تقریباً یک سال پیش، این اطلاعیه‌ی مهم درباره‌ی جستجوهای خود برای ورود به بازار گرافیک‌های رایانه‌های منتشر شده انجام شد. دسته‌های تجاری Arc از پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌کنند که درمقایسه‌با تلاش‌های قبلی این برند بسیار قوی بوده و مستقیماً با پردازنده‌های گرافیکی آنویدیا GeForce و AMD Radeon رقابت می‌کند.

Arc نقطه‌ای اوج سال‌ها کار اینتل است که شروع آن حداقل در سال ۲۰۱۷ برمی‌گرداند؛ زمانی که این شرکت راجا کودوری، معمار پردازنده های گرافیکی AMD را برای مدیریت بخش گرافیکی خود استفاده کرد. به‌طوری‌که این تلاش می‌شود تا به بازارهای تثبیت و به‌شدت رقابت وارد شود، از تجربه و بنیان مستحکمی بهره خواهد برد که با پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه‌ای خود را پرورش می‌دهد.

اینتل با نمایش نقشه‌راه‌های طولانی‌مدتی، با چهار معماری پردازش گرافیکی با نام‌هایی که درحال‌حاضر در صف تولید آنها هستند، به‌دنبال آزمایش خود به Arc است. مطمئناً پردازنده‌های گرافیکی تیم آبی با پردازنده‌های گرافیکی پرچمدار سری GeForce یا Radeon رقابت نمی‌کند و هدف آن بازار اصلی گرافیک است. ناگفته نماند این شرکت قصد دارد از تثبیت خود در این بخش، محصولات پرچمداری را هم روانی بازار کند.

این عوامل باعث می‌شود گرافیک‌های سری Arc بسیار جدی‌تر از Larrabee در نظر بگیریم. پردازنده‌های گرافیکی که در فرآیند توسعه به‌دلیل تأخیرها و عملکرد ناامیدکننده به‌طورکامل لغو شدند. افزونه‌ها، گرافیک‌های Arc اکنون به‌عنوان محصولات واقعی در بازار عرضه می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را بخرید. همه این محصولات به‌طورمحدود روانه‌ی بازار شده‌اند. به‌هرحال، ورود مسائل به بازار گرافیک از دهه‌های 2000 تا این لحظه تغییر و ورود به چنین بازاری واقعاً اتفاق می‌افتد.

همچنین، تجربه اینتل در ارائه گرافیک های یکپارچه دلیلی بر روی موفقیت پردازنده گرافیکی اختصاصی با سخت افزارهای پیچیده نیست. صرفنظر از برنامه های اینتل برای معماری آینده های خود، راهاندازی سری Arc بسیار نامنظم به نظر می رسد. این شرکت برای رفع‌کردن شرایط موجود اما ترکیب مسائل پیش‌رو زمان‌بندی‌ها و فشارهای مالی می‌تواند آینده‌ای Arc را کند.

تلاطم اولیه

به نظر می‌رسد با گذشت یک‌ سال از معرفی Arc، شرایط برای این سری از پردازنده‌های گرافیکی اینتل بسیار بی‌ثبات است. این شرکت در تخمین‌های عرضه اولین سری گرافیک‌های Arc ناتوان بوده و فقط به‌سختی می‌رسد تا دو گرافیک لپ‌تاپی ارزان‌قیمت را در سه ماهه اول سال جاری روانه بازار کند.

تیم آبی موفق گرافیک های دسکتاپی خود را در سه ماهه دوم دردسترس قرار می دهد. علاوه بر این، این شرکت چندین بار با مشکلات گرافیکی خود دست‌وپنجه نرم می‌کند که به‌خصوص هنگام اجرای بازی‌های قدیمی روی عملکرد پردازنده‌های آن تأثیر می‌گذارد. گفتنی است با وجود ضرردهی اینتل در سراسر بخش‌های این شرکت، واحد گرافیک آن نیز همچنان در حال ضرر دادن است.

کارت گرافیک آرک اینتل

گزارشی از آزمایشگاه آلمانی‌زبان Igor می‌دهد که شرکای اینتل را نشان می‌دهد، یعنی شرکت‌هایی که پردازنده‌های گرافیکی Arc را روی بردها قرار می‌دهند و آن‌ها را می‌بندند و می‌فرستند و شرکت‌هایی می‌کنند که از این محصولات در رایانه‌های پیش‌ساخته خود استفاده می‌کنند، از آن استفاده می‌کنند.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead با ویدئویی نسبتاً بیشتر نشان می‌دهد که کارکنان بخش گرافیک اینتل در مورد وضعیت موجود این شرکت به مصرف‌کنندگان و شرکت‌های دروغ می‌گویند. پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری نسل اول Alchemist، از عملکرد ساختارهای اساسی همراه است و در حال انجام مذاکرات داخلی برای توقف تولید پردازنده‌های گرافیکی Arc پس از معماری نسل دوم Battlemage است.

Arstechnica با اینتل و چند شرکت دیگر فعال درزمینه ساخت‌وسازهای ساخت‌وساز است تا موضوع گرافیک بیشتر درباره این موضوع را به دست آورد. اینتل به این وب سایت پاسخی نداده است؛ اما ایسوس می‌گوید تیم آبی درحال‌حاضر محصولی از سری Arc در خط‌تولید خود ندارد. سایر شرکتها نیز هنوز درباره وضعیت موجود اظهارنظر نکرده اند. راجاکودوری، معاون واحد اینتل، علی‌الحساب گفته است که این شرکت به نقشه‌های گرافیکی خود ادامه می‌دهد و در فاصله‌ای بین سه ماهه، تا پایان سال چهار محصول جدید معرفی خواهد شد.

Arc چگونه شکل می‌گیرد؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه، قرار بود اولین پردازنده‌های گرافیکی Arc در سال ۲۰۲۲ عرضه شود و اینتل موفق شد دو گرافیک ارزان‌قیمت سری ۳۰۰ را در ماه مارس برای لپ‌تاپ‌ها معرفی کند. تا این لحظه، تعداد لپتاپ‌هایی که با این گرافیک‌ها عرضه می‌شوند، بسیار محدود است. بااین‌حال، دسکتاپ Arc A380 با نسخه‌ی نمایش 1080p در چین دیده می‌شود و چند نشریه نیز موفق شده‌اند و آزمایش آن را انجام می‌دهند.

ما فقط می‌توانیم دو پردازنده گرافیکی را معرفی کنیم. سری Arc درباره عملکرد گرافیک‌های پرچمدار این شرکت نظر بدهیم. گزارش‌های اولیه درباره عملکرد این گزارش‌ها در بهترین حالت با ویژگی‌های متفاوتی که دارند. اگر از جنبه مثبت به موضوع نگاه کنیم، گرافیک‌های ارزان قیمت Arc درمقایسه‌با گرافیک‌های یکپارچه‌ای این شرکت عملکرد بهتری ارائه می‌دهند و A380 می‌توانند با پردازنده‌های گرافیکی زیر ۲۰۰ دلار ازجمله Radeon RX 6400 AMD و Geforce GTX 1650 آنویدیا رقابت کنند.

اینتل از رمزنگاری و رمزگشایی ارائه‌شده بر شتاب‌آوری سخت‌افزاری و کدکدک AV1 نیز می‌تواند برای استریمرها بسیار مهم باشد و اینتل در این بخش از آنویدیا و AMD جلوتر باشد. اما جنبه منفی داستان این است که عملکرد این گرافیک‌ها در اجرای یک بازی درمقایسه‌با بازی‌های دیگر به‌طور مستقیم درخورتوجهی ناسازگار است.

اینتل آرک |  Intel Arc

همچنین، A380 ویژگی‌های عجیب‌وغریبی نشان داده شده است که احتمالاً در سایر گرافیک‌های سری Arc وجود دارد. عملکرد پردازنده گرافیکی هنگام استفاده در سیستمی که حافظه‌های حافظه پایه آن تغییر تغییر نمی‌کند، کاهش می‌یابد. نوارهایی که قابلیت تغییر اندازه را دارند می‌دهند، به پردازنده گرافیکی اجازه می‌دهند به آدرس دهی در تکه‌های ۲۵۶ مگابیتی، به کل مجموعه VRAM دسترسی پیدا کنند. قابلیتی که می‌تواند به بهبود عملکرد پردازنده‌های گرافیکی جدیدتر GeForce و Radeon کمک کند.

به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌های گرافیکی Arc برای ارائه عملکرد بهتر به این ویژگی نیاز دارند. این شرایط درباره سایر پردازنده های گرافیکی صادق نیست. تقریباً همه مادربردهای مدرن از بارهایی با قابلیت تغییر اندازه پشتیبانی می‌سازند و برخی از بردهای قدیمی نیز می‌توانند این کار را با به‌روزرسانی بایوس انجام دهند. سیستم‌های قدیمی‌تر و کامپیوترهای شخصی ازپیش‌ساخته احتمالاً نمی‌توانند آن را ازطریق بایوس فعال کنند. عملکرد Arc هنگام اجرای بازی‌های قدیمی‌تر که از DirectX12 یا Vulkan API پشتیبانی نمی‌کنند، بدتر است که درایورهای اینتل اشاره می‌کند.

درایورها برای اینتل قطعاً مشکل بزرگی می‌شوند

درآمد سه ماهه‌ای گزارش گذشته اینتل نشان داد که واحد گرافیک این شرکت فقط در مدت سه ماهه‌ی دوم بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است. بخشی از این ضرردهی به دلیل سرمایه گذاری نقشه راه و بخشی به دلیل موجودی فروخته شده است.

پت گلسینگر، طراح اینتل، علناً اعلام کرد که دلیل تأخیر پردازنده‌های گرافیکی سری Arc مشکلات مربوط به درایور است. او میگوید درایورها در حال بهبود هستند؛ اما نسخه‌های اولیه‌ای که سعی می‌کنند از پشته‌های نرم‌افزاری گرافیک‌های یکپارچه در سطوح مختلف و سازگاری بهتر با بازی‌ها استفاده کنند، نتیجه‌ی مطلوبی ارائه نمی‌دهند.

مقاله مرتبط:

احتمالاً اینتل به‌دلیل مشکلات مرتبط با درایورهای گرافیک‌های سری Arc تصمیم گرفت تا به‌روزرسانی درایورها را در ماه جولای منتشر کند. درحال‌حاضر، شما هنوز بسته‌ای نرم‌افزاری منتشر شده در سال ۲۰۱۵ را دانلود می‌کنید که دارای درایور قدیمی برای پشتیبانی از گرافیک‌های یکپارچه قدیمی‌تر اینتل HD و UHD است. این بسته شامل درایورهای ویژه برای گرافیک‌های اختصاصی و گرافیک‌های جدیدتر Iris Xe است که به‌روزرسانی می‌شود.

نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان برخی از مشکلات مرتبط با عملکرد گرافیک‌های Arc را با روش‌های نرم‌افزاری کرد. به‌عنوان مثال، تغییری جزئی در درایور لینوکس می‌تواند عملکرد ردیابی پرتو این گرافیک‌ها را به‌شدت افزایش دهد. علاوه بر این، نشانه‌هایی از فقدان بلوغ در درایورها را در استراتژی سه‌لایه‌ای اینتل می‌توانید مشاهده کنید. این درایورها در این بازی مدنظر از بهینه سازی خاص Arc یا از APIهای جدید مثل DirectX12 و Vulkan استفاده می شود، عملکرد متفاوتی ارائه خواهد داد.

مشکلات مربوط به APIهای قدیمی احتمالاً به‌مرورزمان رفع‌شدنی هستند. اما عملکرد گرافیک‌های Arc می‌تواند برای مدتی طولانی از یک بازی به بازی متفاوت باشد. AMD چند دهه در حوزه گرافیک‌های فعالیت‌های کامپیوتری می‌کند و با وجود چنین تجربه‌ای، درایورهای مخصوص بهبود عملکرد APIهای قدیمی مثل DirectX11 و OpenGL را منتشر کرده است. این یعنی چنین اصلاحیه‌هایی احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید.

اینتل در تلاش برای رفع مشکلات

اینتلویدیوهای مشکلات گرافیک‌های Arc با بازی‌های قبل از DirectX12 را در ویدئوهای روابط عمومی خود و کانال‌های فناوری محبوب در تیوب، ازجمله Linus Tech Tips و Gamers Nexus بررسی کرده است. در واقع، استراتژی روابط‌عمومی اینتل در تصمیم‌گیری عالی است که می‌توان آن را شبیه به بازی پیتزای دومینو دانست. اگر نادیده‌گرفته شود، می‌توان با صدور حکم‌های بلند و عمومی و قبول آن مشکلات، اعتماد کرد و حسن نیت خود را نشان داد.

اینتل اعلام کرده است که گرافیک‌های Arc عملکرد عملکرد آن‌ها در بازی‌های قیمت‌گذاری می‌شوند. به‌گفته‌ی این شرکت، اگر پردازنده گرافیکی سری Arc بازی DirextX12 را مانند RTX 3070 و بازی DirectX11 را مانند RTX 3050 اجرا کند، قیمت آن کارت احتمالاً از 3050 بیشتر خواهد بود تا 3070. ، احتمالاً برخی از کاربران به خرید محصولات این شرکت ترغیب خواهند شد.

فرقی ندارد که مشکلات گرافیکی سری Arc نرمافزاری یا سخت افزاری است. زیرا سهامداران و سهامداران این شرکت در بخش گرافیک صبر ایوب نخواهند داشت. این شرکت پس از کنارگذاشتن سال‌ها پیش‌تاز خود در بازار و ازدست‌دادن سهم بازار رایانه‌های شخصی و سرورها، زیر فشار زیادی قرار دارد.

در صورت انجام سایر اقدامات انجام شده می‌دادند، ۵۰۰ میلیون دلار ضرر دارد. اما وضعیت این گونه نیست و مسائلی مانند کاهش برای خرید کامپیوترهای شخصی و رقابت شدید AMD نیز به‌نوبه‌ی خود روی عملکرد کلی تیم آبی تأثیر می‌گذارد. صرف نظر از اینکه آیا ادعاهای پرشور یوتیوب درباره لغو قریب الوقوع گرافیک های سری Arc درست است یا نه، سرمایه گذاری بیشتری در این بخش کمی غیرمنطقی به نظر می رسد. زیرا سایر بخش‌های سوآور شرکت نیز در حال سقوط هستند.

مشکل زمان‌بندی عرضه‌ی گرافیک‌های سری Arc

در سال 2021 و اوایل سال 2222، به نظر می‌رسد که اینتل می‌تواند دقیقاً در زمان مناسبی برای وارد کردن پردازنده‌های گرافیکی وارد بازار شود. در آن زمان، تفکیک‌های گران‌ها در نوسان‌های متعهد شرایط بازار را به‌گونه‌ای تغییر داد که امکان خرید پردازنده‌های گرافیکی آنویدیا و AMD را با قیمت‌های خُرده‌فروشان، معمولاً غیرمکن می‌کردند.

اگر اینتل می‌تواند با پرازنده‌های گرافیکی اختصاصی در بازارهای حضور داشته باشد که از تجربه‌های این شرکت در ساخت گرافیک‌های یکپارچه بهره می‌برند و محصولات این برند می‌توانند عملکردی در سطوح گرافیک‌های میان‌رده‌های آنویدیا و AMD ارائه دهند، شاید گیمرهای بیشری به خرید سری Arc ترغیب می‌شوند.

پردازنده‌های گرافیکی دوباره در خُرده‌فروشی‌ها دردسترس قرار گرفته و این امر برای بازی‌های خوشحال‌کننده و برای اینتل ناراحت‌کننده است. در واقع، قیمت این محصولات در حال حاضر به سطح معقول می‌رسد و با توجه به نسل بعدی گرافیک‌های آنویدیا و AMD در سال جاری معرفی می‌شوند، شرایط برای گرافیک‌های نسل اول Arc سخت‌تر خواهد بود.

چند سال آینده، مهم‌ترین دوره زمانی برای پردازش‌های گرافیکی اینتل می‌شود. انتشار درایورهای بهتر و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و استفاده از معماری Battlemage می‌تواند به این شرکت کمک کند تا جای پای خود را در بازار محکم کند و به‌عنوان رقیب سوم در حوزه گرافیک‌های رایانه‌های شخصی و ورک‌استیشن‌ها شناخته شده و درنتیجه باشد، به افزایش رقابت در این بازار کمک کند. .

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!