مرداد ۱۴۰۱ پلتفرم تبلیغات اینترنتی «یککتانت» رویداد سال‌نه‌ای از عملکرد خود انجام می‌دهد. در این پست ویرگولی قرار است شما را با خودم همراه کنم و نکات جالب و کاربردی از این رویداد را با شما به اشتراک بگذارید. با من همراه باشید.

قبل از هر چیز باید توجه داشت که این یک رویداد «برند اجتماع» بود؛ یعنی یکتانت در این ماجرا بیشتر از هر چیزی در حال ترویج و پروموت برند خودش بود و می‌خواست قدرت برند خودش را به نمایش بگذارد. که البته هیچ ایرادی هم ندارد.

همه این کارها را انجام می‌دهند. برای این کار، هر برند باید ماجرا را به گونه‌ای پیش برد که حضار خسته نمی‌شود و رخ می‌دهد، بیش از اندازه تبلیغاتی جلوه نکند. نکته دیگر اینکه چنین رویدادهایی برای محصولات و سرویس‌هایی که چند سالی از عمرشان می‌گذرد و مخاطبان را می‌توانند پیدا کنند می‌شود.

یکی از چالش های اصلی یکتانت همین «نمایش» تبلیغات است. در واقع، این موضوع سه بخش اصلی دارد:

  1. شما(به عنوان مخاطب تبلیغات)
  2. کسی که تبلیغی را به یکتان داده است
  3. ناشران (یا سایت‌های مختلف که در آنها تبلیغ می‌شود)

یکتانت برای هر یک از این دسته ها سایت اصلی دارد. هدفش هم این است بازی را به صورت برد-برد-برد پیش ببرد. برای این کار باید درست را به کاربر درست در مکان درست به نمایش بگذارد. این نکته‌ای است که در ادنتورک‌ها بیشترین تعداد را دارد.

برای من جالب بود که این موضوع در توضیح توضیح داده شد. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید مواردی مانند «نرخ کانورژن»، «بودجه کمپین»، «قیمت کلیک»، «مخاطب» و «نخک به نمایش» اصلی‌های اصلی در این اصطلاح «مچینگ شدن» هستند. آقای «سینا عطاران» از تیم یکتانت می‌گوید: «چالش اصلی ما مچینگ بین تبلیغات و کاربر درست است.»

روش یکتانت در مدیریت داده ها برایم بسیار جالب بود. این ادنتورک، داده‌ها را به سه دسته «کاربران سطح وب»، «محتوای صفحات وب» و «فیدبک نمایش تبلیغات» تقسیم بندی کردند. در واقع، یکپارچه‌سازی سیستم تعریف شده است که می‌کند چه تبلیغاتی به چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده می‌شود.

الگوریتم یکتانت سعی می‌کند با استفاده از «فیدبک خود» و «الگوریتم‌های تقویتی»، عملکردش را به‌روز کرده و آن را ارتقا دهد. این موضوع با توجه به داده های فراوانی که باید توسط این ادنتورک مدیریت شوند هوشمندانه است.

در یکتانت ۱۵ میلیون صفحه وجود دارد که به آنها تگ زده می‌شود. از این روزانه 5 هزار صفحه هم به آنها اضافه می شود. نکته جالب برای من بود که این ۱۵ میلیون صفحه توسط یکتانت به ۱۵ میلیون دسته تقسیم شده است. جالب است که تعداد این سگمنت‌ها تا پایان سال به ۳۰ عدد برسد.

به طور متوسط، روزانه 2 میلیارد از کاربران به سمت یکتانت می‌رود. در کنار این ماجرا یک میلیون درخواست نمایش تبلیغ هم از این ادنتورک می‌شود که در جای خودش متوجه بزرگی است.

دومین بخش از رویداد یکتانت در محصولات این ادنتورک بود که توسط دو مدیر محصول آن یعنی خانم‌های «اسماعیلی» و «پوران» توضیح دادند. در این دو نکته بسیار جالب بودند. موضوع اول «مناقصه در زمان واقعی» بود که نوعی مزایده است.

ماجرای مزایده در ادنتورک‌ها کمی پیچیده‌تر از مزایده‌های معمولی است. ولی یک نکته جالب در مورد مزایده یکتانت وجود داشت که برایم جالب بود. آن نکته این بود که الزامی ندارد که در این مزایده‌ها شرکت می‌کنند حتماً با یکتانت کار کنند.

در واقع، کسانی که از دیگر پلتفرم‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق «مناقصه در زمان واقعی» تبلیغاتشان را به نمایش بگذارند.

موضوع بعدی که برایم جالب بود در آینده انجام می‌شود «اشتراک مخاطبان» است. اجازه بدهید برایتان مثال بزنم.

مثلا من سایت «دیجیتالینگ» را با ماهانه ۱۰ هزار بازدیدکننده دارم. ممتوانم بثدیهدهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه این باعث می شود که سرعت رشد من بسیار بالا برود. به ویژه اگر به تازگی کارم را شروع کنم می‌توانم خیلی سریع‌تر پیش بروم.

1. سرویس ریکامندیشن

در این سرویس با توجه به «تاریخچه جستجو» و «علاقه‌هایی که مخاطب به یک موضوع خاص از خودش نشان می‌دهد» تبلیغاتی با همان حال و هوا و موضوع به او نشان می‌دهد.

2. نمایش تبلیغات به صورت محتوامحور

یکتانت، سایت نمایش دهنده را آنالیز می کند و بر اساس همان موضوع، تبلیغات را به نمایش می گذارد. به عنوان مثال اگر سایت در تعطیلات باشد، تبلیغ سایت تخفیفان به آن نشان می‌شود.

من از داستان سرایی آقای «آرمان آیت‌اللهی» خیلی خوشم آمد. ماجرای این داستان سرایی در مورد یکی از اهالی روستای «بنود» بود که در میان ۶۹۱ نفر اهالی آن به عنوان تنها ناشر تبلیغات آن منطقه کار می‌کرد و ماه گذشته ۱۵ میلیون تومان درآمد داشت. نکته جالب دیگر، ناشر ۱۳ ساله بود.

آرمان آیت اللهی به آمار جالب دیگری هم اشاره می کند که:

  • حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کلیک‌هایی که توسط کاربر در وب فارسی روی آیتم‌های تبلیغاتی انجام می‌شود از مسیر یکتانت می‌شود.
  • از هر 1000 کلیک، حدود 700 تای آنها می‌شوند و بقیه کلیک‌های تقلبی هستند

اتفاقا من در کمپین بلک فرایدی دیجیتالی که بخشی از آن همکاری با یکتانت بود با همین مشکل روبه‌رو شدم و سایتی را که کلیک‌های فیک ارسال کرد به یکتانت گزارش دادم.

در نهایت این ماجرا باعث قطع همکاری این شبکه تبلیغاتی با وب سایت متخلف شد. اگر دوست داشتید دیگر ماجرای کمپین بلک فرایدی دیجیتال را با مطالعه بیشتر انجام دهید، می‌توانید سری به محصول «مستند کمپین بلک فرایدی» بزنید.

در یکتانت، نظرات نظرات، بررسی و تحلیل سپس با تیم‌های مختلف به اشتراک گذاشته شده می‌شوند. در نهایت برای برنامه ریزی هم می شود. این اتفاقی است که دراز مدت باعث رشد و کارها می‌شود.

در بخش دیگری «محسن محمودیان فرد» مدیر پشتیبانی یکتانت، توضیح داد که به واسطه نظرسنجی‌ها متوجه شدند که مارکتینگ دیجیتالی با یکتانت همکاری می‌کنند. به همین دلیل تیمی ۳۰ نفر را برای مشاوره و آموزش آنها در نظر گرفته اند. به نظرم این کار جالبی بود.

مدیر منابع انسانی یکتانت در مورد نیروی متخصص صحبت کرد. این مورد برای من خیلی عجیب بود. چون دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی، بسیار زیاد هستند.

بنابراین، یا افراد در این دوره‌ها شرکت نمی‌کنند یا کیفیت دوره‌های پایینی است و حوزه پروژه است. من در دیجیتالینگ نهایت جستجو را به کار بستم تا دوره‌های دیجیتال مارکتینگ کاربردی، پروژه محوری و بر اساس تجربی‌هایی که می‌توان انجام داد.

خانم «معظمی» مدیر ارتباطات یکتانت هم به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: «ما در طول یکی دو سال گذشته ۶۵ وبینار را توسط ۵۵ مدرس برگزار کردند و ۱۱ نفر یونیک در این وبینارها شرکت کردند.»

در کل، می‌توانم بگویم که رویداد سالانه یک‌تانت، رویداد خوبی بود، ولی می‌توانم بهتر از این باشم. به عنوان مثال:

  • بقیه سخنان‌ها هم می‌توانم مثل آقای «آرمان آیت‌اللهی» موضوع گفتگو را به صورت داستانی جذاب به دیگران برسانند.
  • داده‌های این رویداد می‌توانند از ریاضی درآیند و انسانی‌تر شوند

حتی می‌توانستند به یکی از ناشران یکتانت که در یک شهرستان دورافتاده سر بزنند، با مصاحبه‌کننده و ماجرایش را به گوش بقیه برسانند. چقدر تلاش کرده، چقدر پول درآورده و … .

این مقاله، برداشت و نظر من از رویداد سالانه یکتانت بود. آیا شما هم در این رویداد شرکت کردید؟ نظر شما در مورد آن چه بود؟

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!