مارکت پزشکی پزشکی است که نیاز به تجربه خاصی دارد . حوزه سلامت از ظرافت دارای محیط هستند . گاهی با یک حرکت اشتباه، دستیابی به یک عمر پزشک را می‌توان برباد فنا داد و برعکس آن، با یک حرکت در برندینگ، یک پزشک جوان را به بالاترین نقطه شهرت رساند.

در ایران طی ده سال گذشته، حضور شرکت های مختلف در این عرصه، انتخاب را برای پزشکان و مراکز درمانی سخت تر کرده است. به عنوان مثال اگر شما یک آزمایشگاه در سی سال پیش تاسیس کرده اید و در طی 20 سال بعد از آن خیلی معمولی کار انجام می شود احتمال بسیار زیاد روزانه بین 8 تا 15 نفر دریافت روزانه که حکایت از یکصد میلیون تومان سود ماهیانه خالص برای شما باشد. مسئول فنی داشت .

مشاوره پزشکی
مشاوره پزشکی

مشاوره پزشکی به معنای استفاده از دانش و تجربه متخصصان حوزه بازاریابی در صنعت و تجارت پزشکی، درمان و سلامت است. در مشاوره مشاوره پزشکی، مشاوران به پزشکان متخصص از تئوری ها، استراتژی ها و تکنیک ها را پیشنهاد می کنند. عمل به این پیشنهادات بر روی رونق کسب و کار پزشکان تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

برای رشد و کار پزشکی خود چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ چگونه خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنیم؟ آیا خدمات جدید ما به اندازه کافی نیازهای مراجعان را می‌کند؟ آیا خدمات درمانی ما تصویری با کیفیت به خدمات ارائه می دهد؟ پاسخ به این چنین در فرآیند مشاوره سوالاتی را انجام می‌شود. یک مشاور برای پزشکی فرصت‌های تجاری را بررسی می‌کند و اطلاعات ارزشمندی را به پزشکان ارائه می‌دهد.

مشاوره در زمینه های مختلف از جمله مشاوره برندینگ پزشکی، مشاوره تبلیغات پزشکی و ارائه برنامه خدمات درمانی در حیطه وظایف مشاور است. استفاده از این اطلاعات شانس موفقیت پزشکان را افزایش و خطر شکست کسب و کار آن‌ها را کاهش می‌دهد.

با ظهور شرکت های برندینگ و مشاوران این حوزه و صد مورد اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی و گسترش فناوری گوشی های هوشمند، ارسال و تبلیغات بسیار راحت که همین امر کار را برای آنها دانش تبلیغات آسان کرد.

پزشکان دست به دامن مدیران اطلاعات و بازاریابان شدند تا فناوری کم و کاستی درآمد را با تبلیغات جبران کنند .

در این بین چند نفر مانند ایلیا قبیتی ، مهدی صنم پور ، محسن فارسی ، مسعود یگانه می تواند حضور پررنگتری در این عرصه داشته باشد و گوی سبقت را از دیگران بربایند و برای خود برند شوند.

برخی از سال‌های گذشته در حوزه مارکتینگ فعالیت‌ها در بیمارستان‌ها حضور دارند، کلینیک زیبایی و سایر مراکز این حوزه را در خود جای داده‌اند که البته با جستجوی اول و دوم قدرت حاکم بر دنیای فروش و مارکتینگ محض را در این حوزه پیاده سازی می‌کنند. .

درست است که در مارکت پزشکی، باز صحبت از خدمات و دریافت خدمات است ولی عوامل مهم دیگری هم در این بین وجود دارند که فقط با داشتن تجربه کار در مراکز سلامت به عنوان کارمند و یا مدیر آن ها را در استراتژی مارکتینگ و برندینگ گنجاند می کنند. به عنوان مثال : یک نمونه فروش داروخانه ای را میتوان نام برد . خریدار محصول شیرخشک پدر است، آیا پدر مصرف کننده آن است؟ خیر . مصرف کننده آن نوزاد است . آیا نوزاد تصمیم به خرید میگیرید؟ خیر ، تصمیم گیرنده مادر است . آیا مادر مدل شیرخشک را انتخاب می کند ؟ در اکثر موارد خیر، یک عامل چهارم به عنوان مشاوری که می توانم در ایجا پزشک نوزاد، پرستار بچه، خاله، مادر بزرگ و…. را نام برد . در نتیجه به عنوان یک مثال کوچک از کار کردن در این حوزه بود که انتخاب پرسنل مشتری به چه مسائلی مربوط می شود. اینکه کدام قشر هدف قرار گرفته شود در این حوزه نیاز به تجربه و بررسی دقیق دارد .

مشاوره پزشکی شامل مشاوره به انها و مدیران مراکز درمانی در بهترین راه برای انتخاب و جذب پزشک و وفادارسازی آن‌هاست. مشاوران بازاریابی پزشکی می‌توانند از خدمات ارائه‌دهنده خدمات گسترده‌ای استفاده کنند. این خدمات که عبارتند از:

  • ارزیابی فعالیت های شاخص و پیشنهادات برای بهبود این فعالیت ها
  • کمک به طراحی، برنامه ریزی و اجرای کمپین های بازاریابی سنتی و دیجیتال، آموزش بازاریابان
  • ارائه راه‌حل‌ها و روش‌های جدید برای دستیابی به مشتریان و وفادارسازی آن‌ها
  • پیگیری موفقیت های بازاریابی با استفاده از ابزارهای تحلیلی
  • کنترل‌های بازاریابی
  • کنترل بازده تبلیغات

بسیار مهم است که یک مشاور برای توصیه‌ها و راه حل‌های بیطرفانه‌ای برای موفقیت فعالیت‌های بازاریابی پزشکان ارائه می‌دهند. هر کس در این نقش، باید دانش پیشرفته باشد دیجیتال مارکتینگ پزشکی داشته باشید. همچنین یک مشاور مشاور باید در زمینه‌های کلیدی مانند رسانه‌های جمعی، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بهینه سازی و تولید کتاب پزشکی مشاوره دهد. یک مشاور باید از روابط عمومی بسیار خوبی باشد.

صحبتی از فن‌آوری برای مشاوران بسیار مهم است. زیرا مشاوران باید همه افراد درگیر فرآیند مشاوره بازاریابی پزشکی را برای اجرای نظرات خود متقاعد کند. شناخت صحیح و کامل از بازار خدمات بهداشتی و درمانی، مطالعه و تحلیل بازار و به روز بودن ویژگی‌های کلیدی برای یک مشاور پزشکی به شماره می‌رود.

اساساً، مدل مشاوره بازاریابی پزشکی در سطحی با طرح کسب و کارهای پزشکی در ارتباط است. تحقیقات بازار یک مرحله کلیدی برای درک بازار و مصرف کننده است. تنظیم چشم اندازهای مناسب و به دست آوردن بینش صحیح، سنگ بنای راه اندازی برند و طراحی استراتژی کسب و کار است. مشارکت در ساختار و زیرساخت سازمانی کسب و کار بسیار مهم است.

علاوه بر این، کسب‌وکارهای پزشکی به سمت مدل‌های مدیریت محور حرکت می‌سازند که مستلزم ایجاد یک تحلیل بررسی و ارتباط با مشتری است. با توجه به این نکات، گام‌های مختلف در فرآیندهای مشاوره بازاریابی پزشکی در جهت جذب بیمار جدید عبارتند از:

  1. در گام اول از این فرآیند وضعیت فعلی کسب و کار و کار پزشکی در انواع مختلف، از جمله طرح های کسب و کار، درآمد فعلی، روش های ارزیابی مورد استفاده و بازده آن ها انجام می شود.
  2. در دومین گام مطالعات بازار و مشتریان توسط مشاور انجام می‌شود.
  3. در گام سوم بینش مناسب از شرایط فعلی به پزشکان و صاحبان کسب و کارهای پزشکی می‌شود.
  4. در گام چهارم هدف گذاری برای آینده کسب و کار انجام می شود.
  5. درین و آخرین گام طرح جدید پنجم با توجه به بودجه در تغییر می‌شود.
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!