به گزارش زومیت و به نقل از روابط عمومی رایتل، همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری اجتماعی روز پنج‌شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد و در این جلسه یاسر رضاخواه، شرکت سازنده خدمات ارتباطی رایتل، درباره عملکرد پیشین این شرکت و برنامه‌های آن برگزار شد. برای آینده توضیحاتی را ارائه کرد.

رضاخواه در ابتدای عملکرد شرکت رایتل در سه ماهه نخست سال جاری را مطلوب خواند و اظهار کرد که عملکرد این انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۱ این شرکت رشد درآمدی نزدیک به ۵۰ درصد را محقق کند.

شرکت فعال خدمات ارتباطی رایتل همچنین به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این شرکت به نام طرح ققنوس اشاره کرده است، آن را یکی از پیچیده‌ترین زیرساخت‌های شبکه مخابراتی خواند و گفت:

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این مجموعه مربوط به طرح قنوس می‌شود که در سطح بین‌المللی رقیبی نباشد. تجهیز شارژ و بیلینگ جزوه پیچیده‌ترین زیرساخت شبکه‌های ارتباطی موبایل می‌شود که در رایتل این راه حل با توان داخلی در حال بومی‌سازی است.

به گفته رضا می‌خواهد این زیرساخت می‌تواند توانایی‌ها را در پردازش کند و در سراسر دنیا شرکت‌های سازنده آن بسیار محدود هستند. رایتل با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و توان نیروهای متخصصسازی این شرکت، بومی‌سازی این تجهیز را آغاز کرده است. او درباره میزان پیشرفت این طرح نیز گفت:

تا امروز محاسبات مصرف حدود 10 درصد مشترکین به این زیرساخت منتقل شده است. شرکت‌های دیگر نیز با مشکلاتی در حوزه این زیرساخت وجود دارند که امیدواریم این پروژه بابی را برای دیگران در جهت بومی‌سازی در تجهیزات بالادستی شبکه‌های مخابراتی داشته باشد.

شرکت سازنده رایتل همچنین به برخی اظهار نظرهای پیشین در خصوص این که رایتل برای مجموعه شستا اصطلاحاً سرطان شده است، اشاره کرده و این موضوع را چنین تشریح کرده است: «رایتل در سال ۹۷ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یک‌ساله را شناسایی کرده و کل سود شستا را شناسایی کرده است. در آن برهه زمانی حدود ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان بود اما در نهایت با تمام مشکلاتی که وجود داشت رایتل را به مسیر سودسازی برسانیم داشت.»

به گفته رضاخواه شرکت رایتله است در یک بازه سه‌ساله درآمد خود را در سخت‌ترین دوران بحران نزدیک به سه برابر کند. این در حالی است که هزینه های آن تنها ۴۱ درصد رشد کرده است.

رایتل

او با ارائه آمار و ارقام، به رشد شتابدار شرکت رایتل اشاره کرد و گفت: «مقایسه فروردین ماه سال گذشته با امسال نشان می‌دهد که این مجموعه در ۲۱ درصد و در ترافیک ۱۶ درصد رشد داشته است.» به گفته رضاخواه این رشد در خردادماه افزایش مجموعه پیدا کرده و به ترتیب به ۳۰ و ۳۵ سال و طبق پیش‌بینی‌های این رشد در تیرماه نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت رایتل معتقد است درآمد و ترافیک مجموعه رایتل در حالی رقم خورده است که بازیگران اصلی صنعت ارتباطات به دلیل پایان‌نامه‌های رشد و بازگشایی مراکز آموزشی با چنین رشدی وجود ندارد و به طور معمول افت ترافیکی را نیز تجربه کرده‌اند.

او در ادامه به میزان افزایش درآمد این شرکت پرداخت و اعلام کرد: «رایتل دارای یک سایت بوده است که برای این مجموعه، صندوق‌های درآمدی به حساب می‌آید و برای توسعه و افزایش توان آن‌ها نیازمند سرمایه زیادی هستند».

شرکت‌های رایتل همچنین به سیاست‌هایی برای مدیریت امکانات و منابع اشاره می‌کنند که می‌توان به حفظ توزان میان مجموعه‌های موجود در این مجموعه منجر شد. او در این خصوص چنین توضیح داد:

اگر تعداد سایت‌ها کم و ترافیک آن‌ها پایین باشد؛ اما در عوض، خود را برای خریدیم کیفیت می‌بینید و در نهایت هزینه‌ای که با هزینه‌ای که از دست می‌رود، جذب شود. در چنین حالتی عملکرد شرکت منفی می‌شود.

علاوه بر این، رضاخواه معتقد است که اگر برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، بسیاری از شرکت‌های مالی برای شرکت‌های عملکرد ضعیفی انجام می‌شوند، درآمدها و آثار مالی این هزینه‌ها باز نمی‌شود و درنتیجه‌ها، شرکت‌های مالی به مسیر زیاندهی باز می‌گردند. از این رو، شرکت‌ها ناچارند که این فاکتورها را به‌صورت قدم‌های قدم برداشته و با بالا بردن مدیریت کنند.

توضیحات رضاخواه را درباره پوشش دهی سایت های رایتل ارائه کرده و گفت:

«سایت‌های رایتل ۹۵ درصد جمعیتی کشور را پوشش می‌دهد؛ اما در برخی از مناطق فناوری ضعیف 3G وجود دارد که مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان پایانی دیگر از فناوری ضعیف استفاده نخواهیم کرد و همه سایت‌های ما به فناوری 4G و 4.5G مجهز می‌شوند.»

شرکت سازنده رایتل توسعه مناطق تحت پوشش این شرکت در نواحی کم‌تر را انتخاب کنید و در مورد پوشش دهی مناطق کم‌برخوردارتر استان تهران نیز گفت: «در تهران اگر سهام قریب به ۱۰ درصد باشد، در مناطق اطراف تهران مانند شهریار، شهرقدس و ملارد این مقدار به ۳۰ درصد می‌رسد. دلیل اقبال به این اپراتور در این مناطق، تعرفه‌های پایین‌تر رایتل بوده است و شرکت، بیشتر را به مناطق کم اختصاص داده است.»

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!