برند ها چطور شکل میگیرن؟ چه المان هایی در برند ما تاثیر دارن؟ چگونه برای برندسازی استراتژی داشته باشیم؟

سلام دوباره به همه دوستان! هنوز هم معین ورکیانی معروف به عمو کیان! تو قسمت اول برند منسجم در مورد برند و یکپارچگی و انسجام برند صحبت کردیم و فهمیدیم که اولین قدم برای یک برند یکپارچه، وضعیت فعلی برند هست. تو این بخش میخوایم بریم وسط میدون و ببینیم چطور میشه برای ساخت یک برند یکپارچه، استراتژی مناسبی داشت و اصلا چه المان هایی در اون اثر داره؟

بریم شروع کنیم!

ترکیب کلی استراتژی برند
ترکیب کلی استراتژی برند

استراتژی برند یک برنامه بلند مدت می تواند باشد که برای کمک به شرکت شما در دستیابی به اهداف خاص ایجاد شده است. ، به منظور ساختن مشتریان دائمی و با آن ها ایجاد می کند، که البته اگر یکم دیگر تریم منشا اون به اعتماد میرسه.

گام برای حفظ ثبات برند اینه که دقیقا بدونیم برای چه هدفی می‌خوایم انسجام اولین داشته باشه؟ خب واضحه دیگه تا ندونیم مقصد چیه نمیشه مسیری براش انتخاب کرد! اینجاست که یک راهنمای برند (Brand Guide) توسعه یافته و کامل به کمکمون میاد. دقیقا مثل یک فروشگاه که هرچی بخوایم داخلش هست!

راهنمای برند |  کتاب برند |  راهنمای برند
راهنمای برند | کتاب برند | راهنمای برند

عناصر برند شما کجا حضور دارن؟ وقتی تیم های دخیل تو کسب و کار بدونن که المان ها یا همون مشخصه ها دقیقا چی هستن و چه خصوصیاتی باید باشن، از خیلی از خطاها که ممکنه انسجام برند رو به هم بزنه، میشه جلوگیری کرد. راهنمای برند 3 تا خصوصیت مهم دارد:

  • شفاف و واضح باشه
  • در مدیریت اعضا باشه
  • به راحتی قابل دستیابی باشه

✅ برای آشنایی بیشتر با یه نمونه از راهنمای برند (Brand Guide) که از هاب اسپات رو براتون میذارم امیدوارم براتون مفید باشه. نمونه راهنمای برند هاب اسپات

ذخیره محتوا
تویی یک مقاله دیگه براتون کامل در مورد اینکه چطور یک برند گاید می تونیم داشته باشیم می نویسم


5 عنصر مهم هستن که داخل برند گایدمون حتما باید مشخص کنیم که 4 مورد بیشتر در مورد محتوا و ظاهر برند ماست و 1 مورد اون میتونه در سرتاسر کسب و کار از جمله ارتباط با مشتریان و روابط عمومی، شبکات اجتماعی و … نقش مهمی رو ایفا کنه. چیا هستن حالا این عناصر برند؟

بدون شک یکی از ماندگارترین عناصر یک برند در ذهن ما، لوگو اون هست. مثلا وقتی یاد اپل میوفتی، سیب گاز‌خورده رو می‌تونی تو ذهنت تجسم کنی؟ یا وقتی صحبت از بانک های مختلف مثل بانک تجارت و ملی و … می شود، اول از همه سعی می کنم لوگوش رو به خاطر بیاریم!

این همه لوگو لوگو کردیم ولی میدونین چی جالبه؟ 😁

بیش از 60% مارکترها را اعتراف می کنند که برای یافتن لوگوی خودشون، باید از گوگل استفاده کنند.

البته از قدیم گفتن کوزه گر از کوزه شکسته آب میخوره! بگذریم 😅

لوگو این فرصت رو برای مشتری (بهتره بگیم مخاطب چون هنوز خرید نکرده است) ارائه می کند که یک محصول یا خدمت رو سریعا به یک برند مشخص می کند. پس همیشه مطمئن باشید که در سازمان ما امکان دسترسی همه به شکل صحیح و با کیفیت لوگو وجود دارد.

این همون عنصری بود که گفتیم در سرتاسر کسب و کارتون بهتره برای انسجام برند رعایت بشه.

صدا و لحن برند
صدا و لحن برند

صدا و لحن برند شما چطوریه؟ خشن هستین؟ شوخ طبع چطور؟ حرفه ای و متخصص؟ علمی؟ یا شاید هم همه موارد بالا؟ ممکن است سایت بین کانال های مختلف مارک مثل، سوشال و … کمی متفاوت باشه (کمی!). مثلا ایمیل‌ها ممکن است رسمی‌تر باشن و تو شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یکم معمولی تر و خودمونی تر. این کاملاً عادیه و حتی خوب هم هست چون با توجه به هر کانال مخاطب انتظار متفاوتی میتونه داشته باشه! اما هنوز یک عامل متحد کننده وجود داشته است. به اعلام ماموریت خود وفادار بمونین، چه زمانی که جنبه های مثبت برند خودتون رو تبلیغ کنین چه زمانی که به بازخورد های منفی ها پاسخ میدین.

تاثیر رنگ ها واقعا انکار ناپذیره! تا حدی که تو صنایع مختلف بین 60 تا 90 درصد ارزش گفتن که رنگ محصول براشون مهمه! برای مثال دو تا از برندهای ایرانی هستن که من خودم خیلی باهاشون حال می کنم و این موضوع رو به خوبی اعمال می کنم:

دیوار و کاربوم، دو نمونه خوب انسجام برند
دیوار و کاربوم، دو نمونه خوب انسجام برند

وقتی با یک رنگ خاص یاد یک برند میوفتیم، حتی اگر خود را حتی نزدیک ما هم نباشه، آن لحظه میفهمیم که برندینگ خوبی انجام می شود! یک شما رنگتیک خوب به دست افراد زیادی برسه و راه طولانی رو برای شما بره (چی بهتر از این؟). نگران تکراری بودن رنگ ها همین، تعداد بیشماری رنگ وجود دارد که حتی یک تغییر کوچیک هم باعث می شود مخاطب بینشون تمایز بگذارد.

ادامه دارد …