شبکه های مجازی و به ویژه اینستاگرام آنقدر جذاب می شود که بیزینس ها برای دیده شدن و جذب مشتری به این فضای دارن نیاز دارند. از طرفی افراد زیادی که در اینستاگرام هست، این برنامه رو از یک اپ سرگرمی به یک فضای مناسب برای مارکتینگ و درآمدزایی تبدیل کرده است. مسابقات آنقدر در این فضا زیاد شده است که نیاز به دقت بیشتری به فعالیت در اینستاگرام بپردازیم.

یکی از شیوه های حرفه ای در فضای ایستاگرام تعیین استراتژی هست. استراتژی با توجه به هدف شما تعیین می شود. مثلا هدف شما افزایش فروش یا فقط روی برندینگ دارید؟! پیجتون یک پیج فروشگاهیه یا بلاگر هستید و بدنبال افزایش فالوور هستید؟! پست گذاری و ساخت استوری ها و حتی تعداد پست و استوری که باید گذاشته شود تا بهترین نتیجه بدست بیاد متفاوت باشد.

با ویرگول آی بولود همراه باشید تا ما در مورد استراتژی اینستاگرام بیشتر توضیح بدیم.

استراتژی اینستاگرام
استراتژی اینستاگرام

راهنمای فعالیت اینستاگرام شما است پست، لایک، کامنت و به طور کلی هر فعالیتی که در اینستاگرام انجام می دهد باید یک هدف داشته باشد. همچنین با استفاده از برنامه اینستاگرام می‌توانید موفقیت پیج خود را بسنجید.

1. هدف گذاری کنید

2. مخاطبان هدف را بشناسید

3. رقبایتان را آنالیز کنید

4. حساب تجاری (کسب وکار) ایجاد کنید

5. مناسب تولید کنید

6. از جنبه های زیبایی شناسی غافل نشوید

7. تقویم محتوا ایجاد کنید

8. پایگاه مشتریان را توسعه دهید

9. مشتریان را به مشتریان تبدیل کنید

فعالیت به عنوان یک کسب و کار در اینستاگرام تنها به معنی پست کردن عکس‌های زیبا نیست. برای اینکه بتوانید از طریق اینستاگرام به موفقیت کسب و کار خود کمک کنید، باید یک برنامه مدون داشته باشید. استراتژی اینستاگرام در واقع یک برنامه از تمام مد نظر شما و هدف شماست که قصد دارید به آنها برسید.در مرحله هدف گذاری برای تدوین برنامه اینستاگرام باید توجه داشته باشید که شما با نیازهای تجاری کسب و کار، ارتباط و تناسب داشته باشید. به‌عنوان به‌عنوان مثال، اگر عوائد کسب درآمد مالی و کارتان درمجموع خوب است، احتمالاً دیگر نیازی به افزایش فروش از طریق اینستاگرام نیست. در چنین شرایط واقعی دیگری را مدنظر قرار دهید که کسب بینش نسبت به بازار و مشتری می‌تواند از آن‌ها باشد.

کی از راههای شناخت مخاطبان هدف برای اینستاگرام، کمک گرفتن از یک کسب و کار شماست. می‌توانید پرسونای هدف کسب و کار را مطالعه کنید و با استفاده از آن پرسونای فالوورهای مورد نظرتان را نیز شناسایی کنید. البته در مورد اینکه ممکن است بین نظر آفلاین کسب و کار شما و فالوورهای اینستاگرام تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

همچنین اگر در حال حاضر پیج اینستاگرام کسب و کارتان را انجام دهید، می‌توانید از اینسایت (Insight) اینستاگرام کمک بگیرید. این بخش اطلاعات ارزشمندی درباره سن، جنس، محل زندگی و زمان آنلاین بودن فالوورها دارد.

تحلیل رقبا مرحله مهم دیگری در فرآیند تدوین استراتژی اینستاگرام است. باید درباره پروفایل رقبایتان تحقیق کنید و آن ها را بهتر بشناسید. چه رقبای چه نوع تولید و منتشر می شود؟ کپشن نویسی در اینستاگرام را چطور انجام بدهم؟ با مخاطبانشان چگونه ارتباط می‌گیرند و چه رابطه‌ای با برندهای دیگر و احتمالاً اینفلوئنسرها دارند؟ تحقیق درباره هشتگ‌های معروف رقبا، یک راهکار خوب برای درک روند موفقیت آن‌هاست.

تولید مناسبیکی از مهم‌ترین بخش‌های تدوین استراتژی اینستاگرام است. استراتژی غیر جذاب، با تفنگ بدون فشنگ فرقی ندارد! هر قدر هم که هدف و مخاطبانتان را به درستی دریافت کنید، برای شلیک پیامتان به سوی آن‌ها به گلوله نیاز دارید و در اینجا محتوای حکم گلوله را دارید. ازآنجایی‌هایی که کاربران اینستاگرام در همراهی با تصویری و متنی، مشکل‌پسند هستند، این پلتفرم‌ها از فرمت‌های گسترده‌ای برای جلب مخاطبان در اختیار دارند.

فارغ از اینکه چه نوع ابزاری را برای اجرای استراتژی اینستاگرام انتخاب کنید، باید آن را با بهترین کیفیت و در قالبی زیبا و چشم‌نواز ارائه دهید. توجه به می‌تواند در افزایش میزان میزان مخاطبان بای که می‌کنید، کمکتان کند:

  • تعداد لایک‌های دریافتی برای پست‌هایی که دارای تن رنگی روشن هستند 24% بیشتر از پست‌های دارای تن رنگی تیره هستند.
  • تصاویر آبی‌رنگ در مقایسه با تصویر قرمز 29% بیشتر لایک می‌گیرند.
  • کاربران، تصاویری که دارای بافت یا تکسچر 79 درصد و بالاتر هستند، بیشتر می‌پسندند.

هر چند فعالیت در اینستاگرام و به طور کلی رسانه های اجتماعی نیازمند چابکی است، اما برنامه ریزی برای تولید محتوا و داشتن یک برنامه محتوای بسیار کلیدی است.

در واقع شاید حیاتی‌ترین بخش استراتژی اینستاگرام شما، تصمیم‌گیری درباره محتوای مورد نیاز است که قادرند مد نظرتان را محقق کنند. از آنجایی که محتوای نیازمند زمان و هزینه است، برنامه ریزی محتوای مورد نیاز می‌تواند از این منابع جلوگیری کند.

به صورت کلی برای ایجاد تقویم چارچوب اینستاگرام باید به دو فاکتور توجه کنید: فرمت محتوا و موضوع محتوا.

در حال حاضر اینستاگرام امکان انتشار 6 نوع محتوای را به شما می دهد:
• عکس
• ریلز
• آلبوم
• استوری
• هایلایت
• پخش زنده (Live)

اما برای هر کدام از این فرمت‌های محتوا، می‌توان موضوعات مختلف را در نظر گرفت:

استوری‌هایی از پشت صحنه برند، مسابقات، عکس محصولات، ویدئوهای آموزشی و …..

در این مرحله از برنامه‌ریزی اینستاگرام باید تمام مراحلی را که از مرحله بررسی مخاطبان اطلاعاتی به دست آورد را به کار ببندید تا بتوانید جذاب و مناسب با مخاطبان تولید کنید. اما اگر متوجه شوید که مخاطبان شما را به بیشتر از ویدئوها علاقه دارند، معنی آن را فقط و فقط عکس منتشر کنید. برای ایجاد تنوع می‌توان از انواع محتوای دیگر نیز بهره برد.

همچنین یکی از کارهایی که به شما در تدوین یک برنامه محتوای کمک خواهد کرد، بررسی نمونه های موفق صنعت و رقبا است. بررسی این پیج‌های ایده‌های خوبی درباره قالب و موضوعات مختلف محتوا به شما خواهد داد. حتی می‌توان با پیدا کردن نقاط ضعف آنها، بیشتر برای خود ایجاد کرد.

یکی از نکات مهم در تدوین برنامه اینستاگرام، توسعه پایگاه دنبال‌کنندگان است. یک روش ارگانیک برای انجام این کار، دنبال کردن اکانت ها و اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کسب و کار شماست. به‌عنوان به‌عنوان مثال، اگر یک کالای عرضه‌کننده آشپزخانه هستید، می‌توانید مواد غذایی مانند فود بلاگرها، طراحان آشپزخانه و … را دنبال کنید. شما در این صفحات حضور فعالانه‌ای داشته باشید و با آن‌ها باید اینها را پیدا کنید. این کار را می‌توان از طریق لایک پست‌ها، درج نظرات هدفمند یا اشتراک‌گذاری استوری آن‌ها با مخاطبانتان انجام داد.

استفاده از هشتگ، یک مورد مناسب دیگر است که در عین دسترسی به مخاطبان مدنظرتان، کمک می‌کند افزایش فالوورهای اینستاگرام باشید و نرخ آن‌ها را با افزایش مطالب. لازم است در این خصوص هوشمندانه عمل کنید و بدانید که همه هشتگ ها برای کسب و کار شما مفید هستند. هشتگ‌های ترند و بیش‌ازحد محبوب، در میلیون‌ها پست اینستاگرامی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل، بهتر است به دنبال هشتگ‌های خاص (Niche Hashtags) باشید. هشتگ‌هایی که هدفمندتر هستند و تاریخ‌مصرف طولانی‌تری دارند. شما می‌توانید این هشتگ‌ها را در اکانت دنبال کنندگان، رقبا و همچنین بازار فروش کنید.

افزایش شاخص هایی مانند تعداد لایک و کامنت، قطعاً اتفاق خوبی خواهد بود اما این امر مستقیماً بر میزان فروش شما تاثیر نمی‌گذارد. بنابراین تماشاگران را یک سطح دیگر ارتقا می دهند و آن ها را به مشتریان واقعی کالا یا خدمات تبدیل می کنند. برای این منظور می توانم:

  • پست‌های تبلیغاتی ارسال کنید
  • محصولات جدیدتان را در معرض دید مخاطبان قرار دهید
  • تیزرهای تبلیغاتی منتشر می کنند
  • آفرها و تخفیف های ویژه ارائه می شود
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!