آیا می‌توانید بیشتر ویدیوی یوتیوب را ببینید؟ مرحله اول این است که الگوریتم یوتیوب را ببینید چه نکته ای دارد و چگونه شما را رتبه بندی می کند. کانال یوتیوب شما از الگوریتم یوتیوب پیروی می کند بیشتر دیده می شود . برای ساخت کانال در یوتیوب باید به نکاتی توجه کنید که ما آن‌ها را در این مقاله آورده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یوتیوب و الگوریتم آن، با ما همراه باشید.

ابتدا، بیایید مروری داشته باشید که چگونه کلمه “الگوریتم” در زندگی همه ما حاضر شدیم.

الگوریتم در سال 2005 برای بهتر دیده شدن ویدیوی اجرای سوپرباول “جنت جکسون” و “جاستین تیمبرلیک” اولین ایجاد شد. بنابراین جای تعجب نیست که سال‌ها الگوریتم یوتیوب باشد، ویدیوهایی را توصیه می‌کنند که بیشترین بازدید یا کلیک را به خود اختصاص دهند.

این امر به گسترش عناوین و تصاویر کوچک گمراه کننده می شود که به آن طعمه ها می گویند. در نهایت نارضایتی بین کاربران شد زیرا الگوریتم ویدیوها باعث می‌شد مردم فریب خورده و ناراضی باشند و یا کاملاً آزرده شوند.

در سال 2012، بهینه سازی برای زمان دیدن هر ویدیو انجام شد. به این صورت که یوتیوب سیستم توصیه خود را برای تماشای ویدیو را طوری تنظیم می کند که زمان مصرف برای تماشای هر ویدیو و همچنین زمان کلی مصرف شده در پلتفرم را پشتیبانی می کند. به این صورت که وقتی مردم ویدیوها را ارزشمند و جالب می‌کنند، این طور فرض می‌شود که آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری (شاید تا آخر) تماشا کنند.

این باعث شد که برخی از سازندگان سعی کنند ویدیوهای خود را کوتاه‌تر کنند تا احتمال بیشتری بر آن داشته باشند. این یکی از روش‌های جدید ساخت کانال در یوتیوب بود، در مقابل برخی دیگر برای افزایش کلی زمان، ویدیوهای خود را طولانی‌تر کردند.

یوتیوب هیچ یک از این روش‌ها را نمی‌پذیرد و شعار یوتیوب را می‌دهد: ویدیوهایی را که مخاطبان شما می‌خواهند تماشا کنند و الگوریتم یوتیوب را به نفع شما عمل خواهند کرد. همان طور که هر کسی که تا کنون از اینترنت استفاده کند، می‌داند، زمان طولانی‌تر با کیفیت اسپری نمی‌شود. یوتیوب در سالهای بعد دوباره روشش را تغییر داد.

بهینه سازی برای بیشتر دیده شدن ویدیو در سال 2015 چگونه انجام می شود؟ یوتیوب شروع به کاهش رضایت بینندگان با نظرسنجی کاربران و همچنین اولویت‌بندی ویژگی‌های پاسخ مستقیم مانند اشتراک‌گذاری، لایک کردن و دیسلایک کردن در آن ویدیو برسی قرار می‌داد.

در سال 2016، یوتیوب گزارشی را منتشر کرد که در آن برخی از عملکردهای درونی هوش مصنوعی خود یوتیوب توضیح داد که می‌توان برای صاحبان چنل یوتیوب کاربردی باشد.

هدف از این کار، یافتن ویدیویی بود که هر بیننده خاصی می‌خواهد تماشا کند، نه فقط ویدیویی که شاید بیشتر از دیگران در گذشته تماشا کرده‌اند. در نتیجه، در سال 2018، مدیر محصول یوتیوب گفت که 70 درصد از زمان تماشا در یوتیوب صرف تماشای ویدیوهایی می شود که الگوریتم توصیه می شود.

در طول سال‌ها، گستردگی یوتیوب و محبوبیت آن، باعث می‌شود که قوانین موجود به وجود بیایند. چه الگوریتم یوتیوب توصیه می‌کند، تبدیل به موضوعی جدی نه تنها برای سازندگان و تبلیغ‌کنندگان، بلکه در اخبار و دولت نیز شده‌است. هنگام ساخت کانال در یوتیوب، باید به این الگوریتم‌ها و قوانین جدید توجه کنید. یوتیوب گفته است که مسئولیت خود را برای حمایت از همه چیز از نظرات و در عین حال کاهش انتشار اطلاعات نادرست جدی می‌داند.

تغییرات الگوریتم اعمال شده در اوایل سال 2019، دیده شده خطرناک را تا 70 درصد کاهش داده است. یوتیوب خطرناک را به عنوان تعریف می‌کند که کاملاً دستورالعمل‌های این پلتفرم را نمی‌کند، اما مضر یا گمراه‌کننده است و تا حدی غیر قانونی به نظر می‌رسد. در الگوریتم جدید، غیرقانونی کننده قوانین حذف می‌شود.

این مشکل، سازندگان ویدیویی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که می‌ترسند به‌طور تصادفی دستورالعمل‌های دائماً در حال تغییر یوتیوپ رانده و با جلوگیری از حساب کاربری، کاهش درآمد یا بدتر از آن مجازات‌های سنگین روبه‌رو شوند.

در واقع به گفته های سازنده، یکی از اولویت های یوتیوب برای سال 2021 شفافیت دستورالعمل ها برای ساز ویدیو است. همچنین این الگوریتم یوتیوب بر برندها و تبلیغ‌کنندگانی که نمی‌خواهند در کنار برتری‌طلبان سفیدپوست، نام‌شان را نشان دهند، می‌گذارند.

در همین حال، سیاستمداران آمریکایی به عنوان فزاینده ای نگران نقش اجتماعی الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب هستند. یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها برای پاسخگویی به الگوریتم‌های خود در جلسات سنا احضار شده و در اوایل سال 2021 دموکرات‌ها «قانون محافظت از آمریکایی‌ها در برابر الگوریتم‌های خطرناک» را معرفی کردند.

الگوریتم یوتیوب با در نظر گرفتن دو هدف، ویدیوها را برای انتخاب می‌کند: یافتن ویدیوی مناسب برای هر بیننده و ترغیب آن‌ها برای ادامه تماشا. وقتی در مورد «الگوریتم» صحبت می‌کنیم، در مورد سه سیستم انتخاب یا کشف مرتبط اما کمی متفاوت صحبت می‌کنم. هنگام ساخت کانال در یوتیوب باید با این سه سیستم آشنا باشید.

اولین سیستم، سیستمی است که ویدیوها را برای صفحه اصلی یوتیوب می‌کند. سیستم دوم نتایج را برای هر جستجوی مشخص رتبه بندی می‌نماید. سیستم سوم ویدیوهای پیشنهادی به تماشگران را برای تماشای بعدی انتخاب می‌کند. یوتیوب می‌گوید که در سال 2021، صفحه اصلی و ویدیوهای پیشنهادی معمولاً منابع اصلی ترافیک برای اکثر کانال‌ها هستند. به جز ویدیوهای توضیحی یا آموزشی (به عنوان مثال، «نحوه تنظیم دوچرخه»)، که بیشترین ترافیک جستجو را دارند.

یوتیوب از کدام رتبه بندی برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام ویدیوها را به مردم نشان می دهند می کند؟ هر منبع ترافیک کمی متفاوت تر دارد. اما در نهایت، آنچه بر تعداد بازدید از ویدیوی شما تأثیر می‌گذارد از این موارد است: ترکیب شخصی برای تک بینندگان (بر اساس مستند و برنامه‌های بیننده)، عملکرد ویدیوی شما (موفقیت ویدیو)، عوامل خارجی (مخاطبین به صورت عمومی).

هر بار که برنامه شخصی یوتیوب خود را باز می کند یا در وب سایت youtube.com تایپ می کند، الگوریتم یوتیوب مجموعه ای از ویدیوها را می کند. الگوریتم یوتیوب بر این ویدیوها را ارائه می‌کند که حدس می‌زند ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشد.

عملکرد یوتیوب را با معیارهایی مانند تعداد کلیک، میانگین مدت بازدید، درصد بازدید، لایک کردن، دیسلایک کردن، و نظرسنجی بینندگان اندازه گیری می‌کند. ساخت کانال در یوتیوب باید با توجه به عملکرد ویدیوها بهبود پیدا کند. اساساً، پس از بارگذاری یک ویدیو، الگوریتم آن را به چند کاربر در صفحه اصلی نشان می دهد.

اگر ویدیو برای بینندگان جذاب باشد، آن‌ها را درگیر کرده و راضی کند (یعنی روی آن کلیک کند، آن را تا آخر تماشا کنند، آن را دوست داشته باشند، به اشتراک بگذارند و …) سپس به بینندگان بیشتری در صقحه اصلی ارائه می‌شوند.

شخصی‌سازی به این معناست که یوتیوب ویدیوهایی را به افراد ارائه می‌کند که فکر می‌کند بر اساس سرچ گذشته‌شان، با علایقشان مرتبط هستند. اگر کاربر موضوعات خاص را دوست داشته باشد یا تعداد زیادی از یک کانال خاص را تماشا کند، موارد بیشتری از آن برای نمایش داده می شود. این عامل همچنین به تغییر علایق بیننده در طول زمان حساس است.

یوتیوب وقتی ویدیوهایی را برای تماشای بعدی به مردم پیشنهاد می‌کند، ملاحظات کمی متفاوت را به کار می‌گیرند. پس از اینکه یک فرد در طی یک بازدید چند ویدیو را تماشا کرد، الگوریتم بیشتر در مورد آنچه امروز یک فرد به آن علاقه دارد به دست می‌آورد. بنابراین برخی از گزینه ها را در سمت راست صفحه نشان می دهد.

نکته مهم: اگر می‌خواهید کانال یوتیوب بسازید، از YouTube Analytics برای بررسی ویدیوهای دیگران که مخاطبان شما تماشا کرده‌اند، از YouTube Analytics استفاده کنید، می‌توانید به شما کمک کنید. با YouTube Analytics در مورد موضوعات و علایق جالب‌تر یا مرتبط‌تری که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، می‌توانید ویدیو بسازید.

نکته مهم: در ساخت کانال یوتیوب، از روی ویدیوی موفق خودتان الگو بگیرید. به این صورت که ویدیوی موفق خود را به عنوان الگوی قرار میدهید و برای ساختن ویدیوهای موفق مشابه آن را بسازید .و باید زمان بندی درستی نیز داشته باشید.

یوتیوب به همان اندازه است که یک پلتفرم ویدیویی است یک موتور جستجو نیز هست.به این معنی که کمی دانش سئو نیز مهم است. گاهی اوقات مردم برای جستجوی یک ویدیوی خاص به یوتیوب می‌روند. اما حتی پس از آن، الگوریتم تصمیم می‌گیرد که چگونه نتایج جستجو را هنگام تایپ یک عنوان ویدیویی خاص رتبه‌بندی کند.

استفاده از کلمات کلیدی:

الگوریتم جستجوی یوتیوب به کلمات کلیدی که در کپشن ویدیوی خود استفاده کنید می توانید متکی باشید تا مشخص شود که ویدیوی شما در مورد چیست. بنابراین، اگر ویدیوی شما هنگام جستجوی ویدیوهای مربوط به یک موضوع نمایش داده شود، باید کلمات کلیدی مرتبط را انتخاب کنید.

پس از این که تصمیم‌گیری الگوریتم ویدیوی شما چیست، با نشان دادن آن به نتایج جستجوی این فرضیه را آزمایش می‌کند. اینجا است که عملکرد (تعداد کلیک، زمان تماشا، لایک‌ها، بازخورد نظرسنجی و غیره) پیدا می‌کند. اگر ویدیوی شما برای افرادی که به دنبال کلیدی شما هستند جذاب و راضی باشند، بیشتر کلمات را نشان می‌دهند.

برای ساخت کانال در یوتیوب می‌توانید از نکاتی که در ادامه آن‌ها صحبت می‌کنید، استفاده کنید. وقتی صحبت از کار با الگوریتم یوتیوب می‌شود، به یاد داشته باشید که الگوریتم مخاطب را دنبال می‌کند. اگر در حال حاضر یک کانال یوتیوب دارید، این نکات به شما کمک می کند تا کانال خود را بر بینندگان افزایش دهید.

کلمات کلیدی خود را جستجو کنید

هیچکس در دفتر مرکزی یوتیوب نیست که ویدیوی شما را تماشا کند و آن را رتبه بندی کند. در عوض، الگوریتم به ویدیوهای شما نگاه می‌کند و تصمیم می‌گیرد که ویدیو چه موضوعی دارد، به کدام ویدیوها یا دسته‌ها مربوط می‌شود و چه کسی می‌خواهد آن را تماشا کند. وقتی نوبت به توصیف ویدیوی خود برای الگوریتم می‌رسید، باید از زبان دقیق و مختصر استفاده کرد که افراد هنگام جستجو از آن استفاده کنند.

از آنجاییکه یوتیوب به همان اندازه است که یک پلتفرم ویدیویی یک موتور جستجو نیز هست، می‌توان کلمات کلیدی خود را به همان روشی که برای یک پست وبلاگ سرچ می‌کنید، جستجو کنید.

با استفاده از ابزارهای رایگان مانند Google AdWords یا SEMrus می توانید کلمات کلیدی خود را پیدا کنید.

1-در نام فایل ویدیو

2- در عنوان ویدیو (با استفاده از بیان جذاب)

3- در توضیحات ویدیوی YouTube (مخصوصاً در دو خط اول)

4- در اسکریپت ویدیو (و بنابراین در زیرنویس‌ها و زیرنویس‌های ویدیویی که به معنای آپلود یک فایل SRT است)

در ساخت کانال یوتیوب، نیازی نیست که همه کلمه کلیدی خود را قرار دهید. مکانی وجود دارد که شما نیاز به قرار دادن کلمات کلیدی یک مشکل و آن در تگ های ویدیو دارید. بر اساس یوتیوب، برچسب‌ها نقش کمتری در جستجو و پیدا شدن ویدیو دارند و اگر کلمه کلیدی یا نام کانال شما گفته اشتباه املایی داشته باشید می‌توانید حتی مفید باشید!

برای به دست آوردن جذابیت ویدیوی خود، یک تصویر کوچک سفارشی یا همان تصویر کوچک را آپلود کنید (ویژگی‌های بصری را در تمام تصاویر کوچک خود ثابت نگه دارید). عنوان جذاب و زیبا بنویسید، از آن دسته عناوینی که باید حتما روی آن‌ها کلیک کنید. به یاد داشته باشید که اولین جمله از توضیحات در جستجوی نشان می‌شود، بنابراین آن را جالب و مرتبط با بنویسید.

وقتی بیننده ای را می دید که یک ویدیو را تماشا می کند، تماشای را به راحتی می توانید انجام دهید و آن را در کانال خود نگه دارید. برای این منظور از موارد زیر استفاده کنید.

کارت‌ها: سایر ویدیوهای مرتبط را در ویدیوی خود پرچم‌گذاری کنید.

صفحه های پایانی: برای تماشای ویدیوی مرتبط دیگر، ویدیو را با یک CTA خاتمه دهید.

لیست پلی: پلی لیستی از ویدیوهای مشابه به مخاطب ارائه می شود.

واترمارک: از واترمارکهایی برای عضویت در کانال خود استفاده کنید. استفاده از واترمارک برای ساخت چنل در یوتیوب می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت شما بکند.

نکته مهم: ساخت یک مجموعه ویدیویی راهی عالی برای جذب بینندگانی است که به ویدیوی جدید شما تماشا کرده‌اند. یک مجموعه ویدیویی را برای افزایش تعداد تماشاگران منتشر کنید. بنابر استراتژی مورد نظر خود آن‌ها را طوری مرتب کنید که مردم دوباره به چنل شما برگردند.

بازدیدهایی که از الگوریتم یوتیوب به دست نمی‌آیند همچنان می‌توانند باعث موفقیت شما شوند. به عنوان مثال از تبلیغات یوتیوب، استفاده از سایت‌های خارجی، تبلیغات متقابل در رسانه‌های اجتماعی، و مشارکت با کانال‌ها یا برندهای دیگر، همگی می‌تواند به استراتژی‌ها کمک کند.

یک نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد

این الگوریتم ویدیوی شما را به دلیل داشتن ترافیک زیاد خارج از سایت (مثلاً یک پست وبلاگ) مجازات نمی‌کند. این مهم است زیرا تعداد کلیک و مدت زمان مشاهده بیشتر کاهش می‌یابد که بخش عمده ای از ترافیک ویدیو از تبلیغات یا یک سایت خارجی است. مطابق قوانین تیم یوتیوب، الگوریتم فقط به عملکرد یک ویدیو در یک زمینه خاص توجه می‌کند.

بنابراین، ویدیویی که عملکرد خوبی در صفحه اصلی داشته باشد، برای افراد بیشتر در صفحه اصلی نمایش داده می شود، صرف نظر از اینکه چه تعداد بازدید از وبلاگی آن چقدر بوده است.

نکته مهم: جاسازی یک ویدیوی یوتیوب در وبلاگ یا وب سایت شما هم برای سئوی گوگل وبلاگ شما و هم برای تعداد بازدید از ویدیوی شما در یوتیوب عالی است.

ایجاد رابطه با بینندگان و سایر سازندگان ویدیو می‌توان به شما در ادامه مسیر کمک کند.

مردم بیشتر به دنبال کیفیت هستند تا کمیت. این الگوریتم رضایت هر کاربر را در اولویت قرار می‌دهد. موقعیت خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید. یوتیوب می‌گوید در حال کار کردن روی جمع‌آوری کیفیت‌های رضایت بیشتر و ارائه آن به سازندگان برای تحلیل‌هایشان است. وقتی فرمول خود را پیدا کردید، آن را تکرار کنید.

نکته مهم:

در حالی که یوتیوب ادامه می یابد به منظور ایجاد و حفظ رابطه با مخاطبان خود پشتیبانی می کند، این یک افسانه است که چنل شما را به دلیل انتشار بیش از حد اعدام می کند.

رشد مخاطب هیچ ارتباطی با زمان بین آپلودها ندارد. از این مطمئن مطمئن هستید که یک ویدیو با رتبه پایین به هیچ وجه کانال یا ویدیوهای آینده شما را پایین نمی‌آورد. مگر اینکه واقعاً مخاطبان خود را به حدی خسته کرده باشند که دیگر نخواهند چنل شما را تماشا کنند.

مطالب قوانین تیم یوتیوب، همه ویدیوهای شما شانس یکسانی برای جذب بینندگان دارند. برای اینکه این اتفاق بیوفته باید از الگوریتم پیروی کنید .

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!