چری تیگو 5، یکی از محصولات موجود در سبد مدیران خودرو می‌شود. این کراس‌اور، سال 1394 به بازار ایران رسید و ظاهرا با پایان مونتاژ در سال 1100 مورد بررسی قرار گرفت. نسخه‌های دسته دوم تیگو ۵، هماکنون با قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان می‌شوند.

شرکت خودروسازی چری در شهر ووهو در استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) کشور چین فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و در سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری خودرو، هم‌اکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ششصدهزار دستگاه در سال به‌خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولیدات خود، برای شرکت‌های مطرح دنیا، مخصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ می‌کند و درمجموع، نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت به خارج از چین می‌شوند. پیش از هر چیز باید بگوییم خودروهای برند MVM هم زیرمجموعه‌ای شرکت چری هستند و در کشور چین با همان نام چری فروخته می‌شوند.

چری تیگو 5

واژه‌ی تیگو (Tiggo) در شرکت چری، مخصوص کراس‌اورهای این برند است. در واقع، اولین تیگو در بازار ایران ام وی ام X33 بود که هنوز هم از مهم ترین تولیدات چری است. این خودرو، سال 2005 رونمایی شد و مجدداً با تکیه بر پلتفرم اولیه، پس از تغییر چندچهره تولید می‌شود. مدیران خودرو هر سه مدل تیگو ۳ را به ایران وارد کرده است. این سه مدل عبارت‌اند از: مدل پایه و فیس‌لیفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چری تیگو ۳ یا همان ام‌وی‌ام ایکس ۳۳، در چین، روسیه، اروگوئه، مصر، اندونزی و ایران مونتاژ می‌شود.

نمای اصلی تیگو 5

تیگو ۵ ماشین فنی پلتفرم و تجهیزات فنی X33، سال ۲۰۱۳ توسط چری رونمایی شد و سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. این مدل، دو نوع پیشرانه شامل ۲ لیتر طبیعی و ۱/۵ لیتر توربوشارژ بود. برای ایران، غالب تولیدات تیگو ۵ با موتور ۲ لیتری با گیربکس CVT هستند و تنها چند نمونه در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ با پیشرانه‌ای توربوشارژ مشابه تیگو ۷ مونتاژ شدند. تیگو ۵ مونتاژ مدیران خودرو، ۶ تیپ اکسلنت، لاکچری، لاکچری اسپرت، IE، IL و TE دارد که مدل TE دارای موتور ۱/۵ لیتر توربو است.

طراحی بدنه و بیرونی چری تیگو ۵

چری در بیشتر خودروهای تولیدی خود از برندهای دیگری، مخصوصا تویوتا و سوزوکی الهام گرفته است. همانطور که تی 3 قدیمی (که در ایران نام نسل اول X33 به می‌شود) را بسیار شبیه به تویوتا راو4 مدل 2012 عرضه کرد و بعداً دنباله‌روی سوزوکی ویتارا منتشر کرد، در تیگو 5 هم به‌وضوح شده است که شبیه تویوتا فورچونر 2008 در مقیاس کوچکتر است. نگاهی جسورانه به رنجروور داشته باشد. در مجموع و با توجه به سابقه‌ی نه‌چندان بلند برند چری در زمان رونمایی از تیگوی ۵ و البته در چینی آن، می‌توانم از روی تیگو ۵ رضایت داشته باشم. هر چه این خودرو، دلفریب و چشم‌نواز نیست، نمی‌توانم آن را زشت به‌حساب آورد.

نمای پشت تیگو 5

در ظاهر و خاص در نگاه اول، تیگو ۵ اصلا خودرویی چینی با طراحی پیش پاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در ظاهر آن دیده می شود. شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسان چری دست به کپی‌برداری‌های هوشمندانه‌ای از کراس‌اوری مطرح ژاپنی زده‌اند. اما باید قبول کرد این حرکت هنرمندانه و با ظرافت انجام شده است. یک خط هدایت‌کننده از چراغ‌های عقب تا دستگیره‌ها دیده می‌شود که همراه‌با خطوط روی گلگیر، به‌خوبی بدنه را حجم داده و جذاب می‌کند. از سویی دیگر، سقف دارای شیبی ملایم به سمت عقب است و پنجره‌ها، شبیه آنچه در نیسان ایکس‌تریل بازار ایران دیده‌ایم، دارای قابی فلزی و براق هستند. از سپر جلو تا زیر گلگیرها و رکاب، با پلاستیک سخت پوشیده شده است که در هنگام حرکت در مسیرهای خارج از جاده و گل‌آلود از رنگ و بدنه‌ای خودرو محافظت می‌کند. این ادوات پلاستیکی، طبیعتا با هدف سازنده برای عرضه کراس و لوکس، در تضاد هستند. چنین شرایطی در X33 به عنوان خودروی ارزان‌تر، کم‌تر به چشم می‌خورد.

نمای عقب تیگو 5

در پشت، مثل همیشه چینی‌ها کمی بی‌دقت عمل کرده‌اند و علاقه‌مندی‌های شدید آن‌ها به چراغ‌های بزرگ، در تیگو ۵ دیده می‌شود. شاید این چراغ‌ها به‌تنهایی زیبا باشند؛ اما در مجموع نسبت به کل جثه‌ای تیگو ۵ که بزرگ نیست، توی ذوق می‌زند. اگزوز به‌خوبی داخل سپر جای گرفته است و سراگزوزهای فلزی حالت سه‌گوشه و هماهنگ با نمای عقب دارند. حجم دهی در این بخش از تیگو ۵ هم به‌خوبی انجام می‌شود و برجستگی‌ها، نمایش اسپرت و جذابی (در مقایسه با چینی‌هایی که در ایران دیده‌ایم) به آن داده می‌شود. در این قسمت هم، برای ما تا حدودی ایده گرفتن از نیسان ایکستریل تداعی می‌شود.

نمای داخلی و طراحی کابین چری تیگو ۵

اتاق و فضای سرنشین، مهم‌ترین تفاوت تیگو ۵ با X33 است. این خودرو نه‌تنها سقف بلندتر و جای بیشتر برای افراد بلندقد دارد، زیرا مواد باکیفیت بهتر و طراحی لوکستر نسبت به X33 ارائه می‌شود.

کابین تیگو 5

کلیت داشبورد به هیوندای سانتافه نسل سوم (موجود در ایران) شباهت‌هایی دارد. صندلی‌ها چرم هستند و داخل داشبورد هستند، هم از پلاستیک بی‌کیفیتی که در اکثر تولیدات چری (انواع MVM) دیده می‌شود، استفاده نمی‌شود. ادوات نقره‌ای رنگ‌های کابین راضی‌کننده هستند و چیدمان نمایشگر و دکمه‌ها باگذشت ۱۰ سال از رونمایی، خیلی قدیمی به زمان نمی‌رسد.

داشبورد دارای دو بخش بالا و پایین است که در نمونه های وارد شده به ایران، به ترتیب سیاه و کرم روشن هستند. پشت فرمان، طرح سیلندری شبیه به جک S5 وجود دارد که البته برای خودروهای امروزی، از مد افتاده و خسته‌کننده می‌شود اما در زمان تولید، مرسوم بود. در این بخش، رنگ‌پسند زمینه‌های آبی استفاده می‌شود و یک نمایشگر رنگی برای کامیپوتر سفر نصب می‌شود.

پشت فرمان تیگو 5

در مجموع، مواد نرم داخل تودری‌ها، چرم مصنوعی صندلی کلاس، فرمان باکیفیت در خودروهای چینی و کاربرپسند، نکات مثبت تیگو ۵ برای سرنشینان داخل کابین هستند.

پیشرانه و مشخصات فنی چینی تیگو ۵

پیشرانه‌ای طبیعی ۲ لیتری به حجم دقیق ۱۹۷۱ سی سی برای تیگو ۵ در نظر گرفته شده است که در دور موتور ۵۷۰۰ دور در دقیقه و ۱۸۲ اسب‌بخار موتور گشتاور هم در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه به همراه دارد. جعبه‌دنده‌ی این خودرو در مدل پایه، ۵ سرعت دستی و در نسخه‌های بالاتر CVT رایانه‌ای است.

موتور چری تیگو 5

میانگین مصرف سوخت تیگو ۵ حدود ۸/۵ تا ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و مصرف کنندگان ایرانی، مصرف متوسط ​​سوخت را ۹/۵ لیتر اعلام کرده اند. تیگو ۵ با پیشرانه‌ی ۲ لیتری موجود در ایران، بیش از ۱۳ سال برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، زمان لازم و حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت می‌دهد. این خودرو در تمام نسخه های دنیا، فقط دیفرانسیل جلو است. دنده‌خودکار تیگو 5 به جعبه دنده‌ای CVT‌ مجهز است که در حالت استفاده از تیپ ترونیک، 7 ضریب دریافتی تعیین‌شده در اختیار راننده قرار می‌گیرند تا شرایط مشابهی با جعبه‌دنده‌های معمولی تجربه‌های معمولی داشته باشند.

مدل دیگر تیگو ۵ که به تعداد محدود در ایران عرضه می شود، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد. نسخه‌ی TE با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر، حدود ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. از نظر مصرف سوخت، تیگو ۵ توربو عملکرد بهتری نسبت به مدل دو لیتری طبیعی دارد و حدود ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند.

تجهیزات رفاهی و امکانات ایمنی چینی تیگو ۵

صندلی‌های تیگو همان‌طور که اشاره می‌کنند، چرم و در جلوی برقی هستند. مانیتور ۷.۵ اینچی لمسی از طریق USB با گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند و عملکرد مناسب آن با دوربین دید عقب خیلی در ساده‌تر کردن پارک این خودرو وجود دارد. فرمان تلسکوپی و برقی تیگو ۵ به‌خوبی تنظیم می‌شود و آینه‌های بغل هم به‌صورت خودکار، قابل جمع شدن هستند. سانروف برقی و تهویه مطبوع خودکار، استارت بدون کلید، آینه‌ای وسط ضد بازتاب و حسگر پارک از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌شود که شاید در مقایسه با کره‌ای‌ها نتوانیم آن‌ها را با امکانات رفاهی قابل توجهی بنامیم مقایسه کرد. اما به هر حال این امکانات در هیچ یک از محصولات تولید داخل دیده نمی‌شوند.

کابین تیگو 5

تیگو ۵ در کشورمان با دو تیپ MT و CVT عرضه می‌شود که نوع CVT (دنده خودکار) به سه زیرگروه کامفورت، لاکچری و اکسلنت تقسیم می‌شود. نوع MT به عنوان ارزان‌ترین نسخه دارای حسگر پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز و آینه‌های برقی جمع‌آوری شده است. مدل کامفورت علاوه بر آپشن‌های گفته‌شده و جعبه‌دنده خودکار با استارت بدون کلید، کروزکنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک و صندلی‌های چرمی همراه است. آپشن های صندلی جلوی برقی، تهویه مطبوع خودکار و سانروف برقی در مدل های لاکچری و آکسلنت می شود. تفاوت نسخه آکسلنت با لاکچری در داشتن صندلی داخلی، تعداد بیشتر ایربگ‌ها و فناوری کنترل پایداری (ESP) است.

مجموعه امکانات رفاهی و ایمنی چینی تیگو ۵ در کامل‌ترین نسخه؛ ترمز دیسکی در جلو و عقب با ABS، EBD، ESP، کنترل لغزش هنگام شتاب‌گیری (ASR)، حفظ خودرو در شیب (HHC) و تقویت فناوری ترمز اضطراری EBA، چهار کیسه هوا برای سرنشیان جلو، نمایشگر لمسی این ۷چ با ناوبری فارسی و نقشه های مرتبط با شهرهای ایران، رینگ ۱۷ اینچی، فرمان با روکش چرمی، استارت دکمه ای، تهویه خودکار، کور کنترل، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور پارک، دوربین عقب و روشنایی روز هستند.

به گفته شرکت چری، این خودرو دارای 5 ستاره از سازمان استاندارد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) است. اما ما در سایت رسمی این سازمان، فیلم رسمی از تست تیگو ۵ را پیدا نکردیم و نتایج این تست‌ها هم مشخص نیست. از سویی دیگر می‌توانم مطمئن شوم به عنوان محصولی که در روسیه، آسیا و آمریکای جنوبی تولید می‌شود، بهتر است نسبت به تولیدات ایران خودرو و سایپا داشته باشید.

قیمت و کیفیت رانندگی چری تیگو ۵ در مقایسه با رقبا

پیش از هر چیز باید متوجه این موضوع شوید که مبلغ پرداختی برای تیگو 5 کمتر از نصف کراس‌اورهای مطرح کره‌ای است، پس انتظارات خریدار باید با مبلغ پرداختی باشد.

سوزوکی ویتارا

نقطه‌ی قوت تیگو ۵، کیفیت کابین و ضعف اصلی در پیشرانه است. وقتی وارد کابین تیگو ۵ می‌شوید، کیفیت ساخت و راحتی صندلی‌ها رضایت‌بخش است؛ اما به هنگام شتابگیری و رسیدن به سرعتهای بالا، ناامیدکننده خواهد بود. قdret ۱۳۶ ۱۳۶ keceb‌bخara baraی ۱۵۰۰ ۱۵۰۰ کی کی کی کی کی کی کی کی کی کی کی کی کaras‌ahahahahnahahahahahahahahahahahahahahahahaha ش خی ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ کی کی alvmenthdhhdhhdhhیd از سویی دیگر، آپشن‌های این خودرو در نسخه پایه (MT) با گیربکس دسته‌ای جالب جالب است. سیستم فقدان دو دیفرانسیل در تمام مدل‌های تیگو ۵ باعث می‌شود، پرداخت مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای نمونه‌های دست دوم کم‌کار، توجیح نمی‌شود و خریدار را برای پرداخت مبلغ بیشتر برای سوزوکی گرند ویتارا می‌توان دریافت کرد.

از دیدگاه نگارنده، X55 مدیران خودرو با پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس اتوماتیک غیر CVT، ارزش خرید بالاتری نسبت به تیگو ۵ دست دوم مدل بالا دارد. هماکنون X55 مدل ۱۳۹۹ با کارکرد حدود ۳۰ هزار کیلومتر، ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. مدل جدید X55 با نام X55 Pro، از گیربکس CVT استفاده می‌شود و حدود 90 میلیون تومان در نسخه صفر کیلومتری، قیمت گذاری شده است. همچنین چری تیگو ۷ دست دوم هم با بودجه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان در بازار وجود دارد.

ایکس 33 مدیران خودرو

در واقع تیگو ۵ معمولی (موتور ۲ لیتر CVT) فقط اتاق بزرگتر و ظاهر جذاب نسبت به X33 دارد. اما از نظر فنی متفاوت نیست. چری تیگو ۵ وزن بیشتری دارد و به همین دلیل، از نظر شتاب‌گیری، صعیف‌تر از X33 عمل می‌کند. در عوض خریدار تیگو ۵، صندلی‌های راحت‌تر و کمی امکانات بیشتر در اختیار خواهید داشت. انتخاب این خودروها به سلیقه بین مخاطبان اما از دیدگاه نگارنده، خرید X33 صفر کیلومتر جدید با قیمت مشابه تیگو 5 دست دوم، همراه گیربکس اتوماتیک دنده های (غیر CVT) منطقی تر است.

چری تیگو 5

در جدول زیر، فهرستی از خودروهای بازار ایران که قابل مقایسه و رقابت با تیگو 5 چری آورده شده است.

مشخصات جک S5 دنده دستی جک S5 دستگاه اتوماتیک پژو ۲۰۰۸ توربو چری تیگو ۵ چانگان CS35 سانگ یانگ تیولی لیفان X60 بیواییدی S6 ام وی ام X33 اسپرت
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۳-خطی ۴-خطی ۴-خطی ۴-خطی ۴-خطی ۴-خطی ۴-خطی
حجم موتور (سی سی) ۱۹۹۷ ۱۹۹۷ ۱۶۰۰ ۱۹۷۱ ۱۵۹۸ ۱۵۹۷ ۱۷۹۴ ۲۴۰۰ ۱۹۷۱
حداکثر توان (اسب‌بخار) ۱۷۴ ۱۷۴ ۱۶۰ ۱۳۹ ۱۲۳ ۱۲۸ ۱۳۱ ۱۶۰ ۱۳۴
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 5 یورو ۶ یورو 5 یورو ۴ یورو ۶ یورو ۳
حجم باک (لیتر) ۵۵ ۵۵ ۵۰ ۵۵ ۵۲ ۴۷ ۵۵ ۷۲ ۵۵
مصرف سوخت ترکیبی (L.100 Km) ۷٫۸ ۷٫۲ ۶٫۸ ۸.۹ ۷٫۲ ۷٫۲ 8.2 ۹٫۸ نا مشخص
جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی ۶ سرعته خودکار دو کلاچه ۶ سرعت خودکار CVT ۴ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار تیپ ترونیک ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دوکلاچه CVT و 5 سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت (کیلومتر ساعت) ۱۸۰ ۱۸۰ ۱۸۸ ۱۶۵ ۱۸۰ ۱۷۵ ۱۷۰ ۱۸۵ ۱۷۵
زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت ۱۰ ۱۰.۵ ۸٫۸ ۱۳ ۱۵ ۱۲ ۱۵ ۱۴ ۱۳.۴
وزن (کیلوگرم) ۱۵۵۰ ۱۵۴۵ ۱۱۵۰ ۱۵۳۷ ۱۲۹۰ ۱۳۰۰ ۱۳۳۰ ۱۶۹۵ ۱۴۲۰
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!