به‌گزارش 9to5Google، کاربران آیفون و آیپد که می‌خواهند ازطریق اپلیکیشن استریم ویدئوی داخل اپ‌استور حق اشتراک نتفلیکس را بپردازند و از این پلتفرم استفاده کنند، می‌شوند از این پس توسط نتفلیکس به یک وب‌سایت خارجی منتقل می‌شوند.

بنابراین، کاربران در سیستم‌عامل‌های iOS و iPadOS می‌توانند از خدمات اینترنتی استفاده کنند. این فرآیندها دقیقاً در تصمیم‌گیری جدید برای ایجاد مجوز برای اپلیکیشن‌های موسوم به Reader App (به آن دسته از اپلیکیشن‌ها گفته می‌شود که سایر پلتفرم‌ها دیجیتالی را ارائه می‌دهند) ساخته شده است تا کاربر را به وب‌سایت خارجی هدایت کنند و فرآیند را دریافت کنند. خرید حق اشتراک و مدیریت حساب کاربری را در آنجا به صورت مستقیم انجام می دهد.

شرکت اپل در سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی (مهر ۱۴۰۰ شمسی) اعلام کرد که قصد دارد به اپلیکیشن‌ها خواننده اجازه دهد تا یک لینک درون‌برنامه‌ای در اپلیکیشن برای هدایت کاربران به وب‌سایت خود قرار دهد. با لمس دکمه‌ای subscribe در اپلیکیشن نتفلیکس، پیامی به‌نمایش درخواهد آمد با این مضمون که درحال خروج از برنامه هستید و به وب‌سایت خارجی هدایت می‌شود.

نتفلیکس روی آیپد

علاوه بر این، اپلیکیشن‌ها در این پیام به این نکته اشاره می‌کنند که هر تراکنش مالی که در خارج از اپلیکیشن انجام می‌شود، هیچ ارتباطی با شرکت اپل ندارد و این شرکت هیچ گونه مسئولیتی را قبول نمی‌کند و مدیریت تمام حق اشتراک باید ازطریق پلتفرم نتفلیکس انجام شود.

به‌عبارتی دیگر، اپلیکیشن‌های خواننده به برنامه‌هایی گفته می‌شود که می‌توان از آن استفاده کرد که قبلاً ازطریق اپلیکیشن دیگری خریداری می‌شود که کاربر به صورت منظم و در فاصله زمانی معین حق آن را پرداخت می‌کند، مانند موسیقی، ویدئو، مجلات دیجیتالی، روزنامه‌ها، کتاب و صدا، ارائه خواهد کرد.

مقاله مرتبط:

در ادامه پیامی که در این فرآیند برای کاربر نمایش داده می‌شود، اپل می‌کند هر حساب و خریدی که از اپلیکیشن‌های خارجی انجام می‌شود، مسئولیت و مدیریتش برعهده می‌شود. بنابراین، برخی از ویژگی‌های حساب اپ‌استور کاربر مانند روش‌های پرداخت ذخیره‌شده، مدیریت اشتراک، درخواست بازپرداخت و… دیگر دردسترس نخواهند بود. بعلاوه براین، اپلیکیشن مربوط به حفظ حریم شخصی و امنیت تراکنش انجام شده با توسعه دادن نیز خود را از مسئولیتی مبرم می‌کند.

با ادامه فرآیند پردازش کاربر برای خرید اشتراک و استفاده از خدمات، به وب سایت نتفلیکس هدایت می‌شود و بخش درون‌برنامه‌ای اپل را دور می‌زند. درنتیجه، نتفلیکس نمی‌تواند ۳۰ درصد از درآمد تراکنش در خرید سهام و تا ۱۵ درصد از یک سال را به اپل پرداخت کند.

موضوع پرداخت اجباری به اپل که به آن Apple Tax می‌گویند یکی از مسائل بحث برانگیز میان سیاستمداران، توسعه‌دهندگان و سایرین بوده است. شرکت‌هایی مثل اسپاتیفای و نتفلیکس همیشه تلاش می‌کنند که کاربران را به صورت مستقیم ازطریق اپ‌استور به‌ویژه برای برخی از اشتراک‌های خاص، جلوگیری کنند تا مبالغ سنگینی را برای اپلیکشن انجام دهند.

آیفون لوگو اپل روی کیبورد و لوگو اپیک گیمز روی لپ تاپ

تقریباً دو سال از آن زمان می‌گذرد که اپل پلتفرم Epic و بازی محبوب فورتنایت را از آپ‌استور حذف کرد، چراکه اپیک با ارائه لینکی مجزا به بازیکنان این بازی را انجام داد تا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را خارج از اپراتور انجام دهند و این اقدام را به مذاق اپل خوش انجام دهند. نیامد و به‌صورت جدی برخورد قرار گرفت.

بنابراین، شاید بتوان جدید نتفلیکس را تا حدی وامدار اپیک دانست. موضوع، موضوع به این راحتی‌ها حل نشده است و در واقع، شکایات مختلف، تلاش‌کننده‌ها و توسعه‌دهندگان همگی دست‌ها به دست‌آورده‌های قانونی تا اپل را مجبور به تغییر سیاست در اپ‌استور کند.

اصطکاک بین اپل و توسعه دهندگان در پرداخت‌های درون‌برنامه‌های پیشینه‌ای چندین ساله دارد. اما این ماجرا در تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ شمسی) شدید گرفت. همه‌چیز از آنجا شروع شد که اپیک گیمز لینک خرید درون‌برنامه‌ای مستقل را در اختیار بازیکن‌های فورتنایت در سیستم‌عامل iOS قرار داد که قیمت پایین‌تری نسبت به خرید ازطریق پیشنهاد می‌کرد.

این اقدام باعث حذف فورتنایت از اپ‌استور به‌دلیل نقض توافق‌نامه میان دو شرکت شد و در ادامه به دعاوی حقوقی اشاره کرد که به طور خلاصه قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، ایون گونزالس راجزر، چنین حکم کرد:

دادگاه نتیجه می‌گیرد که قوانین محدود اپل موسوم به Anti-Steering در آگاهی‌دادن به کاربران درباره روش‌های دیگر پرداخت به غیر از اپ‌استور، ایجاد ارتباط می‌کند و باعث ایجاد اطلاعات حیاتی و مهم از کاربران مخفی می‌شود و حق انتخاب کاربران را به صورت غیرقانونی تحت تأثیر قرار می‌دهد. از سویی دیگر، رابط‌های Anti-Steering با استفاده از ضد انحصار توسط اپل را می‌توان اقدامی ضدرقابتی قلمداد کرد. بنابراین یک راه حل ملی برای حذف این قانون ارائه می شود.

قاضی راجر کرد که اپل را نمی‌توان این مدارک را انحصارگر دانست، زیرا موفقیت غیرقانونی نیست. اما، اپل را موظف کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه هدایت کاربران به وب‌سایتی دیگر را برای مدیریت حق اشتراک می‌دهد.

مقاله مرتبط:

توسعه‌دهندگان در سایر کشورها نیز از این پس می‌توانند Apple Tax را دور بزنند. برای مثال، در کره‌جنوبی، توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند که روش‌های پرداخت را در اپ‌استور تبلیغ کنند، هر بار که اپل ۲۶ درصد از ارزش تراکنش را به دست خواهد آورد.

در کشور هلند نیز از شرکت اپل 52.8 میلیون دلار توسط ناظران ضد انحصار این کشور در مرکز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و بازارها، جریمه شد، به برخی از اپلیکیشن‌ها اجازه داد روش‌های پرداخت جایگزین را درون اپلیکیشن قرار دهند.

ازسویی، با تصویب مجدد قانون بازارهای دیجیتال دیجیتال اروپا، احتمالاً ملزم به ارائه پلتفرم‌های پرداخت متفرقه (Third-Party) برای اپ‌استور در اروپا خواهد بود. درنتیجه، کاربران آیفون می‌توانند اپلیکیشن‌ها را اصطلاحاً به‌صورت روشی به‌غیراز استفاده کنند از اپ‌استور (سایدلود: نصب اپلیکیشن از اپ‌استورهای متفرقه) نصب کنند. علاوه بر این، اپل باید از سرویس‌های iMessages را در سایر سیستم‌عامل‌ها در اروپا ارائه دهد.

درمجموع، فشار شکایت‌ها، توسعه‌دهندگان، قانون‌گذاران و رسانه‌ها اولین شکاف‌ها را در فرآیند پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل ایجاد می‌کنند و حق کمیسیون اجباری اپل ایجاد می‌شود و به Apple Tax معروف است. اپلیکیشن اپل هنوز قوانین خاصی دارد که اپلیکیشن‌های Reader را توسعه می‌دهد. برای مثال، لینک به‌نمایش در اپلیکیشن نمی‌تواند قیمت را نشان دهد و هر توسعه‌دهنده باشد باید برای دریافت مجوز از اپلیکیشن برای نمایش لینک ثبت نام کند.

اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا این تغییر رویه به‌نفع مصرف‌کننده و کاربر خواهد بود و کاهش می‌یابد تا جزئی از قیمت‌ها باشد یا خیر؟

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره اصلاح فرآیند پرداخت درون‌برنامه در اپ‌استور چیست؟

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!