تفاوت میان پلتفرم‌های یکپارچه (UniBody) و پلتفرم‌های «بدنه روی قاب» (Body-on-Frame) یا شاسی نردبانی بسیار پیچیده‌تر نیست. برای درک بهتر این موضوع نگاهی به تعریف هر یک از این پلتفرم‌ها داشته باشند.

یک پلتفرم یکپارچه
یک پلتفرم یکپارچه

پلتفرم یکپارچه چیست؟

خودروهای مجهز به پلتفرم های یکپارچه دارای شاسی و بدنه اصلی خودرو به صورت یکپارچه هستند. بنابراین بدنه اصلی و شاسی خودرو دو بخش جدا از هم تلقی نخواهند شد و اگر اسکلت بندی خودرو را تماشا کنید، یک مجموعه واحد را می بینید. در این گونه پلتفرم‌های متداول، تنش‌های وارد شده بر خودرو در سرتاسر پلتفرم عرضه خواهند شد. این است که خودروهای دارای پلتفرم بدنه قاب، به یک قاب بر روی بدنه خودرو می‌شوند که می‌توانند بر بدنه را تحمل کنند.

یک پلتفرم یکپارچه

در پلتفرم‌های یکپارچه به‌خاطر، پخش‌شده‌ها وارد پلتفرم در سراسر بدن خودرو می‌شوند، شاهد استحکام و سختی بالاتری هستیم. چرا که این بار با سایر بخش‌های این پلتفرم اجازه می‌دهد تا نیروی کمتری را به تنهایی تحمل کنند. همین امر باعث می‌شود تا این پلتفرم‌ها سبک‌تر شوند و برای ساختن، مواد اولیه کمتری نیز مصرف شوند. پلتفرم‌های یکپارچه، به‌خاطر ساختار یکدست خود دربرابر تنش‌های خمشی و پیچشی نیز مقاومت بهتری دارد.

قاعدتا سبک‌تر شدن پلتفرم و مقاومت بالای آن به معنای وزن نهایی کمتر خودرو و مصرف سوخت، فرمان پذیری، شتاب و چابکی بهتر آن خواهد بود. سازندگان این پلتفرم‌ها به دلیل استفاده از مواد کمتر، هزینه‌های کمتری را نیز متحمل می‌شوند.

قاب زیر بدنه یک شاسیبلند

پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی چیست؟

در مقابل، پلتفرم‌های بدنه روی قاب یا شاسی مستقل با جداکردن بدنه اصلی از قاب زیرین که ساختار ساده‌تر و خطی‌تری دارند، در برابر پیچش‌های جاده‌ای عملکرد ضعیف‌تر را از خود نشان می‌دهند. از آنجایی که این پلتفرم‌ها باید حداقل مقاومت لازم را دربرابر فشارها داشته باشند، سازندگان به ناچار آن‌ها را سنگین‌تر و بزرگ‌تر می‌کنند و همین عوامل باعث افزایش وزن این پلتفرم‌ها می‌شوند.

بدنه مرسدس‌بنز کلاس G که بعدا روی قاب سوار خواهد شد
قاب زیرین مرسدس‌بنز کلاس جی

تا اینجا شاید تصور کنید که پلتفرم بدنه روی قاب مزیت زیاد نیست و فقط یک روش پرهزینه است اما اینگونه نیست! این پلتفرم‌ها امکان عایق‌سازی بهتر کابین را دربرابر ارتعاشات، صدا و ضربات به سازندگان می‌دهند. چراکه با جدا شدن بدنه از قاب، یک مجموعه فنر تعلیق دیگر به اجزای خودرو افزوده می‌شود که ضربات را بهتر جذب کرده و سواری نرم‌تری را به ارمغان می‌آورد. از دیگر مزیت‌های این پلتفرم‌ها می‌توانم به ماژولار بودن آن‌ها اشاره کنیم که می‌توانند تا بدنه‌های متفاوت را روی یک قاب سوار کند. بنابراین سازندگان خودروهای سنگین مانند پیکاپ‌ها و وانت‌ها می‌توانند نسل‌های متنوع محصولات خود را برروی یک قاب سوار کنند و از هزینه‌های طولانی‌مدت توسعه پلتفرم جدید باکهند.

از خودروهای مشهوری که از این پلتفرم استفاده می‌کنند می‌توانم به مرسدس‌بنز کلاس G، تویوتا ۴Runner و اینفینیتی QX80 اشاره کنم.

تصاویر نادرست درباره پلتفرم های شاسی نردبانی

شاید تصور کنید که پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی مستقل به لطف ماژولار و جدایی‌پذیری باشد، تعمیرات کم‌هزینه‌تری را برای کاربران به ارمغان بیاورد اما این ادعا همیشه صحیح نیست. با توجه به میزان ضربه وارد شده به پلتفرم، ممکن است خرابی در یک پلتفرم یکپارچه به‌خاطر افزایش فشار بهتر، به‌مراتب کمتر از وارد کردن بر روی پلتفرم بدنه روی قاب تحت تأثیر آسیب باشد. جنس مواد به‌کار رفته در یک پلتفرم نیز نقشی اساسی در تعیین هزینه‌های تعمیر بازی می‌کنند. با در نظر گرفتن این فاکتورها، به راحتی نمی‌توانم بگویم که کدام یک از این پلتفرم‌ها کمتر خواهد بود!

اگر نگاهی بهتر به ساختار پلتفرم نردبانی داشته باشد، می‌توان تصور کرد که این پلتفرم به‌خاطر ساختار مجزا و وزن بالاتر خود، دوام بالاتری در کشش بارهای سنگین خواهد داشت. این تصویر از آن زیر سوال می‌رود که یک پلتفرم یکپارچه می‌تواند دوام مناسبی در کشش داشته باشد. اگر سازنده بخواهد خودرویی سنگین‌وزن بسازد، از مواد مستحکم‌تری استفاده خواهد کرد و درنتیجه، مقاومت پلتفرم یکپارچه دربرابر کشش نیز به اندازه مقاومت پلتفرم بدنه روی قاب افزایش خواهد یافت. در نهایت می افزاید که دوام بیشتر در برابر کشش یک مزیت فقط برای پلتفرم های بدنه روی قاب نیست و این سیستم صرفاً به کار ساختن بزرگتر خود، برای کشش مناسب تر است. البته یک پلتفرم یکپارچه نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.

همانگونه که پیشتر هم گفته شد، مقاومت پیچشی پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی کمتر از پلتفرم های یکپارچه است. بنابراین قاب زیرین آزادی عمل بیشتر خواهد داشت و احتمالاً می‌شود که این پلتفرم‌ها برای استفاده در مسیرهای سخت و آفرود مناسب‌تر باشند. این تصویر می‌تواند از آن جهت اشتباه باشد که خودروسازان آزادی حرکت خودروهایشان را با سیستم تعلیق مناسب ایجاد می‌کنند. برای یک خودروی سنگین که قرار است از مسیرهای عبوری عبور کند، فقط تکیه به قاب پلتفرم می‌شود و باید حتماً سیستم تعلیقی را برای خودرو تداک می‌بیند. درست است که آزادی عمل بیشتر قاب در این شرایط نکات مثبت به شمار می رود اما فاکتوری تعیین کننده نیست.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!