حقیقت این است که مردم برای مطالعه یک مقاله ۲۵۰۰ کلمه‌ای یا بیشتر را نمی‌توانند، به این معنی که پست‌های کوتاه‌تر و مختصرتر یک گزینه انتخابی در بین مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تبدیل می‌شوند، است. اما دلیل این اتفاق چیست و واکنش دنیای فناوری به این خواسته‌ی نوظهور بشر چیست؟

میکروبلاگ‌ها (مثل‌تر، اینستاگرام، لینکدین و فیس‌بوک) در واقع نسخه‌های مختصر و کوتاه‌شده‌ای از وبلاگ‌های سنتی هستند که نیازهای اطلاعاتی جمعیت عظیمی از افراد پرمشغله را در دنیای امروز می‌کنند. مخاطبین اصلی میکروبلاگ‌ها هستند که به خاطر شرایط زندگی‌شان زمان یا نیاز به خواندن مطالب تشریحی طولانی را دارند. وبلاگ‌ها هم در مقابل سایت‌ها و نشریات آنلاین هستند که می‌توانند در ارتباط مستقیم یا حرفه‌ای و تقسیم افکار، ایده‌ها، تبلیغ محصولات یا خدمات و بسیاری از مشکلات دیگر استفاده شوند.

هدف میکروبلاگ‌ها توجه محدود و مختصر آن به کاربران رسانه‌های اجتماعی است که دوست دارند یک کلیک ساده، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در قالبی ساده و کوتاه دریافت کنند. اکثر میکروبلاگ‌ها در قالب هر مطلب (پست) بیش از سیصد کلمه را بیان نمی‌کنند و در کنار رسانه‌ای متنی به اندازه کافی از گرافیک و سایر اشکال کمک بصری مانند نمودار، اینفوگرافی و عکس استفاده می‌کنند.

میکروبلاگ‌ها به‌ویژه در حوزه روابط عمومی ابزارهای مفید و کارا هستند، به این شکل که از طریق آن‌ها یک شرکت سازمان‌های مرتبط با مشتریان یا همکاران و عموم جامعه می‌کنند که برای همه افراد درگیر سودمند است.

میکروبلاگینگ نوع خاصی از وبلاگ نویسی است که محتوا را در قالب کوتاه‌تری ارائه می‌دهد. در واقع این یک روش قابل مدیریت برای همگون‌سازی و تولید محتوا است، زیرا در آن اطلاعات مختلف در حجم مشخصی تولید و ارائه می‌شود. بسیاری از میکروبلاگینگ را ترکیبی از وبلاگ نویسی معمولی و سیستم های پیام رسانی فوری توصیف می‌کنند.

میکروبلاگ‌ها که پست‌های کوچک نیز نامیده می‌شوند، به افراد، کسب‌وکارها، کارآفرینان یا هرکدام که به میکروبلاگینگ علاقه‌مند می‌شوند اجازه می‌دهند تا محتوا را در قالب واحدهای کوچکی از متن، ویدئو یا تصاویر به اشتراک بگذارند.

زمانی که این اصطلاح برای اولین بار ابداع شد، وب سایت هایی مانند مانندیتر (Twitter)، تامبلر (Tumblr) و پلورک (Plurk) با هدف میکروبلاگینگ ایجاد شد، اما اکثر رسانه های اجتماعی پلتفرم (اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و غیره) هستند. میکروبلاگینگ را به خدمات ارائه شده توسط دیگر اضافه کرده اند.

به عنوان مثال، در فیس‌بوک، می‌توانید یک پست میکروبلاگ ایجاد کنید. در اینستاگرام، می‌توانید تصاویری همراه با متن‌های کوتاه مرتبط با تصویر ارسال کنید. همه این نوع پست‌ها می‌توانند با تجربه میکروبلاگینگ شما مرتبط باشند.

با این حال، بدون شک، توییتر با ۲۰۶ میلیون کاربر فعال در روز و کسب درآمد در سراسر جهان، محبوب‌ترین پلت فرم میکروبلاگینگ می‌شود.

بنابراین اگر کسب و کار شما در رسانه‌های فعالیت‌های اجتماعی وجود دارد، به احتمال زیاد شما یا تیم‌ها شما حداقل چند میکروبلاگ ایجاد کرده‌اید. این‌ها معمولاً شامل پست‌های مقاله به‌روزرسانی وضعیت کسب‌وکار شما (مانند زمانی است که می‌خواهید یک محصول خاص را مجدداً ارائه کنید)، یک پیام تبلیغاتی یا یک تنظیم‌شده می‌شود.

شاید خیلی از ما بسازیم عمر میکروبلاگ‌ها خیلی زیاد است اما حقیقت اینجاست که اولین گونه میکروبلاگ در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد. در آن زمان بود که توییتر در صحنه های ارتباطات مجازی ظاهر شد و به مردم تختی داد تا افکار خود را در ۱۴۰ کاراکتر یا کمتر بیان کنند.

توییتر در واقع یک همگرایی بین‌رسانی پیام کوتاه، پیام‌ فوری و فناوری تلفن همراه بود. در واقع قابلیت ارسال پیامک جای خود را به فناوری های نوینتری داد. این پیام‌های متنی جدید منتشر شده در سایت‌های اجتماعی را می‌توانستند و عموماً مشاهده می‌کردند. اینگونه بود که اولین گونه میکروبلاگ در سطح جهان به وجود آمد.

در حقیقت توییتر، بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری، به عنوان یک سرویس میکروبلاگینگ که مربوط به تعداد کلمات و کاراکترهای هر مطلب است، می‌شود. در سرویس میکروبلاژینگ توییتر، کاربران در حجم به اشتراک گذاری مطالب خود محدود هستند. سایر رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام نیز به عنوان سرویس‌های میکروبلاگینگ می‌شوند، می‌توانید در هر یک از این محیط‌ها بسیار بیشتر از آنچه توییتر اجازه می‌دهد مطلب بنویسید را در اختیار داشته باشید.

میکروبلاگینگ با وبلاگ نویسی سنتی تفاوت‌های بنیادین دارد چرا که به طور کلی از نظر اندازه و حجم کوچکتر است. یک سرویس میکروبلاگ به کاربران خود اجازه می‌دهند تا تکه‌های کوچکی از محتوای مانند جملات کوتاه، تصاویر به فرد و لینک‌های ویدئویی را به اشتراک بگذارند. یک پست کوچک، معمولاً کمتر از ۲۰۰ کلمه است، اما باید معنایی در زیرساختی خود داشته باشد. این مسئله به این معنی است که کلمات کلیدی و بهینه سازی باید در هنگام نگارش یک پست میکروبلاگی در نظر گرفته شود.

وبلاگ نویسی سنتی، میکروبلاگینگ معمولاً با موضوعات ساده‌ای سر و کار دارد، مانند «آنچه در ذهن شماست» یا اینکه «من در حال حاضر چه کار می‌کنم». زمانی که از سایت‌های میکروبلاگینگ به درستی استفاده می‌شود، این امر می‌تواند به افزایش نفوذ از برند و توسعه وب سایت شما کمک کند. در دنیای کسب و کار هدف از پست میکروبلاگی این است که به مشتریان/مشتریان بالقوه خود اطلاع دهید که در هر لحظه در دنیای کسب و کار شما چه می‌گذرد. مجموعه میکروبلاگینگ برای سازمان‌های تجاری می‌توان توسعه و فروش محصولات را توسعه داد یا حتی از مشتریان خود باز خرید کرد.

میکروبلاگینگ افراد را در سطح شخصی به هم می‌کند، این پدیده حس آشنایی بین مردم و سازمان‌ها یا سایر نهادهای تجاری تولیدکننده محتوا می‌کند که با استفاده از دستگاه‌های یک تلفن همراه، لپ‌تاپ یا تبلت قابل دسترسی است. میکروبلاگی به مردم اطلاعاتی را که نیاز به زبانی ساده و با فرمت ساده و قابل پیگیری می‌دهد را می‌دهد که به خواننده اجازه می‌دهد مطالبی را که می‌خوانند به سرعت هضم کند و در جریان تولیدکننده‌ای محتوا را ادامه دهد.

در حالت کلی می‌توانیم مزایای میکروبلاگینگ را در قالب موارد زیر خلاصه کنیم:

جای تعجب نیست که میکروبلاگ‌ها از نویسنده و خواننده زمان بسیار کمتری نسبت به وبلاگ‌های معمولی می‌گیرند. بسته به طول پست و تحقیقاتی که در پشت آن انجام می‌شود، نوشتن یک پست وبلاگ معمولی تا هشت ساعت طول بکشد.

اما ایجاد پست‌های میکروبلاگی بسیار ساده‌تر است. به طور کلی، میکروبلاگ کمتر از 300 کلمه دارند، بنابراین تحقیق در مورد موضوعات، ایجاد تصاویر و نوشتن یک پست میکروبلاگی باید یک ساعت یا کمتر طول بکشد.

با توجه به مواردی که برای ایجاد پست‌های وبلاگ معمولی انجام می‌شود، این نوع محتوای یک بار در هفته یا حتی یک بار در ماه منتشر می‌شود.

از آنجایی که پست‌های میکروبلاگی می‌توانند بسیار سریع ایجاد و تولید شوند، فرکانس تولید میکروبلاگینگ می‌تواند بسیار بیشتر باشد. شما در واقع می توانید هر روز و گاهی اوقات بارها در روز در پلتفرم های مختلف محتوای تولید کنید.

اگر در رسانه‌های اجتماعی فعال و انواع محتوای تولید می‌شوند، می‌توان با دو پست میکروبلاگی در هفته شروع کرد و بر اساس پاسخی که از مخاطبان خود دریافت می‌کنند، تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد.

به این ترتیب، می‌توانید دائماً با مخاطبان خود در ارتباط باشید و مطمئن باشید که آنها را فراموش نکنید.

از آنجایی که میکروبلاگینگ از وبلاگ نویسی و سیستم‌های پیام رسان فوری ترکیب می‌شود، پست‌های میکرو شما در کمترین زمان ممکن به مخاطبان شما می‌رسد.

بنابراین، اگر اطلاعات فوری یا حساس به زمان یا به‌روزرسانی‌هایی درباره کسب‌وکار، محصولات یا خدمات خود دارید، می‌توانید آن اطلاعات را با ایجاد یک میکروبلاگ به اشتراک بگذارید.

فرض کنید فروش فوری دارید و می خواهید مشتریان را در مورد آن بدانند. یک راه عالی برای اطلاع رسانی به آنها، ایجاد یک میکروبلاگ با این اطلاعات و پیوند به وب سایت شما است.

پست‌های وبلاگی می‌توانند دارای بخش‌های نظرات باشند و کاربران می‌توانند مطالب شما را به اشتراک بگذارند، اما با وجود میکروبلاگ‌ها، در ارتباط ماندن با مخاطبان بسیار راحت‌تر است.

با توجه به اینکه اکثر میکروبلاگ ها به طور کلی در رسانه های اجتماعی هستند، مشاهده مخاطبان شما به یک پست خاص آسان تر است. از طریق کامنت، تعداد اشتراک‌گذاری و لایک، یا حتی پیام‌های دیگر می‌توانید مخاطبان را بسیار بهتر ارزیابی کنید و پست‌های آینده را بر اساس آن تطبیق دهید.

این مورد احتمالاً یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب سیستم های میکروبلاژینگ است.

در واقع شما با استفاده از ابزاری مانند (SocialBee)، می‌توانید پست را خودکار کنید و در فواصل زمانی منظم، پست‌های کوچک را در تمام حساب‌های رسانه‌های اجتماعی ارسال کنید. به این ترتیب، می‌توان زمینه‌های بیشتری را پوشش داد و اطمینان حاصل کرد که تا جایی که می‌توان مخاطبان، پست‌های شما را می‌بینند.

با ایجاد پست با ابزار (SocialBee) و استفاده از آن برای اشتراک‌گذاری پست‌ها، در زمان و هزینه صرفه‌جویی بیشتر می‌شود.

اکنون که جزئیات کلیدی در مورد میکروبلاگینگ را می بینید، بیایید ببینید چگونه می توانید میکروبلاگ خود را راه اندازی کنید:

پلتفرم (یا پلتفرها) را انتخاب کنید که می‌توانید میکروبلاگ‌ها را در آن به اشتراک بگذارید. دلیل این امر بسیار ساده است: هر پلتفرم دارای الزامات و شیوه های بسیار متفاوت است.

شما باید بدانید چه چیزی باعث موفقیت پست‌ها در هر پلتفرم می‌شود و پست‌های میکروبلاگ خود را با استانداردهای رسانه‌های اجتماعی سفارشی‌سازی کنید.

در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد که باید در مورد پلتفرم های رسانه های اجتماعی بدانید:

اینستاگرام

بیشتر بر جنبه های بصری شما مشخص است

  • جمعیتی که از اینستاگرام استفاده می کنند، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال هستند
  • ارتباط کاراکتر ۲۲۰۰ کاراکتر است
  • هشتگ ها بسیار مهم هستند.
  • بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام چهارشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر است

فیس‌بوک

  • یکی از محبوب ترین پلتفرم های موجود در اینترنت در نظر گرفته می شود
  • تعداد جمعیتی که از فیس بوک استفاده می کنند، کاربران مرد بین ۲۵ تا ۳۴ سال هستند
  • رابط کاراکتر ۶۳۲۰۶ کاراکتر است
  • اگر هشتگ ها در فیس بوک رایج باشد، اما در صورت لزوم می توان از آنها استفاده کرد (یک یا دو حالت استاندارد است.)
  • بهترین زمان برای ارسال پست در فیس بوک، روزهای سه شنبه و پنجشنبه، از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ بعد از ظهر است

توییتر

  • بیشتر به خاطر سرعت اطلاعاتش معروف است
  • تعداد جمعیتی که از توییتر استفاده می کنند، کاربران ۲۵ تا ۳۴ ساله هستند
  • ارتباط کاراکتر ۲۸۰ کاراکتر است
  • هشتگ ها در توییتر قابل توجه هستند (بهترین روش استفاده از دو هشتگ است که در بدنه میکروبلاگ ادغام کنید.)
  • بهترین زمان برای ارسال پست در توییتر روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت 8 صبح است

لینکدین

  • محیطی ایده آل برای ارتباط با متخصصان کار مختلف
  • جمعیتی که از LinkedIn استفاده می کنند، افراد شاغل ۲۵ تا ۳۴ سال هستند
  • ارتباط کاراکتر ۳۰۰۰ کاراکتر است
  • درست مثل اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید از هشتگ‌ها در لینک‌دین نیز استفاده کنید (باید در هر پست از دو تا شش هشتگ استفاده کنید.)
  • بهترین زمان برای ارسال پست در لینکدین، روزهای سه شنبه و چهارشنبه حدود ساعت 9 صبح است

شما می توانید هر نوع ابزاری را در میکروبلاگ خود ارسال کنید. مطمئناً، شما همچنین می‌توانید آن را تبلیغ کنید، یا اینکه خود را با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی که فالوورهای شما را متوجه می‌شوید و سرگرم می‌کنید.

در اینجا چند نمونه محتوای وجود دارد که می تواند برای شما مفید باشد:

  • به روز رسانی وضعیت (استاتوس) — می توانید اخبار مربوط به پروژه هایی را که روی آن کار می کنند، دریافت کنید، اخبار فروش یا راه اندازی یک سرویس جدید و غیره را به اشتراک بگذارید.
  • میم ها — می توانید میم هایی را ایجاد کنید که زمینه های کاری یا تخصصی شما را ایجاد کنید
  • نقل قول ها — می گوید نقل قول ها را که الهام بخش شما برای بهتر شدن هستند به اشتراک گذاشته می شوند
  • اینفوگرافیک — آموزشی با هدف ارائه زمینه‌های یا اطلاعات به مخاطبان شما
  • ویدیوها — این ویدیوها می‌توانند اطلاعات متنی را به اشتراک بگذارند یا می‌توانند مستقل باشند
  • پیوندها — این پیوندها می توانند برای اشاره به موارد زیر باشند:
  • یک پست وبلاگی که به تازگی نوشته اید
  • سایر مقالات مفیدی که پیدا کرده اید
  • اخبار حوزه تخصصی شما
  • محصولات یا خدمات شما

در حالت ایده آل، عالی خواهد بود.

اکثر میکروبلاغ ها در بستر بستر پلتفرم های اجتماعی راه اندازی می شوند، بنابراین از ابزار اتوماسیون رسانه های اجتماعی برای توسعه فعالیت های میکروبلاگی دامنه شما ایده آل خواهد بود.

SocialBee یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار برای تولید محتوای آنلاین است.

کارهایی که می توانید با SocialBee انجام دهید در اینجا آمده است:

  • ایجاد محتوا و سفارشی کردن آن برای هر پلتفرم
  • ایجاد دسته بندی های مختلف
  • پست را همزمان با ویرایشگر انبوه ویرایش کنید
  • مجموعه های هشتگی ایجاد کنید
  • با ایجاد یک برنامه زمانبندی ارسال برای هر کدام و دسته بندی، در زمان های خاص مطالب خود را ارسال کنید
  • فایل فایل رسانه های و لینک را وارد کنید
  • وضعیت مخاطبان و گزارش های مربوط به پست های با عملکرد برتر خود را دریافت کنید

اگر می‌خواهید انتخاب کنید یا برندینگ شخصی شما کارساز باشد، باید از وبلاگ نویسی و میکروبلاگینگ استفاده کنید. پست‌های معمولی وبلاگ تخصصی شما را در زمینه کسب و کارتان نشان می‌دهد و پست‌های میکروبلاگی شما را با مخاطبان خود در ارتباط نگاه می‌دارد.

فراموش نکنید که میکروبلاگینگ هم تنها یک وجه از منشور چند وجهی ارتباطات انسانی است که به تنهایی قادر به انتقال انسان انسانی نیست.