آنچه در این مقاله می‌خواند:

مقدمه:

در همه جای جهان (به‌جز ایران!) خودروسازان همیشه در حال رقابت بر سر محصولاتشان هستند. مسابقاتی که طی سالیان اخیر بسیار سخت و سنگین شده است. اما در ایران به لطف ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری بازار، معمولاً رقابت‌ها بین محصولات یک خودروساز رخ می‌دهد! محصولاتی که پیشرانه و پلتفرم یکسانی دارند! در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به بررسی تست و مقایسه پژو 405SLX، پارس LX و سمند رفته‌ایم. اگر ۴۰۵ نبود، هیچ یک از خودروهایی که در این مقاله وجود دارد، وجود ندارد. یا بهتر بگویم، اگر ۴۰۵ نبود ایران خودرو فقط تارا، رانا و ۲۰۶ را در سبد محصولاتش داشت!

پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX

طراحی:

فکر نمیکنم طراحی این سه خودرو برای هر کسی جدید و ناشناخته باشد. ازاین‌رو بخش طراحی این مقاله را در چند جمله خلاصه و زودتر به تجربه رانندگی می‌رویم.

طراحی هر سه خودرو به حدود ۲ دهه قبل برمی‌گردد. اما در طول این سال‌ها ایران خودرو تغییر می‌کند با تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و فرم اسپرها، اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است.

به نظر می‌رسد بین این سه خودرو، قدیمی‌ترین طراحی را سمند دارد. سمند از روبه‌رو شبیه به پیرمردی کسل و بیحوصله می‌ماند که نه خشم و تنها حالت چهره‌اش خنثی است!

اما اوضاع در ۴۰۵SLX کمی بهتر است. بااینکه ۴۰۵SLX از همان طرح ۴۰۵ معمولی استفاده می‌کند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها باعث می‌شود تا طراحی ۴۰۵SLX کمی جذاب‌تر و پویاتر از سمند و یا ۴۰۵ معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی 405SLX را نسبت به دو خودروی متمایز می‌کند، ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی (به‌خصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع ۴۰۵SLX از بسیاری از خودروهای کراس‌اوور چینی امروزی هم بلندتر است.

در این سه خودرو، پژو پارس بهترین طراحی را دارد. طراحی پژو پارس از سمند و 405 کمی خشنتر، جذاب و جوان پسندتر است.

پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX

کابین:

در این سه خودرو، باز هم طراحی کابین از همه قدیمی تر است. در واقع طراحی کابین سمند ۴۰۵ و پارس، از روز اول تا امروز تغییر بسیار کمی را داشته ام. رتبه دوم طراحی کابین به ۴۰۵SLX می‌رسد. این طراحی در سال 93 در پارس و 405 قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و به روز است که تلفیق از چرم، پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در 405 این طرح چوب وجود ندارد) و خودروهای داخلی دیگر، داشبورد و رودری های چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نمی شود.

داخل پژو پارس

کابین پژو پارس با اختلاف زیادی از دو خودروی دیگر لوکستر و زیباتر است. این مورد تا حدودی به قیمت بالاتر این خودرو نسبت به رقیبانش برمی‌گردد. طرح‌های چوبی که بر روی داشبورد و رودری‌های پارس به‌مراتب کیفیت بالاتری از سمند دارد و طبیعی‌تر جلوه می‌کند. همان طور که پیش‌تر گفته شد، کابین پارس شباهت‌های زیادی با 405 طراحی شده است. اما اضافه شدن طرح چوب به رودری ها باعث شد تا طراحی کابین زیباتر از ۴۰۵ شود.

داخل پژو 405 slx

با توجه به اینکه هر سه خودروی مورد آزمایش ما کارکردی زیر 80.000 کیلومتر است، کیفیتی که در متریال استفاده می‌شود در کابین‌شان نمی‌شود اما به نظر می‌رسد کیفیت متریال مصرفی را در کابین سمند کیفیت بهتری نسبت به دو خودروی دیگر دارد. استفاده از پلاستیک نرم و پذیرفتن به‌جای پلاستیک خشک یکی از دلایل این اتفاق است.

داخل سمند

فضای کابین هر سه خودرو تقریباً یکسان است و یک خانواده چهار نفره مشکلی ازلحاظ فضای پا و سر نخواهند داشت. فضای صندوق عقب خودروها نیز به همین صورت است. اما به نظر می‌رسد که صندوق پارس و ۴۰۵ از فضای مسطح‌تر و اهمیت‌تری نسبت به سمند بهره می‌برند.

دسترسی به ادوات کابین در سمند کمی سخت‌تر از پارس و ۴۰۵ صورت می‌پذیرد و دلیل اصلی آن هم گرفتن کلید شیشه‌بالابرها بر روی پایین‌ترین قسمت در است. نبود فضای کافی برای قرار دادن اشیا، مشکلی است که در هر سه خودرو دیده می‌شود. اگر قرار گرفتن یک کنسول کوچک در پارس و 405 باعث شود تا این موضوع کمی کم شود.

امکانات رفاهی و ایمنی:

قیمت بالاتر پژو پارس نسبت به دو رقیبش باعث می شود تا بهترین امکانات رفاهی را به خود اختصاص دهد. کنترل از روی فرمان، کولر سیستم صوتی دیجیتال، آیینه‌های تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب از مهم‌ترین امکانات پارس می‌شوند.

رتبه دوم آپشن های رفاهی را سمند کسب می کند. مهم‌ترین دلیل این انتخاب دستیار صوتی است.

اما متأسفانه ۴۰۵ حتی بلندگو و یا شیشه‌های برقی عقب را هم ندارد و قابل حرکت است، مهم‌ترین آپشن آن می‌شود!

آپشن‌هایی نظیر دریچه تهویه سرنشینان عقب و آیینه‌های جانبی برقی از امکانات مشترک هر سه خودرو می‌شوند. ایکاش رینگهای شرکتی و چهار ترمز دیسکی هم در این خودروها وجود دارد. (امکاناتی که در نسخه های چند سال قبل وجود داشته است!)

ایربگ راننده و سرنشین کناری و ترمز ABS تنها از امنیت این سه خودرو می‌شوند! اما امتیاز این سه خودرو از تست های تصادفات هم مشخص نیست!

مشخصات فنی:

پلتفرم، موتور و گیربکس این سه خودرو بسیار جدید نیست و قبل از این در سایر محصولات ایران خودرو نیز این پیشرانه ها را دیده اند.

همان طور که می‌دانید پلتفرم و گیربکس هر سه خودرو یکسان است و تنها وجه تمایزشان در بخش مشخصات فنی، پیشرانه‌شان است.

پارس و 405 مورد تست ما از موتور tu5 استفاده می‌کنند. این ۱.۶ لیتری موتور می‌تواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به جلو منتقل کند.

موتور ۱.۸ لیتری xu7 سمند کمی قدیمی از موتور و ۴۰۵ است؛ و این موتور می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.

شتاب صفر تا صد ۴۰۵ و پارس ۱۳.۲ ثانیه و شتاب سمند ۱۳.۱ اعلام شده.

مصرف سوخت ترکیبی موتور tu5 در کاتوگ، 7.5 لیتر و مصرف سوخت سوخت موتور xu7.3 لیتر درج شده است. البته ما یقیناً این اعداد و ارقام را بدون بررسی نمی‌کنیم و در یک تجربه رانندگی بررسی می‌کنیم که این اعداد چقدر صحت دارد؟

تجربه رانندگی:

بعد از کمی رانندگی با این سه خودرو متوجه می‌شوید که موتور xu7 سمند کارکردی نرم‌تر و بی‌صداتری نسبت به tu5 دارد. علاوه بر این سمند بر این و گیربکس سمند موتور هماهنگی بیشتر با هم دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا راننده از رانندگی با گیربکس نسبت به دو خودروی دیگر دست بیاورد. شتاب و کشش ۴۰۵ تقریباً یکسان هستند ولی مطمئناً از سمند قدرت دارند.

تسلط به اطراف در هر سه خودرو مناسب است؛ اما بازهم در این بخش یک پله بالاتر از ۴۰۵ و پارس قرار می‌گیرند.

ترمزهای 405 و سمند بسیار مناسب به نظر نمی‌رسند اما ترمزهای پارس بهتر از آن هستند.

در بین این سه خودروی سمند بهترین کولر را داشت و در رتبه‌های بعد پارس و ۴۰۵ قرار گرفت.

عایق‌بندی کابین پارس در رتبه اول و سمند در رتبه‌های ۲ و ۴۰۵ در رتبه ۳ قرار می‌گیرد. البته عایق‌بندی هیچ‌کدام راضی‌کننده نیست.

سیستم‌های سمند به‌وضوح نرم‌تر و راحت‌تر از ۴۰۵ و پارس است و می‌توانند احساس کنند و راحت‌تر را به سرنشینان منتقل کنند.

ارتفاع نسبتاً بیش از 405 از زمین قرار دارد که کاملاً منفی بر روی هندلینگ باشد آن را در رتبه آخر می‌گیرند. سواری نرم سمند باعث شد تا در بحث هندلینگ از پارس عقب بماند و نتواند رتبه اول را کسب کند. البته هندلينگ پارس هم تعريف آنچناني نيست اما در هر صورت بهتر از دو رقيبش است.

صفر تا صد 405 و پارس با عدد اعلامی حدود 3.7 چند اختلاف و مصرف سوختشان نیز حدود 1.5 لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آن‌چنان خوب نیست زیرا مصرف سوخت مصرف می‌شود گاهی اوقات در شهر به ۱۲ لیتر می‌رسید! شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ سال با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت.

جمع بندی:

اگر طراحی ظاهری، آپشن و شتاب آن‌چنان برایتان مهم نیست و اولویتتان سواری نرم، راحت و بی‌دردسر است مطمئناً سمند گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر رانندگی اسپرت و ظاهری خشن و امکانات مناسب می‌خواهید، پارس تا حدودی انتظاراتتان را محقق می‌سازد. شاید ۴۰۵ نرمی سمند را داشته باشد و یا از امکانات و پارس بی‌بهره باشد: اما در عوض در طولانی‌مدت خرابی و استهلاک بسیار کمی دارد.

در پایان از آقایان جهانبخش جعفری، رضا دادخواه و حبیب الله مهدوی صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر میکنیم.

پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX

مقایسه امتیازات

سمند پژو پارس پژو ۴۰۵
طراحی خارجی ۵ ۹ ۶
طراحی داخلی ۶ ۱۰ ۷
کابین متریال کیفیت ۹ ۷ ۷
امکانات رفاهی ۶ ۹ ۴
شتاب و کشش ۷ ۹ ۹
سیستم تعلیق ۱۰ ۸ ۸
کابین عایق ۷ ۸ ۶
هندلینگ ۷ ۸ ۶
راننده ۹ ۸ ۷
هزینه های نگهداری ۸ ۶ ۱۰
مجموع امتیازات (از صد) ۷۴ ۸۴ ۷۰

مقایسه مشخصات فنی

سمند ساده پارس LX ۴۰۵ SLX
مشخصات موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱.۸ لیتر ۱.۶ لیتر ۱.۶ لیتر
قدرت صد اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۱۳.۱ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
وزن ۱۲۲۰ متر ۱۱۶۶ ساختمان ۱۱۲۰ متر
حجم باک ۶۶ لیتر ۷۰ لیتر ۷۰ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر ۷.۵ لیتر ۷.۵ لیتر
ویژگی (میلی متر) ۴۲۵۰x۱۹۰۳x۱۴۶۰ ۴۴۹۸x۱۷۰۴x۱۴۱۰ ۴۴۰۸x۱۶۹۴x۱۴۱۰
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!