چیزی که مؤسسه تحقیقاتی Sensor Tower می‌نویسد، موبایل‌های مالی‌کردن و دانلود اکثر ژانرهای بازی‌های نیمه نخست سال ۲۰۲۲ در بازار ایالات متحده کاهش یافت و درآمد این بازی‌ها در بازه‌های زمانی گذشته با کاهش ۹.۶ درصدی سال به ۱۱.۴ میلیارد دلار رسید.

Sensor Tower می‌گوید با استفاده از ابزارهایی ویژه، بازی‌های موبایلی از استور اپل و پلی استور گوگل را به ژانر و زیرژانرهای مختلف دسته‌بندی می‌کند و پس از مقایسه عملکرد ۱۴ ژانر اصلی در نیمه نخست ۲۰۲۲ با نیمه نخست ۲۰۲۱ متوجه کاهش هزینه‌های مردم شد.

درحال‌حاضر بازارهای مختلف با معضلاتی مثل تورم و افزایش قیمت‌ها دست‌و‌پنجه نرم‌افزار می‌کنند و به همین دلیل باعث کاهش هزینه‌های کاربران در نیمه نخست ۲۰۲۲ می‌شوند و همچنین در فصل دوم در سال‌های دور از انتظار نبودند.

داده‌ها نشان می‌دهد بازی‌های ژانر آرکید سریع‌ترین رشد را تجربه کرده‌اند و هزینه‌کرد کاربران در این بازی‌ها با رشد ۱۴٫۸ درصدی سالانه به تقریباً ۱۷۶ میلیون دلار رسیده است. بزرگ‌ترین زیرژانر آرکید نزدیک به ۸۸ میلیون دلار درآمد ثبت شده است که ۳۳ درصد بیشتر از نیمه نخست نخست سال ۲۰۲۱ ثبت شده است.

برترین بازی ژانر آرکید از نظر ارزیابی‌کردن کاربران Clawe بود که در ایالات متحده آمریکا ۱۶.۵ میلیون دلار درآمد برای توسعه‌دهی به ارمغان آورد.

درآمد ژانرهای مختلف بازی موبایلی در نیمه اول ۲۰۲۲

پس از آرکید، بازی‌های ژانر رومیزی سریع‌ترین رشد را در نیمه‌ی اول سال جاری تجربه کردند و درآمدشان با افزایش تقریباً یک درصد نسبت به سال گذشته به ۳۸۸.۸ میلیون دلار رسید. تمامی ژانرهای دیگر بازی‌های در بازه‌های موردبحث با کاهش سرعت رشد موبایل‌ها. بازی‌های ژانر مسابقه‌ای با افت سال 28.8 درصدی انجام شد تا بدترین عملکرد ثبت شود.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بازی‌های ژانر پازل درآمد بیشتری ممکن است از آن خود کنند و ۲.۳ میلیارد دلار در آن‌ها پول خرج شد. اما این نسبت به سال گذشته 8.8 درصد افزایش یافته است. بازی‌های انر کازینو و استراتژی به‌ترتیب با درآمد ۲.۲ میلیارد دلاری و ۲ دلاری رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

Sensor Tower در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نیز بازی‌های ژانر آرکید سریع‌ترین رشد را تجربه کرده و کاربران را در این بازی‌ها با رشد تقریباً ۱۸ درصدی نسبت به سال پیش به ۸۹.۴ میلیون دلار می‌رسانند. در همین حین بازیهای ژانرهایپرکژوال در رتبه دوم قرار گرفتند و ۲۷.۳ میلیون دلار درآمد کسب کردند که ۲.۳ درصد از درآمد را نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نشان دادند. در فصل دوم 2022 نیز تمامی ژانرهای دیگر با افت درآمدی وارد شدند و درآمد ژانر مسابقه‌ای 38 درصد کاهش یافت.

درآمد ژانرهای مختلف بازی موبایلی در فصل دوم ۲۰۲۲

بازی‌های ژانر اکشن سریع‌ترین رشد را از نظر تعداد دانلود تجربه و تعداد دانلود این بازی‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ به‌میزان ۵.۴ درصد رشد کرد و به ۵۴.۷ میلیون رسید. برترین زیرژانر اکشن یعنی اکشن سندباکس مجموعا ۱۵٫۷ میلیون بار دانلود شد (رشد ۲٫۳ درصدی نسبت به سال پیش). برترین بازی اکشن از نظر دانلود Genshin Impact بود که مجموعاً ۲٫۳ میلیون بار دانلود شد.

آمار دانلود ژانرهای مختلف بازی موبایلی در نیمه اول ۲۰۲۲

ژانر ورزشی نیز مانند اکشن با افت دانلود در نیمه‌ی اول ۲۰۲۲ رخ داد، اما تعداد دانلود بازی‌های سایر ژانرها کاهش پیدا کرد. کاربران آمریکایی در نیمه اول ۲۰۲۲ مجموعاً ۶۶ میلیون بار بازی های ورزشی را دانلود کردند. از بین ژانرهای دیگر، بازی‌های ژانر شبیه‌ساز کمترین افت را تجربه کردند و تعداد دانلود آن‌ها فقط ۱.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۶۸ میلیون رسید. بازی های هایپرکژوال ۷۱۸.۲ میلیون بار دانلود شدند و رتبه اول را به خود اختصاص دادند. تعداد دانلود بازی های این ژانر نسبت به نیمه اول ۲۰۲۱ به میزان ۱۳.۷ درصد کاهش یافته است.

مقاله مرتبط:

در فصل دوم ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۶ ژانر با افت دانلود ناتوان نشدند، بااین‌حال ژانرهای دیگر افت شدیدتری نسبت‌ به بازه‌های زمانی اول ۲۰۲۲ تجربه کردند. بازی‌های ژانر شوتر در فصل دوم ۲۰۲۲ با سریع‌ترین رشد شروع شد و تعداد آن‌ها با افزایش ۱۷.۵ درصدی سالانه به ۳۰.۲ میلیون رسید.

تحلیلگران می‌گویند یکی از عواملی که روی بالا رفتن تعداد دانلود بازی‌های شوتر اثر گذاشته، انتشار بازی Apex Legends Mobile بوده است. این بازی در فصل دوم ۲۰۲۲ مجموعا ۵٫۵ میلیون بار دانلود شد.

آمار دانلود ژانرهای مختلف بازی موبایلی در فصل دوم ۲۰۲۲

Sensor Tower می‌گوید بازار بازی‌های موبایلی آمریکا در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ با مشکلاتی روبرو شد. به‌طور کلی درآمد بازی‌های موبایلی در آمریکا ۹.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۱.۴ میلیون دلار رسید و در همین بازه‌های زمانی تعداد بازی‌ها ۲.۵ درصد کاهش یافت. آمریکایی‌ها 2.4 میلیون بار بازی‌های موبایلی را در نیمه‌ی اول 2022 دانلود کردند.

در فصل دوم ۲۰۲۲ درآمد و تعداد دانلود بازی های موبایلی به ترتیب ۵.۶ میلیارد دلار و ۱.۲ میلیارد دلار بود. درآمد بازی‌ها در این بازه‌ی زمانی کاهش پیدا کرد، اما تغییری در تعداد دانلود نسبت به فصل دوم ۲۰۲۱ نمی‌شود.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!