«محصول خوب خودش می‌فروشه!»

احتمالاً این جمله را بسیار شنیده‌اید. ساده بگویم که این جمله کاملا اشتباه است. محصول خوب (و حتی بد!) وقتی فروش می‌رود که ما بتوانیم آن را خیلی خوب به مشتری ارائه کنیم. یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در ارائه محصول، عکاسی اصولی و صحیح از آن است. مخصوصاً اگر عکس محصول را در اینستاگرام منتشر کنید.

ما در این مقاله، علاوه بر اینکه به طور کامل عکاسی از محصول با موبایل را به شما آموزش می‌دهیم، یک فیلم آموزشی هم در این زمینه برای شما قرار دادیم. بعد از خواندن مقاله می‌توانید از محصول اینستاگرام خود عکاسی کنید و با انتشار عکس‌های جذاب، بیشتر بفروشید.

چرا عکاسی از محصولات مهم است؟

فروش با توجه به افزایش محبوبیت آنلاین، عکاسی از محصولات برای فروش در اینستاگرام به موضوعی مهم تبدیل شده است. یکی از مهمترین عوامل موفقیت فروشگاه های عکاسی اینستاگرامی از محصولات به صورت صحیح است. در واقع عکاسی، یک سرمایه گذاری بلندمدت است؛ زیرا عکس‌های باکیفیت و زیبای پیج شما را در چشم همگان باارزش و حرفه‌ای جلوه می‌دهند. اساسا، ما موجودات بصری هستیم و تصاویر تاثیراتی بر روی ما می‌گذارند. تصاویر حتی از کلمات هم تاثیرگذار هستند. این موضوع مهم عکاسی از محصولات و اشتراک‌گذاری عکس‌های باکیفیت در فضای دیجیتال را روشن می‌سازد.

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که پس از خرید یک محصول از یک پیج اینستاگرام متوجه شوید که محصول دریافتی با عکس‌هایش مطابقت ندارد. عکاسی صحیح از محصولات از این اتفاق جلوگیری می کند.

در تصویر زیر، تصاویر محصولات دو پیج اینستاگرام را مشاهده می کنید. در سمت چپ چند تصویر باکیفیت وجود دارد که به‌خوبی به‌خوبی مهم محصول را نشان می‌دهد. در پیج سمت راست، تصاویر به‌خوبی مشخص می‌کنند و محصول را به شکل صحیح نمی‌دهند. شما بهعنوان مشتری از کدام پیج خرید میکنید؟

مقایسه عکاسی دو محصول

مقایسه عکاسی دو محصول

حالا که برای عکاسی از محصولات بهتر است به سراغ روش‌های عکاسی از محصول بپردازیم.

روشهای عکاسی از محصول

به‌طور کلی شما با دو روش می‌توانید عکاسی از محصولات خود را آغاز کنید. شما می‌توانید از محصولاتتان را به دیگران بسپارید یا خودتون بخرید این کار را انجام دهید. در ادامه این دو روش را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

برون اسپاری عکاسی

یکی از روش‌هایی که معمولاً کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند، برون اسپاری عکاسی است. در این روش کسب‌وکارها به صورت پروژه‌ای و ساعتی با عکاسان انجام می‌شود. برون سپاری عکاسی می‌تواند باعث صرف هزینه زیادی شود. اما خانواده هم خیلی دارند. هزینه عکاسی بسته به ویژگی های محصول شما از 300 هزار تومان تا 3 میلیون تومان به ازای هر فریم متفاوت است.

جای نگرانی نیست، اگر اول راه هستید و قصد دارید هزینه بیشتری برای عکاسی انجام دهید، در ادامه نکاتی را در رابطه با عکاسی به شما ارائه می دهید که می توانید از محصولاتتان را خودتان انجام دهید.

عکاسی توسط خودتان

یکی از روش‌های عکاسی از محصول برای اینستاگرام و کسب و کارهای کوچک، عکاسی توسط خودتان است. شما می توانید با چند نکته از محصولات خود عکاسی کنید. شما برای این کار نیاز به محیط یا تجهیزات خاصی دارید. در واقع می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی خود یا دوربین عکاسی در خانه از محصولاتتان عکاسی کنید.

عکاسی از محصولات با موبایل

شما با رعایت چند نکته، می‌توانید از محصولات خود عکس بگیرید. به‌طور کلی 4 مورد مهم در عکاسی از محصول با موبایل وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

۱. دوربین دوربین

شما با دوربین موبایلتان، با دو روش می‌توانید عکاسی کنید. هم دوربین ها و هم موبایل ها قابلیت عکاسی به صورت خودکار و حرفه ای (دستی) را دارند. اگر چه می‌توانید با قابلیت خودکار هم عکاسی کنید؛ ولی استفاده از قابلیت حرفه‌ای (دستی) به شما کیفیت مطلوب را ارائه می‌دهد. همچنین با استفاده از این قابلیت، عکس‌های شما بیشتر قابل ویرایش خواهند بود. در ادامه بخش حرفه‌ای دوربین را معرفی می‌کنیم و چند آن را به شما آموزش می‌دهیم.

ترکیب رنگ سفید (White balance): حالت این قابلیت را بر روی خودکار تنظیم کنید.

فلش دوربین: حتما فلش دوربین یا موبایلتان را خاموش کنید.

فرمت عکس‌ها: فرمت عکس‌ها را به RAW (عکس خام) تغییر دهید. همه دوربین ها و اکثر گوشی های جدید این قابلیت را دارند. همان طور که در بخش قبلی گفتیم، این فرمت بهتر می شود و می توان بیشتر را در آن تغییر داد.

تنظیم ISO: ایزو یا ایزو علامتی است که در تصاویر روشن نقش دارد. بیشتر شدن عدد ایزو باعث افزایش روشنی و همینطور افزایش نویز تصویر می شود. پس اگر می‌توانید با روش‌های صحنه‌های دیگر نور را بیشتر کنید به شما پیشنهاد می‌کنید که این را در کمترین حالت خود قرار دهید.

سرعت شاتر: این قسمت به مدت زمانی که دریچه دیافراگم دوربین باز و بسته می شود اشاره دارد. هر چقدر این عدد بزرگ‌تر شود، عکس روشنایی هم بیشتر می‌شود.

دوربین عکاسی

دوربین عکاسی

۲. صحنه عکاسی

قبل از اینکه به صحنه عکاسی برویم نگاه کنید، کمی درباره فضایی که در آن می خواهید عکاسی کنید صحبت کنید. فضایی که در آن قصد راه‌اندازی صحنۀ عکاسی را دارد نباید خیلی بزرگ باشد. بهتر است این فضا نورگیر و سر بسته باشد. همچنین رفت‌وآمد جانوران و کودکان ممکن است در کار شما ایجاد کند کند.

برای طراحی صحنۀ عکاسی می‌توانید از سه روش استفاده کنید. انتخاب این صحنه‌ها به محصولات و برند شما دارد. با مطالعه انواع صحنه ها می توانید نوع خود را انتخاب کنید.

پسزمینه یکپارچه

پس‌زمینه یکپارچه معمولاً یک پس‌زمینه تک رنگ است که باعث می‌شود محصول را از پس‌زمینه ساده‌تر جدا کنید. همچنین استفاده از پس‌زمینه یکپارچه باعث می‌شود تا محصول به‌خوبی خاص باشد و عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شود از بین برود باشد.

پس زمینه یکپارچه

پس زمینه یکپارچه

پسزمینه خط افق

در این صحنه و پس‌زمینه یک خط افقی در عکس وجود دارد. معمولاً این خط بخش متصل کننده دیوار و میز است. این نوع پس‌زمینه باعث ایجاد عمق در تصاویر می‌شود. یکی از مشکلات این نوع پسزمینه، همسطح بودن در تمام عکس‌هاست. البته این مشکل را می‌توان با استفاده از سه‌پایه حل کرد.

این نوع از پسزمینه برای عکاسی از محصول در خانه بسیار مناسب است. زیرا شما نیاز به وسایل زیادی دارید و با استفاده از یک مقوا یا پارچه می‌توانید آن را خریداری کنید.

پس زمینه خط افق

پس زمینه خط افق

پسزمینه موضوع دار

در این نوع، پسزمینه با توجه به موضوع محصولات چیده می‌شوند. در واقع شما می‌توانید محیطی را ایجاد کنید که محصولات در آنجا استفاده می‌شوند. این پسزمینه ایده بسیار جالبی است؛ اما توجه داشته باشید که اشیا را بیش از حد به صحنه اضافه کنید. زیرا باعث سردرگمی مخاطب و کمتر شدن توجه می شود.

پس زمینه موضوع دار

پس زمینه موضوع دار

۳. محصول زوایای

یکی از مهمترین مواردی که باید در عکاسی از محصولات انجام دهید، عکاسی از زوایای محصولات مختلف است. در این بخش از رایج ترین زوایای عکاسی از محصول را برای شما به اشتراک گذاشته شده است.

زاویه بالا

این زاویه را می‌توان اینگونه تصور کرد که با چشم یک پرنده گرفته شده است. اگر آیا نیاز به عکاسی از این زاویه هست یا نه به محصول دارد. اگر چیز با اهمیتی در سطح بالای محصول وجود داشته باشد می‌توانید از این بخش عکاسی کنید.

عکاسی از زاویه بالا

عکاسی از زاویه بالا

زاویه پشت

زاویه‌ای که از پشت محصولات عکاسی می‌شود و در سطح چشم است زوایه پشت نام دارد. عکاسی از این نقطه برای ارائه توضیحات بیشتر انجام می شود.

عکاسی از زاویه پشت

عکاسی از زاویه پشت

زاویه سه ربع

تصاویر در سه ربع از بالا و زاویه 45 درجه گرفته می‌شوند. این زاویه برای عکاسی از چند محصول کنار هم مناسب است.

عکاسی از زاویه سه ربع

عکاسی از زاویه سه ربع

زاویه جلو

در این زوایه عکاسی از سطح چشم انجام می‌شود. همچنین قسمت جلویی محصول مقابل دوربین قرار می گیرد.

عکاسی از جلو

عکاسی از جلو

۴. نور

شما برای عکاسی از محصولات می‌توانید از دو منبع نوری طبیعی و طبیعی استفاده کنید. اگر بتوانید به خوبی با نور طبیعی کار کنید نیازی به هزینه کردن و خرید منبع نور طبیعی طبیعی داشته باشید. قرار دادن منظورم را درباره منابع نوری شرح دهم؛ عکاسی از محصول با رینگ لایت یا سافت باکس، عکاسی با نور مصنوعی می‌شود و عکاسی با استفاده از نور خورشید، عکاسی با نور طبیعی.

شما در عکاسی با نور طبیعی باید به نکات زیر توجه کنید:

  • بسته به محصول و موضوع عکاسیتان، نور نور را انتخاب کنید. شدت نور در ساعات مختلف متفاوت است.
  • جهت تابش نور را انتخاب کنید. این کار باید با توجه به هدف شما در عکاسی انتخاب شود.
  • از رفلکتور (منعکس کننده نور) برای عکاسی استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از فویل شرکت و مقوا یک رفلکتور بسازید.

فیلم آموزشی:

آموزش ویرایش عکس محصولات

آخرین مرحله‌ای که در فرآیند عکاسی باید انجام شود، ویرایش عکس‌های گرفته شده است. برای این کار می توانید از نرم افزارهای کاربردی استفاده کنید. اگر با عکاسی می‌کنید و زمان زیادی برای ویرایش عکس‌ها وجود دارد، می‌توانید از نرم‌افزارهای موبایل استفاده کنید.

برای ویرایش عکس محصولات، باید چند مرکز را در نرم افزارها منتشر کنید. تعداد زیادی دارند. اما ما به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • اکسپوژر (اکسپوژر)

اکسپوژر میزان نور تصویر را تنظیم می‌کند. با کم و زیاد کردن این می‌توان میزان نور عکس‌ها را تنظیم کرد.

  • کنتراست (تضاد)

شما با تنظیم کنتراست، در واقع میزان تضاد نور و رنگ‌ها را تنظیم می‌کنید.

  • سچوریشن (اشباع)

با افزایش یا کاهش سچوریشن می‌توان میزان اشباع رنگ عکس‌ها را تنظیم کرد.

  • سایه‌ها (سایه‌ها)

افزایش سایه‌های سایه‌های موجود در تصویر را روشن‌تر می‌کند.

نرم افزارهای ویرایش عکس

نرم افزارهای بسیاری برای ویرایش عکس وجود دارد که هم در موبایل و هم در کامپیوتر قابل استفاده است. در این بخش از آن‌ها را معرفی کردیم: 👇🏿

ادوبی لایت روم (لایت روم)

این نرم افزار هم اپلیکیشن اندرویدی دارد و هم نرم افزار ویندوزی. قاعدتا امکانات اپلیکیشن آن نسبت به نسخه ویندوزش محدودتر است. شما می‌توانید عکسهایی را که با فرمت خام گرفته‌شده در این نرم‌افزار ویرایش کنید.

همچنین ادوبی لایت روم یک نرم افزار عکاسی از محصول می شود. زیرا شما با استفاده از دوربین آن می توانید از محصولات خود عکاسی کنید. حتی در این بخش از بخش‌های مختلف را می‌توان تنظیم کرد.

اسنپ ​​سید (Snapseed)

این نرم افزار توسط گوگل برای ویرایش عکس توسعه داده شده است. کار با اسنپ سید بسیار ساده و روان است. همچنین این نرم‌افزار قابل ویرایش عکس‌ها با فرمت JPG و RAW را دارد.

کانوا (کانوا)

کانوا یا کنوا یک نرم افزار عالی برای کبران مبتدی است. با کانوا نه‌تنها می‌توانید عکس‌های خود را ویرایش کنید، بلکه می‌توانید طرح‌های گرافیکی برای اینستاگرام و استوری را هم طراحی کنید. این نرم افزار علاوه بر نسخه اندروید، نسخه وب هم دارد.

پیکس آرت (PicsArt)

یکی دیگر از نرم افزارهای قدرتمند ویرایش عکس و فیلم پیکس آرت است. این نرم‌افزار علاوه بر امکانات ویرایش عکس، فیلترهای مختلف، افکت، جلوه‌های گرافیکی و بک گراندهای موجود را نیز می‌دهد. این برنامه عکاسی از محصول شما را برای حرفه عکاسی باز می‌کند و می‌توانید با استفاده از دوربین آن به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید.

ادوبی فتوشاپ

غیرممکن است که اسم فتوشاپ را نشنیده باشید. می‌گفت فتوشاپ یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش عکس است. اکثر افراد این نرم افزار را با استفاده از طراحی گرافیک می شناسند. اما کار اصلی این نرم افزار ویرایش عکس است. اگر قصد کار با فتوشاپ را دارید، خبر خوب این است که منابع رایگان و برای این نرم افزار وجود دارد.

گرفتن یکی

این ابزار توسط شرکت «Phase One» برای ویرایش عکس‌های Raw توسعه داده شده است. عملکرد این نرم افزار تقریباً مشابه فتوشاپ است. اما با چند تفاوت. این نرم افزار ویرایش مختصر عکس است؛ همچنین قابلیت تغییر میانبرها و کار با لایه‌ها را دارد.

افزایش فروش در اینستاگرام با جریان

پس از عکاسی در وقت آن رسیده است که با استفاده از عکس‌هایی که فروشتان را در اینستاگرام افزایش می‌دهد. دلیلی که در ابتدای این مقاله گفتیم، خوب بودن یک محصول دلیلی برای فروش آن نیست. بنابراین در کنار کیفیت محصول شما نیاز به انجام فعالیت های دیگر برای فروش محصولات خود دارید. یکی از این فعالیت ها، تبلیغات در اینستاگرام است. اما تبلیغات در اینستاگرام همه مسائل خاص خودش را دارد. برای مثال، ارتباط با اینفلوئن‌ها و پیج‌ها را می‌توان یافت یا اینفلوئنسر را مناسب برای کسب‌وکارتان انتخاب کرد.

جریان پلتفرم برای این مسائل چند راهکار ارائه شده است که دو مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. اینفلوئنسر مارکتینگ

تبلیغات از طریق تأثیرگذار (اینفلوئنسرها) در شبکه های اجتماعی یک روش بازاریابی است. اما را که گفتیم مسائل خاص خودش را دارد. شما با استفاده از لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام جریان می‌توانید هزینه‌های تبلیغات آن‌ها را ببینید و مقایسه کنید. همچنین می‌توان با استفاده از خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ جریان به آسانی با اینفلوئن‌ها همکاری کنید و تبلیغات خود را به آن‌ها بسپارید.

لیست اینفلوئنسرهای جریان

لیست اینفلوئنسرهای جریان

۲. تبلیغات بازدید

تبلیغات بازدید یک روش تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام است. در این روش شما باید هزینه های پرداخت می شود. در واقع تبلیغات شما در استوری اینستاگرام پیج‌های مختلف نمایش داده می‌شود و شما به ازای هر هزار بازدید پرداخت می‌کنید. بههمین دلیل یک روش بهصرفه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تبلیغات بازدید، می‌توانید به صفحه مراجعه کنید تبلیغات بازدیدی اینستاگرام مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به‌طور جامع به عکاسی از محصول پرداخت می‌شود. ابتدا درباره تجهیزاتی که برای عکاسی نیاز دارید که بخواهید و نتیجه بگیرید که می‌توان با گوشی موبایل و تجهیزات معمولی هم عکاسی کرد. سپس درباره مراحل مختلف عکاسی اطلاعاتی را به شما ارائه دهید. در نهایت برای ویرایش عکس هایی که گرفتید، چند نرم افزار معرفی کردیم. اگر سوالی درباره عکاسی از محصول دارید می‌توانید در بخش نظرات ما بپرسید.

منابع : | فرا گرفتن | عکاسی | ابر خلاق