اگر اینستاگرام را دنبال کنید، حتما خبر رسوایی شرکت فیک هیرتامین در ایران به گوشتان خورده است. بعد از خبر فیک بودن این برند که به بلاگرهای زیادی لطمه وارد شد، منتشر شد، از این بلاگرها از مخاطبان خود عذرخواهی کردند و اعتراف کردند که دیگر مراحل جدید را قانونی کنند و از برند اصلی در آمریکا عذرخواهی کنند. طی این اتفاق وجهه عمومی خیلی از افراد شرکت کننده در ایونت معرفی محصول بد جلوه داده شد و کامنتهای منفی زیادی دریافت کردند. همچنین مشخص شد که شغل تازه ی بلاگری در ایران همچنان ناپخته است و به عبارتی، یک جای کار میلنگد. حال یک سوال مهم پیش می آید. چگونه می وجه ی عمومی افراد مشهور و شرکت ها را حفظ کرد و مدیریت بحران درستی داشت؟. جواب، داشتن یک تیم روابط عمومی است.

تعریف تعریف روابط عمومی آمریکا (PRSA)، روابط عمومی یک روند ارتباطی استراتژیک است که روابط سودمند متقابلی را بین سازمان ها و عموم مردم ایجاد می کند. موضوع اصلی یک شرکت روابط عمومی، آگاهی از برند و مدیریت شهرت است. بدین صورت که پیامهای یک شرکت، گر، موسسه و نهاد را به مطبوعات مدیریت می کنند و شهرت یک شرکت را حفظ می کنند.

  1. مدیریت شهرت مدیریت شهرت یا
  2. مدیریت بحران مدیریت بحران یا
  3. روابط رسانه ای روابط رسانه ای
  4. شبکه های اجتماعی شبکه های اجتماعی
  5. نوشتن سخنرانی نوشتن متن سخنرانی
  6. Press releases بیانیه های مطبوعاتی
  7. برنامه ریزی رویداد برنامه ریزی رویداد
  8. Outreach ارتباط با مشتریان
  9. تحقیقات بازار تحقیقات بازار
  10. آموزش رسانه آموزش رسانه
  11. کپی رایتینگ داخلی کپی رایتینگ داخلی

یکی از اصلی ترین خدماتی که یک شرکت روابط عمومی ارائه می دهد، مدیریت شهرت است. مثل خبر، پاسخ دادن به نظرات و مخاطب با مخاطب، مناسب برای سایت و وبلاگ. در این مرحله عمومی از برند شما ساخته می شود و از اعتبار شما محافظت می شود. بدین صورت که اگر عمومی از برند شما مثبت باشد، وفاداری مشتری به برند شما بیشتر خواهد بود و آن شرکت/ بلاگر/ موسسه معتبر و صادق نشان خواهد داد.

بر اساس داده‌های PWC، مشخص شده است که 69 درصد از رهبران، حداقل یک بحران شرکتی را در پنج سال گذشته تجربه کرده‌اند. شرکت شما به احتمال زیاد با یک بحران در طول مدت تصدی خود خواهد شد. به همین دلیل بهتر است از یک شرکت روابط عمومی که یک طرح ارتباطی بحران ارائه دهد تا در زمان مناسب باشد.

یکی از راههایی که باعث مشهور شدن و کسب اعتبار می شود، روابط رسانه ای هستند. با حضور در شبکه های اجتماعی تحت نظر یک تیم متخصص می توانید به برند خود/ شرکت شما معتبر ببخشید. شرکت‌های روابط عمومی می‌توانند روابط بین رسانه و شرکت شما را مدیریت کنند.

شبکه های اجتماعی یک فاکتور مهم برای مدیریت و یک راه مهم برای ارتباط با مخاطب شما هستند. پس بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و مداومت بر آن می تواند یک تاکتیک روابط عمومی باشد. از زمانی که اکنت خود را راه اندازی کنید روش های بسیاری برای ساختن برند شخصی تان وجود دارد. علاوه بر آن برای توسعه شما در آن شبکه ی اجتماعی می تواند دربردارنده ی همکاری با اینفلوئنسر ها باشد.

اگر شرکت شما شامل کنفرانس های خبری، ایونت و یا سخنرانی برای کمک کننده شرکتتان است، داشتن یک دستیار برای نوشتن سخنرانی بسیار خواهد بود. اگر یکی از افراد لازم است یک سخنرانی ارائه دهد، باید یک تیم PR را در نظر داشته باشید که شرکت شما را در سخنرانی به مخاطب بشناساند. به خاطر داشته باشید که هر سخنرانی باید شما را پوشش دهد.

شرکت شما موظف است برای اعلام تولید محصول جدید و کمپین ها به نوشتن بیانیه مطبوعاتی بپردازد. این بیانیه ها در فضای مجازی منتشر می شود و به روابط عمومی شرکت شما می افزاید.

برنامه ریزی رویدادها می تواند یک نشانه و یک تاکتیک روابط عمومی برای پروموت کردن برند، محصول و یا خدمات شما باشد. اگر شرکت شما قرار است ایونتی با هدف ارتقاء شهرت برند شما را انجام دهد، بهتر است که با یک آژانس PR در دستور کار قرار دهید. یک آژانس PR می تواند با هم پیمانان و رسانه های مختلف هماهنگی داشته باشد و شما را برنامه ریزی کند.

یک آژانس PR می تواند کمک کند که از گروه مخاطب خود، همایش های شغلی و شغلی مربوط به حوزه کاری شما، در رویدادی فعال و در جهت افزایش اعتبار شرکت از آن استفاده کنید. تیم روابط عمومی می تواند با استفاده از تاکتیک تماس با مشتریان از برند شما را افزایش دهد.

همترین ابزار برای ارتباط و ساختن رابطه های درمانی با گروه هدف این است که با آن گروه آشنایی داشته باشید. به همین دلیل است که تحقیقات بازار یک فناوری تاکتیکی است. آژانس های PR ممکن است از پرسشنامه ها، فرم های بازخورد مصرف کننده استفاده کنند و یا بر روی گروه ها تمرکز کنند تا گروه خود را بهتر بشناسند.

خیلی از شرکت ها و برندهایی که میشناسید تحت آموزش رسانه هستند. این تاکتیک توسط آژانس های PR برای تولید پیامی ثابت و استراتژیک برای برندی که با آنها کار می کنند، استفاده می شود. اگر شرکت یا برند شما بیشتر است که در اجتماع حرفی برای گفتن داشته باشد، بهتر است در صفحه، همگی در یک صفحه حضور داشته باشد( برای مثال تولید محتوا در وب سایت و یا پیج اینستاگرامی آن). اما اگر یک نفر چهره ای برند شماست، بهتر است سوالات احتمالی که از برند پیش می آید را پیش بینی کند و به آنها پاسخ دهد.

کپی رایتینگ داخلی یک تاکتیک روابط عمومی است که آژانس های روابط عمومی از آن برای ارتباط با کارمندان خود از آن استفاده می کنند. از جمله سهامداران و عموم شرکت شما هستند، بنابراین یک شرکت روابط عمومی می تواند این رابطه را مدیریت کند. ممکن است لازم باشد با کارمندان خود برای بحث در مورد تغییرات عمده، ایجاد روحیه یا جشن گرفتن موفقیت ها، ارتباط برقرار کنید.

با توجه به وجود روابط عمومی تیم در کنار هر شرکت، موسسه و حتی بلاگر الزامی است، کورس های آنلاین سایت کورسرا را به شما پیشنهاد می کنم.

کورس های رایگان
https://www.coursera.org/learn/media-ethics-governance
https://www.coursera.org/learn/global-diplomacy
https://www.coursera.org/learn/launch-online-business

همچنین می توانید از کورس های دیگر این سایت با درخواست کمک مالی که بعد از 15 روز قادر به استفاده از آن بود، استفاده کنید. کافی است کلمه روابط عمومی را در این سایت جستجو کنید و از بین 181 کورس آنلاین، کورس مورد نیازتان را بگذرانید.

منبع: https://blog.hubspot.com/marketing/pr-agency

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!