اطلاع رسانی و اطلاع‌بخشی در حوزه مسائل، تبلیغات، هنری و … حائز اهمیت است، چرا که ما همیشه برای انجام کاری به مخاطبان نیاز داریم. با همراهی و همکاری مردم است که می‌توانیم به یک کمپین جان بخشیم یا علاقه‌مندان را به تئاتری که ماه‌ها برای آن زحمت کشیده‌ایم، دعوت کنیم. یکی از کارآمدترین راهها، انتشار پوستر است. پوسترها می‌توانند در یک نگاه، هر چه باید معرفی کنند و اذهان را به چالش بکشند.

پوستر اولین بار در قرن بیستم و در شهر پاریس به رسانه های تبدیل شده است. رنگ‌های شاد و خوش لعاب پوستر باعث می‌شود که جایگاه خود را در میان مردم پیدا کنند. حتی گاهی اوقات شب‌ها پوسترهایی که در خیابان‌ها نصب می‌شوند را می‌کندند و در منزل خود می‌کردند.

پوستر (پوستر) واژه‌ای انگلیسی است و با جای آن از واژه فرانسویِ آفیش (Offiche)، واژه آلمانیِ پلاکات (Plakat) یا بوکلت (کتابچه) گفته می‌شود.

صفحات کاغذی در طراحی یا طراحی بزرگ که حاوی متن، نقاشی است را پوستر تبلیغاتی می‌گویند. با توجه به طراحی بزرگ این صفحات و معمولاً به منظور نصب بر روی دیوار و چاپ می‌شوند، گاهی اوقات به آن دیوار کوب هم گفته می‌شود.

رسالت پوستر انتقال پیام تبلیغاتی و جذب مخاطب هدف است اما این انتقال به صورت مستقیم انجام نمی‌شود، بلکه به صورت هنری و خلاقانه، یعنی از طریق تصاویر و کلمات صورت می‌پذیرد. استودیو برند فهار، مجموعه‌ای پوستر با موضوع اسب، باتری خودرو، آبمیوه و … طراحی کرده است که هر کدام مفهومی را در کنار معنای اصلی منتقل می‌کنند.

  • یکی از نکاتی که برای خاص شدن پوستر می‌توان روی آن مانور داد، تغییر زاویه در طراحی است. سعی کنید سبک خاصی را خلق کنید. زاویه‌ دید و نگرش خود را به موضوع تغییر دهید به نحوی که مخاطب شیفته‌ای نگاه نو و روایت تصویری شما از یک موضوع خاص باشد.
  • رنگ‌ها زبان خود را در انتقال مفاهیم دارند، همیشه می‌توانند آن‌ها را به دست کم نگیرید. از رنگهای پرقدرت استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های مکمل، حفظ هارمونی، تناسب و تضاد رنگ‌ها باعث می‌شود که پوست به عنوان یک پوست صورت گیرد. پوستر خلاقانه شناخته شود.
  • طراح پوستر باید به اقتضای مخاطبان، طراحی کند. یعنی بین طراحی پوستر برای کودکان، نوجوانان، ادارات، قشر هنری و … فاصله‌گذاری انجام دهد. بایدها و نبایدها، نکات حائز مهم و مقتضیات هر قشر را مد نظر قرار دهد و با قوه خلاقه خود ترکیب کند و یک پوستر متفاوت بیافریند.

یک پوستر باید خود را با طراحی حرفه‌ای جذاب، مخاطب را از حرکت بازدارد و او را برای خواندن خود کند. طراحی و گرافیک آن از دور باید قابل رویت باشد و دارای یک متن خوانا با هدف اطلاع رسانی باشد، اما نکته این است که این متن تنها زمانی خوانده شود، که مخاطب جذب می شود و می شود. برای اینکه بتوانید یک پوستر جذاب و کارآمد کنید، حتماً نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

  • پوستر تبلیغاتی طراحی شده، باید مخاطب را کمتر به مدت 15 ثانیه کند.
  • در پوستر خود حتماً از ترکیب کلمات و تصاویر مرتبط با موضوع مدنظر خود استفاده کنید.
  • سعی کنید یک رابطه منطقی بین متون و تصاویر پوستر باشید.
  • پوستر باید حتی در حالی که با عجله حرکت برای رسیدن به هدفشان را نیز می کند.
  • پوستر باید برای قشر بسیار جذاب باشد و در نهایت هدف هدف را جلب کند.
  • پوستر تبلیغاتی باید خلاق باشد و در عین حال پیام را به درستی به مخاطب منتقل کند.
  • لوگوی سازمان را در متن پوستر قرار می دهد چرا که تاثیرگذاری پوستر به شدت پایین می‌آید.
  • دنیای رنگ‌ها را در پوستر دست کم نگیرید. رنگ‌ها باید به طراحی بیایند، موضوع مکمل پوستر و زیبایی چشمگیری را بیافرینند.
  • استفاده از فونت های متعدد باعث کم شدن گیرایی پوستر می شود و مخاطب را سردرگم می‌شود. سعی کنید از دو فونت مناسب برای تبلیغات استفاده کنید.

تایپوگرافی یا رقص کلمات بر صفحه پوستر می‌تواند به کلی طرح شما را تحت تأثیر قرار دهد. استفاده از انواع فونت ها برای طراحی پوستر ارتباط با مخاطبان و موضوع مورد نظر به کمک طراح می‌آید. در مقاله تایپوگرافی: رقص حروف! به تفصیل درباره تایپوگرافی و جایگاه و رسالت آن صحبت کرده‌ایم. کلمات، رنگ‌ها، تصاویر، المان‌ها، نشانه‌شناسی و نیز سلیقه شخصی طراح همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا پوستری خلق شود با هدف تبلیغات جذاب. سعی کنید پیچیدگی تایپوگرافی در حدی باشد که جلوه‌های بصری به طرح نه ایکه صرفاً مخاطب را گیج کند و آن را از فهم طرح اصلی به بیراهه بکشاند.

مینیمالیسم یا کمتر باعث می‌شود که ذهن مخاطب از اندازه درگیر حواشی باشد و آنچه را که لازم است در کوتاه‌ترین زمان به او نشان دهد. حتی در برخی از پوسترها هیچ متنی نوشته نشده اما ادغام تصاویر با خلاقیت طراح گرافیک باعث می شود که پیام انتقال پیدا کند.

کادر عمودی برای موضوعات رسمی و عمومی استفاده می‌شود، مثلاً پوسترهای خبری به صورت عمودی طراحی می‌شوند و هرچه کادری باریک‌تر داشته باشید، یعنی دارای اخبار داغ‌تری هستند. اما کادر افقی معمولاً در زمینه‌های هنری، طبیعت و موضوعات نرم‌تر استفاده می‌شوند، قدری به مخاطب زمان تفکر می‌دهند و پیام را آرام آرام منتقل می‌کنند. برای موضوعاتی مثل صلح، فعالیت های داوطلبانه و خیرخواهانه از پوستر با کادر مربع شکل استفاده می شود.

پوسترها به طور مستقیم، محصولات یا خدمات را معرفی می کنند. پوسترهای تبلیغاتی، سفیر یک برند هستند چرا که به طور مثال، پوستر در مترو روزانه توسط هزاران نفر دیده می شود و اگر نظر آن ها را جلب کند، طبیعتاً قدم بزرگی در جهت شناسایی برند برداشته شده است. در پوستر تبلیغاتی باید نکات زیر رعایت شود:

  • طراحی یک تصویر جذاب و چشمگیر درباره محصولات و خدمات
  • ذکر لوگو و شعار برند
  • مشخص کنید که مزیت رقابتی برند مد نظر چیست
  • آدرس سایت، شماره تلفن و اطلاعات تماس با برند

پوستر آموزشی، مقوله تبلیغات را در بر می‌گیرند اما در کنار آگاهی مردم. برخی کسب‌وکارها، کارهای مرتبط با پزشکی، بهداشت جهانی محیط زیست و … که هدف اصلی‌شان اطلاع‌رسانی است، با انتشار پوسترهای آموزشی و سازنده، نکته‌های تأثیرگذار را به مردم می‌آموزند و از برند خود تنها یک نام و لوگو به نمایش می‌گذارند. با این کار، برند خود را از طریق ارائه ارزش معرفی می‌کنند.

پوسترهای نمایشی یا پوسترهای سینمایی، برای تبلیغ برنامه‌های تلویزیونی، تئاتر یا کنسرت‌های موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این پوسترها می‌توانم به عنوان یک پوست پیش‌نمایش برای فعال کردن مخاطبان حس کنجکاوی استفاده کنم. المان‌های اصلی این نوع پوست باید رعایت شود که شامل موارد زیر است:

  • تصویری جذاب از نمایش تلویزیونی، کنسرت، تئاتر و …
  • نام برنامه
  • نام بازیگران و عوامل
  • محل و زمان انتشار برنامه
  • شرایط ثبت نام یا خرید بلیط

پوستر تبلیغات سیاسی، که از نامش مشخص است، توسط احزاب سیاسی مختلف برای اطلاع‌رسانی درباره کاندیدای انتخابات به خصوص در کمپین‌های انتخاباتی استفاده می‌شود. در این پوسترها نام اسپانسر به چشم می خورد.

در پوسترهای فشن، محصول مرتبط با مد یا یک مدل در مرکز توجه است و نام برند، لوگو، تگ لاین یا اسلوگان نیز قید می‌شود. برندهای مشهور در صنعت مثل زارا، گوچی یا برند هاکوپیان معمولاً از این پوسترهای جذاب استفاده می‌کنند.

بنیانگذاران شرکتهای بزرگ برای تبلیغ خود از پوستر بهره میبرند. هدف این شرکت چاپ پوستر، تبلیغ یک محصول فقط سیاست آن‌ها برای برند شدن شرکت است. در پوسترهای شرکتی، معمولاً از یک طرح، المان و ساختار واحد در پوسترها می‌شود. ممکن است در این پوسترها گاهی اوقات اطلاعاتی درباره محصولات، سرویس ها و خدمات جدید ارائه شود.

برخی از پوسترها صرفاً برای اطلاع رسانی درباره موضوعی خاص، چاپ و انتشار می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است در رابطه با راه‌اندازی یک کمپین خیرخواهانه، به دنبال متقاضی بگردید، در این شرایط با استفاده از پوستر اطلاع‌رسانی کمپین، می‌توانم افرادی که خواستار شرکت در این گردهمایی هستند را آگاه کنند.

پوسترهای تلقینی با هدف فرهنگ‌سازی یک ارزش در اجتماع ایجاد انگیزه بین قشری، ایجاد می‌شوند. معمولاً در این پوسترها از یک اسلوگان انگیزشی استفاده می‌شود و نام برند مورد نظر به صورت خیلی کوچک در پوستر قرار می‌گیرد. این پوسترها، ابتدا به دلیل انگیزشی مورد توجه قرار گرفتن می‌گیرند، سپس نام برند خود را به مخاطب می‌گیرند.

پوستر رویداد همه‌گیرترین پوستر برای همه کسب‌وکارها است که برای رویدادهای مناسبتی طراحی می‌شوند. در این پوسترها، نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، مسابقات و سایر رویدادهایی که قرار است برگزار شود، اطلاع‌رسانی و اطلاع رسانی از مردم برای شرکت در این گردهمایی‌ها می‌شود.

پوسترها برای انتشار راحت‌تر و سریع‌تر باید به صورت دیجیتالی پخش شوند حتی اگر قرار باشد به صورت چاپی هم منتشر شوند. پوسترهای دیجیتال معمولاً برای سوشال مدیاها یا سایت طراحی می‌شوند و با استفاده از رنگ‌های چشمگیر و طراحی خلاقانه می‌توانند به جلب نظر مخاطبان کمک کنند.

برای مشاهده کامل مقاله در لینک زیر کلیک کنید

ماموریت طراحی پوستر و جذب مخاطبان …

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!