چرخه عمر کارمندان - احسان اختری
چرخه عمر کارمندان – احسان اختری

پس از تصمیم کارگروه مربوطه و ابلاغ دستور به کارخانه، محصول آغاز شده و عضوی جدید به خانواده ی یک برند تولید پا میگذارد…

جلسات متعددی برای نحوه معرفی محصول به بازار، تبلیغات، تصاحب سهم بازار و توزیع به نحو احسن و بسیاری دیگر از آیتم های دخیل در لانچ موفق یک محصول مورد بحث قرار می گیرد. در این بین یک متخصص برای جستجوی ورود پیدا کرده و با بهره بردن از آمارهای موجود اقدام به تدوین و تشریح “محصول چرخه عمر“می کند.

تمام واحدهای ستادی و فروش بسیج می شوند تا یک استراتژی واحد و دقیق به بهبود المان های پزشکی بر چرخه ی عمر محصول کمک کنند، تیم مدیریت با اهتمامی بی در صدد حفظ محصول و افزایش دوره بلوغ و شکوفایی محصول بر می آید. و حتی با صرف هزینه های بیشتر، برای ایجاد بازارهای جدید و برخی از موارد ممکن است تلاش می کنند تا حتی دوره ی افول محصول هم به خوبی مدیریت شود.

دلیل این طرح کاملا مشخص است، یک محصول برای برند ثروت آفرینی می کند و طبعا ابقای برند را رقم می زند پس نیاز است که مورد توجه قرار گیرد.

در این نوشتار سعی کنید تا توجه داشته باشید که شما دارای ارزشی است که از آن استفاده کنید و با هم سعی کنید برای بهبود چرخه عمر این دارایی داشته باشید…

برند بدون منابع انسانی…

پس از لانچ محصول، تیم فروش و کارمندی برای اجرای فرامین و ورود به بازار وجود ندارد!

اگر یک محصول با بهترین کیفیت پا به عرصه ی ظهور بگذار اما تیمی برای فروش و صدایی برای پرزانت آن وجود ندارد شانسی برای موفقیت دارد؟! قطعا نه…

پس عاملی مهمتر از بهبود کیفیت، سیاست قیمت گذاری، تحلیل بازار و … هم وجود دارد، منابع انسانی!

تکه ای که در پازل کاری به فراموشی سپرده شده و توجه کافی به آن وجود ندارد در حالی که به احتمال بسیار زیاد در صورت مدیریت بهینه ی منابع انسانی، از مشکلات شرکت مرتفع می شود.

بیایید با هم مروری داشته باشید برای پروژه ی جذب، ارزیابی و به کارگیری دو مدیر در یک سازمان:

“مدیر فروش” و “مدیر منابع انسانی”

احتمالاً مدیر فروش عامل روز در هفته و جلسات متعدد پیرامون وضعیت بازار با مدیریت و سایر اجزای سازمان در ارتباط انسانی است، اما مدیر منابع به ندرت و بسیار کوتاه و محدود در ارتباط با تیم مدیریت باشد!

احتمالاً مدیر فروش به طور مستمر مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت عدم فروش تنبیه و یا در قبال کامیابی در فروش دریافت می کند، اما مدیر منابع انسانی در یک بروکراسی مشخص و در قالب یک پروتکل سازمانی کار خودش را می کند!

احتمالاً مدیر فروش باید در قبال عدم آموزش صحیح نیروهای تحت امر خود به شدت پاسخگو باشد، اما از مدیر منابع انسانی پرسیده نمی شود برای آموزش و بهبود عملکرد کارمندان چه استراتژی دارد!

احتمالاً مدیر فروش باید فردی خبره و متخصص در این باشد وگرنه در پروسه امر ممکن است مشکل ایجاد شود، اما مدیر منابع انسانی با عبور از فیلتری خاص استفاده می شود!

احتمالا…

احتمالا تا به الان به این نسبت و فاکتورها فکر نکرده بودید! کار سرنوشت شرکت و برند را رقم میزنند پس لازم و صد البته لازم است که به مدیریت صحیح آنها توجه داشته باشیم.

سازمان های و ماندگار قبل از تدوین استراتژی برای بازار، استراتژی مدیریت منابع انسانی را به نگارش در می آورد.

دکتر ویلیام گلسر، بنیانگذار تئوری انتخاب می کند که مدیریت صحیح و بهینه ی کارمندان باعث می شود تا برندی به استواری و جهان شمولیِ تویوتا پا به عرصه ی ظهور باشد. شاید سازمانی اصلی باشد که در صورت وقوع زیر اتفاقات را پیش رو داشته باشیم:

– کاهش هزینه های جاری در سازمان

– افزایش راندمان کاری و کاهش زمان حصول نتیجه

– تولید محصول با دقت و کیفیت بالاتر

– دلسوزی برای برند و انتقال عوامل مخرب که در نهاد شرکت مستتر هستند

– کاهش اتلاف انرژی انسانی و سازمانی

– افزایش سهم بازار به طبع اعتقاد کارمندان به مصرف محصولات برند خود

– افزایش فروش به علت خوداهتمام تیم فروش و باوری در عملکرد

– افزایش پویایی با احساس مسئولیت کارمندان و ارائه نقطه نظرات کاربردی و راهبردی

– از نیرو به اجرای هرچه بهتر فرامین و عدم تاثیرپذیری در روح اجباری

– و…

جذب یک کارمند از بدو شروع به فعالیت برای سازمان هزینه تلقی می شود. جدایی از هزینه های مالی که برای ایجاد بستر فعالیت شخصی در سازمان در نظر گرفته می شود، هزینه های غیرمالی چون زمان اسپری شده برای توجیه وی، پتانسیل خرج شده برای آموزش و افزایش مهارت و … نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

به زبان ساده، با شباهتی بسیار بالا به طرح عمر محصول، کارمند شما هم تا بلوغ کاری برای شما هزینه تلقی می شود!

طبیعی است که هیچ عقل سلیمی حاضر به ابطال یکباره ی سرمایه گذاریِ خود نیست، با نگاهی به همین چند سطر نوشتار نتیجه میگیریم که:

– خروج یک کارمند از سازمان یعنی ابطال سرمایه گذاری

-عدم آموزش یک کارمند یعنی ابطال سرمایه گذاری

– عدم توجه به دغدغه های یک کارمند یعنی ابطال سرمایه گذاری

-عدم تعریف و مدیریت وظایف صحیح یعنی ابطال سرمایه گذاری

– و…

فقدان مدیریت و حرفه ای منابع انسانی همیشه از اصولی بوده است که در ارائه مشاوره مارکتینگ به شرکت های مختلف، عامل اصلی بسیاری از مشکلات صحیح است.

با توجه به انبوه خدمات/کالاهای تولیدی در بازار امروز، ایجاد “وفاداری” در مشتریان برگ برنده در تصاحب و حفظ بازار می باشد و صادقانه و صریح می گویم سازمانی که از “وفاداری کارمندان” و “رضایت سازمانی” نمی تواند قادر باشد وفاداری جلب نظر کند.