شروع کسب و کار قدرتمند با انتخاب نیچ یا گوشه بازار
شروع کسب و کار قدرتمند با انتخاب نیچ یا گوشه بازار

تعداد زیادی از افراد بدلیل فرصت‌های شغلی متناسب با رشته‌های دانشگاهی شان یا علاقه‌مند به کارمندی، به کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار کوچک روی آورده‌اند. بازار و مشتری، عموم جامعه را هدف قرار داده و پس از مدتی که نمی‌تواند جایگاهی برای خود به وجود بیاورند، با نامیدی و یا ضرر بازار مالی را ترک کند. بهتر است افراد برای شروع کسب و کار خود از گوشه و نیچ بازار شروع کنند تا زودتر جایگاهی برای خود ایجاد کنند.

موفقیت امروز دیجی‌کالا، ابتدا بر اساس نیچ یا گوشه‌های بازار شکل گرفت و می‌رفت تنوع محصولات خود را تا این حد گسترش داده است.

نیچ به معنای گوشه و نیچ مارکتینگ به معنی علامت گوشه ای است.

نیچ یا گوشه بازار، بخش کوچک و ویژه‌ای از بازار است که محصول یا خدمات را برای تامین نیازهای مشتریان آن بخش می‌کنیم.

چرا نیچ مارکتنیگ؟
معمولاً بخش‌های کوچکی از بازار وجود دارد که شرکت‌های بزرگ آن‌ها را ندیده‌اند یا خواسته‌اند یا می‌توانند محصول یا خدمات مناسبی را برای آن ارائه دهندگان ارائه دهند. تامین نیاز این بخش از بازار و ارائه محصول یا خدمات برای آن، فرصتی برای کسب وکارهای کوچک می‌شود.

• نداشتن رقیب یا داشتن رقیبان کمتر
• برای کسب و کار بیشتر و توجه بیشتر به خدمات و محصول، بهتر است از هدف خود می‌کنید.
• صمیمیت و وفاداری شما بیشتر می شود.
• یافتن بالقوه جدید برای ما آسان تر می شود.
• به دلیل محدود و تخصصی بودن آن‌گوشه بازار، سرعت رشد بیشتر خواهد شد
• زودتر در آن شناسایی شده است.
• زودتر در ذهن مخاطبان خود، به عنوان یک برند قابل اعتماد، ثبت می شود.
• هزینه پرداخت کمتری پرداخت، چون مشتریان وفادار ما، رسانه اصلی تبلیغات ما هستند.

• خیلی از افرادی که یک گوشه مناسب بازار را بر اساس نیازها و شرایط خاص مخاطبان هدف پیدا می‌کنند، خیلی زود کپی می‌شوند.
• طرح‌های استراتژی‌های نیچ‌مارکتینگ برای طول مدت متاسب نیست.
• ممکن است برخی از شرکت‌های بزرگ که از آن نیچ بازار خود عافل شوند، دوباره آن محصول یا خدمات را به محصولات یا هدمات خود اضافه کنند. که در این صورت رقابت بسیار سخت خواهد بود و برخی از کسب‌وکارهای کوچک باید به ترک بازار تبدیل شوند.
• برای رشد سریع برند در شرکت‌های مختلف، برندهای متعدد در ذهن مخاطب ثبت می‌شود و این انتخاب را برای مخاطب هدف‌تان کمی سخت می‌کند که البته با تمایز از رقیبان می‌توان شکل بهتری از برند خود در ذهن مخاطب ایجاد کرد.

  • مخاطبین هدف را باید انتخاب کنید که خیلی محدود هم نشوید، باید این اندازه به حدی باشد که در آن سودآور باشد.
  • این گوشه از بازار پتانسیل رشد کرده است.درست است که شما برای شروع از این گوشه بازار شروع کرده اید، اما به مرور زمان بعد از این که جایگاهی پیدا کرده اید، نیاز دارید که کمی آن را رشد دهید. .
  • توان مالی جامعه و مخاطبان هدف شما با قیمت محصول یا خدمت شما همخوانی داشته باشید.
  • رقیب قدرتمندی در این بخش وجود نداشته باشد اگر وجود داشته باشد، مطمئن باشید که می‌توانید راهکارهایی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید.

اگر هنوز نمی‌دانید از چه گوشه‌ای برای شروع کسب و کار خود استفاده کنید، می‌توانید از روش‌های زیر برای دسته بندی مخاطبان هدف خود استفاده کنید:

مثال: آرایش عروس برای منطقه غرب تهران

آموزش کامپیوتر برای سالمندان
دوره فن بیان برای کودکان زیر ۱۲ سال

تورهای تفریحی قیمت مناسب برای افراد با درآمد کمتر از ۶ میلیون تومان در ماه

مثلا خدمات نگهداری از حیوانات خانگی یا گل و گیاه برای افرادی که همیشه در سفر به سر می‌برند.

در این مدل خدمات و محصولات دقیق رقیبان راصد و بررسی می کنیم و قسمتی را که از چشم آن جامانده پیدا کرده و به عنوان نیج انتخاب می کنیم.

مثلاً در حال حاضر محصول یا خدمتی وجود دارد ولی شما با اضافه کردن یا حذف امکانات یا ویژگی‌ها، قیمت آن را بیشتر یا کمتر می‌کنید.

۱. یافتن نیچ و گوشه بازار
۲. بنچ مارک یا تحقیقات بازار برای مشخص شدن بازار و امکان ارزیابی ایده
۳.اطمینان از برندسازی در این‌نیچ بازار
۴.شناخت کانالهای توریع
۵.برنامه ریزی دقیق و اصولی برای دسترسی در بازار
۶.تولید محصول و یا ارائه خدمت
۷‌.پایش و رصد دقیق بازار
۸.داشتن استراتژی‌های درست و متمایزکننده
۹.شناخت فرصت ها و تهدیدات بازار و ایجاد آمادگی کامل
۱۰.دریافت بازخورد و بهبود افزایش محصول یا خدمت

برای اینکه بگردید و بهتر بگردید و کسب کنید و کاری پرسود کنید، بهتر است خوب بید و گوش کنید و بازار خودتان را پیدا کنید. و هر چه زودتر با راه‌اندازی کسب و کارتان در گوشه‌ی بازار، مشتریان خود را پیدا کرده و به کیفیت محصول یا خدمات خود بیافزایید.

برای خواندن این مقاله در سایت من، می تونید اینجا رو کلیک کنید.

حقانی | مربی افزایش درآمد

آدرس صفحه مربی با من در اینستاگرام : آیدی اینستاگرام مربی با من



اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!