فروشگاه دیوار در سال ۱۳۹۹ ایجاد شد و از آن زمان، صاحبان کسب و کار می‌توانند بعد از ثبت نام در فروشگاه، کالاهای خود را آگهی کنند. در نتیجه، وضعیت فروشنده در آگهی‌ها شامل سه دسته می‌شود:

۱. آگهی های شخصی

۲. آگهی‌های فروشگاه‌هایی که در دیوارهای ثبت‌نام کرده‌اند

۳. آگهی‌های فروشگاهی که در دیوار ثبت نام نکرده‌اند (این دسته، آگهی‌های خود را شخصی منتشر می‌کنند)

از طرف دیگر، وضعیت کالا در لیست آگهی‌ها شامل کالاهای نو، در حد نو، کارکرده، و نیازمند تعمیر می‌شود.

در قسمت فیلترها مشاهده آگهی های فروشگاهی فروشگاه های دیواری و انتخاب وضعیت کالاهای بین کالاهای نو و دست دوم، وجود داشت. اما امکان مشاهده لیستی که در آن فقط آگهی‌های شخصی نمایش داده می‌شود، بدون نمایش آگهی‌های فروشگاهی وجود ندارد. سینا جناب، طراح تجربه کاربر، برای حل این موضوع تب‌هایی (تب) طراحی کرد که امکان تفکیک آگهی‌های شخصی از فروشگاهی را فراهم می‌کند.

در مورد اینکه چرا تفکیک لیست لیست وضعیت فروشنده انجام می شود و نه وضعیت کالا یا باید برای آگهی های فروشگاهی که در دیوار فروشگاه ها ثبت نام کرده اند و در قسمت های شخصی آگهی های خود را منتشر می کنند، در نظر گرفته می شود. من در این مطلب فقط به بحث تفکیک آگهی‌های شخصی از آگهی‌های فروشگاهی فروشگاه‌های دیواری می‌پردازم.

تکیک آگهی های شخصی و فروشگاهی
تکیک آگهی های شخصی و فروشگاهی

حدود یک سال از طراحی تب‌های آگهی‌های شخصی از فروشگاهی، پژوهشی با هدف بعد از شناسایی مهم‌ترین مشکلات را انجام داد که در آن ۲۵٪ کاربران «جدا نبودن آگهی‌های شخصی از فروشگاهی» را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات خود مطرح کردند. همینطور میزان استفاده از تب‌ها را نشان می‌دهد که تنها ۴٪ کاربران از این تب‌ها برای جدا کردن آگهی‌های شخصی از فروشگاهی استفاده می‌کنند. انتظاریم با توجه به اینکه ۲۵ درصد کاربران ادعا کرده‌اند که این مشکل را دارند، بیش از ۴ درصد از این تب‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه تصمیم گیری پژوهشی انجام می شود تا بفهمیم:

چرا کاربران از تب‌های جداکننده آگهی‌های شخصی از فروشگاه‌های استفاده نمی‌کنند؟

برای این پژوهش با اطلاع از کسانی که یکی از مهمترین مشکلاتشان را جدا نکردن‌های شخصی از فروشگاهی مطرح کرده بودند، صحبت کردم. از کسانی که به شرکت در تحقیق گوشی خواستم با استفاده از اسکایپ، صفحه خود را موقع پاسخ دادن به سوالات زیر با من به اشتراک بگذارید:

۱. فرض کنید میخواید اسکوتر بخرید. لطفا آگهی هاش رو پیدا کنید. [بعد از دیدن آگهی با نشان فروشگاهی در لیست]: لطفا یکی از آگهی‌هایی که با روش تبلیغاتی نوشته شده «فروشگاه» رو باز کنید. شما در نظرسنجی گفته بودید «جدا نبودن آگهی‌های شخصی از فروشگاهی» جزوه مسائلی است که برای شما مشکل ایجاد کرده است. میخواستم بپرسم منظور شما یه همچین آگهی‌هاییه؟
۲. لطفا آگهی هایی که نوشته «اسکوتر برقی» رو باز کنید. [این یک آگهی فروشگاهی از نوع ثبت‌نام نشده بود که روز اجرای پژوهش بالا بود]. الان بنظرتون این آگهی مربوط به یه فرد عادیه یا اینم برای کسی که کسب و کار مرتبط با اسکوتر داره؟ می‌تونید بهم بگید این آگهی را با اون آگهی قبلی چیه؟
(پاسخ مورد انتظار: آگهی اول متعلق به فردی است که در دیوار فروشگاه ثبت کرده و آگهی دوم متعلق به فردی است که در دیوار فروشگاه ثبت و عادی آگهی می‌گذارد.)
۳. دیوار امکان تفکیک آگهی های فروشگاهی از آگهی های شخصی رو ارائه کرده است. شما تا به حال از این قابلیت برای جدا کردن آگهی های شخصی از فروشگاهی استفاده می کنید؟
۴. [در صورت پاسخ خیر به پرسش بالا، با راهنمایی من برای پیدا کردن تب‌های بالای صفحه و اشاره به آن‌ها]: چرا تا حالا از این قابلیت برای تفکیک آگهی‌ها استفاده نکردید؟

دو سوال اول برای این بود که بفهمیم آیا کاربران متوجه تفاوت بین آگهی‌های فروشگاه‌های ثبت شده در دیوار با سایر فروشگاه‌ها می‌شوند یا خیر. این سوال مستقیماً به این مطالعه درباره موضوعی مرتبط نیست و موضوع دیگری را باز می‌کند که در حال حاضر تیم روی آن کار می‌کند، در نتیجه از ارائه یافته‌های آن صرف نظر می‌کند.

لیست آگهی های اسکوتر برقی
لیست آگهی های اسکوتر برقی

۱. تب‌ها برای کاربر نمایش داده نمی‌شود چون دیوارش به‌روز شده است.

۲. تب‌ها برای کاربر نمایش داده نمی‌شود چون در روت جستجو می‌کند. منظور از جستجو در روت، جستجو در کادر جستجو است. چون در این نوع جستجو دسته‌بندی مشخص نشده است، تب‌ها نمایش داده نمی‌شوند.

۳. تب‌ها برای کاربر نمایش داده می‌شود (چون برای جستجو، دسته بندی را مشخص می کنند)، اما آنها را نمی‌بینند.

۱- موضوع مربوط به به‌روزرسانی در مورد همه فیچرهای جدید وجود دارد و مرور زمان و با ریلیزهای بعدی حل می‌شود. داده‌های دیوار نشان می‌دهد معمولاً بعد از گذشت ۹۰ روز از ریلیزی که نیاز به به‌روزرسانی دارد، حدود ۶۰٪ از کاربران برنامه خود را به‌روزرسانی می‌کنند.

۲- داده‌ها نشان می‌داد جستجو در روت معمولی ۳۲٪ کاربران است. از این رو موضوع مهمی به نظر می‌رسید و با توجه به میزان تأثیر – تلاش (تاثیر بالا روی حل مسئله به نسبت زمان و منابعی که از تیم صرف آن می‌شود)، تیم فنی با در نظر گرفتن منطقی (منطق) برای تشخیص اینکه آیا جستجوی مرتبط با آن است. دسته بندی های مربوط به آن بوده یا خیر به سمت حل این کالا رفت. اکنون در تصاویری که بیشتر از ۵۰٪ آگهی‌هایی که بعد از جستجو در روت نمایش داده می‌شوند در دسته‌بندی کالاها، تب‌ها برای نمایش کاربر می‌شوند.

ظاهر نشدن تب‌ها به دلیل جستجو در روت
ظاهر نشدن تب‌ها به دلیل جستجو در روت

3- لازمه این مطالب مربوط به دیده نشدن تب‌ها، بازطراحی آن‌ها بود اما چقدر از کاربران این موضوع را دارند؟ به عبارت دیگر با توجه به میزان تلاشی که برای حل آن پیش‌بینی می‌شود، تأثیر هم دارد یا خیر؟ این سوال پژوهش بعدی من بود.

(برای مطالعه بیشتر در مورد روش های اولویت بندی مسائل تجربه کاربر از جمله ماتریس effect-effort این مقاله را بخوانید.)

برای پاسخ به این سوال که باید می‌دانستم که تب‌ها برایشان نمایش داده می‌شود، اما آن‌ها را نمی‌توان چند درصد تا بازطراحی انجام داد؟ یا در واقع انتظار داریم تاثیر چقدر باشد تا تصمیم بگیریم به تلاش بازطراحی غلبه می‌کند یا خیر.

در نظر گرفتن چنین درصدی می‌توان شهودی باشد، مثلاً در تیم به این توافق برسیم که اگر این درصد بالای 50 باشد، یعنی بیشتر از نصف این موضوع را داشته باشد، مدیر محصول حل آن را در اولویت قرار دهد. ولی چرا ۵۰٪؟ چرا ۱۰٪ نه؟ پاسخی به این سوال وجود ندارد. اما در این مورد، از آنجایی که تصمیم گرفته شد، موضوع خاص «ظاهر شدن تب‌ها در صورت جستجو در روت» را داشت که برای 32% کاربران مطرح می‌کردند، در جلسات تیمی به این جمع‌بندی می‌رسیدند که اگر چند درصد از تب‌ها را نمی‌بینند معنی‌داری بالاتری دارند. از ۳۲ درصدی باشد که برای جستجو در روت تب‌ها برایشان نمایش داده نمی‌شود، به بازطراحی می‌روم.

این بارنامه‌ای ارسال کردم تا بفهمم چقدر از کاربرانی که از زیاد بودن آگهی‌های فروشگاهی شکایت دارند و تب‌ها را نشان می‌دهند، تب‌ها را ندیده‌اند. بنابراین، نمونه‌هایی از کسانی که دیوارشان را به‌روزرسانی می‌کنند و با مشخص کردن دسته‌بندی، جستجو می‌کنند (مثلاً از فیلتر یا پیشنهادات جستجو استفاده می‌کنند).

این سوالات را در پرسشنامه پرسیدم:

۱. آیا در هفته اخیر، در دیوار دنبال کالایی گشته‌اید؟ (بله خیر) [هدف: غربالگری داده‌ای]۲. آیا زیاد بودن آگهی‌های مربوط به فروشگاه‌ها برایتان مشکل ایجاد می‌کند؟ (بله خیر) [هدف: آمادگی یا به اصطلاح warm-up برای سوال اصلی و امکان غربالگری ثانویه برای جدا کردن پاسخ‌ کسانی که این دغدغه را نداشته‌اند]۳. تفکیک دیواری آگهی‌های شخصی از فروشگاهی را ارائه کرده است. آیا شما هنگام جستجو، این قابلیت را دارید که در تصویر زیر به آن اشاره شده بودید؟ (بله خیر) [هدف: پاسخ به سوال اصلی پژوهش]

۴- [اگر پاسخ به سوال قبل بله باشد]: آیا تا به حال برای تفکیک آگهی‌های شخصی فروشگاهی از این قابلیت استفاده شده است؟ (بله خیر)
5- [اگر پاسخ به سوال قبل خیر باشد]: چرا از این قابلیت استفاده نمی کنید؟
(پاسخ متنی) [هدف: استخراج دلایل عدم استفاده در صورت دیده شدن تب‌ها]

۵۸٪ مواردی که این مشکل را داشته‌اند و قبلاً به دلیل مشخص کردن دسته‌بندی تب‌ها برایشان نمایش داده می‌شود، این قابلیت راندیده‌اند (با توجه به حاشیه خطای ۹ درصد، این برای جامعه بین ۴۹ تا ۶۷ درصد است). با توجه به کیفیت ۳۲درصدی برای تصمیم گیری که در بالا مطرح شد، از آنجا که نه تنها ۵۸٪ کاربران این تب‌ها را نمی‌بینند، بلکه حتی در کمترین حالت نیز (باتوجه به حاشیه خطای آماری) این عدد به ۴۹ درصد می‌رسد و تفاوت معناداری با کیفیت تصمیم گیری دارد. دارد، می توان گفت نیاز به بازطراحی تب‌ها وجود دارد.

آیا نیاز به بازطراحی برای موضوع دیده نشدن تب‌ها وجود دارد؟
آیا نیاز به بازطراحی برای موضوع دیده نشدن تب‌ها وجود دارد؟

با شفاف شدن موضوع و هم‌صفحه شدن تیم روی اینکه نیاز به بازطراحی تب‌ها وجود داشته باشد، طاها حامی‌فر، طراح تجربه کاربر، راه حلی را برای حل این مشکل انتخاب کند. طاها در مطلب بعدی در روندی که برای حل این موضوع می‌نویسد.

بعد از حل مسائل بالا، رشد ۵۰ درصدی در میزان استفاده از تب‌ها مشاهده شد. از طرف دیگر انتظار داریم با ارسال مجدد پرسشنامه اولیه در مورد مهم‌ترین مشکلات، شاهد کاهش میزان شکایت «جدا نبودن آگهی‌های شخصی از فروشگاهی» از ۲۵٪ می‌شوند.


با تشکر ویژه از:

باهار ابراهیمی، تجربه‌نویس صنف تجربه کاربر دیوار، بابت ویراستاری متن‌های بلاگ دیزاین در دیوار از جمله این متن.

و آناهیتا آقایی بابت تصویرسازی

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!