بنا بر تاریخ، از دیرباز در همه جوامع «بازارگردی» یکی از رایج‌ترین سرگرمی‌ها، به ویژه میان بانوان بوده است. زنان در گذشته رهایی از روزمرگی‌های زندگی و همسرداری و کلافگی سر و کله زدن با کودکان، خود را به بازارها می‌رسانند تا ساعتی با گردش در میان دالان‌ها و سراها و قیصرها و چهارسو و حجره‌ها تمدید اعصابی داشته باشند و در درخشش بازار زرگرها، کوبش بازار. مسگرها، لطافت ابریشمین فرشهای دستباف و البسه‌های الوان، کسالت روزگار از یاد ببرند. گواه که تا همین چند سال پیش، بانوان شاغل با بالاترین هم شغلی و تحصیلی در فرصت های پیش آمده مابین کار، بدون قصد خرید، با مرخصی ساعتی سر از پاساژها و فروشگاه های بزرگ در آورده و با انرژی دوچندان به محیط کار بازمی‌گشتند و چه هوشمندانه، کارفرمایان این دست زنان، انرژی و تشعشعات مثبت از «بازارگردی» را به محیط کار خود بازمی‌گردانند.

گویی طبق اصلی نانوشته اتصالی نامرئی میان بازدید از مراکز خرید و حال خوش روحی این بزرگواران بود و به اعتراف آنها هیچ تراپی و درمانی کارآمدتر از این، برای بهبود شرایط روحی و کاهش فشارهای فکری، کاهش نمی یابد.

هر چند که در چیزهای زیادی این آشتیاق و کشش از سوی آقایان افراطی، خسته کننده و هزینه بر تلقی می‌شود، اما این رفتار و علاقه در خانمها ریشه‌های طرحی دارد. جان گاتمن، نویسنده، پژوهشگر و روانشناس آمریکایی در کتاب «اسرار دلربایی» بر این باور است که زمانی که انسان برای اولین بار در غارها و قبیله‌ها زندگی می‌کند، زنان به‌دنبال غذا می‌خورند و هرگز نمی‌دانند که چه چیزی ممکن است پیدا شود. در بسیاری از قبایل باستان، خانواده‌های زنانی متکی بودند که سبدهایشان برمی‌داشتند و در حالی که کودکانشان بر دوش حمل می‌کردند، بیرون می‌رفتند. همه‌ی طول روز را می‌گشتند. آنها هر روز بدون اینکه خود را بدانند چه چیزی ممکن است پیدا کنند عازم می‌شوند، اما می‌دانند که باید چیزهای زیادی پیدا کنند، چیزهایی که غذا، پوشش و وسایلی برای تزئین و زیبا کردن و غارشان کنند.

کتاب اسرار دلربایی
کتاب اسرار دلربایی

سلامت و خوشبختی زنانه متکی بر و مهارتهای جستجوگری، حافظه و خلاقیت آنها بودند. بدانند و وسیله آنها را می‌توانستند چیزهایی را جمع‌آوری کنند و به‌عنوان هدیه به خانه بیاورند تا زندگی را در خانواده‌های بهتر انجام دهند.

بشر امروز دیگر در غارها زندگی نمی‌کند، اما شاید این اصل را بداند که بهتر است از خانمها کمک کند. علاقه‌هایی که حتی نیاز به خرید هم وجود ندارد باعث می‌شود تا سبد خود را بردارند و عزم‌شان را جزم کنند تا با استفاده از خلاقیت و حافظه قوی خود، هدایایی برای قبیله بیاورند. غذا، نوشیدنی، لباس، دارو و چیزهایی برای آراستن خود، اعضای خانواده و غار. خرید برای زنان یک تجربه مثبت، هنری و خلاقانه است که به‌صورت ظاهری در DNA آنها نفوذ کرده است.

با این همه، می‌دانیم که در بسیاری از موارد شرایط موجود، وجود و بهره‌مندی از این تلذذ روحی را برای بسیاری از نام‌کنان می‌نماید. منجمله دوری راه، خانواده نارضایتی، هزینه های رفت و برگشت، گرما و سرما، مراقبت از فرزند و یا شاغل بودن در مراکز کاری مراکز خرید و….

و در اینجا بود که اکسیر خلاقیت و تکنولوژی به خروج غول چراغ جادو منتج شد و آرزوی ظهور بازار در هر مکانی را میسر گرداند. داستانی که شاید تا همین چند سال قبل هم تصورش امری محال و ناممکن می‌نمود.

انسان غار دیروز با ورود به عصر هوشمند و وقوف بر ارزش زمان در این دوره، کوشید تا با بهره‌گیری از جدیدترین ابداعات و اکتشافات خود، در مسیری هموار گام گذاشته و با بهبود شرایط، اقامت بیشتر را در زندگی به کار می‌گیرد.

غارروزی، وامدار ساکن دیوید یافته‌های خود، در میان بازار رقابتی موجود، به ارزیابی پرداخت و مناسب‌ترین گزینه را با توجه به نیازهایش برخواهد گزید.

این روزها به لطف حضور فعال و سازمان یافته‌های پلتفرم‌هایی مانند «دیوار»، با بیش از 53 میلیون نفر کاربر فعال، می‌توان ضمن صرفه‌جویی در زمان و هزینه، نیازهای نهادینه شده در وجود انسان‌ها را نیز پاسخگو بود.

نگاهی به آمار و ارقام گواهی بر این مدعاست که کاربر امروزی، به خاطر گذشته‌کردن به «بازارگردی» یا همان «دیوارگردی» بوده و اوقات فراغت را بین صفحات مجازی این اپلیکیشن به گشت و گذار می‌پردازد. (بیشترین بازدیدها بین ساعات19 تا 1 بامداد).

زن و مرد توسعه، یافته‌های غارنشین هر دو از گردش و چرخیدن در «دیوار» لذت می برند و پرچم سفید میانشان در اهتزاز است. هر چند که آمارهای موجود از بخش «خانه و آشپزخانه»، با بیشترین میزان رشد در بازدید، را به سمت خانم‌ها سنگین می‌کند، اما با نگاهی به جستجوی کلیدواژه‌های پرتکرار، با اغماض می‌توان تقریباً» مساوی از «دیوارگردی» را. به طرفین ویژگی داد.

(پراید-مبل-کبوتر-موتور-طلا-دوچرخه-گوشی-کار-ماشین-فرش-نیسان و…..)

حال اگر همین «دیوارگردی» را با تعداد کابران موجود (عرضه‌های کالا و خدمات+متقاضیان) در فضای مجازی به عنوان بازار تهران با مساحت 105 زمین در نظر بگیریم، برای ادامه کار به فضای حدوداًچهارده به اندازه بیشتر نیاز به دیدن داشته باشد! که اینها و هم‌راستا نمودن نیازهای طبیعی انسان با تکنولوژی موجود، امتیازی است که پلتفرم «دیوار» هم مسیر با آن گام برداشته است و در دنیایی که فناوری را در جهت مخالف با نهاد و سرشت انسان‌ها در حرکت است، توجه به «انسان و نیاز» دارد. » را سرلوحه‌ی امور قرار داده است.

اپلیکیشن «دیوار» مناسب با نیازهای فردی و تسریع در پاسخگویی آن باعث تحکیم دیواره‌های اعتماد و محبوبیت میان خانواده‌های ایرانی می‌شود و به یکی از اعضای مفید و ضروری آن بدل گشته است. گوهای ایرانی بر اساس آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران، از تعداد خانوارها که 26.5 میلیون تخمین زده می‌شوند به ازای هر خانوار، دو گوشی موبایل از این پلتفرم بهره می‌برند.

برای تایید این مدعا می‌توانید گزارش دیوار را ببینید:

https://divar.ir/daal/newsroom/annual-report-1400/?utm_medium=refferal&utm_source=divarblog&utm_campaign=0214030pr-arep1401-referral
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!