شرکت بوم سوپرسونیک پیش‌تر جزئیات اولیه از هواپیمای اولیه به نام اورچر (Overture) منتشر کرد که در هواگردهای مافوق‌صوت قرار می‌گیرد. این هواپیما که هنوز وارد مراحل تولید نمی شود، افزون بر استفاده تجاری برای ارتش آمریکا نیز خواهد شد. در این زمینه، بوم سوپرسونیک از همکاری رسمی با نورثروپ گرومن خبر داده است.

دو شرکت می‌خواهند در همکاری با پروژه‌های مشترک برای ایالات متحده انجام دهند. به‌موجب قرارداد بین بوم سوپرسونیک و نورثروپ گرومن مدل‌هایی از هواپیمای مافوق‌صوت اورچر برای ارتش آمریکا و سازمان‌های دخیل در واکنش به وضعیت‌های اضطراری تولید می‌شود. فعلاً جزئیات دقیق قرارداد بین بوم سوپرسونیک و نورثروپ گرومن ازجمله ارزش آن اعلام نشده است.

ادعای بوم سوپرسونیک می‌کند ناوگان هواپیماهایش می‌توانند سازمان‌های حیاتی را با سرعت بسیار زیادی انجام دهند. به‌گفته‌ی این شرکت، هواپیماهای پیشرفته می‌توان افراد و تجهیزات را با سرعت فراتر از صوت به مناطق حیاتی حمل کنند. بلیک شول، بنیان‌گذار و کاربر بوم سو یک می‌گوید: «در وضعیت‌های حساس مثل مشکلات ذهنی یا واکنشی به بلایای طبیعی، زمان مزیتی استراتژیک می‌شود.»

نورثروپ گرومن سال‌ها است که به‌عنوان خرید هواپیما و سیستم‌های هوانوردی برای نیروهای مسلح ایالات متحده فعالیت‌های دولت می‌کند. همکاری بین این شرکت با بوم سوپرسونیک باعث می‌شود خدمات نظامی یا دولتی به مدل‌های ویژه‌ای از هواپیمای مافوق‌صوت اورچر که با نیازهایشان سازگار باشد، دسترسی پیدا کنند.

رندر هواپیمای Boom Supersonic Overture از نمای جلو و پشت

تام جونزرئیس واحد سیستم‌های هوانوردی در شرکت نورثروپ گرومن می‌گوید: «ترکیب تخصص نورثروپ گرومن درزمینه سیستم‌های دفاع هوایی با هواپیمای مافوق‌صوت پیشرفته‌ی اورچر شرکت بوم سوپرسونیک کاملا منطقی است. با هم می‌توانیم بتوانیم نمونه‌های نظامی و چرمی را برای مأموریت‌هایی طراحی کنیم که قابلیت‌های پیشرفته‌ای سیستمی و سرعت در آن‌ها نقش حیاتی دارد.»

شرکت بوم سوپرسونیک پیش‌تر داده بود که در سال ۱۴۰۰ اولین پرواز جت آزمایشی XB-1 را انجام داد. حدوداً در اوایل سال ۱۴۰۱ این شرکت اعلام کرد ۸۰ درصد از آزمایش‌هایی که باید قبل از اولین پرواز XB-1 انجام شود، تکمیل شده است.

بوم سوپرسونیک در مرحله‌ی آزمون‌های قبل از پرواز به‌سر می‌برد؛ اما آماده است چند قرارداد با شرکت‌های مختلف امضا کند. بوم سوپرسونیک سال گذشته قراردادی با یونایتد ایرلاینز امضا کرد تا هواپیماهای مافوق‌صوت خود را پس از تولید نهایی، دراختیار این شرکت قرار دهد.

هواپیمای موردظار اورچر پس از تولید می‌توان تنها در ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه از پاریس به مونترآل برد. این مسیر با هواپیماهای امروزی حدوداً ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. هواپیمای اورچر بدنه‌ای شیپورشکل دارد که ضخامت بخش جلویی آن را بیشتر از بخش عقبی است. بوم سوپرسونیک می‌گوید این سبک طراحی باعث می‌شود اصطکاک هوا به حدقل برسد و مصرف سوخت بهینه شود.

چهار موتور نصب شده روی بال هواپیما به اورچر امکان می دهند هنگام پرواز برفراز آب به سرعت از ماخ 1.7 (2099 کیلومتر برساعت) و هنگام پرواز برفراز خشکی به سرعت کمتر از ماخ 1 (1234 کیلومتر) دست پیدا کند. بوم سوپرسونیک ادعا می‌کند بال‌های پشتیبان هواپیما را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند در هر سرعتی بسیار ایمان باشند.

هواپیما تقریباً 62.50 طول دارد و با اتکا متر بر نوعی سیستم حذف سروصدا و بدون نیاز به استفاده از موتورسوز، تیکاف می‌کند. بوم سوپرسونیک هواپیمای مافوق‌صوت جدید خود را غالباً از مواد کامپوزیت کربن تولید می‌کند تا سبک و مستحکم‌تر باشد. هواپیمای پس از تکمیل، ۶۵ تا ۸۰ مسافر را حمل می کند. این هواپیما در ارتفاع کروز ۱۸ کیلومتر خواهد داشت و به‌طور کامل از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) استفاده می‌کند.

مدیر بوم سوپرسونیک می‌گوید: «صنعت هوانوردی در دهه‌های اخیر جهش بزرگی تجربه نکرده است. اورچر طراحی انقلابی دارد و نحوه تفکر ما درباره مسافت را به طور عمده تغییر می دهد.» انتظار می‌رود هواپیمای اورچر در سال ۲۰۲۴ وارد خط‌تولید شود و اولین مدل از آن در سال ۲۰۲۵ به‌پایان برسد. در سال ۲۰۲۹، آغاز خدمت دهی هواپیمای اورچر بررسی بود. بوم سوپرسونیک می‌گوید از همین‌حالا ۷۰ سفارش برای هواپیمای مافوق‌صوت خود دریافت کرده‌اید.

به گزارش اسپیس‌دات‌کام، بوم سوپرسونیک تنها شرکتی نیست که روی جت‌های مافوق‌صوت کار می‌کند. چراکه ناسا نیز در حال آماده سازی هواپیمای مافوق‌صوت X-59 برای پرواز آزمایشی است. ویرجین گلکتیک نیز از برنامه‌هایش برای تولید مافوق‌صوت پرده‌برداری است که می‌تواند با سرعت ماخ ۳ پرواز کند.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!