رشد بالای صنعت استریمینگ و رسانه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته باعث کسب و کارهای زیادی در حوزه VOD و سرگرمی می‌شوند. آوین انس هم یکی از همین کسب و کارهاست که تلاش کرده پلتفرمی برای پاسخگویی به نیازهای فنی در حوزه صوت و تصویر ایجاد کند. آوینانس هم در سال 95 با توجه به بازار رو به رشد صنعت سرگرمی، توسعه پلتفرم بومی پخش صوت و تصویر در کشور را به دست می‌گیرد و هم‌اکنون به سامانه‌هایی مثل تماشاخونه، تلویزیون اینترنتی آیو، کاناپه خدمات زیرساخت حوزه صوت و تصویر می‌دهد.

یاشار دارابیان مدیر عامل آوین انس و آرش آرمون که حالا مشاور توسعه کسب و کار آوین‌انس در ماهنامه شماره 103 پیوست از قصه آوین انس برایمان می‌گویند.

«من و آرش آرمون از سال 81 که رشته IT در ایران در حال شکل‌گیری بود این رشته را برای تحصیل انتخاب کردند و در همان سال اول تحصیلی در نزدیکی به دانشگاه فنی تکنیک امیرکبیر را برای دفتر کار دانشجویی انتخاب کردند و به کمک پدرم «جلیل» دارابیان» که شرکت بازنشسته شرکت بود به نام «توسعه فناوری اطلاعات سیب» را تاسیس کرد. بعدها که روال کارمان تغییر کرد عنوان آن را آوین گذاشتیم. آرش آرمون در تکمیل گفتگوهای یاشار می‌گوید امروز در آوین‌انس تلاش کرده‌ایم اولین پلتفرم ابری صوت‌وتصویر را با نشان تجاری تجاری. muvi.ir ایجاد کنیم و در واقع از طریق پلتفرم muvi.ir می‌خواهیم به کسب و کار کمک کنیم تا بدون هزینه سربار فنی نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های صوتی و تصویری خود اقدام کنند. اما تا به امروز ما را به آوین‌انس آنقدر راه پرپیچ و خمی را بگذارم که شاید بد نباشد از روزهایی که پشت سریم صحبت کنیم.

چند فرسخ تا آوین‌انس

آرش و یاشار حوالی سالهای 82 و 83 در کنار هم مدتی سرویس امداد کامپیوتر را راه‌اندازی می‌کند و در آن سال‌ها که در حوزه فناوری اطلاعات و این صنعت فعالیت می‌کنند، در زمینه خدمات امدادرسانی‌های کامپیوتری کار می‌کنند و سرویس‌هایشان را با سرویس‌های ابتدایی مثل تعمیر می‌کنند. کامپیوتر و تغییر سیستم‌های کامپیوتری شکل می‌دهند. اما از آنجا که به قول هردویشان ژن B2C به قدر کافی در پوست وشان خون جاری می شود به کمک پدر یاشار وارد پروژه های پیمانکاری B2G مخابراتی می شود.

یاشارهای معتقد است حوالی سال‌ ۸۵ دوران طلایی و رشد صنایع مخابراتی در ایران بوده‌اند و آنها در همان سال‌ها پروژه‌های واردکننده GC (General Contractor) شدند و در شرکت به عنوان بهترین پیمانکار انتخاب شدند. اما در سال 86 که بحث تخصصی‌سازی صنعتی از پروژه‌های اجرایی پیمانکاری به سمت زیرساخت می‌روند مطرح شد.

در انتهای دولت محمود احمدی نژاد که مخابرات به بخش ویژه می‌شود و بازیگران این حوزه تغییر می‌کنند، تیم فعلی هم کار پیمانکاری را می‌سازد و به قول آرش آرمون جلیقه راها کرده و در اقیانوسی می‌پرند که احتمالاً با تجربیات سال‌های گذشته آنها بسیار است. فرق کند: «سال 94 بود و دیگر پروژه‌های پیمانکاری با وجود تحریم‌ها، بالارفتن هزینه‌ها و زیاد شدن بازیگران بی‌تجربه صنعت، آورده‌های کافی و وافی برای ما نداشتند. با تحقیقاتی که در بازار کرده بود متوجه شدیم جریان رو به رشد و ترند در جهان، سرگرمی و تصویری است و ما دیگر آن همه تجربه را در زمینه زیرساخت ارتباطی را کنار گذاشتیم و محتوای محتوای اقیانوسی را در نظر گرفتیم.

به خاطر یک مشت محتوا

از سال 94 با تغییراتی که در حوزه‌های مختلف فناوری رخ می‌دهد یاشار و آرش به سمت سرگرمی و شبکه‌های اجتماعی می‌روند و جریان رو به رشد تصویر، ویدیو و شبکه‌های تصویری پرطرفدار مثل یوتیوب آن‌ها را وسوسه می‌کند که به جهان محتواهای ویدیویی وارد می‌شوند. یاشار می‌گوید: «در پایان سال ۹۴ و از ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ تسویه‌های پیمانکاری خود را انجام دادیم و سوار بر اسب مراد به سراغ اصلی‌مان برای خرید یک پلتفرم رفتیم.»

آرش و یاشار زمانی که به آماده‌سازی پلتفرم‌هایی در حوزه صوت و تصویر می‌روند متوجه می‌شوند پلتفرم‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای محتوای ویدیویی ایرانی باشند و آن‌ها برای این که خواسته‌های کارفرمایان را تامین کنند، به فکر ساختن پلتفرم‌ها به فرد برای میفتند باشند. یاشار در این باره می‌گوید: در ساخت پلتفرم VOD در ایران باید گاز و ترمز دست خودمان باشد و نمی‌توانم فقط به یک پلتفرم خارجی کار کنیم. تیم جمع شد و از آنجایی که ژن B2C نداشتیم این بود که با شرکت‌هایی مثل آسیاتک، تماشاخونه، آیو و فرابورس کار کنیم. اصراری هم به همکاری با بازیگران حوزه بزرگ ویدیو نداشتیم چون کاملاً با سبقه آنها آشنا بودیم که هر کدام از آنها پشتشان به سلاطین حوزه فناوری گرم بود و در حوزه تک و زیرساخت نمی‌خواستیم وارد زمین بازی آنها شویم. آنقدر این بازار جای کار داشت که می‌توانیم بازارهای دیگر ویدیو را انجام دهیم.»

دلار

از سال ۹۷ که دلار ۴ هزار تومانی به ۱۲هزار تومان می‌رسد و مجموعه‌ها در جنگ برای ارائه ارائه می‌شود بهتر است روبه‌روی هم قرار بگیرد و نماوا و فیلیمو به شکل جدی وارد صنعت VOD ایران می‌شود، آوین انس هم به سایر پلیرهای این حوزه می‌رود و دست می‌گذارد روی یکی. از شرکت‌هایی که گمان می‌کند می‌تواند نقش سوم این صنعت را داشته باشد. موضوعی که به گفته آرش آرمون آنقدر که باید و شاید از طرف سرمایه‌گذاری این شرکت حمایت نمی‌شود: «تماشاخونه آسیاتک می‌توانم از همان حوزه‌های درخشانی باشد که در کنار فیلیمو و نماا عرض اندام کند، اما آن‌قدر که توقع می‌رفت آسیاتکی‌ها روی تماشای سرمایه‌گذاری‌های آسیایی نمی‌شوند. به این شکل که تماشاخونه در جذب مخاطب موفق عمل نکرد، زیرا کاربران فقط با آرشیو روبه رو به گفتگو و مخاطبان محتواها، فیلم‌ها و سریال‌های جدید می‌خواهند. با آروان را آغاز می‌کند و اولین پلتفرم ابری صوت و تصویر یعنی مووی را راه‌اندازی می‌کنند. موضوعی که به گفته یاشار حالا آنقدر آنها را در این زمینه قدرتمند کرده است که آوین‌انس با اعتماد به نفس بیشتر می‌تواند در برابر کسب و کارها علم و حرفی برای گفتن داشته باشد: در زمینه ارائه پلتفرم ابری ویدیویی تمایز ما را به کسب و کارها نشان داد و همین حالا بیزینس‌های زیادی دارند که از خدمات ما استفاده می‌کنند.»

ویدیو فقط VODNist

مدیر عامل آوین انس دیگر ویدیو را تنها محدود به VODها نمی‌داند و معتقد است در حال حاضر کسب و کار بی‌نیاز از ویدیوی وجود ندارد یا تعداد بسیار محدودی دارد و همین موضوع بهترین فرصت برای رشد در آوین انس است: «ویدیو فقط وی او دی است. نیست و ویدیو حالا چوب جادوی کسب و کارهاست و ما در muvi.ir جستجو کرده‌ایم مشاور خوبی برای کسب و کارها. تجربیاتمان را در اختیار بیزینس‌ها قرار می‌دهند که مثلاً روی چه لایه‌هایی از بازار کار کنند و حتی از کجا کار را شروع کنند. در واقع کار ما همین است و مووی یک پلتفرم استریمینگ در حوزه VODIPTV است که هر چه کسب و کار می‌خواهد را به صورت API در اختیار بیزینس‌ها و حتی افراد می‌گذارد و آن را سفارشی‌سازی می‌کند.»آرش آرمون اینجا توضیح می‌دهد که یاشار را کامل می‌کند و می‌گوید. : «در حقیقت کار آوین انس این است که هر حرفه ای و بیزینس است و حتی هر فردی که می‌خواهد به کمک ویدیوی عرضه شود، می‌توانید از طریق ویدیوی کسب و کار همراهی کنید و کار خود را بهتر ارائه دهید.»

یک ورودی بزرگ به نام اینستاگرام

در همان نقطه‌ای که ویدیوی آوین‌انسی‌ها بهترین راه‌حل برای ارتقای کسب‌وکار و کارها می‌شود، اما تأثیر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام را هم نادیده نمی‌گیرند و معتقدند شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام در حقیقت مدخل ورودی و کارها هستند و سعی می‌کنند این شبکه‌ها را جذب مخاطب کنند. معرفی خدمات خود و سپس فروش خدمات و دوره‌های خود را دارند. آرش می‌گوید: «کار به شکلی است که افراد می‌توانند از مجرای ورودی اینستاگرام استفاده کنند، اما سایت اصلی و فروش خود را در، بفروشند و اینجا که آوین‌انس می‌تواند کمک‌کننده باشد. . به عنوان مثال یک مربی بدنسازی می‌تواند خدمات ورودی و جذاب خود را در اینستاگرام ارائه کند اما اموزش فروش دوره‌های خود را در سایت ارائه و کسب درآمد کند. در اینجا که ما می‌توانیم زیر ساخت‌های لازم را به افراد و کسب و کارها ارائه دهیم و با چوب جادوی ویدیوی کسب و کارشان رنگ و لعاب بدهیم.»

در واقع مدیران آوین انس روی این نقطه از نیاز بازار دست‌اندازی است که آنها خدماتی را ارائه می‌کنند که می‌توانند از آنها درآمدزایی کنند. یاشار در این باره می‌گوید: «ما می‌خواهیم هر کسب و کار صدایی را به فرد خود داشته باشم و ما را به ایجاد زیرساخت مناسب برای هزینه‌های فنی آن‌ها کمک کنیم. ما می‌خواهیم کسب کنم و کارها را متوجه این نکته می‌کنیم که اگر از محتوای کسب درآمد ما را در کنار شما دریافت کنید. در حالی که ما در آوین انواع دستگاه‌ها و نسل‌های مختلف دستگاه‌های هوشمند را هم مد نظر قرار داده‌ایم و به کمک فنی در این زمینه مناسب و کارگشا ساخته‌ایم تا تصاویر بدون ایراد و تغییر از هر عمل دستگاه هوشمند قابل اجرا باشد و حالا پروژه‌های ریز و درشت فعالیت های زیرساختی خود را به ما ساخته اند.»

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!