حدود بیست سال پیش، دوران اوج صنعت خودروسازی کشورمان بود. در آن سال‌های خودروهای روز جهان از برندهای معتبر روی خطوط تولید خودروسازان داخلی می‌دیدیم و خبری از چینی‌های بی‌نام‌ونشان با قیمت‌های فضایی نبود. یکی از خوش‌نام‌ترین خودروهایی که در آن سال‌ها در ایران مونتاژ می‌شد، مزدا ۳۲۳ بود. خودرویی بی‌آزار، باکیفیت و بی‌سروصدا که بسیاری از مالکین آن را حتی هنوز هم خودرویی به فروش ندارد. این سدان ژاپنی با وجودی که کمی به سن گذاشته است اما در بازار خودروهای کارکرده هنوز هم قابل‌توجهی می‌شود انتخاب می‌شود. در ادامه به‌طور کامل این خودرو را بررسی کرد.

معرفی مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳ که نام اصلی و اولیه آن فامیلیا بود، یکی از بسابقه‌ترین محصولات مزدا می‌شود. این اولین بار در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و در نسخه‌های خودروهای مختلف مانند کوپه، استیشن و حتی وانت به تولید رسید. در واقع، وانتی که ما در ایران با نام مزدا 1000 می‌شناسیم نسخه پیکاپ نسل دوم فامیلیا بود. سپس از نسل چهارم، مزدا این ماشین را در برخی از بازارهای شناخته شده اروپا با نام 323 عرضه کرد. اما خودرویی که ما در ایران دیدیم نسل نهم یا آخر ۳۲۳ بود که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد. این نسل در دو نسخه سدان و هاچ‌بک می‌شد که فقط نسخه سدان آن را به ایران آمد. تقریباً هم‌زمان با شروع عرضه جهانی نسل نهم ۳۲۳، گروه بهمن نیز در سال ۱۳۷۹ آن را در ایران آغاز کرد. نسل هشتم ۳۲۳ هم به‌صورت حضوری محدود را در بازار کشورمان تجربه کرده بود اما نسل نهم خود را بسیار جدی‌تر و پررنگ‌تر در بازار مطرح کرد.

مزدا 323

323 در ابتدا در بازار خودروی کشورمان خودروی تقریباً بی‌رقیبی بود اما خیلی زود سروکله‌ای یک رقیب قدرتمند به اسم سیتروئن زانتیا پیدا شد و چندی بعد نیز پژو پارس ELX از راه رسید. بااین‌، سدان مزدا به لطف کیفیت بالا، عملکرد خوب قوای محرکه و برند خوش‌نام ژاپنی، همچنان حال حاضر خود را داشت و مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو در اوایل دهه ۸۰ با قیمتی در حدود ۲۲ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود که دقیقاً هم قیمت زانتیا بود اما از پارس ELX حدود پنج میلیون تومان گران‌تر بود. ۳۲۳ در سال ۲۰۰۱ توسط مزدا فیس‌لیفت شد و گروه بهمن نیز بدون تعلیل در سال ۱۳۸۲ نسخه فیس‌لیفت آن را روی خط تولید برد. تولید ۳۲۳ در کشورمان تا سال ۱۳۸۶ ادامه یافت و سپس جای خود را به مدل جدید ۳ داد. نکته جالب اینکه نسل نهم ۳۲۳ همچنان بدون تغییر در چین در حال تولید است.

طراحی بیرونی مزدا ۳۲۳

تعداد ۳۲۳ برای زمان خود ظاهر کاملاً مدرنی داشت اما فیس‌لیفت سال ۲۰۰۱ شرایط آن را به‌مراتب بهتر کرد. در این فیس‌لیفت‌ترین تغییرات در قسمت جلوی صورت گرفت و ۳۲۳ به چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره‌ای اصلی اولیه شد اما جلوی دست‌نخورده باقی ماند. فرم جدید جلوپنجره و چراغ‌های جلو، ظاهر ۳۲۳ را بسیار مدرن‌تر و بهتر از قبل ساختند و همچنین شروعگر زبان طراحی جدید مزدا بودند که حتی هنوز هم نسخه‌ای از این طرح‌ها را می‌توان در محصولات فعلی این شرکت دید. به همین دلیل، حتی با توجه به اینکه بیش از یک سال از زمان طراحی این خودرو گذشته است، اما هنوز هم ظاهر مدرن و چشم‌نواز به نظر می‌رسد و در برابر خودروهای به‌اصطلاح جدیدتری مثل سورن حرف‌های زیادی برای گفتن این موضوع، طراحی‌های ماندگاری را نشان می‌دهد. می دهد.

طراحی داخلی مزدا ۳۲۳

داخل کابین مزدا 323

۳۲۳ در داخل نیز برای خودرویی متعلق به اوایل دهه ۲۰۰۰ از طراحی بسیار خوبی است که حتی می‌توان خیلی از خودروهای داخلی جدید را شرمند کند. همچنین ازآنجایی‌هایی که در کشورمان چندین خودروی سالخورده‌ای مثل پژو ۲۰۶ بدون هیچ تغییری در داخل تولید می‌شوند و طراحی‌های جدید مثل داخل پژو هم خاص هستند از نظر کیفیت حرف‌هایی برای گفتن، به کمی قدیمی داشبورد، غربیلک فرمان و صفحه آمپر ۳۲۳ نمی‌توانم. ایرادی گرفت. همچنین کیفیت متریال نیز در اینجا با توجه به قیمت خودروهای قابل‌قبول بوده و از خودروهای جدید داخلی بهتر است. مزدا ۳۲۳ به‌عنوان یک سدان کامپکت، در فضای داخلی فضایی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و صندوق بار بزرگ ۱۱۵ لیتری آن نیز کاملاً پاسخگوی نیاز خانواده‌ها خواهد بود. در همین حال، طراحی و ارگونومی صندلی های خوب نیز در مسافت های طولانی را کاهش می دهد.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت مزدا ۳۲۳

تعداد ۳۲۳ در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های عرضه‌شده می‌شد که قدرت آن‌ها در نسخه ۲ لیتری حتی به ۱۳۰ اسب بخار هم می‌رسید اما گروه بهمن برای عرضه در ایران پیشرانه ۱.۶ لیتری را انتخاب کرد که تنها ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴ نیوتن مترور گشت. دارد. هر چند این اعداد دقیقاً هم‌سطح پیشرانهٔ TU5 پژو هستند برای وزن نزدیک به ۱.۱ تنی ۳۲۳ کافی به نظر می‌رسد اما اگر پیش‌ترانهٔ ۱.۸ لیتری مزدا با ۱۱۴ اسب بخار قدرت در کشور ارائه می‌شود می‌توانست روی حرکت‌های حرکت ۳۲۳ تأثیرگذار باشد. فقط همین هم خودرو را ظرف 11.6 از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که هنوز هم از خودروهای داخلی سریع‌تر است اما قدرت بیشتری در خودرویی با این کلاس و قیمت می‌توان بهتر باشد. ۳۲۳ در ابتدا با یک گیربکس پنج سرعت در کشورمان عرضه شد اما در سال ۱۳۸۳ گروه بهمن نسخه اتوماتیک آن را هم با گیربکس چهار سرعت ارائه کرد. نسخه خودکار اما در پیشرانه هیچ تفاوتی با نسخه دستی نداشت. ۳۲۳ با گیربکس دستی در هر صد کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌شود که حتی با استانداردهای امروزی هم رقم قابل‌قبولی است.

رانندگی و سواری مزدا ۳۲۳

رانندگی با مزدا 323

مزدا ۳۲۳ به لطف هماهنگی خوب پیشرانه و گیربکس در هردو نسخه دستی و خودکار، در حد خود و قدرت پیشرانه‌اش رانندگی لذت‌بخشی دارد. گیربکس دستی با ضریب دنده‌های عملکرد کوتاهی از خود نشان می‌دهد و گیربکس خودکار نیز دنده‌ها را به‌موقع تعویض می‌کند. هندلینگ و پایداری خودرو خوب و کیفیت سواری قابل حمل است اما در هنگام عبور از مسیر ناهمواری‌های، سیستم تعلیق عقب سروصدای نسبتاً از خود بروز می‌دهد که می‌توان برای سرنشینان عقب آزاردهنده باشد. از 323 انتظار، در عقب ترمزهای دیسکی خبری نیست و از نمونه‌های کاسه‌ای استفاده می‌شود اما ترمزهای خودرو عملکرد خوبی داشته و قدرت توقف بالاتری را می‌سازد که به طور خاص در نمونه‌های مجهز به سیستم ABS و EBD، به راننده حس اطمینان القا می‌کند.

تجهیزات مزدا ۳۲۳

مزدا 323 به سبک خودروهای اقتصادی دهه 2000، در بخش تجهیزات خیلی دست پری ندارد و مهم‌ترین امکانات ایمنی و ایمنی آن صرفاً در فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، پنجره‌های برقی هر چهاردر، مه شکن‌های جلو، سیستم صوتی کاست با شش بلندگو است. ، یک اربگ و تنظیم پنج جهت قرارهای صندلی جلوی خلاصه می شود. ۵ بعداً گروه بهمن نسخه اصطلاحاً فول این خودرو را با نام‌های تیپ ۳ و تیپ ارائه می‌دهد که به تجهیزات بیشتری شامل آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن و سانروف مجهز شده است. تفاوت این دو تیپ فقط در گیربکس بود که در تیپ 3 دستی و در تیپ 5 اتوماتیک بود و از نظر مشخصات هیچ تفاوتی باهم نداشتند. گروه بهمن همچنین تیپ ۴ را هم برای این خودرو ارائه کرد که در واقع همان تیپ ۵ اتوماتیک بود که فقط سانروف نداشت.

مزایا و معایب مزدا ۳۲۳

همان‌طور که احتمالاً بیشتر از گفته‌های بالا متوجه شدید، مزیت‌های مزدا ۳۲۳ بسیار از معایب آن‌ها هستند. کیفیت ساخت بالا، طراحی ظاهری زیبایی که هنوز هم مدرن و چشم نواز به نظر می‌رسد، سواری و هندلینگ مطلوب و لذت بخش، هماهنگی پیشرانه و گیربکس، استهلاک پایین قوای محرکه، ترمزهای قدرتمند، دوام فنی بالا، صندلی‌های راحت و مصرف سوخت پایین همگی از نقاط. قوت این سدان ژاپنی هستند که آن را به گزینه جذابی در بازار خودروهای کارکرده تبدیل کرده اند. بااین‌حال، هیچ خودرویی بی‌عیب نیست و سروصدای سیستم تعلیق عقب، تجهیزات محدود و قدرت نسبتاً پایین پیشرانه نیز از معدود معایب ۳۲۳ هستند. همچنین مانند همه خودروهایی که سال‌ها پیش توسط خودروسازان خصوصی مونتاژ می‌شوند، کم‌یابی و گرانی قطعات یدکی نیز یکی دیگر از مشکلات این سدان کامپکت مزدا است.

قیمت مزدا ۳۲۳ کارکرده

مزدا 323 به دلیل خوشنامی و محبوبیت در بین مردم، ارزش خود را به‌خوبی حفظ کرده و هماکنون قیمت ارزانی ندارد که قیمت پایین‌ترین مدل‌های آن را نشان می‌دهد، یعنی 1380 با کارکردی نزدیک به 300 هزار کیلومتر از حدود 150 میلیون تومان شروع می‌شود. در نمونه های جدیدتر مثل مدل 1385 یا 1386 با کارکردی در حدود 250 هزار کیلومتر این رقم بسیار افزایش یافته و به حدود 25 میلیون تومان می رسد که قیمت نسخه خودکار در مدل های اولیه مانند 1383 از همان شروع می شود و در تمیزترین و بالاترین مدل ها. به حدود ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد. این یعنی یک 323 خودکار مدل 1385 قیمتی هم‌سطح پژو پارس صفرکیلومتر با پیشرانه XU7 دارد که این ارزش فوق‌العاده سدان مزدا را نشان می‌دهد.

مزدا 323

جمع بندی

درمجموع، مزدا 323 خودرویی باکیفیت، زیبا و دوست‌داشتنی است که می‌توان آن را با 200 تا 300 میلیون تومان دنبال کرد. البته باید توجه داشت که 323 خودرویی با حداقل پانزده سال است که به‌احتمال‌زیاد از قطعات آن نیاز به تعویض و سرویس می‌خواهد داشته باشد و با توجه به کم‌یابی و قیمت بالای لوازم آن، ممکن است هزینه‌های زیادی روی خریدار بگذارند. موضوع مشکلی وجود ندارد، مزدا ۳۲۳ می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای خرید باشد.

نقطه مثبت

  • کیفیت ساخت بالا
  • طراحی بیرونی مناسب
  • سواری و هندلینگ مطلوب
  • دوام بالا
  • هماهنگی پیشرانه و گیربکس
  • ترمزهای قدرتمند
  • صندلی‌های راحت

نکته منفی

  • لوازم یدکی کمیاب و گران
  • سروصدای تعلیق عقب
  • تجهیزات مربوط به تیپ‌های پایه
  • توان نسبتاً کم پیشرانه

مشخصات فنی مزدا ۳۲۳

سالهای تولید ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶
پیشرانه ZM-DE
حجم موتور ۱۵۹۸ سیسی
سوپاپ ۱۶
قدرت ۱۰۶ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
انجمن محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۱.۶ ثانیه
سرعت سرعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷٫۰ لیتر ترکیبی
طول ۴۳۹۰ میلی‌متر
عرض ۱٬۷۰۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلی‌متر
فضای اجتماعی ۲۶۱۰ میلی‌متر
وزن ۱۰۹۵ متر
ظرفیت باک 55 لیتر
حجم صندوق بار ۴۱۵ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵