ایده‌ی طوفان فکری متعلق به الکس فایکنی ازبورن می‌باشد. اولین بار در کتاب خود “تخیل کاربردی” از این اصطلاح استفاده کرد.

طوفان فکری روشی خلاقانه و معمولاً گروهی، برای ایده‌پردازی و حل مسائل موجود است. شرکتی که در یک جلسه طوفان فکر می‌کند می‌تواند بدون قضاوت شدن، افکار و نظراتشان را بیان کند. این افکار حتی می‌توانند از چهارچوب‌های فکری و خلاقانه خارج شوند.

این نکته را باید بدانیم که طوفان فکری صرفاً انتقال اطلاعات بین اعضا، بلکه تولید، تغییر و یا اصلاح اندیشه و روشی برای همه اعضا نیست.

  • حل مسائل از طریق خلاقیت افراد
  • پایین آورده شده است
  • مشارکت و انسجام در افراد
  • هر ایده‌ای امکان برنده شدن را دارد.

یکی از ایراداتی که به طوفان فکری می‌شود، داوری یا قضاوت در طول جلسه هست. عده به همین دلیل، این جلسات دارای ارزش می‌دانند. با این، طوفان فکری به خاطر گروهی بودن و حالش بیشتر از اینکه مورد ایراد قرار بگیرد، مورد تحسین است. قضاوت زودهنگام باعث از بین بردن خلاقیت می‌شود.

در یک جلسه عادی طوفان فکری، یک نفر بحث را مدیریت و رهبری می‌کند، خود آن شخص، یا فرد دیگری نیز ایده‌ها را یادداشت می‌کند.

یکی از تفاوت های طوفان فکری با بحث های عادی، طرح سوال و موضوع می باشد. مسائل در طوفان فکری می‌تواند هم مثبت باشد. برای مثال یک مشکل در آژانس تبلیغاتی اینگونه مطرح می‌شود: ما یک سفارش جدید می‌گیریم و برای آن باید کمپین‌های تبلیغاتی و تولید محتوا کنیم…

اعضای شرکت کننده در طوفان فکری باید متوجه هدف شوند. برای همین، مدیر جلسه قوانین و زمان جلسه را، پیش از شروع تعیین می‌کند. توصیه‌هایی برای جلسات مشاوره طوفان فکری وجود دارد:

60 دقیقه برای یک جلسه طوفان فکری کافی است. جلسه را بلند کنید.

سوالات و مشکلات مختلف را بررسی کنید. هر سوالی باعث ایجاد جستجوهای پراکنده خواهد شد.

معمولاً وقتی حرف از خلاقیت زده می‌شود، نوشتن با دست بر روی تخته وایت‌برد بهتر از نوشتن با کیبورد و نمایشگرهای HD جواب می‌دهد.

از قضاوت‌هایی مانند گران است، احمقانه است، غیر ممکن است، دیر است و… پرهیز کنید.

تعداد افراد شرکت کننده در یک جلسه طوفان فکری بسته به شرایط می‌تواند بسیار متفاوت باشد. هر چقدر بیشتر شرکت کنند، ایده‌های خلاقانه بیشتر به دست میاید، ولی از طرف دیگر مدیریت کاری مشکل خواهد بود. گروه‌بندی نیز می‌تواند به افراد کمتر فعال شود.

همان قدر که ایده‌پردازی آنها اهمیت دارد، آنالیز نیز حائز اهمیت است. بعد از لیست کردن ایده‌ها، وقت حذف از آنها و پرورش بقیه است. آن ایده‌هایی که اکثریت را جلب می‌کند این است که نگاه داشته باشید و روی آنها بحث کنید و بگویید.

همیشه وجود دارند که به هر علتی در طول جلسه طوفان فکری ساکت هستند. جلسه‌ای با حضور رئیسان و کارمندانشان و افراد درونگرا می‌توانند جلسه‌ای ساکت باشند. برای این جلسات می‌توانم به هر یک از کاغذی بدهم تا نظراتشان را روی آن بنویسند. سپس همه‌ی کاغذها برای بررسی جمع‌آوری می‌شوند تا درنهایت ایده‌های خوب نهایی شوند.

این تکنیک بسیار جالب و خلاقانه برای یک جلسه طوفان فکری است. از افراد حاضر در جلسه می‌خواهند به جای ایده‌پردازی عادی، به یک سناریوی شکست فکر کنند. در طوفان فکری معکوس باید به کارهایی فکر کنید که نتیجه‌ای نخواهید داشت، و این که چگونه یک مشکل را ایجاد کنید! در طول انجام این کار شما به روش‌ها و گزینه‌هایی هستند که باعث موفقیت ایده‌های شما خواهند شد.

این روش، خود روشی جدا نیست، بلکه می‌توان با سایر روش‌های دیگر نیز استفاده کرد. در اینجا با زمان کوتاه مثلا حدود 10 دقیقه به بررسی و قضاوت ایده‌ها پرداخته می‌شود. بنابراین یک جلسه، به چند جلسه تقسیم می‌شود و در نهایت بهترین ایده برنده می‌شود.

این یکی از خلاقانه ترین روش ها برای طوفان فکری می شود. در این روش، افراد را جای بقیه می‌گذارند و از دیدگاه آنها مسائل را بررسی می‌کنند. این شخصیت‌ها می‌توانند مشتریان، تامین‌کنندگان، سایر مدیران، وکیل مدافع شیطان و شخصیت‌های واقعی یا تخیلی دیگر باشند.

خالق این روش ساده فیلیپس می‌باشد. او برای اولین بار تکنیک گفت‌وگوی 6×6 را مطرح کرد. در این روش گروه‌های بزرگ به گروه‌های کوچک 6 نفره تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن گروه‌ها 6 دقیقه در موضوع مورد نظر بحث می‌کنند. بعد از آن، راه‌حل‌های کلی به جمیع مخاطبان عرضه می‌شود. این روش، به‌عنوان تنها روش مدیریت گروه‌های بزرگ در طوفان فکری مطرح می‌شود.

طوفان فکری روشی جدید برای بیان راحت ایده‌ها و اندیشه‌هاست. جایی که راحت می شود راجب موضوع، به بیان ایده ها پرداخت. سازمان‌های نو و خلاقانه از این روش برای توسعه و حل مشکلات استفاده می‌کنند. گاهی اوقات به این روش هم می‌شود، فکر می‌کند. اگر در جایی که این کار را انجام دهید، توصیه می‌شود که حتماً یک بار آن را امتحان کنید. نظرات شما هم برای ما ارزش دارید، اگر سوال یا نظری داشتید حتما با ما در ارتباط باشید.

گردآوری و تدوین به قلم : حسین فاضلی

ممنون از توجه شما

مصطفی فاضلی

آژانس خلاقیت دیجیتال کامِت | اینستاگرام | لینکدین



اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!