در سال‌های گذشته، گزارش‌های مختلف نشان‌دهنده تلاش‌های اپل برای تولید خودروهای خودران بوده است. این شرکت بارها مدیران و استراتژی‌های مرتبط با ساخت خودرو برقی خود را تغییر داده است. اکنون گزارشی جدید درباره ظاهر این خودرو و نقش احتمالی طراح اپل، یعنی جانی آیو، در طراحی آن منتشر شده است.

9to5Mac می‌نویسد کریگ فدریگی، مدیر ارشد مهندسی نرم افزار اپل، به پروژه خودروی خودران اپل موسوم به تایتان بدبین است. او مستقیماً در ساخت خودرو اپل نیست؛ اما برخی از منابع اعلام کرده‌اند که نگرانی‌های خود را به طور خودکار با سایر رایانه‌های کاربردی در میان گذاشته شده است.

تیم کوک همچنین صرفاً از راه دور روی ساخت این خودرو نظارت و به‌ندرت از پروژه‌های مختلف در سانتاکلارا کالیفرنیا بازدید می‌کند. برخی از کارمندان این شرکت اعلام کردند رهبری از راه دور کوک به پروژه آسیب وارد می‌شود و در واقع، تایتان دارای شخصیت‌های منحصربه‌فرد است که این محصول را تعریف می‌کند.

طرح مفهومی مصنوعی خودرو اپل

افزون‌براین، تیم کوک به تولید انبوه وسایل نقلیه‌ای نمی‌پردازد که این موضوع باعث ناامیدی برخی از مدیران ارشد پروژه‌های تایتان شده است. پروژه‌ی خودران اپل به‌دلیل نظارت از راه‌دور سیستم این شرکت و شکست‌خوردگی فدری‌گی خودرو بارها دستخوش تغییر می‌شود. ایان گودفلو در مقطعی توسعه ماشینی برای فناوری خودروهای خودران غول فناوری مستقر در کوپرتینو را رهبری می‌کرد. اما اوایل سال جاری باید این شرکت را ترک کند.

داگ فیلد مدیریت پروژه تایتان در سال ۲۰۱۸ تحویل گرفت که باعث ایجاد ثبات در مراحل توسعه خودروی اپل شد. در واقع، برخی از کارمندان این شرکت می‌گویند که رهبری بهترین راه حل برای عرضه خودروی خودران بوده است. البته او نیز سرانجام در سپتامبر ۲۰۲۱ خروج را از اپل اعلام کرد.

طراحی خودرو اپل و جانی آیو

درحالحاضر، کوین لینچ رهبری پروژه‌ای خودرو اپل را برعهده دارد و هدف وی تولید این محصول است. این شرکت اکنون تلاش می‌کند تا نمونه‌های آزمایشی تولید کنند که شباهت بیشتری به نسخه نهایی داشته باشد و تا زمان رونمایی رسمی نیز باشد، از دید عموم پنهان بماند. به‌گفته‌ی دو نفر از افراد نزدیک به پروژه تایتان، این خودرو با کد M101 شناسایی می‌شود.

جانی آیو و تیم کوک

جانی آیو که قبلاً طراح به‌عنوان ارشد در فعالیت‌های اپل می‌کرد، مشاوره می‌دهد، اکنون به ارائه ازطریق شرکت خود موسوم به LoveFrom مشغول است. طبق گزارش‌ها، آیو به تیم خودرو اپل اعلام کرده است که باید برای استفاده از این محصول، عجیب و غریب طراحی کند. که حسگرهای استفاده شده در این خودرو نیز پنهان نباشند.

گفته می‌شود طراحی واقعی خودرو اپل شامل چهار صندلی با جهت‌گیری روبه‌داخل است تا دیدار با محل صحبت انجام شود. این محصول از سقف منحنی شبیه به سقف فولکس واگن بیتل نیز بهره می‌برد.

تیم خودرو خودروان اپل در حال حاضر طرح های آزمایشی هستند که امکان دسترسی آسان به فضای ذخیره سازی را برای کاربران فراهم می کند. این تیم روی صفحه‌های بزرگی نیز کار می‌کند که از پشت‌های پشتی‌ها بالا می‌آیند و زمانی‌که در حال استفاده از آن‌ها هستند، می‌توان آن‌ها را به پایین برد. خودرو برقی اپل از طراحی بهره خواهد برد که به اجازه می‌دهد به‌راحتی دراز بکشند و بسازند.

نرم افزار خودرو خودران اپل

مقاله مرتبط:

طبق گزارش‌ها، اپل امیدوار است با تکیه بر فناوری خودران، بررسی‌های لازم برای حذف فرمان و ترمزها از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها کند. تیم خودرو اپل چند ویدئو نمایشی نیز از این محصول برای تیم کوک و سایر مدیران ساخته شده است. همچنین، نمونه‌های اولیه اپل از این خودرو را آزمایش کرده‌اند. این نمونه بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای موفق شد آزمایش را پشت‌سر بگذارد و حتی فناوری‌های خودران را بر آن‌ها بگذارد.

اوت گذشته، اپل چند نمونه از خودروهای خودران را در مسیری ۴۰ مایلی در مونتانا آزمایش کرد. پهپادهای هوایی از حرکت این خودروی فیلم برداری تا مدیران این شرکت ویدئویی زیبا بسازند و آن را به تیم کوک نشان دهند تا نتیجه‌ای از پیشرفت‌های این پروژه پرهزینه و زمان‌بر را مشاهده کنید.

نمای مفهومی از خودرو خودران اپل

روزهای خوب پروژه تایتان اپل پس از نمایش مدل آزمایشی زیاد دوام نیاورد. بر اساس اعلام برخی منابع نزدیک به این پروژه، حرکت خودرو آزمایشی بدون نقشه در خیابان‌های نزدیک مقر دره‌ای سیلیکون به برخورد با حاشیه‌های جاده انجام می‌شود و گاهی اوقات نیز در عبور از تقاطع‌ها و توقف روی خطوط با مشکل مواجه می‌شود.

حادثه ای برخورد با دونده

اوایل سال جاری میلادی، یکی از خودروهای آزمایشی اپل هنگام رانندگی با سرعت حدود 15 مایل برساعت نزدیک به دونده بود. نرم‌افزار این خودرو ابتدا دونده را به‌عنوان جسمی ثابت تشخیص داد و سپس آن را به‌عنوان ساکن ساکن و درنهایت به‌عنوان عابر پیاده‌ی در حال حرکت شناسایی کرد. حتی با وجود تشخیص صحیح، این خودرو فقط مسیرش را تنظیم می کند و کمی راننده پشتیبان در آخرین لحظه ترمز را فشار داد و درنتیجه، خودرو در چند سانتی متری عابر پیاده می شود.

اگر عمل انسانی در این آزمایش وجود نداشت، خودرو اپل مطمئناً با شخص دونده برخورد می‌کرد. اپل پس از بروز این مشکل، ناوگان را موقتاً برای بررسی حادثه خود کرد. حال این شرکت مشکل را شناسایی و شناسایی کرده و خط عابر پیاده را به پایگاه داده نقشه های خود افزوده است.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!