ارقام جدید نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی است که مرورگرهای کوچک در رقابت با مرورگرهایی مانند گوگل کروم و سافاری و مایکروسافت باید با آن‌ها مواجه شوند.

به‌گزارش‌رِید، تک‌افت‌های گردآوری‌شده‌ی پلتفرم هوشمند دیجیتالی SimilarWeb، تعداد دانلودهای مرورگر Opera، به‌عنوان یکی از مرورگرهای چالشگر، با تعداد دانلود به دست‌آمده‌های مایکروس از مقایسه‌شدنی است.

در ژانویه و می ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱)، صفحه بازهای تحلیلی دانلود آپرا روی کامپیوتر رومیزی ۱۲/۰۳ میلیون بار بازدید شده است. ترافیک روی صفحه‌ی دانلود مایکروسافت اج ۱۲/۴۰ میلیون بازدید را نشان می‌دهد. رقم‌های داده‌های اپرا، رقم‌های مربوط به تعداد دانلودهای کامل نیست؛ بنابراین، می‌توان گفت این مرورگر کوچک احتمالاً درعمل دانلودهای بیشتری را درمقایسه‌با همتای بزرگ‌تر خود جذب کرده است.

با توجه به اینکه این آمارها ممکن است در مورد میزان محبوبیت مرورگرهای شواهدی را نشان دهند، داده های Statcounter درباره سهم بازار حاکی از آن است که مایکروسافت با ۱۰/۱۲ درصد تقریباً چهار برابر بیشتر از اپرا با ۲/۸ درصد تعداد کل کاربران دسکتاپ بهره مند است. می شود. دراین‌میان، این پرسشی مطرح می‌شود که دلیل این ناهماهنگی بین این دو آمار چیست؟

از برداشت‌ها از داده‌های آماری گفته‌شده است که مرورگرهایی مانند اپرا در جلب توجه محبوبیت مشابه با غول‌های فناوری ظاهر می‌شوند و موفق عمل می‌کنند. اما نیروهای خارجی از بازار آن‌ها برای رقابت در شرایط برابر را مختل می‌کنند.

از این گذشته، مرورگر مایکروسافت اج روی دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ و ۱۱ به‌صورتی ازپیش‌آمده‌شده وجود دارد که آن‌ها را می‌رساند. این در حالی است که مرورگر از این امتیاز محروم است و روی هیچ دستگاهی پیدا نمی‌شود. بنابراین، شرکت آپرا تمام تلاش و خلاقیت خود را برای خلق نوآوری‌های نرم‌افزاری به کار می‌برد تا کاربران را جذب کند.

به‌طورکلی، ایجاد چالش‌های عامل برای شرکت‌هایی مانند اپرا عملاً غیرممکن است. برای بی‌اثرکردن وجود اهرمی مثل سیستم‌عامل برای شرکت‌های اپل و گوگل و مایکروسافت که برای آن‌ها می‌توان نرم‌افزارهای اختصاصی را هموار می‌کند، انجام داد.

مرورگرها

بااین‌حال، این موضوع را اخیراً مدیران ارشد DuckDuckGo و Proton در گفت‌وگو با تک‌ریدرپ رو به رو کرده‌اند و هیچ‌کدام از شرکت‌ها در رقابت‌های فضای مرورگر نمی‌توانند انجام دهند. اما در بازارهای اصلی خود، با مسائل مشابه دست‌وپنجه نرم‌افزاری می‌کنند که به‌ترتیب شامل جست‌وجو و ایمیل می‌شود.

مدیر پروتون، اندی ین، توضیح داد:

اگر مقررات ضدانحصار (موسوم به ضدانحصار) به پیش‌فرض‌ها نپردازد، در واقع فقط به 5 درصد از مشکلات را بررسی کرده است. این مشکلات کاملاً مشخص هستند و اگر همان تیکه از پازل را نداشته باشند، نمی‌توانیم با این مشکل مقابله کنیم.

گابریل واینبرگمدیر مرورگر داک‌داک‌گو، همچنین به شکایت مشابهی درباره شیوه‌های رفتاری گوگل به خدمات پیشفرض روی پلتفرم اندروید اشاره کرد. او در گفت‌وگو با تک‌ریدر گفت:

در‌حاضر، اگر می‌خواهید موتور جست‌وجوی اینترنتی پیش‌فرض را روی اندروید تغییر دهید، باید بیش از پانزده کلیک کنید؛ اما معتقدیم که این فرآیند باید با یک کلیک برای کاربران میسر باشد. اگر همه‌چیز در جای خودش بود، امروز ما ۵ یا ۱۰ برابر بزرگ‌تر از این بود.

همه‌چیز به‌نفع مایکروسافت است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این شرکت را در جستجو برای هدایت کاربران از مرورگر اج پا را از حد مجاز فراتر گذاشته است. برای مثال، چندی پیش مایکروسافت پس از اعلام نارضایتی کاربران، باید یکی از سیاست‌های خود را تغییر دهد که در آن اصطکاک نامعقولی را به تغییر مرورگر پیش‌فرض اضافه کرد.

همچنین، مایکروسافت به‌دلیل به‌کارگیری تاکتیک‌های پنهانی شبیه‌سازی برای جلوگیری از بازشدن لینک‌های سرویس‌های درونی ویندوز مانند ویجت‌ها و منو استارت در مرورگری غیر از اج، با انتقاد شدید از کاربران می‌شوند.

مقاله مرتبط:

قدرت پیش‌فرض‌بودن نرم‌افزارها است، عواطف مصرف‌کننده تأثیرگذار است و بیشتر می‌شود. بنابراین، این امکان وجود دارد که چنین گام‌های انحصارطلبانه و اشتباهی به‌نفع رقبای کوچک‌تر تمام شود. ظاهراً نشان‌هااکی از آن است که موقعیت فوری را پذیرفته و برای مثال، می‌توان به قانون عادی اعلام‌شده اتحادیه اروپا با عنوان «سند بازارهای دیجیتال» موسوم به DMA اشاره کرد.

سند DMA با هدف محدودسازی قدرت «Technology Gatekeeprs» ارائه شده است تا افراد محدودی که گفته می‌شود موقعیت غالب بازار، ثروت، منابع و فرصت‌ها را از رقبای کوچک‌تر می‌کنند. بنابراین، این شامل تدابیری برای جلوگیری از قراردادن خود در رتبه‌بندی بالاتر به‌وسیله‌ی محصولات فناوری در نتایج جست‌وجو و امکان حذف کاربران از حذف اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده می‌شود.

ایالات متحده آمریکا روش اجرای این طرح را آهسته تر از اروپا و اندکی با اکراه دنبال می کند. اما در هر صورت این چرخش به‌گردش درآمده و انتظار می‌رود که قوانین ضدانحصار در سال‌های آینده برجسته‌تر اجرا شود و راه را برای شرکت‌هایی مانند آپرا و… هم کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره قوانین ضدانحصار چیست؟ اجرای طرح های اینچنینی چقدر به رشد شرکت های کوچک کمک می کند؟

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!