محبوبیت خودروهای نه‌تنها در خارج از بازار داخلی نیز در حال کاهش است. خودروسازان دولتی و خصوصی در طول سال‌های ممنوعیت واردات سعی کرده‌اند تا بر اساس مشخصات خودروها، خودروهای شاسی‌بلند به بازار عرضه کنند. در حال حاضر حاضر باز قیمت یک تا دو میلیون تومان از خودروهای صندوق دار و تنها تعداد خودروهای محدود از صفر کیلومتر از سراتو، مزدا ۳، اکسنت و النترا مربوط به پیش از تحریم ها باقی مانده است. باوجود کاهش محبوبیت سدان‌ها، کسانی هستند که هنوز هم سواری لذت بخش این خودروها را می‌دهند.

اخیراً خودروسازان کرمانی به دنبال جلب نظر درخواستان محصولات سدان، اقدام به تولید دو مدل خودروی جدید کرده‌اند. فونیکس آریزو شش محصول پروفورمور خودرو و کی ام سی J7 محصول کرمان موتور در ماههای آینده وارد بازار خواهند شد. در ادامه این مقاله به مقایسه این دو محصول جدید بازار خودروی کشور پرداخت. همراه پدال باشید.

طراحی نمای خارجی

ساز هر دو خودرو با هدف جذب مشتریان مشتریان جوان سعی کرده اند تا تهاجمی را محصول خود ایجاد کنند. این دو رقیب در رده کلاسی متوسط ​​بوده و کرمان موتور جی سون با طول ۴۷۸۰، ۱۸۲۰ و ارتفاع ۱۴۹۲ میلی‌متری به دلیل ۷۰ میلی‌متر طول و ۱۰۰ میلی‌متر از فاصله‌های شخصیتی بیشتر، تا حدی بزرگ‌تر از فونیکس آرزو شش پرو با طول ۴۷۱۰، ۱۸۲۵، ارتفاع ۱۴۹۰ و فاصله ۲۶۷۰ میلی‌متر به نظر می‌رسد.

طراحی فونیکس آریزو شش پرو توسط تیم اختصاصی طراحی چری انجام شده و در این محصول از نسل دوم زبان طراحی خود بنام HDS) Hydro Dynamic Surfacing) استفاده کرده است. این الگوی طراحی ترکیبی از روح و شکل جریان آب جاری است و پویایی طبیعی و مفهوم روشن آب را منعکس می‌کند.

در نگاه کلی به آریزو ۶ پروژه متوجه می‌شویم که طراحان چری سعی کرده‌اند تا چهره‌های ظاهر شوند و درعین‌حال محافظه‌کارانه را مجسم کنند. استایل آریزو ۶ پرو در عین سادگی و خشن بودن، تا حدی لوکس را نیز تداعی می‌کند.

جلوپنجرهٔ ۸ ضلعی جدید آریزو ۶ پرو نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر بوده و باعث شده تا خودرو دوچندان شود.

کناری خودرو بدون تغییر نسبت به نسل قبلی، و کماکان ساده و به‌دوراز هیجان انگیز است.

در قسمت عقب خودرو نیز چراغ‌های به‌هم‌پیوسته در نواری مشکی رنگ به همراه خروجی‌های اگزوز فیک، رنگ و بوی اسپرت را در چهره خودرو به نمایش می‌گذارند.

به محصول تجربه هیجان انگیز کرمان موتور می‌رویم؛ در نگاه کلی به KMC J7 متوجه سبک و سیاقی جدید می‌شویم. در بازار خودروی کشور مدت‌های طولانی است که دیگر خودروهایی با ظاهر غیرعادی و اسپرت مانند هیوندای ولوستر و جنسیس، نیسان جوک، تویوتا CHR و آلفا رومئو ۴C عرضه نمی‌شوند. همه محصولات مونتاژی شبیه هم هستند و برندهای خودرویی سعی می‌کنند تا اتومبیل‌هایی را با چهره رادیکال عرضه کنند. کرمان موتور جی سون تقریباً شبیه به هیچ خودرویی نیست و از ظاهر آن پیداست که حرف‌های موجود برای گفتن دارد. گویا کرمان موتور قرار است خطر زیادی را از بابت عرضه جی سون تقبل کند.

در نمای جلویی جی سون برای اولین بار شاهد هستیم که در بازار ایران خودرویی از چراغ‌های به‌هم‌پیوسته در قسمت جلویی استفاده کرده است. با آپشن خوشامدگویی و بدرقه جی سون، چراغ‌های جلو با رقص نور زیبایی روشن و خاموش می‌شوند. در جی طراحی سون سعی شده تا جدیدترین الگوهای روز در بدنه خودروی جانمایی شوند. در نگاه از روبرو، چهره‌های کاملاً جسورانه و اسپرت همراه با گرافیک زیبای چراغ‌ها و خطوط عمودی جلوپنجره باعث شده تا KMC J7 بشدت اخمو عصبانی به نظر برسد.

در نمای جانبی تفاوت جدی جی سون و آریزو شش مشخص می شود. پیوستگی سقف و شیشه عقب جی سون نشان می‌دهد که این خودرو با طراحی کوپه مانند، یک سدان فست بک بشمار می‌رود. این در حالی است که آریزو ۶ پرو با چهره‌های هماهنگ‌تر و درعین‌حال ساده‌تر یک سدان معمولی است.

رینگهای تمام مشکی، نوار کرومی سرتاسری و بزرگی گلگیرهای عقب جی سون، مهم‌ترین مواردی هستند که در نگاه ابتدایی می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

به عقب عقب جی سون می‌رسیم، جایی که طراحان نهایت سعی خود را برای اسپرت نشان دادن این خودرو به کار بسته‌اند.

درب صندوق و شیشه عقب به‌صورت یکپارچه بوده و هنگام باز کردن آن با ورودی بار بزرگی می‌شویم. چراغ‌های کناری سه‌تکه در چراغ‌های عمودی مه شکن بر روی سپر، ظاهر زمخت و نمای عجیب و غریب عقب را لوکس‌تر و درعین‌حال اسپرت تر کرده‌اند. نوار چراغ ترمز بسیار کشیده و در بالای شیشه عقب نصب شده است که دیدن این خودرو را در شب دوچندان کرده است. خروجی‌های فیک آریزو شش پرو، اگزوزهای دوگانه واقعی با سری‌های استیل را می‌توان آخرین تیر در ترکش طراحان ایتالیایی جی سون برای تزریق هیجان به یک خودروی چینی دانست.

با تمام این اوصاف باید اعلام کرد که دو خودرو از طراحی بروز و پیشرفته‌ای وجود داشته است و می‌تواند سلایق متفاوتی را با خود همراه کنند. KMC J7 با جذابیت و هیجان بیشتر و آریزو شش پرو با ظاهری اتوکشیده و ساده، ویژگی‌های بخصوصی را ایجاد کرده‌اند. جی سون با استایلی اسپرت تر بر طبق سلیقه جوانان و آریزو ۶ با سبکی لوکس‌تر و ماندگارتر مناسب برای افراد میانسال و جا افتاده، دو مسیر متفاوت برای جذب مشتری خواهند داشت.

طراحی داخلی

همان‌طور که در خصوص نمای بیرونی بررسی می‌شود، درون کابین خودروها نیز دو اتمسفر کاملاً متفاوت حس می‌شود.

با باز کردن درب آریزو شش پرو شاهد ارتقای کم اما محسوس داخلی نسبت به نسل قدیم هستیم. صندلی‌های جدید، فرمان دی‌کات، کلاستر دیجیتالی، نورپردازی بهینه و کنسول مرتفع و لوکس تغییرات نسخه‌های مختلف به نمونه قدیمی هستند.

خطوط افقی و کشیدنی سرتاسری داشبورد دقیقاً طبق زبان طراحی جدید چری بوده و باعث شده تا فضای کابین ساده و لوکس به نظر برسد. استفاده از تزئینات مشکی پیانویی و الگوی جدید صندلی‌ها بیانگر روح آرام و لوکس‌تر آریزو شش در برابر سون کرمان موتور است.

در آن طرف میدان بازهم شاهد تفاوت و تمایز فراوان هستیم. بارها الگوی ساده و تکراری داشبورد آریزو ۶ را در خودروهای گوناگون مشاهده کرده‌ایم. اما در جی سون با الگویی بروزتر روبه‌رو هستیم. نمایشگر مرکزی بزرگ به‌صورت عمودی و کابین‌های مشابه محصولات جدید مرسدس بنز جانمایی شده و غربیلک فرمان ۴ شاخه عیناً شبیه محصولات جدید هیوندایی است.

تودوزی ترکیبی چرم و پارچه به رنگ سیاه و طوسی با رنگ سفید دوختی بر روی صندلی‌هایی با پشت‌سری یکپارچه قرار گرفته و مجموعه این موارد را در کنار هم فضای اسپرت را تداعی می‌کند. کی ام سی جی سون اولین سدان چینی بازار است که به‌جای سانروف معمولی از سقف پانورامیک بزرگ با قابلیت بازشو بهره می‌برد.

از کلاستر دیجیتالی و استفاده از نورپردازی داخلی باعث شده تا کابین جی سون علاوه بر اسپرت بودن، پیشرفته نیز به نظر برسد.

قضاوت نهایی در خصوص اینکه کدام کابین بهتر است به موارد دیگری بستگی دارد. اما در کل همان نتیجه‌ای که برای بیرونی عنوان شد، برای درون خودروها نیز صادق است. در کابین آریزو شش‌گاه احساس نمی‌کنید و مدت طولانی می‌توانید بدون نگرانی از طراحی کابین با آن ارتباط برقرار کنید. در کابین کی ام سی جی سون نیز تا زمانی که طراحی رادیکالی داشبورد به همراه منیتور عطری نگاهتان را خسته، هیجان و تمایز را برای شما همراه دارد.

تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی

با این که هر دو خودرو لیست بلند از تجهیزات را همراه خود دارند اما همین ابتدا باید برنده این بخش را KMC J7 اعلام کرد. جی سون کرمان موتور با تجهیزاتی بیشتر نسبت به آریزو ۶ پرو مانند ترمز اضطراری، سنسور باران، سقف پانورامیک، صندوق عقب برقی، سیستم خوشامدگویی و اهرم تعویض دنده پشت فرمان به‌راحتی بالاتر از حریف خود قرار می‌گیرد. در مقابل نیز آریزو ۶ پرو سعی می‌کند از رادار خط‌خوان و نقطه کور و همچنین صندلی‌های گرم‌کن شاخ را تا از حریف خود نیافتد اما در این بخش از مقایسه محصول کرمان موتور دست پرتر از نمایندگان مدیران خودرو ظاهر می‌شود. در سایر موارد نیز تجهیزات دو خودرو مشابه به یکدیگر است.

مشخصات فنی

در قسمت فنی نیز کماکان تفاوت کاربری و استایل دو خودرو مشهود است. یک محصول آرام، معقول و کم‌هزینه مدیران خودرو از سوی دیگر خودروی پرشتاب و پرهزینه کرمان موتور؛ فونیکس آریزو ۶ پروانه به یک موتور توربو یورو ۶ با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی بوده که ۱۴۷ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌کند. یک جعبه دنده سی وی تی نه سرعت نیز وظیفه انتقال قدرت را به چرخ‌های جلو بر روی دارد.

درون جی کاپوت کی ام سی سون دقیقاً پیشرانه‌ای توربو یورو ۵ با همان حجم آریزو قرار گرفته است. منتهی علاوه بر مستقیم بودن به سامانه توربوشارژ، از انژکتور با قابلیت پاشش سوخت نیز بهره می‌برد. همین عامل باعث شده تا موتور جی سون ۲۵ اسب بخار و ۶۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر نسبت به پیشرانه آریزو ۶ تولید کند. در ویژه گیربکس هم، یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه تر (مرطوب) قدرت موتور جی سون را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

عدد اعلامی مشخصات KMC J7 نشان می‌دهد که قدرت موتور این خودرو برای تطبیق با سوخت ایران و پاس کردن استانداردهای الزام‌آور آلایندگی محدود شده است و نمی‌توانم انتظار داشته باشم که محصول کرمان موتور همان ۷.۶ سال توسط شرکت مادر را برای صفر تا صد به اعلام شود. دست آورد. همچنین ۱۲۷ وزن سنگین‌تر جی سون نسبت به آریزو ۶ باعث می‌شود تا باوجود قدرت موتور و گیربکس سریع‌تر جی سون بر روی کاغذ، نهایتاً یک اختلاف شتاب بهتر به نفع جی سون رقم بخورد. ناگفته نماند که در ازای همین شتاب بهتر بایستی هزینه بابت بنزین مصرفی از سون پرداخت کنید چراکه این خودرو خوش‌اشتهاتر از آریزو ۶ است.

با توجه به اینکه سون خودروی سریع نسبت به آریزو ۶ بشمار می رود، اما نباید فراموش کرد که GDI پیشرانه باشد و دو کلاچه گیربکس باشد و سون باعث شود تا این خودرو در بحث استهلاک پیشرانه و گیربکس نسبت به آریزو ۶ بوده و بسیار بیشتر باشد. را در نگهداری نگهداری کند.

در خصوص مؤلفه‌ها با توجه به اینکه فنربندی عقب جی سون مولتی لینک بوده و نسبت به تورشن بیم آریزو شش پیشرفته است اما باید در میدان عمل دو خودرو را بررسی کرد تا علاوه بر موضوع نرم افزار سواری نسبت به کیفیت ترمزها و همچنین فرمان پذیری دو خودرو نیز. قضاوت کنیم.

قیمت، بازار، خدمات و فروش

تا اینجای مقاله شاید خیلی‌ها جی سون را به آریزو ۶ ارائه دهنده؛ اما در این بخش برتری آریزو ۶ نسبت به جی سون ممکن است باعث تغییر دیدگاه خوانندگان شود. با اعلام قیمت دو محصول در مراسم رونمایی که بعداً برایشان برگزار می‌شود، مشخص می‌شود که موتورهای خودرویی روی چند سال خود را نشان می‌دهد و با قیمت ۱۰۶۰ میلیون تومانی برای آریزو ۶ پرو، این خودرو را حدود ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر می‌کند. از رقیب خود ارزش گذاری کرده است.

از محصولات گذشته کرمان موتور بازار بهتری نسبت به مدیران خودرو داشته اما اخیراً با افزایش جدی تیراژ محصولات مدیران خودرو در ایران، وضعیت بازار دوم خودروهای این برند نیز تا حدی بهبود یافته است. البته که شرایط بازاری محصولات چینی جدای از شرکت‌های عرضه‌کننده، باید به محصول خود بپردازد و باید تا زمان عرضه دو خودرو به بازار منتظر بماند.

با ضمانت 5 ساله مدیران خودرو نمایندگی های زیادتر آن نسبت به کرمان موتور و همچنین ارائه خدمات فنی موتور 100 AVL در بازار ایران، در حوزه دست برتر با آریزو شش پرو است و کماکان نسبت به دوام موتور کی جی سون وجود دارد.

در خصوص شرایط فروش نیز هر دو شرکت خصوصی با قیمت‌گذاری‌های بی‌رحمانه و در نظر گرفتن حاشیه‌های بالا، خوبی درزمینه فروش‌فروشی دارند و از این جهت رقابت پایاپای است.

سخن پایانی

هر دو خودروی مورد بحث از کیفیت قابل قبول و طراحی خوبی هستند. فارغ از اینکه این خودروهای درجه دو چینی با چه قیمتی در کشور ما فروخته می‌شوند، دو برند جک و چری در شرایط آب و هوا و بازار مصرف ایران را امتحان کنید و از میان این دو سدان به سلیقه شما انتخاب کنید. در نگاه کلی آریزو ۶ محصول محافظه‌کارانه و مناسب برای افراد کم‌کاری بخصوص افراد میانسال و پا به سن گذاشته شده است. خودرویی خانوادگی، آرام، با سواری نرم، کم استهلاک و مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت.

کی ام سی جی سون نیز بعد از مدت ها آمده تا مقدار کمی از خودروهای اسپرت در بازار خودروی کشورمان را پر کند. جوانان و کسانی که حرکت‌های خودرویی برایشان بسیار زیاد است، می‌توانند با توجه به شرایط نگهداری آن، به سراغش بیایند.

دیدگاه شما چیست؟ در نظرسنجی شرکت کنید و با بودجه‌هایی که در حدود یک تومان می‌توانید داشته باشید، کدامیک از این دو خودرو را سوار شوید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!