در طول تاریخ و خصوصاً در دو دهه اخیر، تعاریف بی‌شماری از روابط عمومی در ایران و جهان ارائه شده است. روابط‌عمومی و تعاریف آن هرروز، به موازات تحولات سازمانی و مدیریتی توسعه‌ی ارتباطات و رسانه‌ها و به تبع آن مناسبات بین انسان‌های واقعی و حقوقی با شخصیت. دستخوش دگرگونی و تغییر شکل می‌شود.

بنابراین، در ارتباط با ارتباطات انقلابی و، بر تعریفی ثابت پافشاری کرد و نمی‌توان نسبت به شرایط و موقعیت‌ها، از ویژگی‌های همیشگی روابط عمومی‌ها بود.

پدرام باقرنژاد روزنامه نگار
پدرام باقرنژاد روزنامه نگار

پذیرش مهم‌ترین حقیقت یعنی این گزاره که «به روز می‌شود و توانایی‌های تخصصی روابط عمومی، تنها راه حیات و بقای این عرصه است»، تلنگری بر پیکره روابط عمومی‌های پویا تلقی می‌شود. به این معنا که روابط عمومی زنده در چارچوب روش‌های سنتی نمی‌گنجد و آنها که شیوه‌ها و تعاریف سنتی را همچنان الگوی رفتاری خود می‌دانند در اشتباهی فاحش طی طریق می‌کنند؛ زیرا در تحولات لحظه‌به‌لحظه جهانی، شاهد تولید و تولد انواع و اقسام ابزارها و شیوه‌های نوین ارتباطی هستیم و این موضوع، همگرایی در حوزه روابط عمومی را تسری می‌بخشند.

مارک زاکربرگ Mark Zuckerberg مدیر فیس بوک، آدام موسری Adam Mosseri مدیر تولید اینستاگرام، جک درسی Jack Dorsey از خالقان توییتر، ایلان ماسک، خالق تفکر و مدیر پروژه استار لینک، پل دیویسن Paul Davidson و روهان ست rohan set مدیران عامل کلاب هاوس و بسیار از بهترین توسعه روابط انسانی و روابط عمومی در سطح ملی و جهانی (برای مدیران ملی در تحقق علمی به نام روابط عمومی چه سهم و نقشی را ایفا کردند؟ امروز به عنوان یکی از شاگردان روابط و روابط عمومی و رسانه به تعریف جدید انجمن متخصصان روابط عمومی فکر می‌کردم «روابط عمومی عبارت است از مدیریت و تفاهم میان سازمان و ذینفعان که به تضمین مشترک و اعتماد متقابل می‌انجامد و افزایش اعتبار می‌پردازد. رضایت طرفین می شود.» وسوالی که مطرح می شود این است که آیا این تعریف، تعریف کامل و جامعی برای روابط عمومی در سال ۲۰۲۲ است؟

با احترام کامل به تمام اساتید و پیشکسوتان این حرفه، اگر باعث رنجش پیشکسوتان بزرگ شود که پرچمداران اصلی این حوزه هستند، باید کرد: در روزگاری که میلیون ها شیوه ارتباطی و رسانه ای امکان سرعت و توسعه نامحدود روابط انسانی و روابط عمومی را فراهم می کنند. کرده اند، در زمانی که ایلان ماسک به یکپارچه ارتباطات و روابط عمومی جهانی از طریق استقرار صدها یا زمین هزاران ماهواره در اطراف کره اقدام کرده است و در توییتر به دنبال انقلاب در ارتباطات و روابط عمومی به وسعت تمام جهان است. ما در حوزه روابط عمومی بدون مرز، درکجای جهان ایستاده؟

آیا نگاه سنتی، باورهای سنتی، قواعد سنتی، روابط سنتی، تفکر سنتی، عملکرد سنتی و مدیریت سنتی در ارتباطات و روابط عمومی‌های سنتی اصولا در سال 2022 برای تصمیم‌گیری نوآورانه، جسورانه و تحول‌گرایانه برای تصمیم‌گیری صحیح خواهد بود؟

آیا در بین عملکرد حرفه ای مدیران ارشد حوزه ارتباطات و روابط عمومی و رسانه هایی که دارای ویژگی های اشتراک و همپوشانی در آنها هستند، وجود دارند و آنقدر در ارتباط هستند که می توانند آنها را یک خانواده تلقی کنند، نیاز به ایجاد تحول زیربنایی و به روز شدن دارند. ساختاری احساس نمی‌شود؟ آیا امروز روابط عمومی‌های ما در ایران را با استانداردهای جهانی منطبق می‌بینند و به همه استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مدرن مسلط و مجهز هستند؟

طبق تعریف اعلام شده از سوی مراجع عالی دولتی، روابط‌عمومی از نظر شان و جایگاه «نزدیک‌ترین فرد به عالی‌ترین مقام سازمان به شماره می‌آید». آری، روابط عمومی باید با توجه به وزن و جایگاه واقعی مدیران و نهادهای روابط‌عمومی در سازمان همتراز مدیران عالی باشد اما آیا در حال حاضر چنین است و همه مدیران روابط عمومی حال حاضر خود را در این قد و قواره می‌بینند؟

به نظر می‌رسد جایگاه و پایگاه ارتباطات و روابط عمومی پیشرو، نه صرفاً با تکیه بر عنوان و پست تعریف شده سازمانی و نه صرفاً از طریق سابقه فعالیت یا تحصیل در این رشته، بلکه علاوه بر موارد فوق، از طریق عمق و وسعت نگاه و دقت و واکنش به پیرامون و از طریق تحلیل صحیح و عملکرد حرفه‌ای قابل دسترسی خواهد بود. ضمن اینکه تغییر و تحول در مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها از رهگذر، شناخت شیوه‌های نوین و تفکر نوآورانه و قابل اجرا و شجاعت اقدام و قدرت و اراده، عمل و پذیرش و تبعات مقطعی اصلاح و بروز و نوسازی، مفهوم می‌یابد و میسر می‌شود. امروز کشور ما بیش از همیشه به روابط عمومی‌های میان سال و جوان، متخصص، متعهد و شجاع نیاز دارد تا در سایه راهنمایی و حمایت از پیش کسوتان، به معنای واقعی کلمه قلب تپنده سازمان باشد. به تعبیر دیگر؛ عبور از سنت‌ها یعنی حرکت در مسیر روابط عمومی بدون مرز.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!