لیفان X70 یکی از جدیدترین خودروهای چینی مونتاژ ایران است. این کراس‌اور توسط شرکت خودروسازان بم با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان، پیش‌فروش می‌شود.

کراس‌اورهای کوچک و متوسط ​​در سراسر دنیا محبوب هستند. از این گروه، مدل های ساحت چین برای مردم کشور مهم ویژه دارند؛ چراکه با میزان درآمد فعلی و مالیاتهای سنگین بر انواع خود، گزینه دیگری در دستیابی نیست. خرید یک کراس‌اور دست دوم کره‌ای، بیش از یک میلیارد تومان خرید و خرید خودروهای صفر کیلومتر ساخت برندهای معتبر هم انجام می‌شود، به نظر می‌رسد.

حدود یک دهه از واردات و مونتاژ X33 توسط مدیران خودرو می‌گذرد. این محصول تا امروز، پرفروش‌ترین خودرو چینی بازار ایران بوده و همچنان در بازار روبه‌رو است. از سویی دیگر، رقیب جدید با قیمت مشابه برای این کراس‌اور در کشورمان دیده نمی‌شود. جک S3 و چنگان CS35، پیشرانه ضعیف تر و بدنه کوچکتر نسبت به X33 دارند. ویسکه جک S5، هایما S7 در کلاس بدنه بالاتر هستند. حتی هایما S5 که پیشرانه‌ای قدرتمند از X33 با توقف تولید توسط ایران خودرو مواجه شد.

از سال 1399 به بعد، تنوع شرکت‌های فعال در زمینه‌های تولید و مونتاژ شاسی‌بلندهای چینی، رشد قابل توجهی داشت. شرکت هماکنون فردا، دو کراس‌اور چینی به نام‌های T5 و SX5 را پیش‌فروش می‌کند. مکث موتور نیز خودرویی به نام تیارا در کلاس شاسی بلند چینی دارد. شرکت های بسابقه تر، مثل سایپا، ایران خودرو و بهمن هم طی دو سال گذشته، چند کراس ساخت چین را به محصولات سبد مونتاژی خود اضافه کرده اند. با این شرایط، می‌توان مطمئن بود که انواع خودروهای چینی در بازار ایران، باز هم افزایش می‌یابد.

لیفان X70 بم خودرو نمای اصلی

لیفان، یکی از شرکت‌های با سابقه در صنعت خودرو و موتورسیکلت چین است. سال ۱۹۹۲، با سرمایه اولیه ۲۰۰ هزار یوآن (۳۰ هزار دلار)، شرکت موتورسیکلت‌سازی لیفان شکل گرفت و به سرعت با ساخت پیشرانه‌ای خودرو، توسعه پیدا کرد. در سال 7 و تنها 15 سال پس از سال 2009، مجموع تولید انواع محصولات لیفان به ارزش 1/8 میلیارد دلار (1/8 میلیارد دلار) رسید و مدتی بعد اعلام شد، ارزش لیفان به 410 میلیون دلار رسیده است. خودروهای لیفان، در ۵۱ کشور دنیا با نمایندگی فعال، فروخته می‌شوند و موتورسیکلت‌های این برند، در اروپا، کانادا و مکزیک هم، قابل خرید هستند. علاوه بر ایران خطوط مونتاژ خودروهای لیفان در جمهوری آذربایجان، مصر، اتیوپی، روسیه و اروگوئه فعالیت می‌کنند.

گروه خودروسازی بم (بم خودرو) دارای زیرمجموعه‌هایی شامل کرمان موتور است که مدل‌های مختلف ساخت JAC چین را مونتاژ می‌کند. در گذشته، چند مدل لیفان مثل سدان ۸۲۰ و کراس‌اور X60 هم توسط خودروسازی بم در ایران عرضه می‌شود اما با افزایش تحریم‌ها، مونتاژ خودروهای لیفان به پایان رسید.

لیفان X70 بم خودرو

لیفان X70 در سال ۲۰۱۸ وارد بازار چین شد و بعد از سال ۲۰۲۱ توسط شرکت سازنده تولید نشد. در سایت رسمی لیفان چین به آدرس Lifan.com و livanauto.com نیز، مدل X70 دیده نمی‌شود. این خودرو به انواع مختلف، از جمله روسیه صادر شده و یک نوع تجهیزات فنی ثابت شده است. موتور ۲ محیط طبیعی، ساختار دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک CVT، مهم ترین مشخصات لیفان X70 هستند.

طراحی بدنه و بیرونی لیفان X70

با نگاهی به لیفان X70، شباهت فنی و ظاهری با امویام X33 دیده می شود. از نظر، این خودرو با طول 4،399 میلی‌متر، عرض 1.8 میلی‌متر و ارتفاع سقف 1،715 میلی‌متر، تفاوت متفاوتی با رقیب ساخت‌چری ندارد. لیفان X70 در نمای روبه‌رو، بسیار زیباتر از X60 به نظر می‌رسد و البته بهتر از یک کار اقتصادی ساخت چین نیست. چراغ اسپرت با کشیده شدن به سمت گلگیر، جلوپنجره ساده همراه خطوط براق کروم، مه‌شکن‌های دایره‌ای در طرفین اسپرت و چند خط حجم‌دهنده روی درپوش موتور و زیر چراغ‌ها، ترکیبی از عامه پسند برای لیفان X70 ارائه می‌کنند. ادوات سیاه‌رنگ پلاستیکی در اسپر، رکاب و گلگیرهای این خودرو، کم‌تر از امویام X33 است و از این نظر، کمی لوکستر جلوه می‌کند.

لیفان X70 بم خودرو

در اندک تصاویر موجود از X70 وارداتی، رینگ‌های اسپرت پنج‌پر با اتصالات دوگانه دارند که بسیار زیبا و چشم‌گیر به نظر می‌رسند. بین دستگیره‌های ورودی به کابین، برجستگی خط بدنه دیده می‌شود که موازی با حجم‌دهی مشابه در نزدیکی چراغ عقب است. در پشت، صرفه‌جویی شرکت سازنده برای نصب قطعات پلاستیکی فراموش شده و سپر جلوی جلو، تمام پلاستیک است. مشابه X33، حفره‌های چهارگوش طرفین لیفان X70 هم، کاربرد خاصی از نظر فنی ندارند. چراکه یک لوله اگزوز رها شده در سمت چپ و زیر اتاق، تنها خروجی پیشرانه خواهد بود.

نمای پشت لیفان X70 بم خودرو

لیفان X70 دارای ام‌وی‌ام X33، دارای چرخ یدکی نصب شده در زیر بدنه است که هنگام نیاز به استفاده از مشکلات همراه خواهد بود. اما زیبایی پشت سر را بهبود می‌دهد و امکان بازگشایی درپوش به سمت بالا را فراهم می‌کند. شاید مهم‌ترین نکته منفی در طراحی این کراس‌ها و چینی‌ها با وجود چراغ‌های اسپرت و عامه‌پسند، حالت صاف و بی‌روح در کاپوت عقب باشد که عمل ناهماهنگ با سایر اجزا و بی‌هدف به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی و کابین لیفان X70

حالت ساده و کمهیجان لیفان X70 در فضای کابین هم وجود دارد. رنگ دو رنگ با خاکستری و نقره‌ای، همراه نمایشگر لمسی ۹ اینچ و کلیدهای کم‌تعداد در وسط، شباهت‌هایی به خودروهای مدرن و سبک طراحی مینیمال دارد. اما در مجموع راضی‌کننده نیست و یک محصول ارزان قیمت را تداعی می‌کند. تصاویر موجود، پوشش چرم مصنوعی دور وجود وجود دارد و برای مکان بازو داخل درهای ورودی و محل کلیدهای بالابر شیشه نیز، پوشش نرم و چرمی استفاده می شود. بسیاری از رقبا مانند ام‌وی‌ام X33، دارای دستگیره‌های بزرگ‌تر و طراحی بهتر برای این قسمت هستند.

کابین لیفان X70 بم خودرو

از نکات مثبت در فضای داخلی X70 می‌توانم تمام رنگی را در فرمان پنل پشتی، استارت دکمه‌های و صندلی‌های اسپرت اشاره کنم. انواع کلیدهای روی فرمان برای استفاده از کنترل و ارتباط تلفنی هم، فراتر از مصحولات همرده مثل X33، شباهت های بسیاری به خودروهای مدرن بازار جهانی دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی لیفان X70

تنها قوای محرک قابل سفارش برای لیفان X70دارای پیشرانه دو لیتری طبیعی، همراه جعبه دنده CVT است. این موتور، ۱۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد که از این نظر، کاملاً مشابه X33 مدیران خودرو بود. هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد سرعت‌گیری لیفان X70منتشر نشده است اما باتوجه‌به وزن خالص ۱۴۶۰ کیلوگرم، می‌توان انتظار داشت حدود ۱۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و با میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتربرساعت داشته باشد. این محصول مشابه دیگر کراس‌اورهای چینی بازار ایران، فقط دیفرانسیل جلو خواهد بود.

فرمان لیفان X70 بم خودرو

امکانات رفاهی و ایمنی

لیفان X70 در مقایسه با دیگر خودروهای چینی، تا حدودی کامل تر و پیش رفته است. سیستم مدیریت پایداری ESP در بسیاری از مدل‌های تولیدی از جمله نسخه‌های قدیمی X33 وجود ندارد اما برای X70 قابل استفاده است. همچنین استارت دکمه‌های، ورود بدون کلید (بدون کلید)، صندلی‌های برقی و گرم‌کن داخلی برای جلو، امکانات جالب توجه در کراس‌ها و لیفان هستند. مهم ترین آپشن های X70عبارتند از:

  • فرمان هیدرولیک
  • فناوری ترمز و هماهنگی ESP و ABS و EBD و BOS
  • استاندارد آلایندگی یورو ۵
  • دو کیسه هوا
  • کوروزکنترل
  • تهویه خودکار
  • سانروف
  • تریم داخلی چرم مصنوعی
  • صندلی برقی راننده ۶ جهته
  • گرم کن صندلی های جلو
  • استارت دکمه ای
  • کامپیوتر سفر
  • LED روشنایی روز
  • نمایشگر ۹ اینچ اندروید
  • حسگر باد لاستیک
  • آینه الکتروکرومیک
  • دوربین عقب
  • حسگر پارک جلو و عقب

قیمت نهایی و مقایسه با ایکس ۳۳

در سال ۱۴۰۰ قرار بود لیفان X70 با قیمت نهایی ۵۸۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده برسد. پیش‌فروش این کراس‌اور با پرداخت ۴۲۰ میلیون تومان و موعد تحویل خرداد۱۴۰۰ نیز انجام شد. جدیدترین آگهی ثبت نام X70، ویژه مردادماه ۱۴۰۱ قیمت قطعی ۷۹۹ میلیون تومان است.

ایکس 33 مدیران خودرو

در بازار آزاد، هم‌اکنون قیمت X33 با جعبه‌دنده CVT به ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است. شرکت‌های خودروسازی از سال 99، نسخه‌ای به‌روز شده با X33 را با جعبه‌دنده خودکار 5، جلوپنجره جدید، فرمان کمکی برقی، صندلی‌های جلو، رینگ‌های اسپرت 17 اینچ و سیستم پایداری (ESP) پیش‌فروش می‌کند که هماکنون 724 میلیون تومان قیمت دارد. .

لیفان X70 بم خودرو

از دیدگاه نگارنده، باتوجه‌به نوع طراحی بیرونی، ادوات کابین و کیفیت قطعات فنی، ضمن تجربه رانندگی با X33 اسپرت CVT، نمی‌توانم لیفان X70 را با قیمت بالاتر خریداری کنم. ضعف طراحی در عقب، کیفیت متوسط ​​ادوات مختلف در کابین و نصب گیربکس CVT مهم ترین نکات منفی برای لیفان در مقایسه با X33 هستند. اما باتوجه‌به‌شرایط بازار انحصاری ایران و فقدان تنوع متفاوت با استفاده، احتمالا X0 نیز خواهد یافت.

مردم کشورمان با هجوم برای خرید کراساورهای چینی مانند ام‌وی‌ام22 و جک S3 که دارای امکانات کوچک، پیشرانه‌های ضعیف و امکانات محدود هستند. ثابت کرده‌اند شرکت‌های واردکننده و کارخانه‌های مونتاژ خودروهای چینی، همیشه سودآور و پررونق خواهند بود. زمانی تا‌که عرضه می‌شود بسیار کمتر از مصرف و تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی بیشتر، مشکلی برای پیش‌فروش خودرو در ایران نخواهد داشت.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!