به نظر کارل پی، شبکه هیچ، صنعت گوشی‌های هوشمند با مشکلی مواجه است. این بدان معناست که گوشی‌های موجود از نظر میزان فروش، عملکرد خوبی ندارند. درکل، گوشی‌های مدرن امروزی پیشرفته‌تر بوده و نسبت به نسل‌های گذشته، عکس‌های بهتری ثبت می‌شوند، اما مانند تعداد فزاینده‌های علاقه‌مند به فناوری احساس می‌شوند گوشی‌های جدید به‌اندازه‌های دستگاه‌هایی که پنج یا ۱۰ سال قبل عرضه می‌شوند، خاص هستند. بنابراین، از آنجایی که Nothing Phone 1 در ۱۲ جولای رونمایی می‌شود، سیم‌کار این شرکت با وب‌سایت یاهو به گفت‌وگو نشسته تا مشخص شود این استارتاپ موبایلی چگونه می‌خواهد مقداری نوآوری عجیب و غریب دارد یا شاید حتی سرگرم‌کننده را به بازارهای هوشمند برگرداند.

گوشی Nothing Phone 1

اکنون توضیح منطقی برای شرایط فعلی بازار گوشی‌های هوشمند و اینکه چرا این محصولات نسبت به گذشته کمتر وجود دارد. زمانی‌که اولین بار معرفی شد، احساس یک مکاشفه را به مخاطبان القا کرد. کارل پی میگوید:

من قبلاً همه‌ی رویدادها را تماشا می‌کردم. من در سوئد زندگی می‌کردم و بنابراین تا نیمه‌های شب بیدار می‌ماندم تا ببینم چه چیزی درحال معرفی شدن است. اما در سال‌های اخیر، این رشد کاهش یافته است، به‌طوری‌که از سخنرانی‌های بیشتر کلیدی‌های بزرگ صرف نظر می‌کنم و برای اطلاع از این رویدادها، جمع‌بندی‌های نهایی را می‌توان مشاهده کرد.

البته این فقط پی نیست که چنین احساسی از شرایط فعلی بازار گوشی‌های هوشمند دارد. مدیر هیچ چیز می‌گوید:

وقتی با مصرف‌کنندگان صحبت می‌کنم، آن‌ها نیز نسبت به مراسم رونمایی از گوشی‌های جدید کاملاً بی‌تفاوت هستند. برخی از مصرف‌کنندگان می‌گویند که می‌گویند گوشی‌های هوشمند را معرفی می‌کنند که ویژگی‌های جدید را عمدا به‌تعویق می‌اندازند تا برای محصولات بعدی خود قابلیت بهتری برای ارائه دراختیار داشته باشند. اما اگر این دسته از افراد چنین احساسی داشته باشند، نشان از کم‌حوصله بودن آن‌ها است.

گوشی Nothing Phone 1

موضوعی مهم برای پی، یک رکود است. از آنجاکه شرکت‌های بزرگ مثل ال‌جی و اچ‌تی‌سی، از بازار خارج شده‌اند و یا فعالیت‌های آن‌ها بسیار کم‌تر هستند، گوشی‌های هوشمند تحت سلطه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های بزرگ مثل اپل، سامسونگ و گوگل هستند. پی در این مورد:

«شما چند شرکت بزرگ دارید و روش کار آن‌ها ساختارمندتر و سیستماتیک‌تر است. آن ها نقشه راه فناوری شرکایی مثل کوالکام، سونی یا سامسونگ را دراختیار دارند تا همیشه بدانند چه چیزی را معرفی می کنند. آن‌ها تحقیقات زیادی روی مصرف‌کنندگان انجام می‌دهند و مشتریان بازخورد می‌کنند و در مسیر خود، به رقبا و چشم‌انداز کلی بازار نگاه می‌کنند.»

گوشی Nothing Phone 1

بااین حال، پی می‌کند که در حال حاضر در بازار، باعث یکسان‌شدن محصولات می‌شود. وی گفت:

شرکت‌های بزرگ این موارد را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و سپس محصولی بسیار منطقی می‌سازند که روی کاغذ به‌خوبی می‌کند، زیرا در ساخت آن از پیش‌داده‌های بسیار مهم استفاده می‌شود. البته مشکل همین شرایط است که باعث می‌شود همه شرکت‌های تولیدکننده گوشی، از روش‌ها و داده‌های یکسانی استفاده کنند و همه همان تحلیل‌ها را به کار ببرند. بنابراین وقتی ورودی و روش کار یکسان باشد، خروجی نیز کم‌وبیش یکسان خواهد بود.

آنچه اشاره شد، مشکلی است که پی درتلاش است آن را با معرفی گوشی Nothing Phone 1 می کند. بهجای جستجو برای اختراع مجدد چرخ، یا در این مورد از گوشی هوشمند، پی می‌خواهد کمی اصالت را به طراحی فناوری گوشی‌های همراه بازگرداند.

گوشی Nothing Phone 1

طراح Nothing می‌گوید، سبک طراحی Phone 1 از مفهومی سرچشمه می‌گیرد که تیم این شرکت را به‌عنوان تب‌وتاب فنی یاد می‌کند. پی در بخشی از توضیحات خود درمورد طراحی این گوشی گفت:

طراحی Phone 1 ماهیت ماشین‌مانندی دارد، اما همچنین از عناصر عجیب و غریب و غیرعادی می‌برد، به‌همین دلیلی است که در داخل دستگاه پنهان می‌شود و از بدنه‌های پشتی مات استفاده می‌کند که در بسیاری از گوشی‌های موجود دربازار می‌بینیم، هیچ چیز از شیشه‌های شفافی که می‌برد و اجزایی مانند آن است. سیم‌پیچ شارژ بی‌سیم، لوله‌های حرارتی و سایر موارد را درمعرض دید قرار می‌دهد. از دستگاه‌هایی مثل Game Boys و iMac دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ با پوسته‌های پلاستیکی شفاف می‌شود.

پی میگوید:

من فکر می کنم چیزی را که ما به آن دست می یابیم، این است که مردم به نسبت به گجت ها، خوشبین تر هستند. این میل به سرگرم‌کننده‌بودن دوباره با فناوری است، در واقع چیزی است که هیچ چیز در همه مراحل طراحی آن را مدنظر قرار داده و اسم رمز گوشی ما را نشان می‌دهد، یعنی Arceus 1 اشاره‌ای به پوکمون افسانه‌های با همین نام است. بعلاوه براین، موارد دیگری مانند لوله‌های حرارتی پایین گوشی شبیه یک فیل است و چرا نشانگر قرمز در پشت به مردم اجازه می‌دهند هنگام فیلمبرداری از آن‌ها، متوجه انجام این کار شوند.

گوشی Nothing Phone 1

بااین حال، کارل پی می‌خواهد سرگرمی را به گجت‌ها باز کند. هیچ چیز گفت:

ما به زیباسازی و دکوراسیون نیاز داریم. ما می‌توانیم چیزهای مختلف و منحصربه‌فردی طراحی کنیم که همیشه می‌توانند کاربردی باشند. بهترین مثال در این سبک، طراحی Nothing Phone 1 است که از 900 عدد LED چیده شده در پشت دستگاه می‌برد تا یک سیستم اعلان پیچیده دراختیار کاربر قرار گیرد که نمونه‌ای از آن استفاده نمی‌شود.

دارندگان Nothing 1 همچنین می‌توانند ترکیبی از نور و صدا را برای مخاطبان مختلف ایجاد کنند و ایده‌های اصلی را ایجاد کنند. حتی آهنگ‌های زنگ Phone 1 تداعی‌کننده‌ی ترکیب صداهای آنالوگ قدیمی، همراه با نویز یک مودم Dial UP است که به‌طور هم‌زمان تازه و قدیمی است. علاوه بر این، چراغ‌های گوشی با شارژ بیسیم یا شارژ بیسیم معکوس، می‌درخشند که نوار LED کوچک درکنار درگاه شارژ می‌تواند نشان دهد که دستگاه چقدر شارژ دارد و دیگر نیازی به نگاه کردن به صفحه گوشی‌هایی که نمی‌خواهید داشته باشید.

گوشی Nothing Phone 1 ناثینگ فون وان در دست از نمای پشت با نوار نوری روشن

گفته می شود، داشتن ایده های بزرگ درمورد طراحی گوشی و در واقع تحقق آن ها، دو بسیار متفاوت هستند. ساخت گوشی‌های هوشمند سخت است و تلاش برای ورود به بازار به‌عنوان یک استارتاپ، معمولاً غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر امروز به صنعت نگاه کنید، تنها شرکتی که واقعاً در دهه‌های گذشته شکست خورده، وان‌پلاس است. شرکتی که کارل پی آن را راه‌اندازی کرد و مدتی بعد به مجموعه برندهای تحت حمایت BBK Electronics پیوست. درهمین‌حال، استارتاپ‌های شکست‌خورده‌ی دیگری در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند داریم که ازجمله می‌توان به آن اشاره کرد که برند و حق اختراع‌های آن در واقع به هیچ چیز تعلق ندارد. Essential نیز ایده‌هایی مشابه Nothing را ارائه کرد اما پیش از معرفی نسل دوم گوشی هوشمندش، شکست خورد. علاوه بر این، می‌توانم به شرکت‌هایی مثل موتورولا اشاره کنم که گوشی‌های هوشمند ماژولار موفق نشدند را آن‌طور که باید، گسترش دهد و از زمان بهبعد، آن شرکت تاحد زیادی روی تولید محصولات سری G بوده است.

پی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:

دلیل سخت بودن و ماندن در صنعت گوشی‌های هوشمند این است که نیاز به قابلیت‌های موجود دارد. اگر می‌خواهید یک شرکت جدید در تیم‌های این تیم بخرید، نمره‌های شما باید حداقل از ۱۰ باشد و اگر محصول‌نوعی توجه قرار گیرد، شاید عملکرد بهتری ارائه شود.

تیم‌های مهندسان شما باید عالی باشید، مکانیک، مهندس نرم‌افزار، طراحی، مدیر فروش، بازاریاب و پیشیبانی مهندس شما باید همگی عملکردی عالی ارائه‌دهنده باشد. اگر به PH-1 نگاهی داشته باشد، این محصول طراحی خلاقانه‌ای داشت و تیمی با کارکردهای درخشان روی آن می‌کرد، اما در پایان تعداد انگشت‌شماری از مسائلی مانند قیمت بالا و کیفیت دوربین ضعیف در زمان عرضه، Essential را به شکست تبدیل کرد.

مقاله مرتبط:

از سوی دیگر، با وجود ادعای پی مبنی‌بر اینکه Nothing بیش از ۵۶۰ هزار هدف بی‌سیم Ear1 فروخته شده است، همچنان نگرانی‌هایی درمورد Phone 1 وجود دارد. برخی از نظرسنجی‌های آنلاین یا تالارهای گفت‌وگو، درمورد هیچ چیز می‌گویند این شرکت احساس واکنش‌های نسبت به دستگاهی که هنوز معرفی نشده است، می‌کند که محصول موفق تولید شده است. پی در ادامه توضیحات گفت:

یکی از مسیرهایی که ما درحال‌حاضر در حال طی‌کردن آن هستیم، این است که سعی کنیم در هنگام راه‌اندازی محصول در مخاطبان ایجاد کنیم. چنین هدفی، انتظارات را از ارائه محصول واقعاً بالا می‌برد و اگر این اتفاق می‌افتد، همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت و اگر چنین نشد، شاید شکستن چیزی Phne 1 باشد.

بااین‌حال، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که اگر شرکتی سعی کند روی تبلیغات مانور زیادی بدهد، شاید در آن محصول، بدون نظر گرفتن کیفیت، هرگز با شکست مواجه نشود. پی گفت:

در این مسیر، ما کمترین شانس را داریم که محصولی عالی ارائه کنیم. گزینه دوم داشتن شرکتی کوچک و بدون بودجه‌ای است که از دستگاهی که ساخته می‌شود، نمی‌شود، بنابراین اگر محصولی تولید می‌کند، بازهم نتیجه‌اش را نمی‌گیرید و هیچ‌کس را نمی‌توانید دریافت کنید. در این شرایط حتی فرصتی برای اثبات خود دراختیار نخواهید داشت.

بنابراین، طراحی Phone 1 کاملاً مشخص به فرد و چشم‌نواز است، پی عملی را تبلیغ می کند. سیستم Nothing به‌جای رشد انفجاری و ورود پرسروصدا، به‌دنبال رشد رشدی کسب‌وکار و اکوسیستم این شرکت است. شرکتی که با عرضه اولین هدف بی سیم خود، این مسیر را آغاز کرد و با معرفی اولین گوشی هوشمند، آن را ادامه خواهد داد. پی گفت:

ما یک دنبال کننده سریع هستیم. ما گوشی های هوشمند یا اندروید را اختراع نکرده ایم. اما در این بازار تجربه داریم و راه‌هایی را می‌بینیم که می‌توانم از آن‌ها استفاده کنم، کارها را بهتر انجام دهند. البته شکاف‌هایی در بازار وجود دارد. Nothing نیازی به حل کردن شکاف‌های بازار ندارد و باید به‌تدریج به جایگاهی قدرتمند دست یابد. از آنجایی که در این صنعت قوی می‌شوید، قادر خواهید بود تا کارهای نوآورانه‌ای را انجام دهید زیرا کسب‌وکار شما به‌اندازه کافی پایدار است تا در باقی بازار بمانید.

موفق موفقیت یا شکست Phone 1 هنوز مشخص نیست، اما فردی مثل پی نه‌تنها غول‌های دلاری را با معرفی گوشی‌های هوشمند جدید به چالش می‌کشد، بلکه تلاش می‌کند به رقیبی مهم در این حوزه تبدیل شود. او در پایان مصاحبه گفت:

من فکر می‌کنم Nothing Phone 1 آغازگر روند جدید باشد و در واقع این محصول هدیه‌ای ما به صنعت گوشی‌های هوشمند است. ما نمی‌گوییم این گوشی، یک محصول انقلابی است که یک‌شبه می‌تواند بر روی مسلط شود، اما ممکن است در ذهن کاربران، جایگاهی برای خود ایجاد کند.

پی امیدوار است بدون تلفن 1 مشتریان را می توان تا بیشتر به دستگاه های خلاقانه تبدیل کرد و به طور هم زمان شرکت های بزرگ را به انجام پیشنهادات بیشتر ترغیب کند. از نظر پی، برخی از شرکت‌ها شکست خواهند خورد، اما درنهایت، بازار گوشی‌های هوشمند بسیار پویاتر خواهد شد و سرعت پیشرفت آن به‌عنوان یک صنعت، افزایش پیدا خواهد کرد.