وقتی نیمه‌شب فرا می‌رسد، گاهی اوقات ممکن است جهان به مکانی تاریک و ناراحت‌کننده تبدیل شود. در زیر پوشش تاریکی، افکار منفی راه خود را به درون ذهن شما پیدا می‌کنند و در همان حینی که دراز می‌کشید و به سقف خیره می‌شوید، می‌توان به کارهای لذت بخش از مخربی مثل سیگار کشیدن یا خوردن وعده‌های غذایی برای کربوهیدرات بیفتید.

شواهد متعدد نشان می‌دهد که اگر انسان در شب بیدار باشد، به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کند. پس از نیمه‌شب، احساسات بیشتر از احساسات مثبت توجه را به خود جلب می‌کند، ایده‌های خطرناک جذاب‌تر از قبل می‌شوند و عوامل بازدارنده جایگاه را از دست می‌دهند.

گزارش گزارش ساینس‌آلرت، شماری از پژوهشگران تصور می‌کنند شبانه‌روزی انسان بر روی این‌گونه تغییرات حیاتی در عملکرد بدن دارد. آن‌ها یافته‌های خود را در مقاله‌ای علمی علمی منتشر کرده‌اند تا با ارائه مدرک نشان‌دهنده که چگونه مغز انسان از عملکرد تاریکی متفاوت از خود نشان می‌دهد.

مغز پس از نیمه‌شب به شکل متفاوتی عمل می‌کند

فرضیه جدید «ذهن پس از نیمه‌شب» اعلام می‌کند بدن و انسان دارای یک چرخه‌ی فعالیت طبیعی ۲۴ ساعتی است که بر احساسات و رفتار ما تأثیر می‌گذارد. به‌طور خلاصه، ما در ساعات کاری خاص انسان‌ها را داریم که به شیوه‌های مشخص احساس و رفتار می‌کنیم. برای مثال در طول روز سطح مولکولی و فعالیت مغز با هشیاری تنظیم می‌شوند. بااین‌حال شب‌هنگام رفتار معمولی ما انسانها، خوابیدن است.

وقتی دریچه‌ای کنیم به موضوع نگاه می‌کنیم، این رفتار منطقی به نظر می‌رسد. انسان‌ها در طول روز در زمینه‌های شکار و گردهم‌آمدن بسیار کارآمدترند و برآمده‌اند که در دنیای دنیای امروز بهترین زمان برای تبدیل شدن به می‌شود، در گذشته زمانی که شب فرا می‌رسید از پیش درمعرض شکار بودیم.

به گفته محققان، به‌منظور آگاهی بیشتر نسبت به خطرات، توجه ما انسان‌ها به محرک‌های منفی در طول شب به طرز غیرعادی افزایش پیدا می‌کند. این ویژگی در گذشته به ما انسان‌ها امکان داد خودمان را دربرابر تهدیدهای موجود در تاریکی ایمان داریم، بااین‌حال، پژوهشگران می‌گویند احتمالاً همین بیش‌تر از حد روی افکار منفی می‌تواند بر عملکرد سامانه‌ای نتیجه‌ی مغز اثر بگذارد و افراد را مستعد انجام رفتارهای پرخطر بکند. کم‌خوابی را نیز به اضافه کنید تا وضعیت پیچیده‌تر و مشکل سازتر شود.

الیزابت کلرمنمتخصص مغز و اعصاب و از اعضای دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «میلیون‌ها نفر در نیمه‌شب بیدارند و نشان می‌دهند مغز آن‌ها به فعالیت‌های خوبی در طول روز، عمل نمی‌کند. درخواست من این است که تحقیقات بیشتری برای بررسی این موضوع انجام شود زیرا سلامت و امنیت این افراد و همچنین سلامت و ایمنی افراد دیگری تحت تأثیر قرار می‌گیرند.»

نویسندگان فرضیه‌های جدید از دو مورد استفاده کرده‌اند تا منظور خود را بهتر توضیح دهند. به عنوان مثال، یک فرد مصرف کننده هروئین است که با موفقیت میل به مصرف این ماده مخدر را در طول روز کنترل می کند اما در شب تسلیم خواسته های خود می شود. به عنوان مثال، دانشجویی است که با بیخوابی دست‌و‌پنجه نرم‌افزار می‌کند و کم‌کم با افزایش تعداد شب‌های بی‌خوابی، احساس نامیدی، تنهایی و درمان در او پدیدار می‌شود.

خودکشی و خودزنی در شب رایج تر است

هر دو سناریو ممکن است در نهایت مرگبار باشند. خودکشی و خودزنی در شب بسیار رایج است. برخی از مطالعات می‌گویند که خطر خودکشی در بازه‌های زمانی بین نیمه‌شب تا ساعت ۶ صبح در مقایسه با ساعات روز تا سه برابر بیشتر است.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که شبزنده‌داری به‌عنوان یک عامل خطر برای خودکشی می‌شود. در آن مطالعه اعلام شد که احتمالاً دلیل اصلی به ناهماهنگ‌شدن ریتم شبانه‌روزی بدن ارتباط دارد.

نویسندگان فرضیه‌ای «ذهن پس از نیمه‌شب» می‌گویند: «خودکشی که قبلاً برای فرد قابل‌تصور نبود به‌عنوان راهی برای فرار از تنهایی و رنج کشیدن به ذهن او خطور می‌کند. قبل از بررسی عواقب خودکشی، دانشجو کافی است برای خود پیدا کند و در زمانی آماده شود که هیچ‌کس برای انجامش بیدار نیست، اقدام به خودکشی کند.»

افراد در شب بیش از پیش مواد غیرمجاز یا خطرناک نیز مصرف می کنند. در سال 2020 مطالعه‌ای در مرکز نظارت بر مصرف مواد مصرفی در برزیل، نشان داد که اوردوز آپیدیدی در شب، چهار تا هفت برابر بیشتر است. از این رفتارها ممکن است برخی از خواب یا غمی که تاریکی به همراه می‌آورد قابل‌توضیح باشد، بااین‌حال احتمالاً تغییر شب‌های شبانه‌ای نیز در بروز این رفتارها نقش ایفا می‌کند.

مقالات مرتبط:

پژوهشگرانی مثل کلرمن و اعضای تیمش می‌گویند که باید بیش از پیش روی این عوامل انجام شود تا بتوانیم از افراد دربرابر بیداری شبانه محافظت کنیم.

دانشمندان می‌گویند تا به امروز هیچ مطالعه‌ای از این موضوع بررسی نشده است که چگونه بیخوابی و به‌هم‌خوردن ریتم شبانه‌روزی بدن روی سامانه‌ی مغز در انسان تأثیرگذار است. به همین دلیل، واقعاً نمی‌دانند که دیگران مانند خلبان‌ها و پزشکان چگونه با ریتم خوابمعمول خود کنار می‌آیند.

به‌مدت ۶ ساعت یا بیشتر در روز، اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد مغز به‌طرز شگفت‌انگیز کم است. فرقی خواب نیست یا بیدار، عملکرد انسان پس از نیمه‌شب رازی سربه‌مهر می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله علمی Frontiers in Network Physiology منتشر شده است.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!