شغل تان و یا پست های انگیزشی و امیدبخش چهره مثبتی از شما می سازید.

4.نمونه کارهایتان را در بلاگ و شبکه های اجتماعی منتشر می کنید.

مرتبط با شغلتان مثلا اگر یک عکاس، تولید کننده محتوا یا حتی دیجیتال مارکتر هستید می توانید از تاریخچه کارتان رامنتشر کنید. اینستاگرام و لینکدین و حتی پلت فرم های تولید محتوای مثل ویرگول یا بلاگفا در ایران گزینه های خوبی برای نمایش تجربه شما هستند.

5.درباره محیط کاری تان بدگویی نکنید.

فرقی نمی کند سال ها تجربه کاری دارید یا دنبال کار می کنید.اگر به دنبال یک ردپای دیجیتال مثبت است تا جای ممکن در هیچ شبکه ای از مدیران و محل کارتان بد کنید و تصویر منفی نسازید.

به نظر شما چه راه های دیگری برای ساختن یک ردپای دیجیتال خوب وجود دارد؟ از تجربه تان بررسی.

بیشتر بخوانید:

در محیط کار چگونه جذاب و حرفه ای رفتار کنیم؟

چگونه در محیط کارمان ارتقاء شغلی پیدا کنیم؟

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!